Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ta bort termostathus?  (läst 1003 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rockcircus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
Ta bort termostathus?
« skrivet: 26 maj 2021, 05:17:28 »
Har ett värmegolv i köket där termostathuset sitter i sockeln.  Nu när vi bygger om fÃ¥r vi en lägre sockel 8cm (förut 15 cm) och dÃ¥ fÃ¥r inte termostathuset plats längre. Huset har en Daiken Altherma som styr all värme centralt. Alla termostater stÃ¥r fullt öppna och alltid gjort. Kan jag helt enkelt ta bort och leva utan termostathuset eller finns det risk för att nÃ¥len ploppar ur med läckage som följd?

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Ta bort termostathus?
« Svar #1 skrivet: 26 maj 2021, 07:31:45 »
Det ökar nog inte i praktiken läckagerisken att ta bort det där termostathuset. Att nålen skulle tryckas ut av det inre trycket är väl mer än osannolikt och ett termostathus som det där är ju inte helt tätt från början heller.

I en dold installation som det här, med inbyggda skarvar skulle det väl vara bra att fundera på om man kunde göra nånting för att öka chansen att upptäcka ett eventuellt läckage om det uppstår. Nu ser det ut som vattnet vid ett läckage skulle rinna ner längs rören och in i golvet och på det viset kunna bli obemärkt.

Är väl frågsn om en något ickeortodox lösning och skulle som sagt själv fundera på hur man enklast håller koll på dylikt. Läckage larm givare under ventilen vore väl en möjlighet och skulle nog själv göra en servicelucka för arrangemanget ifall man behöver komma åt det senare.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ta bort termostathus?
« Svar #2 skrivet: 26 maj 2021, 08:51:34 »
Jag förstår inte riktigt varför du inte kan ha en lägre sockel? Termostaten behöver väl inte liva med sockeln?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad rockcircus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Ta bort termostathus?
« Svar #3 skrivet: 26 maj 2021, 09:38:43 »
Tack för snabbt svar. Kommer se till så att eventuella läckor rinner ut på klinkergolvet. Ska tänka på larm/givare.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3569
  • Karma +2/-0
SV: Ta bort termostathus?
« Svar #4 skrivet: 26 maj 2021, 19:33:10 »
Golvvärmeställdon med passande adapterring borde ge mer höjd utan att göra om något. Jag tycker egentligen det där känns lite väl improviserat som lösning. Hos grannen var försäkringsbolaget och kontrollerade massa detaljer, det blev underkänt med vanliga golvrör för radiatorer för rörmanchetter saknades. Rörhålen tajta vid golvet annars.
Du har stora hål och halvdolt montage så.

Du kan be om att få det där ihoplött och sätta ett termostathus med manuell ratt i pannrummet istället om praktiskt möjligt. Kräver nog en ny matning lagd.

Det skulle annars gå att köra väggtermostat och golvvärmeställdon. Gärna med kabel, men finns trådlösa. Ett sånt ställdon är lägre i höjd.

Manuell ratt finns också till vissa termostathus, de är i vissa fall 3-4 cm bara.

Är det helt hopplöst att få det centralt matat eller manuell ratt är för stort så finns ett till alternativ jag tänker på - få befintligt termostathusomdraget till nedlagt läge. Så det ligger ner platt mot golvet. Lite lödmaterial hade varit att föredra när det är så dolt (inget som kan läcka med tid) så kommer du nog ner på 6 cm väl klar.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!