Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Energilagring  (läst 7670 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4395
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Energilagring
« skrivet: 08 april 2018, 10:34:37 »
Hur vanligt är det med System för energilagring? Finns det ngn här som har installerat ett System för energilagring t.ex. Teslas Powerwall 2?

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Energilagring
« Svar #1 skrivet: 08 april 2018, 20:18:50 »
Jag antar att du menar batterier för privatpersoner och i samband med solceller.
Jag skulle säga att det är mycket ovanligt. Det finns sannolikt bara två typer av köpare.
1. De som valt en off-grid lösning pga av sitt geografiska läge, tex öar eller långt ut i glesbygden.
2. De som är extremt teknikintresserade och inte tar hänsyn till kortsiktig ekonomi.
Anledningen till att inte fler satsar trots ett investeringsstöd på upp till 60 % av investeringen är den dåliga lönsamheten vilket beror på att staten också subventionerar elförsäljning från solceller med 60 öre/kwh. Detta gör det mycket lönsammare att att sälja överskottet än att spara det i batterier.

Priser på batterier är på väg ner och statligt stöd kan försvinna lika fort som det dykt upp så håll ögonen öppna. Rätt som det är kan det vara en bra affär att att köpa batterier.
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Energilagring
« Svar #2 skrivet: 09 april 2018, 08:29:03 »
Jag lagrar energi från sen solcell i ett batteri i stugan kommer inte ihåg effekten på panelen och inte heller storleken på batteriet men det är på en ö där det saknas ström annars vore det ingen ide. Lagrar även energi i acktanken de få gångerna jag eldar men antar att du menar ström.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Energilagring
« Svar #3 skrivet: 09 april 2018, 08:44:39 »
SaltX är väl ett ganska nytt Svenskt bolag som bygger energilager, dock inte för el.
http://saltxtechnology.com/sv/
Batterilagring av el kommer att bli ett krav om vi skall lyckas ställa om till förnyelsebar energi. (Sol, vind och vatten som i mångt och mycket ger intermittent energi)
Eller, att hela världen satsar på kärnkraft, om det nu ens är möjligt med tanke på tillgången av råvaror.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Energilagring
« Svar #4 skrivet: 09 april 2018, 08:51:28 »
Om du menar pÃ¥ tillgÃ¥ng pÃ¥ drivmedel är det väl i första hand folkopinionen som är "problemet".  Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Energilagring
« Svar #5 skrivet: 09 april 2018, 08:59:43 »
Jag har ingen koll på hur mycket URAN som finns, men det är ju trots allt en ändlig resurs.
En total utbyggnad av kärnkraft i alla  nationer skulle troligen innebära att livsbetingelserna pÃ¥ planeten skulle skadas för oöverskÃ¥dlig framtid, sÃ¥ ett visst fog för en negativ folkopinion är väl berättigad kan jag tycka.
Fast det kanske inte är värre än med dvärgbandmask, terror eller annat, vi får bara anpassa oss efter att det kan vara farligt att äta viss mat eller vistas på vissa platser som är kontaminerade.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Energilagring
« Svar #6 skrivet: 09 april 2018, 09:13:05 »
Batterilagring av el kommer att bli ett krav om vi skall lyckas ställa om till förnyelsebar energi. (Sol, vind och vatten som i mångt och mycket ger intermittent energi)
Kanske inte, om vi kraftigt ökar solcellskapaciteten etc (typ solelsparker och massor med offentliga och privata tak) så kan vi använda vattenuppdämning på dagen som lager till natten, mer än vad som görs idag. Inget för enskilde man, men på totalen bör det funka bra har jag hört på en föreläsning nyss.
« Senast ändrad: 09 april 2018, 09:15:33 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Energilagring
« Svar #7 skrivet: 09 april 2018, 15:30:57 »
Jag tillhör den skara som har skrivit avtal om vindkraftverk på min mark samt även bla uranprospektering. Bägge "sakerna" skulle ge en inte betydelselös summa pengar. Men eftersom en del av ortsbefolkningen skriker i högan sky ( dom som inte har någon mark och därmed inte skulle få några pengar) kan man inte veta om det över huvud taget kommer att bli verklighet. Motståndet mot vindkraft har inom samma kommun varit kompakt från politikerna ända till kommunen fick ett erbjudande om att få nått öre per kWh. Då föll alla argument om faror och förfulning och den vindkraftsparken uppfördes på kort tid med dom omvända politikerna goda minne.
Ps
Numera har jag inte kvar den mark som det handlar om sÃ¥ jag fÃ¥r väl byta sida och bli motstÃ¥ndare  Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Energilagring
« Svar #8 skrivet: 09 april 2018, 16:18:15 »
Jag har ingen koll på hur mycket URAN som finns, men det är ju trots allt en ändlig resurs.
En total utbyggnad av kärnkraft i alla  nationer skulle troligen innebära att livsbetingelserna pÃ¥ planeten skulle skadas för oöverskÃ¥dlig framtid, sÃ¥ ett visst fog för en negativ folkopinion är väl berättigad kan jag tycka.
Fast det kanske inte är värre än med dvärgbandmask, terror eller annat, vi får bara anpassa oss efter att det kan vara farligt att äta viss mat eller vistas på vissa platser som är kontaminerade.


Thorium ! :finns mer , säkrare än uran- man kan "bränna upp" högaktivt avfall tex plutonium och vapenuran.
http://www.world-nuclear.org/information-library/current-and-future-generation/thorium.aspx
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Energilagring
« Svar #9 skrivet: 09 april 2018, 17:12:54 »
Sverige har en begränsad möjlighet att lagra över året med vattenmagasin.
Vi vill inte ha torra älvfÃ¥ror pÃ¥ somrarna.  Flödet styrs av vattendomar.
Norge har halva den europeiska magasinskapaciteten.
Det säger kanske något om hur begränsade möjligheterna är.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Bölemannen

  • Kan lite om mycket och fortsätter att införskaffa mig nya kunskaper
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Böle i Norrbotten
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energilagring
« Svar #10 skrivet: 09 april 2018, 17:53:27 »
Som regelverket är idag och med rätt elleverantör som betalar bra för levererad el så finns ingen anledning att lagra energin med hjälp av batterier. Energiförluster samt begränsad kapacitet gör det omöjligt att räkna hem. Har Vattenfall idag som betalar aktuellt spotpris + 40 öre/kWh och skattereduktion på 60 öre/kWh. Ger mer för såld el än vad jag betalar för elen jag köper in.
Nibe fighter 1215/7 kW. Värmer upp ca 200 m2 i ett plan med ytterligare 75 m2 övervåning och högt i tak resterande 125m2. Huset från -41, ligger i Böle 1 mil från Piteå, totalrenoverat under 2000-talet med golvvärme, 3-glas fönster och ca 400 m nedgrävd k-slang. Bränner ca 5 m3 ved i braskamin. 2013-09-1 nybyggt garage 50m2 värms av en Fujitsu 12lec-n LLVP. Installerat en Fujitsu 12-ltcn hösten 2014 i stugan.
2017-06-01 installerat solcellsanläggning, 10,5 kWp, 60 m2 paneler på taket som utökades 2017-09-22 till 16,5 kWp och totalt 100 m2, lutning 43 grader i sydvästlig riktning.
Huset:
http://e-logger.se/pub?Liljeholm&p=1
Garaget:
http://www.e-logger.se/pub?Liljeholm1
Solcellsanläggningen:
https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/site/public?name=Lillmorav.%203&locale=sv_SE#/dashboard

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4395
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Energilagring
« Svar #11 skrivet: 10 april 2018, 18:57:57 »
Som regelverket är idag och med rätt elleverantör som betalar bra för levererad el så finns ingen anledning att lagra energin med hjälp av batterier. Energiförluster samt begränsad kapacitet gör det omöjligt att räkna hem. Har Vattenfall idag som betalar aktuellt spotpris + 40 öre/kWh och skattereduktion på 60 öre/kWh. Ger mer för såld el än vad jag betalar för elen jag köper in.

Dagens spotpris ligger på 41,9 öre/kWh vad jag förstår.

https://elen.nu/

Så du får 81,9 öre/kWh? Det är ett bra pris för Sverige skulle jag säga.

Tyskarna kan t.ex. fortfarande sälja sin el för över 1,2 kr/kWh vad jag förstår och priset är garanterat på 20 år.

Har hört att priserna på dessa system fortsätter nedåt, men även solcellerna blir allt billigare och effektivare.

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Energilagring
« Svar #12 skrivet: 10 april 2018, 19:29:26 »
Dagens spotpris ligger på 41,9 öre/kWh vad jag förstår.

https://elen.nu/

Så du får 81,9 öre/kWh? Det är ett bra pris för Sverige skulle jag säga.

Tyskarna kan t.ex. fortfarande sälja sin el för över 1,2 kr/kWh vad jag förstår och priset är garanterat på 20 år.

Har hört att priserna på dessa system fortsätter nedåt, men även solcellerna blir allt billigare och effektivare.
Glöm inte skatteavdraget som gör att du får 60 öre till dvs totalt 1,419 kr/kwh.
Edit. Glömde nätnyttan som du får av nätägaren om ca 5 öre/kwh dvs totalt får du ca 1,47 kr/kWh.
« Senast ändrad: 10 april 2018, 19:31:58 av Uffen »
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Bölemannen

  • Kan lite om mycket och fortsätter att införskaffa mig nya kunskaper
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Böle i Norrbotten
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energilagring
« Svar #13 skrivet: 10 april 2018, 20:11:39 »
Jag nämnde även skattereduktionen på 60 öre, fick beskedet om förra årets produktion från nätägaren för någon vecka sedan som de rapporterat in till Skattemyndigheten. Detta sker per automatik, jag behöver inte göra något själv. 2018 har börjat bra efter att snön äntligen rasade av panelerna, se länken nedan till anläggningen. Bidraget från staten för materialet och arbetskostnaden fick jag för 1 månad sedan. Länsstyrelserna fick ju extra pengar efter att regeringen beslutade om ökade satsningar till förnyelsebara elinvesteringar och dessutom, eftersom beslutet togs efter årsskiftet, så fick jag 30% i bidrag i stället för de 20% som gällde vid ansökningstillfället.
Nibe fighter 1215/7 kW. Värmer upp ca 200 m2 i ett plan med ytterligare 75 m2 övervåning och högt i tak resterande 125m2. Huset från -41, ligger i Böle 1 mil från Piteå, totalrenoverat under 2000-talet med golvvärme, 3-glas fönster och ca 400 m nedgrävd k-slang. Bränner ca 5 m3 ved i braskamin. 2013-09-1 nybyggt garage 50m2 värms av en Fujitsu 12lec-n LLVP. Installerat en Fujitsu 12-ltcn hösten 2014 i stugan.
2017-06-01 installerat solcellsanläggning, 10,5 kWp, 60 m2 paneler på taket som utökades 2017-09-22 till 16,5 kWp och totalt 100 m2, lutning 43 grader i sydvästlig riktning.
Huset:
http://e-logger.se/pub?Liljeholm&p=1
Garaget:
http://www.e-logger.se/pub?Liljeholm1
Solcellsanläggningen:
https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/site/public?name=Lillmorav.%203&locale=sv_SE#/dashboard

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Energilagring
« Svar #14 skrivet: 10 april 2018, 20:17:49 »
Jag nämnde även skattereduktionen på 60 öre, fick beskedet om förra årets produktion från nätägaren för någon vecka sedan som de rapporterat in till Skattemyndigheten. Detta sker per automatik, jag behöver inte göra något själv. 2018 har börjat bra efter att snön äntligen rasade av panelerna, se länken nedan till anläggningen. Bidraget från staten för materialet och arbetskostnaden fick jag för 1 månad sedan. Länsstyrelserna fick ju extra pengar efter att regeringen beslutade om ökade satsningar till förnyelsebara elinvesteringar och dessutom, eftersom beslutet togs efter årsskiftet, så fick jag 30% i bidrag i stället för de 20% som gällde vid ansökningstillfället.

Spännande! :)
Hur går man tillväga, steg för steg, så att säga, när man skaffar solceller?

1. Projektering?
2. Söka bygglov?
3. Beställa?
4. Söka bidrag?
5. Installera?
6. Skaffa elcertifikat?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Energilagring
« Svar #15 skrivet: 10 april 2018, 20:28:49 »
Börja med att söka bidrag, De kan ta slut?
Ta till så det räcker och blir över, det justeras till 30% när du slutredovisar.
Bygglov ska inte behövas längre, bara i känslig miljö. Slå en pling till kommunen o fråga.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Energilagring
« Svar #16 skrivet: 10 april 2018, 20:46:50 »
Börja med att söka bidrag, De kan ta slut?
Ta till så det räcker och blir över, det justeras till 30% när du slutredovisar.
Bygglov ska inte behövas längre, bara i känslig miljö. Slå en pling till kommunen o fråga.

I Umeå kommun får man maximalt bygga 30m2 om det följer takets lutning och färg.
Annars behövs bygglov.

Jag känner mig osäker i vilket skede man söker, respektive får pengar.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4395
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Energilagring
« Svar #17 skrivet: 10 april 2018, 20:54:38 »
Börja med att söka bidrag, De kan ta slut?
Ta till så det räcker och blir över, det justeras till 30% när du slutredovisar.
Bygglov ska inte behövas längre, bara i känslig miljö. Slå en pling till kommunen o fråga.

Just det,  i Sverige kan man ocksÃ¥ fÃ¥ investingeringsstöd för solceller och den är 30 % av totalkostnaden.

30 % investingeringsstöd och över 80 öre/kWh är mycket bra!

Utloggad Bölemannen

  • Kan lite om mycket och fortsätter att införskaffa mig nya kunskaper
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Böle i Norrbotten
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energilagring
« Svar #18 skrivet: 10 april 2018, 21:16:57 »
Jag begärde in offerter på en anläggning som var på 10,5 kWp. Bidraget sökte jag när jag visste ungefär vad totalkostnaden skulle bli. Under resans gång utökade jag anläggningen till 16,5 kWp och gjorde en komplettering till den första ansökan. Tiden fram till att bidraget skulle betalas ut angavs till ca 2år vilket sedan blev 8 månader när Länsstyrelsen fick mera pengar att fördela. De kontaktade mig och sa att min ansökan skulle behandlas och då fick jag frågan, dels om jag gjort investeringen och även vad slutfakturan blev. Det är den som bidraget sedan beräknas på så det är inte så viktigt vad du anger i din ansökan.
Nibe fighter 1215/7 kW. Värmer upp ca 200 m2 i ett plan med ytterligare 75 m2 övervåning och högt i tak resterande 125m2. Huset från -41, ligger i Böle 1 mil från Piteå, totalrenoverat under 2000-talet med golvvärme, 3-glas fönster och ca 400 m nedgrävd k-slang. Bränner ca 5 m3 ved i braskamin. 2013-09-1 nybyggt garage 50m2 värms av en Fujitsu 12lec-n LLVP. Installerat en Fujitsu 12-ltcn hösten 2014 i stugan.
2017-06-01 installerat solcellsanläggning, 10,5 kWp, 60 m2 paneler på taket som utökades 2017-09-22 till 16,5 kWp och totalt 100 m2, lutning 43 grader i sydvästlig riktning.
Huset:
http://e-logger.se/pub?Liljeholm&p=1
Garaget:
http://www.e-logger.se/pub?Liljeholm1
Solcellsanläggningen:
https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/site/public?name=Lillmorav.%203&locale=sv_SE#/dashboard

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4395
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Energilagring
« Svar #19 skrivet: 13 april 2018, 18:18:30 »
Jag begärde in offerter på en anläggning som var på 10,5 kWp. Bidraget sökte jag när jag visste ungefär vad totalkostnaden skulle bli. Under resans gång utökade jag anläggningen till 16,5 kWp och gjorde en komplettering till den första ansökan. Tiden fram till att bidraget skulle betalas ut angavs till ca 2år vilket sedan blev 8 månader när Länsstyrelsen fick mera pengar att fördela. De kontaktade mig och sa att min ansökan skulle behandlas och då fick jag frågan, dels om jag gjort investeringen och även vad slutfakturan blev. Det är den som bidraget sedan beräknas på så det är inte så viktigt vad du anger i din ansökan.

Men inmatningspriset är inte garanterat på något sätt. Så priset du får för elen skulle teoretiskt kunna minska till 30 öre/ kWh nästa året, eller?

Även skattereduktionen är inte garanterad över en viss period, eller?

charles101

  • Gäst
charles101
SV: Energilagring
« Svar #20 skrivet: 21 juni 2021, 16:26:55 »
Glöm inte skatteavdraget som gör att du får 60 öre till dvs totalt 1,419 kr/kwh.
Edit. Glömde nätnyttan som du får av nätägaren om ca 5 öre/kwh dvs totalt får du ca 1,47 kr/kWh.

Tycker den här sidan hade mycket bra information kring solceller och huruvida det är lönsamt eller ej:

Edit av Admin: Länk borttagen beroende på misstänkt spam.
Här finns information om skattereduktionen: https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/mikroproduktionavfornybarelprivatbostad.4.12815e4f14a62bc048f41a7.html
« Senast ändrad: 22 juni 2021, 07:39:44 av Rickard »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!