Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Radonmätning klar, Ã¥tgärder?  (läst 8477 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Radonmätning klar, åtgärder?
« skrivet: 13 juni 2007, 08:12:25 »
Min radonmätning visade på 2500 i källaren, 390 i ett sovrum på första våningen och 810 på övre våningen oche ett medelvärde på 600.
Eftersom det är ett trähus lär det ju knappast vara byggmaterialet men hur kan då bli högre på övervåningen, speciellt eftersom det är i ett av få rum som faktiskt har tilluftventil. Ihopblandade mätdosor?
Källaren, som är under ca 1/4 del av huset,resten torpargrund, är till 2/3 nere i berget och har bergrunden som vägg så där går det knappast göra så mycket, ingen är ju där så mycket heller trots att VP:n står där.

Huset är 100 år med tilläggsisolerad fasad samt nya 3-glasfönster och en rejäl badrumsfläkt med 3 intag som går jämt.
Eftersom det finns väldigt lite tilluftventiler så är väl enda vägen in numera genom grunden/golvet.
Kan det räcka med tilluftsventiler ovanför ytterligare 3 fönster på nedervåningen? Idag finns det sådana bara vid 2 på övervåningen och inget på nedervåningen.
Att tilläggas är att det ändå är bra drag i skorstenen utan att jag öppnar nåt fönster samt om jag stänger badrumsfläkten vänder luftflödet omedelbart och det kommer in luft istället, badrumsfläkten är inte kopplad till skorstenen utan blåser ut genom väggen.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Radonmätning klar, åtgärder?
« Svar #1 skrivet: 13 juni 2007, 08:58:51 »
Har hört någonstans att man borrar ned smala rör (50mm diameter) i källaren. Ett hål i varje rum, drar sedan rören till en fläkt som drar ut radon från marken under golvet i källaren, (undertryck skapas). Var noga med tätning mellan hål och rör.

I torpargrunden skulle väl en sorbitionsavfuktare (ursäkta stavningen) fungera, som då får stå med fläkten på konstant.

Är inte säker på detta men jag skulle iallafall undersöka det.

Det där med fler ventiler ihuset skall du åtgärda ändå för att få till en bättre ventilation, men det hjälper inte helt mot så pass mycket radon.
IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Radonmätning klar, åtgärder?
« Svar #2 skrivet: 13 juni 2007, 11:18:28 »
Min radonmätning visade på 2500 i källaren, 390 i ett sovrum på första våningen och 810 på övre våningen oche ett medelvärde på 600.
Eftersom det är ett trähus lär det ju knappast vara byggmaterialet men hur kan då bli högre på övervåningen, speciellt eftersom det är i ett av få rum som faktiskt har tilluftventil. Ihopblandade mätdosor?

Om sovrummet ligger över krypgrundsdelen är det inte orimligt. Övre våningen får sin luft från hela undervåningen medan luften till sovrummet på nedervåningen kommer från krypgrunden där radonhalten är lägre eller utifrån. Skulle betyda att delar av undervåningen har högre värde än 810 i så fall. Beror också på planlösningen om det är en rimlig förklaring.

Är det säkert att tilluftventilen på övervåningen vintertid verkligen är en tilluftventil, att luftflödet inte vänder pga en skorstenseffekt?

Finns det möjlighet att öppna ventiler i källaren sÃ¥ att undertrycket där i förhÃ¥llande till utomhusluften minskar? Är det möjligt att lÃ¥ta skorstenen suga luft frÃ¥n källaren sÃ¥ att tryckskillnaden undervÃ¥ning-källare minskar? 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad pictorhayes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Radonmätning klar, åtgärder?
« Svar #3 skrivet: 16 juni 2007, 14:28:28 »
Hm, även om huset är byggt i trä så är väl inte källaren av trä får man hoppas...? Nu är det ju 100år gammalt säger du
så då kan man nog av det skälet utesluta blåbetong om det inte finns i någon halvmodern tilläggsisolering.
Låter lite som om man skulle behöva kolla med en sniffer var det läcker in markradon och sedan åtgärda
det vid källan istället för uppe i huset!

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Radonmätning klar, åtgärder?
« Svar #4 skrivet: 17 juni 2007, 09:43:11 »
Hm, även om huset är byggt i trä så är väl inte källaren av trä får man hoppas...? Nu är det ju 100år gammalt säger du
så då kan man nog av det skälet utesluta blåbetong om det inte finns i någon halvmodern tilläggsisolering.
Låter lite som om man skulle behöva kolla med en sniffer var det läcker in markradon och sedan åtgärda
det vid källan istället för uppe i huset!

Huset står på berget och källaren består helt enkelt av ett uppbilat hål i en av torpargrundens 4 avdelningar. Berget är både väggar och golv bortsett från lite cement för att jämna till golvet. Enligt en karta är det alunskiffer i marken så där är jag inte fundersam på den höga halten. Bara att det var högre på övervåningen som är på ett längre avstånd från grunden.
Ökad tilluft ska jag fixa , det behövs oavsett radonet. Den där sniffningen lät annars som en god ide.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Radonmätning klar, åtgärder?
« Svar #5 skrivet: 17 juni 2007, 15:57:02 »
Det där lÃ¥ter inget bra, den bästa Ã¥tgärden är nog att ventilera källaren ordentligt sÃ¥ att all radongas där skickas ut.  :-\

Sen tror jag som du att 2 av mätarna kan ha blandats ihop, normalt är det lägre halt på övervåningen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad vespaman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -- Funkis -38 --
SV: Radonmätning klar, åtgärder?
« Svar #6 skrivet: 18 juni 2007, 22:27:44 »

Rekommenderar att du skaffar ett mätinstrument, vilket jag gjorde - endast då kan man verifiera att eventuella åtgärder har önskad effekt.

Jag kan iofs inte säga att jag blir klokare  huvuddunk  Tex sÃ¥ ökar mina värden om jag öppnar en ventil i min källare - förmodligen är ventilen för nära marknivÃ¥n pÃ¥ utsidan, sÃ¥ att luften som sugs in ökar mängden med radon. SÃ¥ den är pluggad nu.  :)
Problemet är att det tar tid att lära sig vad som förbättrar och vad som försämrar.

Ska göra en mätning utomhus härnäst, för att se hur högt frÃ¥n marken som man mÃ¥ste komma för att man inte ska suga in sunkluft. Bara det slutar att regna...  :(


Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Radonmätning klar, åtgärder?
« Svar #7 skrivet: 18 juni 2007, 22:37:32 »
Det är din berggrund som ger radongaserna, sen fungerar alla hus som en sugkopp mot marken så radonet far alltså upp via sprickor från berggrunden, går via källaren sen uppåt i ditt hus, där självdragsventilationen hjälper till. Det är lotteri att ösa på med fläktar i källaren för mera ventilation, en del har faktiskt fått ännu större värden efter detta. Du skrev vp i källaren, är det bergvärme och har du då borrat direkt intill huset ? ( borran kan ha orsakat sprickor i berget som gör att radongaserna kommer in via dessa sprickor till din källare.

Om du kan låna en "sniffer" kan du ju labba med att t.ex sätta igen sprickorna eller täcka med plast för att hitta läckageställena. Sök på radon så kommer du att hitta en del pdf-filer på vad som kan vara bäst för dig, eftersom du har rent berg tror jag inte att en slang runt kåken med fläkt kan hjälpa dig då radongaserna kommer direkt ur sprickorna i källaren, ev- här chansar jag nu, kanske du kan prova att hälla/rolla på i den typ av latexfärg som man använder som fuktspärr i badrum ( en grå gegga som klarar rörelser) i dina sprickor och se vad du får för mätresultat.Det går inte att hälla cement i sprickorna då berget alltid rör lite på sig så efter 1-3 år så får man en ny liten spricka i cementen. Jag körde med latexfog runt rörgenomföringarna i min källare med bra resultat, men jag har gjuten golvplatta i cement.

Problemet med fläktar är att ju mer dom suger ut, ju mer radon dras då ur sprickorna, sätter man igen källaren helt får man då minst med radon (förutsatt att huset är tätt upp till b.v), men då får man ju också sunkigare luft, har man sen div torktumlare m.m hjälper dessa också till att omsätta rejält med luft = större radonmängder. Sen kan också skorstenen vara en bov om du har en öppen rökgång som avslutas i källaren och som ev inte används.
« Senast ändrad: 18 juni 2007, 22:42:33 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Radonmätning klar, åtgärder?
« Svar #8 skrivet: 19 juni 2007, 07:09:17 »
Jag kan iofs inte säga att jag blir klokare  huvuddunk  Tex så ökar mina värden om jag öppnar en ventil i min källare - förmodligen är ventilen för nära marknivån på utsidan, så att luften som sugs in ökar mängden med radon. Så den är pluggad nu.  :)
Problemet är att det tar tid att lära sig vad som förbättrar och vad som försämrar.

Ska göra en mätning utomhus härnäst, för att se hur högt från marken som man måste komma för att man inte ska suga in sunkluft. Bara det slutar att regna...  :(

Jo, ökar man bara på frånluften så får man säkert högre radonvärden, det är tilluften som är viktig i detta fallet. Däremot har jag svårt att tro att en tilluftventil skulle kunna dra in radon i källaren, såvida den inte sitter i en krypgrund?
Har du verkligen mätt rätt?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad pictorhayes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Radonmätning klar, åtgärder?
« Svar #9 skrivet: 22 juni 2007, 18:28:20 »
En av orsakerna till att man kan få högre värden på ovanvåningen än i källaren är om man som
tidigare någon skrev, har relativt snabb luftomsättning. I verkligheten så har man då oftast verkligen
högre Radongasvärden i källaren, MEN det som mätarna (oftast) mäter är dom sk. Radondöttrarna, dvs
dom sönderfallsprodukter som blir när den joniserade Radongasen sönderfaller. Det är dock inget
problem att man mäter Radondöttrarna, eftersom det är dessa som är det verkliga hälsoproblemet,
genom att dess Alfastrålande partiklar häftar mot mikroskopiskt damm i luften och hamnar i våra
andningsvägar.

Utloggad vespaman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -- Funkis -38 --
SV: Radonmätning klar, åtgärder?
« Svar #10 skrivet: 23 juni 2007, 15:11:52 »
Citera
Jo, ökar man bara på frånluften så får man säkert högre radonvärden, det är tilluften som är viktig i detta fallet. Däremot har jag svårt att tro att en tilluftventil skulle kunna dra in radon i källaren, såvida den inte sitter i en krypgrund?
Har du verkligen mätt rätt?

Jag har ett utrymme under trappen som varit ämnat/använt som skafferi osv. Där finns två öppna ventiler som det drar rätt friskt i när det är kallt ute, och självdraget drar järnet. Har där mätt upp mina maxvärden (>340bq) när ventilerna är fullt öppna. Har med stängda ventiler aldrig lyckats komma upp i (närheten av) dessa värden.
Dock tar det ju tvÃ¥ dygn att fÃ¥ värden frÃ¥n mätaren, och gärna längre tid för att fÃ¥ bra medelvärde, sÃ¥ jag kan ju inte säga att jag 100% säker, dÃ¥ det är mÃ¥nga omständigheter som pÃ¥verkar radonvärderna. Men rätt säker är jag nog  :)
Ingen krypgrund. Marken är nog berg/och sten till mestadels, med ett tunt jordlager för gräsmattan osv.

Det här med att skorstenen kan vara en bov (citat Art Deco), menas med detta att den genererar självdrag som kan öka undertrycket i källaren, eller är det någon annan faktor som jag missar?

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Radonmätning klar, åtgärder?
« Svar #11 skrivet: 23 juni 2007, 17:45:49 »
Helt riktigt, hos en del finns det skorstenar där rökgången inte har pluggats när man bytt från gammal oljepanna till VP (eller andra orsaker), så att det då finns en hel och fungerande rökgång upp i skorstenen, när det blåser suger då kanalen i skorstenen ut luften från källaren. Men man får inte blanda ihop detta med vanlig ventilation, utan om man nu har en stor och gammal rökgång som inte har pluggats kan man då torska på rejält undertryck i källaren.
Bästa åtgärd är en plåtbit uppe på skorstenen som täpper igen ev öppen kanal, för att förhindra att det regnar/snöar ned i skortsenen som då kan orsaka fukt och fuktsprängning på vintern ( beroende på att skorstenen är kall då ingen värmekälla är kopplad till den längre).
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad vespaman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -- Funkis -38 --
SV: Radonmätning klar, åtgärder?
« Svar #12 skrivet: 05 juli 2007, 17:20:51 »

Att plugga uppe i skorstenenstoppen verkar ju smart, speciellt om man är osäker på om det är pluggat längre ner, tack för det rådet!

 :)

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Radonmätning klar, åtgärder?
« Svar #13 skrivet: 14 augusti 2007, 09:06:42 »
Har nu beställt en "Safe Siren Pro 3" kontinuerlig mätare från USA för en knapp tusing så får vi se vad det kan ge.
Men jag har nu efter lite rivande i källaren konstaterat att 2 innerväggar består delvis av blåbetong, dessa väggar är inte bärande så förhoppningsvis kommer en stor del av strålningen försvinna när jag river ut dessa.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Class3

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: Radonmätning klar, åtgärder?
« Svar #14 skrivet: 27 september 2007, 20:43:31 »
Min radonmätning visade på 2500 i källaren, 390 i ett sovrum på första våningen och 810 på övre våningen oche ett medelvärde på 600.
Eftersom det är ett trähus lär det ju knappast vara byggmaterialet men hur kan då bli högre på övervåningen, speciellt eftersom det är i ett av få rum som faktiskt har tilluftventil. Ihopblandade mätdosor?
Källaren, som är under ca 1/4 del av huset,resten torpargrund, är till 2/3 nere i berget och har bergrunden som vägg så där går det knappast göra så mycket, ingen är ju där så mycket heller trots att VP:n står där.

Huset är 100 år med tilläggsisolerad fasad samt nya 3-glasfönster och en rejäl badrumsfläkt med 3 intag som går jämt./



Blåbetongen i källaren ger inget tillskott att tala om.

Om det är så att bergrunden i torpargrunden är osprängd är det inte troligt att någon större mängd radongas avgår härifrån. Det är endast sprängsten och grus etc som kan ge upphov till förhöjda värden då varje litet korn kan avge gas. Att värdena inte är högre i mellan plan tyder på att krypgrunden inte är den stora boven.

Du måste i så fall sätta in en radonsug i källaren som skapar ett undertryck. Borra hål ca 100 mm och gräv ut ordentligt på flera ställen.
Koppla en kanalfläkt eller en ljuddämpad inbyggnadsfläkt ca 70-100 W till sugpunkterna. Använd spirorör vilket är billigast och enklast att jobba med. Sätt ljuddämpare på avluften.

Att värdena är högre i övre plan än mellan plan beror nog på att du har en källartrappa där radonet stiger som i en skorsten. Har du en dörr på mellan plan letar sig luften upp mellan trappstegen eller var den enklast kan gå.

Med lite tur får du värden under 200 Bq/m3 i alla plan. Om inte kan du prova med fler sugpunkter och extra tätning. Ställ runt mätaren på olika punkter och kolla värdena är högst.
Är bervärmerören tätade?



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!