Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: vatten-solpanel under vintern = värdelöst?  (läst 8466 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hipphapp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
vatten-solpanel under vintern = värdelöst?
« skrivet: 07 juni 2021, 21:35:50 »
[nu är jag och petar i många ämnen samtidigt, vill få en mer klar bild vad som är bra och dåligt idag]

Jag tycker det varit tyst länge om solpaneler för att värma tappvatten.
Är effektiviteten usel under vintern?

Är det även här bättre att skaffa luft till vatten pump?

Ifall man hittar en billig bergvärmepump på blocket, och lyckas borra billigt, skulle det ge billigare varmvatten än luftpumpen eller är dessa mer effektiva på det?

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: vatten-solpanel under vintern = värdelöst?
« Svar #1 skrivet: 08 juni 2021, 00:14:05 »
Man ska räkna med att solpaneler är helt värdelösa 6-7 månader per år.
Problemet är att de dagarna man vill faktiskt vill ha varmvatten finns det inte alltid lagrad energi. Då behöver man en fulltäckande backup i form av ordentlig värmepump eller frånluftsberedare. Oftast har man samma kompressor till varmvatten och uppvärmning så det blir billigast att köra enbart luft/vatten eller bergvärme, eftersom man ändå behöver ha det ena.

Vattnet behöver kokas upp var 14:e dag för att avdöda legionellabakterier. Så en bra strategi för dessa behövs. Har man en stor tank så blir det mycket elpatron om man inte har en bra värmepump.

Jag får 35 grader i mars, duger till förvärmning. 1,5 kr ungefär kan jag få i besparing per solig dag, har dock det kopplat på uppvärmningen just nu.

De tre varmaste månaderna är energin oftast obegränsad. Älskar man stora massagebubbelbad eller liknande så blir besparingen större pga sån onödig konsumtions skäl.

En dusch med frånluftsvärmepump som inte kopplar in elpatron är 0,8-1,5 kWh.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad alethiareis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: vatten-solpanel under vintern = värdelöst?
« Svar #2 skrivet: 21 juli 2021, 09:51:23 »
Tack för svaret, precis vad jag var ute efter!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: vatten-solpanel under vintern = värdelöst?
« Svar #3 skrivet: 21 juli 2021, 11:40:06 »
Misstänker att föregående inlägg är någon form av spam, den som skrivit kan väl svara om det inte stämmer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Larsmaja

  • Lär mig något nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: vatten-solpanel under vintern = värdelöst?
« Svar #4 skrivet: 09 augusti 2021, 12:20:59 »
Om man har separata magasin för värmen och ett för tappvarmvattnet alltså solvärmen värmer sitt magasin och VP-n sitt eget blir det effektivare. Bara då tankens temperaturen för värmen är lägre än temperaturen i solvärmetanken startas cirkulationen mellan solvärme tanken och VP tanken. Under vinter tid då kallvattnet in ligger mellan 14-16 grader
förvärms det upp till runt 30-35grd. För att sedan spetsas i frånlufts värmepumpen till 50 grd.
I min anl. tycks det funka bra så runt hälften av energin för tappvarmvattnet kommer från solvärmen även under de 5 mörkaste månaderna, har klart betydelse på vilken breddgrad man bor.
Har en blandningsventil som begränsar tappvarmvattnet in till frånlufts värmepumpen så det inte blir förvärmt på sommaren.
Har man bara ett magasin så får man ju högre temp i värmemagasinet för värmen under de kalla månaderna och solvärmen kommer ge mycket mindre energi. Det är ju lägre temperatur i tankens botten jämfört med solfångarna som startar cirkulationspumpen.
Blandningsventilen saknas i schemat.
Bifogar en schematisk bild på min anl.
« Senast ändrad: 09 augusti 2021, 17:54:57 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/år drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/år
Braskamin 0 m2 ved/år.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
År 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/år 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad Hastings

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme å värmepumpar!
SV: vatten-solpanel under vintern = värdelöst?
« Svar #5 skrivet: 20 september 2021, 19:13:54 »
jag har 24 M2 solfångare  som sattes upp långt innan solsel blev billigt. Har nytta av dem  april till -oktober .  Mitt i sommaren står tankarna å kokar.
Var för några år inne på att bygga ett energilager på ett par 100 M3  oisolerat i mark för att partiellt driva VP under  kallaste årstiden.  Det finns sådana lager - men till sist  kändes det som för lång avskrivningstid- Det får väl bli nått bubbelbad eller uppvärmd naturdamm som värmedump
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfångare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, båda med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrån  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /år.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad hebbe_s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: vatten-solpanel under vintern = värdelöst?
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2022, 13:50:42 »
Jag funderar på någon form av solfångare på en större söder gavelspets. Borde det inte vara ett bra komplement till jordvärmepumpen för att dryga ut jordvärmeslingan??

Spontant skulle jag kunna tänka mig en form av golvvärmeplåtar som ytterbeklädnad direkt på väggen och gärna rödmålade! Idag sitter det masonit på väggen men den är i behov av en renovering...
Bostaden på gården: 195 m² (inredningsbar vind 110 m²) är byggd 1865. Markslinga 2x300 m, Combi Lodam DST 5 värmepump 13,7kW från 1985 drar 5kW förbrukar 14.480 kWh/år inkl. VV (medel 37 år), ingen ytterligare värmekälla. El-kasset frånslagen sedan 2007. När medeltemp ute ligger på -2⁰ är det 21,5⁰ inne (20⁰ vid golvet och 23⁰ vid taket), krypgrunden håller ca 14⁰. Radiatortermostater finns inte. Bostadens huvudsäkringar: 16A

Villan i byn (svärföräldrar): 125 m² 1½ plan är byggd 1855. Luft/vatten, IVT AirX 413 från 2022. Ej året-runt-boende...

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: vatten-solpanel under vintern = värdelöst?
« Svar #7 skrivet: 04 januari 2022, 14:48:48 »
Om du har rödmålad vägg så som du tänkt dig kan du testa med IR-termometer mot väggen vad du har för temperatur.
Sätt upp en svart skiva tillfälligt och jämför med den.

Spontant känner jag att röd inte är den bästa färgen när det kommer till absorption och att golvvärmeplåtar är ganska dyra. Överföringen mellan slang och aluminiumplåt är lite oklar. Om det går löda koppar mot aluminium vet jag inte. Indirekt kan det bli problem med galvaniska strömmar?

Den typen av projekt som du tänker dig brukar inte bli riktigt som man förställt sig, i alla fall vad man kan se emellanåt när någon byggt något eget. Kan inte minnas jag sett något snyggt i alla fall.

Men du kan alltid göra ett minitest som inte kyls av omgivande luft, ibland säljs det en mindre mängd golvvärmeplåtar på begagnatmarknaden, så kan du bygga två isolerade testriggar, där en har röda plåtar och andra har kopparrör och kopparplåt ihoplött och svartmålat. Alternativt en begagnad köpt panel, de brukar vara prisvärda på begagnatmarknaden, eftersom de är svåra att integrera kostnadseffektivt.

Jag tror en avluftskylare är smidigare och bättre än en röd solfångare. Men misstänker du inte har gemensamt ventilationssystem i ditt hus?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad hebbe_s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: vatten-solpanel under vintern = värdelöst?
« Svar #8 skrivet: 04 januari 2022, 15:54:02 »
Överföringen mellan slang och aluminiumplåt är lite oklar.
Jag såg en siffra att man tappar ca 20 % mellan aluminium o slang i solfångarsammanhang men siffran kan nog ändå vara aningen oklar.

Det är ju modernt med svart på väggarna så jag får kanske välja det istället. Jag har helt fritt på insidan av gavelspetsen som tillhör ett av uthusen så jag tror att det går och få allt ganska snyggt/dolt!
Bostaden på gården: 195 m² (inredningsbar vind 110 m²) är byggd 1865. Markslinga 2x300 m, Combi Lodam DST 5 värmepump 13,7kW från 1985 drar 5kW förbrukar 14.480 kWh/år inkl. VV (medel 37 år), ingen ytterligare värmekälla. El-kasset frånslagen sedan 2007. När medeltemp ute ligger på -2⁰ är det 21,5⁰ inne (20⁰ vid golvet och 23⁰ vid taket), krypgrunden håller ca 14⁰. Radiatortermostater finns inte. Bostadens huvudsäkringar: 16A

Villan i byn (svärföräldrar): 125 m² 1½ plan är byggd 1855. Luft/vatten, IVT AirX 413 från 2022. Ej året-runt-boende...

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: vatten-solpanel under vintern = värdelöst?
« Svar #9 skrivet: 04 januari 2022, 22:31:00 »
Jag såg en siffra att man tappar ca 20 % mellan aluminium o slang i solfångarsammanhang men siffran kan nog ändå vara aningen oklar.

Det är ju modernt med svart på väggarna så jag får kanske välja det istället. Jag har helt fritt på insidan av gavelspetsen som tillhör ett av uthusen så jag tror att det går och få allt ganska snyggt/dolt!
Bättre än jag trodde i alla fall!

Kör hårt, kanske är något att göra projekttråd av?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad hebbe_s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: vatten-solpanel under vintern = värdelöst?
« Svar #10 skrivet: 05 januari 2022, 09:17:32 »
Ja det får nog bli en projekttråd när jag har lite mer kött på benen.

Jag har en gammal oljetank i källaren på 3000 l så den borde kunna användas som soltank/ackumulator för bl.a. varmvattnet. Gavelspetsen är på 30 m² så någon effekt borde det bli. Golvvärmeplåtarna blir förmodligen även täckt med glas...
Bostaden på gården: 195 m² (inredningsbar vind 110 m²) är byggd 1865. Markslinga 2x300 m, Combi Lodam DST 5 värmepump 13,7kW från 1985 drar 5kW förbrukar 14.480 kWh/år inkl. VV (medel 37 år), ingen ytterligare värmekälla. El-kasset frånslagen sedan 2007. När medeltemp ute ligger på -2⁰ är det 21,5⁰ inne (20⁰ vid golvet och 23⁰ vid taket), krypgrunden håller ca 14⁰. Radiatortermostater finns inte. Bostadens huvudsäkringar: 16A

Villan i byn (svärföräldrar): 125 m² 1½ plan är byggd 1855. Luft/vatten, IVT AirX 413 från 2022. Ej året-runt-boende...

Utloggad Hastings

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme å värmepumpar!
SV: vatten-solpanel under vintern = värdelöst?
« Svar #11 skrivet: 14 januari 2022, 19:51:59 »
å isolering bakom !
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfångare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, båda med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrån  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /år.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: vatten-solpanel under vintern = värdelöst?
« Svar #12 skrivet: 14 januari 2022, 20:02:45 »
Ja det får nog bli en projekttråd när jag har lite mer kött på benen.

Jag har en gammal oljetank i källaren på 3000 l så den borde kunna användas som soltank/ackumulator för bl.a. varmvattnet. Gavelspetsen är på 30 m² så någon effekt borde det bli. Golvvärmeplåtarna blir förmodligen även täckt med glas...
3000L för att få någon värme i den, har många fångare har du tänk dig då. kostar på en del att koka vatten så det räcker till VV Har tre fångare i serie och dom ger ca 60 C vid fullt solljus, och ger ca 55 C i en 750 tank

Utloggad hebbe_s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: vatten-solpanel under vintern = värdelöst?
« Svar #13 skrivet: 14 januari 2022, 20:35:19 »
Jag kommer väldigt lätt in i oljetanken på 3000 l, jag hade nog tänkt göra några slingor i den. En 80 m³ gjuten bassäng under mark finns också som skulle kunna användas som värmedump/lager. "Grundtanken" jag fick var att göra de 30 m² i ett enhetligt utseende men jag börjar med ett par solfångarprototyper.  En svart och en mörkare faluröd, isolerad!
Bostaden på gården: 195 m² (inredningsbar vind 110 m²) är byggd 1865. Markslinga 2x300 m, Combi Lodam DST 5 värmepump 13,7kW från 1985 drar 5kW förbrukar 14.480 kWh/år inkl. VV (medel 37 år), ingen ytterligare värmekälla. El-kasset frånslagen sedan 2007. När medeltemp ute ligger på -2⁰ är det 21,5⁰ inne (20⁰ vid golvet och 23⁰ vid taket), krypgrunden håller ca 14⁰. Radiatortermostater finns inte. Bostadens huvudsäkringar: 16A

Villan i byn (svärföräldrar): 125 m² 1½ plan är byggd 1855. Luft/vatten, IVT AirX 413 från 2022. Ej året-runt-boende...

Utloggad Hastings

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme å värmepumpar!
SV: vatten-solpanel under vintern = värdelöst?
« Svar #14 skrivet: 15 januari 2022, 19:03:14 »
Om du har sådana "stora" planer å möjligheter  varför inte titta på luftburen jordvärme som komplement då solvärme inte ger så mycket vintertid  se tex  dessa växthusdesigns från Nebraska verkar hålla  15-20 C under rätt kalla vintrar  beror ju lite på var i landet du bor iof.
 
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfångare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, båda med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrån  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /år.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!