Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: WC-stol Ifö Cera läcker ut pÃ¥ golvet  (läst 2425 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
WC-stol Ifö Cera läcker ut på golvet
« skrivet: 24 april 2021, 11:16:48 »
Jag har en cirka 20 år gammal ifö cera som började läcka vatten. Det hänger droppar på vattenlåsets undersida inne under. (jag har kollat med liten kamera)
Med tanke på ålder och att spolningen mm började kärva bestämde jag mig för att byta allt utom porslinet. Ville ogärna byta hela stolen pga att då ska man kladda med avloppet och skruven ner i golvet också.
Läckan verkade kunna orsakas av den bakre cisternskruven/fästet (14).

Sagt och gjort, köpte nya prylar och bytte hela innehållet, flera gamla platsbitar gick sönder så det verkade vara på tiden. När man skulle dra åt cisternfästena kändes det knepigt att avgöra hur hårt man skulle dra. Efter utfört arbete funka allt perfekt. I två veckor. Sedan började det läcka igen. Ja ja, tänkte jag. Jag drog åt cisternfästena lite mer, det gick jättelätt så troligen är det någon tätning där som sätter sig med tiden. Det blev tätt igen.

Nu har det gått några veckor och skiten läcker igen. Jag drog åt mer. Men det slutade inte läcka. Ska man dra dessa på något visst vis?

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4670
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: WC-stol Ifö Cera läcker ut på golvet
« Svar #1 skrivet: 24 april 2021, 12:12:57 »
Är nr 11 en packning, den ser halv ut . bytte  du packningen mellan cistern och stol med. Att sätta silikon mellan gör nog att det blir tätt. men blir att byta hela toan nästa gÃ¥ng dÃ¥ det sitter som berg och gÃ¥r nog inte att fÃ¥ isär.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: WC-stol Ifö Cera läcker ut på golvet
« Svar #2 skrivet: 24 april 2021, 13:18:17 »
11 är bara ett mellanlägg, men den är bytt den ocksÃ¥  tummenupp

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4670
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: WC-stol Ifö Cera läcker ut på golvet
« Svar #3 skrivet: 24 april 2021, 16:35:44 »
Det är väl någon/ra gummipackningar för bultarna som sitter innefrån burken, kan vara en gänga som läcker, du får knöla lite med att torka upp ordentligt och gör rent och när det monterat lägga ett lager med silikon på insidan som en bula som täcker allt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!