Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvvärme badrum: vattenburet (BV) eller el?  (läst 4335 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
Golvvärme badrum: vattenburet (BV) eller el?
« skrivet: 21 oktober 2015, 12:17:11 »
Ska renovera 2 mindre badrum, tot 9 kvadrat. Har alltså bergvärme. Saken är den, att det är lite dåligt med takutrymme plus att det är lite knöligt (dyrt) att dra fram rör i ena badrummet.
Vad kostar el förbrukningen till ca 8 kvadrat (tror att det räcker)?
Klarar vattenburen golvvärme att värma upp badrummet i källaren
tillräckligt, då huset är från 1942 och dåligt isolerat?
Kort och gott: vilket alternativ är bäst i mitt fall?
« Senast ändrad: 21 oktober 2015, 14:13:43 av han540 »
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Golvvärme badrum: vattenburet (BV) eller el?
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2015, 13:49:51 »
Vattenburen golvvärme skall inte ha nÃ¥gra problem att värma upp det.  Det beror ju mest pÃ¥ hur tätt du lägger slingorna och vilken temperatur du har pÃ¥ vattnet, sÃ¥ det kan du ju reglera sÃ¥ det passar dina förhÃ¥llanden.

Har du tänkt på någon isolering av golvet om du skall ha golvvärme i källaren?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärme badrum: vattenburet (BV) eller el?
« Svar #2 skrivet: 21 oktober 2015, 14:20:44 »
Skrev fel, det är inte mer än 9 kvadrat tot. Kanske det pÃ¥verkar nÃ¥got.. 
Vilken temp på vattnet jag har bestämmer över vån. där jag har 21, och bra isolering. Källaren är som sagt dåligt isolerad så värmen kommer ju inte att höja tempen så mkt där, om jag inte behåller mitt nuvarande element också...
Måste man ha isolering, och hur tjockt i så fall?
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Golvvärme badrum: vattenburet (BV) eller el?
« Svar #3 skrivet: 21 oktober 2015, 14:56:21 »
Vi hade elgolvvärme på vår toalett tidigare, 500 W till 5 m2, den gick ca 50% av tiden när det var som kallast ute.
Mellan tummen och pekfingret rör det sig om ett energibehov på 666 kWh/år för 5 m2 i vårt hus.
Värmer man med bergvärme så sparar man ca 2/3-delar av detta, eller ca 444 kWh/år.
Detta alltså räknat på 5 m2 och ett effektbehov på 50W/m2 när det är som kallast ute.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärme badrum: vattenburet (BV) eller el?
« Svar #4 skrivet: 21 oktober 2015, 15:12:56 »
Tack Rickard!
 Man fÃ¥r ju räkna med nÃ¥gra tusenlappar mera för vatten installationen, och de pengarna räcker ju ett antal Ã¥r om man väljer el...
Vad skulle du gjort i mitt ställe?
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Golvvärme badrum: vattenburet (BV) eller el?
« Svar #5 skrivet: 21 oktober 2015, 16:24:45 »
Det går ju att behålla radiatorn och installera el golvvärme om det passar bättre så har jag nu men skulle jag gjort om det blev det vatten buret och matta på golvet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Golvvärme badrum: vattenburet (BV) eller el?
« Svar #6 skrivet: 21 oktober 2015, 18:04:47 »
Tack Rickard!
 Man fÃ¥r ju räkna med nÃ¥gra tusenlappar mera för vatten installationen, och de pengarna räcker ju ett antal Ã¥r om man väljer el...
Vad skulle du gjort i mitt ställe?

När vi satte in vår värmepump lät jag elvärmen vara kvar.
För ett par år sedan då vi helrenoverade toaletten så sågades spånskivan bort, golvreglarna sänktes (för att rymma att gjuta in slang utan att takhöjden försämrades) och vi la in vattenburen värme.
Vi bytte samtidigt från klinkers till plastmatta vilket jag absolut inte ångrar, klinkers som golvbeklädnad borde vara förbjudet i detta kalla land.
Förutom eventuellt i offentliga lokaler.
Kör direkt från värmekretsen utan shunt och det funkar perfekt (vi behöver aldrig mer än 43 grader ut i radiatorerna hur än kallt det blir.)

Det lönar sig knappast förrns den dag vi säljer huset.
Däremot unnar jag mig nog att ha lite varmare i toaletten nu... och det har ju ett värde.
Satte in en enkel trimventil på returen från golvvärmen där jag justerat in temperaturen (flödet i slingan).
« Senast ändrad: 21 oktober 2015, 18:07:30 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärme badrum: vattenburet (BV) eller el?
« Svar #7 skrivet: 21 oktober 2015, 20:53:06 »
Tack igen!
I källaren behåller jag vattenburna radiatorn i vilket fall, för all värme behövs. Frugan vill dock ha klinkers i källaren och det är väl bra för att huset ska andas bättre... men då måste det ju bli golvvärme. Där är ju lätt att gå på radiatorn men man får bila, och frågan är hur bra det är: mögelrisk har jag hört... hur stor är den risken?
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Golvvärme badrum: vattenburet (BV) eller el?
« Svar #8 skrivet: 21 oktober 2015, 22:19:03 »
Det är väl ingen risk med mögel om du har klinkers?  Det är ju just för att undvika mögelrisk i källaren som det är bra att använda klinker.  Däremot sÃ¥ bör du tänka pÃ¥ hur du skall isolera värmen frÃ¥n plattan.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärme badrum: vattenburet (BV) eller el?
« Svar #9 skrivet: 21 oktober 2015, 23:46:46 »
Läste så här, och jag har ju också oisolerad platta på mark:
Måste avråda från att lägga golvvärme i oisolerad platta på mark.
 Det skapar fuktproblem, när plattan värms upp vandrar fukten nerÃ¥t och Ã¥t sidan fukten tränger upp där uppvärmningen slutar i tex källarväggar. om man slutar värma plattan sommartid kommer fuktvandringen att bli uppÃ¥t mot kallare ytan som dÃ¥ är källargolvet vilket gerkalkutfällningar pÃ¥ kaklet. Men det värsta är fukt i källarväggar och innerväggar vilket kan skapa stora problem.
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Golvvärme badrum: vattenburet (BV) eller el?
« Svar #10 skrivet: 22 oktober 2015, 03:49:08 »
Jag skulle nog inte lägga golvvärme i en oisolerad platta, inte heller experimentera med att isolera delar av en platta, men det är mer av försiktighetsskäl än att jag vet att det skulle bli problem.
Just den där frågan finns det nog de som är bättre än mig att svara på.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Golvvärme badrum: vattenburet (BV) eller el?
« Svar #11 skrivet: 22 oktober 2015, 06:48:18 »
Vill man ha golvvärme i oisolerad platta så ska man ha det i hela källaren eller inte alls.
Enstaka rum med golvvärme flyttar fukten så det kan gå upp i innerväggar och ställa till oreda

Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Golvvärme badrum: vattenburet (BV) eller el?
« Svar #12 skrivet: 22 oktober 2015, 06:50:24 »
.......som redan hade sagts sÃ¥g jag  ::)
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Golvvärme badrum: vattenburet (BV) eller el?
« Svar #13 skrivet: 22 oktober 2015, 08:11:22 »
Det är inga problem att lägga golvvärme i källaren om man har oisolerad platta, men du fÃ¥r dÃ¥ isolera golvvärmen frÃ¥n plattan.  AlltsÃ¥ cellplast mot plattan, sedan golvvärme.  Bygger 15-20cm sÃ¥ det gäller att ha höjd i källaren.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Golvvärme badrum: vattenburet (BV) eller el?
« Svar #14 skrivet: 22 oktober 2015, 08:16:39 »
Läste så här, och jag har ju också oisolerad platta på mark:
Måste avråda från att lägga golvvärme i oisolerad platta på mark.
 Det skapar fuktproblem, när plattan värms upp vandrar fukten nerÃ¥t och Ã¥t sidan fukten tränger upp där uppvärmningen slutar i tex källarväggar. om man slutar värma plattan sommartid kommer fuktvandringen att bli uppÃ¥t mot kallare ytan som dÃ¥ är källargolvet vilket gerkalkutfällningar pÃ¥ kaklet. Men det värsta är fukt i källarväggar och innerväggar vilket kan skapa stora problem.

Har ni sovrum i källaren och ska använda dusch där dagligen?

I annat fall, behövs väl inte golvvärme.......
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!