Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vibrationsdämpning av cirkulationspump/minishunt  (läst 8666 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vibrationsdämpning av cirkulationspump/minishunt
« skrivet: 17 november 2009, 23:06:48 »
Jag har nu lagt vattenburen golvvärme i hallen på mitt i övrigt radiatoruppvärmda hus och har därför slängt in en minishunt från Lagerstedt & Krantz. Pumpen i sig är fantastisk tyst, man hör knappt surrandet. Däremot får jag problem med att vibrationerna förs över till väggen i vilken jag har skruvat den (se bifogad bild, den blå plattan är skruvad mot väggen) vilket ger ett outhärdligt högt brummande ljud. Nu skulle jag behöva lite goda idéer eller åtminstone tips på några konkreta frågor om hur jag ska kunna bli av med ljudet.

1. Om jag fäster mot väggen, finns det då någon bra vibrationsdämpare som jag skulle kunna fästa pumpen i och sedan fästa dämparen i väggen? Jag kan säkert få in 3-4 cm mellan pump och vägg utan att äventyra rördragningen.

2. En annan idé är att försöka bygga ett golvstativ. Gissningsvis kommer jag inte att behöva dämpa vibrationerna alls, men om jag skulle behöva göra det så kanske någon har ett lämpligt förslag på vibrationsdämpande material för detta ändamål?

3. Någon annan kreativ lösning?

Alla idéer mottages tacksamt!
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad pepspersson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: västerbotten
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vibrationsdämpning av cirkulationspump/minishunt
« Svar #1 skrivet: 17 november 2009, 23:21:26 »
Prova att lägga mellan nÃ¥ gummiklossar   

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vibrationsdämpning av cirkulationspump/minishunt
« Svar #2 skrivet: 18 november 2009, 07:47:26 »
Prova att lägga mellan nÃ¥ gummiklossar   

Tack för idén. Jag inser att jag behöver något vibrationsdämpande material, och gummi kan nog vara ok. Men för att vara lite specifik: jag tror inte att det räcker att lägga emellan något så länge som skruven går igenom och är i kontakt med både vägg och fästplåt, eftersom den i sig överför så mycket vibrationer. Men kanske gummi på bägge sidorna av plåten, alltså även på framsidan under skruvhuvudet? Annars hade jag tänkt någon tanke att skruva plåten mot dämpare (t.ex. gummi?) och andra skruvar från som fäster dämparen ti väggen. Men detta ställer ju krav på att dämparen är tillräckligt hållbar för att hålla pumpen, och här vet jag inte om det t.ex. finns något lämpligt gummi? Pumpen väger något kg men hålls uppe av rör/PVC-slangar om jag skruvar loss den. Så på kort sikt är en frestande lösning att låta den bäras av rör/slangar, men det är väl ingen som tror att detta kommer att hålla i längden? En ytterligare tanke jag då har är att sätta en säkerhetslina på den så att den inte kan ge sig av neråt, men det blir en ganska ful lösning och jag vet inte om jag hittar någon lina som inte överför vibrationerna särskilt väl.
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vibrationsdämpning av cirkulationspump/minishunt
« Svar #3 skrivet: 18 november 2009, 08:21:59 »
Har samma problem, 2 likadana shuntar som din.
Jag satte dit en liten gummibussning från CO med gänghål på båda sidor och drog en lite skruv från båda håll.
Sedan böjde jag undan metallen som går som ett U som den började ta i iom att fastsättningen blev något flexiblare.
Det blev klart bättre men inte jättebra, ibland får man gå och bända lite för att få den i ett nytt läge när vibrationerna har återkommit.
Fortfarande blir det tystare om man skruvar lös den helt men nu går det leva med det i alla fall.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vibrationsdämpning av cirkulationspump/minishunt
« Svar #4 skrivet: 18 november 2009, 09:18:23 »
Har samma problem, 2 likadana shuntar som din.
Jag satte dit en liten gummibussning från CO med gänghål på båda sidor och drog en lite skruv från båda håll.
Sedan böjde jag undan metallen som går som ett U som den började ta i iom att fastsättningen blev något flexiblare.
Det blev klart bättre men inte jättebra, ibland får man gå och bända lite för att få den i ett nytt läge när vibrationerna har återkommit.
Fortfarande blir det tystare om man skruvar lös den helt men nu går det leva med det i alla fall.


Tack Ville, värt att gå vidare och testa. Men med tanke på att den inte blir så tyst som den borde kunna bli så ska jag nog inte utesluta golvstativtanken än.
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vibrationsdämpning av cirkulationspump/minishunt
« Svar #5 skrivet: 18 november 2009, 10:15:25 »
Har samma problem, 2 likadana shuntar som din.
Jag satte dit en liten gummibussning från CO med gänghål på båda sidor och drog en lite skruv från båda håll.
Sedan böjde jag undan metallen som går som ett U som den började ta i iom att fastsättningen blev något flexiblare.
Det blev klart bättre men inte jättebra, ibland får man gå och bända lite för att få den i ett nytt läge när vibrationerna har återkommit.
Fortfarande blir det tystare om man skruvar lös den helt men nu går det leva med det i alla fall.


Tack Ville, värt att gå vidare och testa. Men med tanke på att den inte blir så tyst som den borde kunna bli så ska jag nog inte utesluta golvstativtanken än.
Nej uteslut inte nån bättre lösning, löser du problemet fullständigt så återkom gärna , själv orkade jag inte gå vidare med ett större projekt men jag jag skulle gärna vilja förbättra min.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vibrationsdämpning av cirkulationspump/minishunt
« Svar #6 skrivet: 18 november 2009, 12:18:00 »
p.s. Ville, var köpte du dina gummibussningar? Jag googlade samt surfade runt lite bland K-Rauta, Claes Olsson, Biltema, Mekonomen etc utan framgång.
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Vibrationsdämpning av cirkulationspump/minishunt
« Svar #7 skrivet: 18 november 2009, 12:55:59 »
p.s. Ville, var köpte du dina gummibussningar? Jag googlade samt surfade runt lite bland K-Rauta, Claes Olsson, Biltema, Mekonomen etc utan framgång.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=135974208
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vibrationsdämpning av cirkulationspump/minishunt
« Svar #8 skrivet: 18 november 2009, 13:00:41 »
Jag köpte på Classe men om inte minnet sviker mig totalt så har jag invändig gäng i mina, dessa tycks ha utgått numera.
Jag tror gängen är för kort på dessa i Utopiazz länk.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vibrationsdämpning av cirkulationspump/minishunt
« Svar #9 skrivet: 18 november 2009, 13:13:08 »
Tack både utopiazz och ville, jag får väl mäta upp och kolla om de föreslagna skulle funka. Nu vet jag i alla fall lite tydligare vad det är jag ska leta efter! Man kanske inte behöver titta längre bort än här på forumet där jag hittar följande http://www.varmepumpsforum.com/catalog/product_info.php?products_id=72. Om dessa extramjuka dämpare kan bära 28 kg så hade det förstås varit trevligt att hitta några extra-extramjuka eftersom det är en så liten tyngd jag vill bära upp.
« Senast ändrad: 18 november 2009, 13:23:26 av Porcupine »
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Vibrationsdämpning av cirkulationspump/minishunt
« Svar #10 skrivet: 18 november 2009, 13:27:01 »
Jag köpte på Classe men om inte minnet sviker mig totalt så har jag invändig gäng i mina, dessa tycks ha utgått numera.
Jag tror gängen är för kort på dessa i Utopiazz länk.

Det beror väl på hur man löser monteringen mot väggen. Eftersom shunten redan är monterad och rören dragna så får Porcupine kanske bygga en egen vinkel att fästa shunten i. Det är ju inte tvunget att bussningarna ska sitta mellan monteringsplåten och väggen.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vibrationsdämpning av cirkulationspump/minishunt
« Svar #11 skrivet: 18 november 2009, 13:41:22 »
Med en sådan ombyggnad blir det säkert bra men shunten sitter fast mot fästplattan med en genomgående skruv samt en distanshylsa(i mitt fall i alla fall).
Det jag gjort är helt enkelt att byta distansen mellan shunt och fästplatta mot en gummikudde samt en kortare distans.

Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Vibrationsdämpning av cirkulationspump/minishunt
« Svar #12 skrivet: 18 november 2009, 15:29:38 »
Med en sådan ombyggnad blir det säkert bra men shunten sitter fast mot fästplattan med en genomgående skruv samt en distanshylsa(i mitt fall i alla fall).
Det jag gjort är helt enkelt att byta distansen mellan shunt och fästplatta mot en gummikudde samt en kortare distans.

Ja då blir det ju enklare om man har en vibrationsdämpare med invändig gänga. Borde finns hos t.ex. Kuntze http://www.kuntze.se dom brukar ha det mesta som tillverkas i gummi

http://www.kuntze.se/index.asp?sidid=25&oldSidid=27&ArtGruppnr=1116&UnderArtGrupp=A&ProduktOmrade=Kilremmar+%26+vibrationsd%E4mpare&SokOrd=undefined
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vibrationsdämpning av cirkulationspump/minishunt
« Svar #13 skrivet: 18 november 2009, 21:29:55 »
Ja då blir det ju enklare om man har en vibrationsdämpare med invändig gänga. Borde finns hos t.ex. Kuntze http://www.kuntze.se dom brukar ha det mesta som tillverkas i gummi

http://www.kuntze.se/index.asp?sidid=25&oldSidid=27&ArtGruppnr=1116&UnderArtGrupp=A&ProduktOmrade=Kilremmar+%26+vibrationsd%E4mpare&SokOrd=undefined
Kuntze verkar bra, men vi lantisar fÃ¥r väl hitta nÃ¥got annat eftersom de inte tycks skicka sina varor  :)
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Vibrationsdämpning av cirkulationspump/minishunt
« Svar #14 skrivet: 19 november 2009, 21:00:55 »
Gör dom inte? ???

Det tror jag nog, ring o hör.
Ett par novibra får dom ju ned i ett madrasserat kuvert.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!