Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Luftvärmepump enbart för kylning  (läst 4581 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jodan123456789

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Luftvärmepump enbart för kylning
« skrivet: 28 april 2021, 23:07:18 »
Hej! Jag är ute efter en luftvärmepump för (enbart) kylning till sovrummet och ev även vardagsrummet utanför på varma dagar, men tycker det är omöjligt att bli klokare över vad jag borde ha eftersom fokus alltid läggs på värme när man försöker läsa på. Jag hoppas nu att någon här har kunskap. Och jag vill inte ha någon portabel stor golv-ac vilket är vad jag främst hittar om jag söker på luftkonditionering istället för luftvärmepump.

Jag har haft en installatör på besök som rekommenderade Daikin solo r20 som enbart skulle vara för kyla, (han var enbart återförsäljare för daikin) men upplevde priset ganska högt. Flera tusen mer än vad personen som gav mig hans uppgifter sa att de hade betalat. Vad kan man förväntas betala för pump till sovrummet med installation och dragning av el? Är solo r20 ett vettigt val eller har någon ett annat tips? Vilket företag är prisvärt att använda sig av? (Storstockholm-norrort) Toppen om den även är appstyrd, men inget krav.

Tacksam för råd!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Luftvärmepump enbart för kylning
« Svar #1 skrivet: 29 april 2021, 00:24:38 »
Vad är priset som du upplevde som högt?

Blir nog svårt att komma under ca 12500:- inkl ”standardinstallation” efter rotavdrag om det ska vara ett märke från någon större känd tillverkare och handlar om ca 3kW i kyleffekt vilket borde räcka gott och väl för ett
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Jodan123456789

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepump enbart för kylning
« Svar #2 skrivet: 29 april 2021, 05:38:29 »
Vad är priset som du upplevde som högt?

Blir nog svårt att komma under ca 12500:- inkl ”standardinstallation” efter rotavdrag om det ska vara ett märke från någon större känd tillverkare och handlar om ca 3kW i kyleffekt vilket borde räcka gott och väl för ett

Ca 22000 med el. Jag vet inte exakt vad som är rimligt, men min kompis sa att de trodde de betalat ca 15000. Det kan ha varit en annan modell som även gav värme och det var antagligen utan el.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Luftvärmepump enbart för kylning
« Svar #3 skrivet: 29 april 2021, 06:50:54 »
Ny eldragning från central och kanske med en del ombyggnad kan kosta en del.
Sen måste man veta att det är identiska modeller.
22000:- om det är efter rotavdrag låter dock högt men jag vet ju inte hur mycket som är elkostnad eller om det är en krånglig installation!!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Jodan123456789

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepump enbart för kylning
« Svar #4 skrivet: 29 april 2021, 07:27:35 »
El skulle vara ca 3000. Det lät inte som att det skulle var någon krånglig installation. Utedelen kan sitta direkt utanför egentligen. Där finns ett carporttak att stå på. (Ej brant) Nära elcentral. Om utedelen sitter direkt utanför uppskattar jag det vara Max 7 m till elskåpet. Vet ej om det prisförslag jag fått är före eller efter rot.

Har du eller någon annan en rekommendation på annan modell som skulle vara bra annars, om man vill beställa själv med installation från typ bygghemma?

Utloggad sigge01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump enbart för kylning
« Svar #5 skrivet: 29 april 2021, 08:47:11 »
 Ska du bara ha för kylning så skulle jag kolla på polarpumpen. Jag köpte en Kaisai från dom för 3 år sen enkom för kyla och den har fungerat perfekt både tyst och kyler väldigt bra är betydligt billigare. Jag har ungefär samma förutsättningar som du har med yta osv. Tex  https://www.polarpumpen.se/ac/ac-hemma/kaisai/one-09-kaisai
Mitsubishi Electric Ecodan Package 200 lit Tank +W85YAA 165kvm golvvärme+element

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepump enbart för kylning
« Svar #6 skrivet: 29 april 2021, 10:19:22 »
fråga någon mer absolut!
detta är ett rövarpris enligt mig

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump enbart för kylning
« Svar #7 skrivet: 29 maj 2021, 20:25:33 »
Vi har beställt en Mitsubishi HR Cool 25 från Polarpumpen som vi ska få installerad i vårt sovrum på tisdag. Återkommer med erfarenheter, men ser bra ut på pappret och kommer med 5 års garanti  tummenupp

https://www.polarpumpen.se/ac/ac-hemma/mitsubishi-electric/hr25vf
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump enbart för kylning
« Svar #8 skrivet: 13 juni 2021, 16:22:52 »
Vi har beställt en Mitsubishi HR Cool 25 från Polarpumpen som vi ska få installerad i vårt sovrum på tisdag. Återkommer med erfarenheter, men ser bra ut på pappret och kommer med 5 års garanti  tummenupp

https://www.polarpumpen.se/ac/ac-hemma/mitsubishi-electric/hr25vf
Uppdatering: Inte så mycket att säga egentligen, för ca 13 k installerat och klart är jag mycket nöjd med mitt val! Pumpen är tyst och håller inställd temperatur stabilt.

Jag uppskattar särskilt den låga mineffekten som ger lugn drift och bra avfuktning.
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Luftvärmepump enbart för kylning
« Svar #9 skrivet: 14 juni 2021, 18:23:24 »
När det gälller kyla kan man titta på lite mindre kända märkena som tex Kaisai, prisvärda modeller med mycket kyla /investerad krona och vad jag vet mycket lite reklamationer.

Typ 5kw nominell kyla för ca 12’ plus installation. Fly 18.



Räkna typ 60-70w / kvadrat. Så täcker denna ca 70-80 kvadrat ”normal” hus

https://kaisai.com/se/wp-content/uploads/2020/06/FG_kaisai_fly_pb_2006_KT_dig.pdf

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Luftvärmepump enbart för kylning
« Svar #10 skrivet: 21 juni 2021, 15:06:52 »
Vi fick en Kaisai 09 installerad i onsdags, mycket bra timing!:-)
Den sitter i allrummet på övervåningen med utedel på balkongen, och fixade att kyla övervåning (allrum + två sovrum) och till viss del nedervåning förvånansvärt bra.

Den går rätt så tyst, har tre fläktlägen, vi kör på max.
Har kört den på 17°C tills igår.

Detta är värt varenda krona när det blir så här grisvarmt.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Luftvärmepump enbart för kylning
« Svar #11 skrivet: 21 juni 2021, 20:43:11 »
Helt klart värt varenda öre att komma hem till ett behagligt klimat inomhus  tummenupp
Skulle vilja se den som avstår att använda ac i bilen nuförtiden
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepump enbart för kylning
« Svar #12 skrivet: 22 juni 2021, 15:48:10 »
Helt klart värt varenda öre att komma hem till ett behagligt klimat inomhus  tummenupp
Skulle vilja se den som avstår att använda ac i bilen nuförtiden
Jäätteskönt att köra med öppna rutor känna lukten från naturen och ljudet från V8án.
och armbågen ute förstås

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Luftvärmepump enbart för kylning
« Svar #13 skrivet: 22 juni 2021, 18:20:09 »
Har ingen V8 och vill inte lyssna mer än nödvändigt på dieseknacket  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftvärmepump enbart för kylning
« Svar #14 skrivet: 23 juni 2021, 07:44:54 »
Sonen tar (kampanjpris) 12750 inkl installation efter ROT (El tillkommer) för den kylmaskin han säljer, så 22 000 kr låter mycket.
Ett rimligt pris för de flesta AC med runt 3-4 kW kyleffekt borde ligga i spannet 12 000 - 15 000 kr + el efter ROT, om man inte väljer någon av de större AC som säljs, då kan det nog dra iväg lite mer i pris.
Elen kan nog kosta 3000 kr om det måste komma ut en särskild hantverkare, och de ger ett fast pris utan att veta vad som väntar dem på plats.
OM jag är rätt informerad så måste alla "kylmaskiner" som säljs till privatpersoner vara "värmepumpar" också - men de som säljs som rena kylmaskiner är som regel inte nordenanpassade med tillräckligt bra avfrostning, eller värmekabel i bottentråget.
« Senast ändrad: 23 juni 2021, 07:47:49 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!