Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Starta från scratch  (läst 668 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad HBerggren

• Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 1284
SV: Starta från scratch
« Svar #15 skrivet: 20 juli 2021, 22:18:40 »
160 kvadrat utan golvvärme tror jag inte ens du behöver räkna på, 22-rör räcker. Grenar det sig tidigt så är det även kort sträcka med 22-rör och tryckfallet blir mindre än om allt var i serie, ifall det känns bättre att formulera sig så.
Kolla Nibes bergvärmepumpar 11xx och 13xx (lätt läst och tillgänglig information) och se när de börjar med 28-rör. Tror det är runt 16 kW eller mer, så mycket energi bör du inte behöva. Joo vänta nu, jag hanterade 22-rör när jag eftermonterade en UKV på ett hyreshus med 4 eller 6 lägenheter, totalt runt 300 kvadrat uppskattat.

Exakta flödet, om det är av intresse borde gå lista ut om du säger vilka radiatorer du siktar på och hur många av varje mått.

Med andra ord tror jag 28-rör är onödigt.

Jag tror inte du vill ha pressmaterial någonstans i ett system som ska sitta 50-60-100 år. O-ringarna lär hinna torka.
Satsa på hårdlod istället, det är vad du vill ha som ligger dolt. Gassvets och fosforpinnar. Lödsystem ska du inte använda pga syrarester. Lödböjar med hårdlod är lugnt. Om ingen har invändningar mot min åsikt förstås. Dolda läckage vill man inte ha, pressystemen håller i mina ögon bara en pannas livslängd. Billigt att montera i arbetstid, sen kasta ut snabbt och in med nytt från scratch.

Köp en begagnad EVC 13 som panna. Montera utegivare i norr. Ha gärna vattentåligt golv under, avlopp och kallvattenpåfyllning med kran.

Dra rör tar längre tid än man tror, glöm inte att värmefläktar har samma verkningsgrad som epatron ifall du får dåligt med tid efter semestern.
Man köper fel, mäta lod, hela elementets cc, höjd, huset är snett, man reviderar sina planer, faluplastklämmernas mest estetiska mått, verktyg kanske krånglar. Så stressa inte förväntansfullt med systemet.

Minns inte om jag skrev det, men satsa på 45/38 i dimensionering. Lite bättre än vad man brukar sätta, den som ställer en värmepump där en dag i framtiden kommer bli glad.
185 m2 med krypgrund. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300 CU Sol. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

LadyDi

• Gäst
LadyDi
SV: Starta från scratch
« Svar #16 skrivet: 21 juli 2021, 22:17:52 »
Ne säkert ingen mening med att räkna exakt när det är överdimensionerat iallafall. Kommer köra på presskopplingar iallafall, pressa rör kan säkert till och med jag, alla kopplingar kommer att ockulärt kunna inspekteras.ngen fara med värmen har luftpump och en drös med elradiatorer.

Har utanpåliggande el också, hur blir det med uttagen? Kan vattenrören korsa kablarna? Ska man be elgubben att höja uttagen, hur får man det snyggt?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?