Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Skriv svar

Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Är en citron salt, sur, söt eller besk?:
Vilket språk används primärt i detta forum?:
Hur många sidor har en tärning, ange i bokstavsform.:
Vad får får? (kalv, lamm, oxe eller gam):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: tipo874
« skrivet: 26 juli 2021, 09:53:30 »

Jag reklamerade till PayPal två gånger i vintras och fick pengarna tillbaka utan problem.
Skrivet av: Mike
« skrivet: 24 juli 2021, 10:40:18 »

Paypal var bra till för 2-3 år sedan därefter har ngt drastiskt hänt.
Skrivet av: Gromit
« skrivet: 24 juli 2021, 09:36:03 »

Jag har också fått tillbaka pengarna genom Paypal. Beställde hammarborr på Tradera. Firman var placerad i England.
Inga borrar kom, jag påminde, fick ett fraktnummer som inte existerade hos det fraktbolaget, meddelade Paypal och pengarna kom tillbaka efter någon dag.
Skrivet av: shelter
« skrivet: 24 juli 2021, 09:25:51 »

Jag fick faktiskt pengarna tillbaka via paypal för typ 2 år sedan. det är den den gången jag har reklamerat, eBays köpgaranti hade gått ut och hänvisade till paypal, dom betalade tillbaka relativt snabbt.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 23 juli 2021, 17:14:27 »

Enda gången jag reklamerat till paypal hände inget heller. Ringde då till kreditkortsbolaget som fixade det inom några minuter. Flera år sedan nu, idag är det ett enormt papperskrig för att reklamera.

Annars är det väl lätt att begränsa kortets användning idag, ett besök på internetbanken så spärrar man var man inte får köpa, summor osv. Så tar man bort spärren tillfälligt då man köper något från utlandet.
Skrivet av: shelter
« skrivet: 23 juli 2021, 12:25:15 »

Lycka till om du får problem med Paypal!
Jag och alla i bekantskapskretsen har avslutat allt vad Paypal heter.
Kolla https://se.trustpilot.com/review/www.paypal.com

Så ser du varför.

Det är helt omöjligt att få prata med en människa hos Paypal och de ger nästan aldrig privatpersoner rätt i en dispyt. I mitt fall skickade jag rek och hade bevis på att mottagaren hämtat samt massa foton. De ställde krav som är omöjliga i Sverige att uppfylla vad gäller dokumentation, efter 5 månader blev det avslag. Verkade enbart vara robotsvar under processen.
Skickade allt till kreditkortsföretaget, ca 50 sidor dokument och de betalade mig efter ytterligare 6 månader.

Oj, jag som trodde paypal var tillförlitligt. Ska nog sluta använda det nu då.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 23 juli 2021, 10:25:26 »

Tror nog det görs numera i alla fall, på senare tid verkar det inte spela någon roll var man handlar, man får verifiera med bank-ID ändå.
Fast det skyddar ju inte mot kidnappning och tvångsköp via kortet...
Mot det fungerar ingenting, så risken är ju att kriminaliteten bara trappas upp och det blir vi kortägare som råkar mer illa ut för att kortföretagen inte vill ersätta bedrägerier.  dontknow
Samma sak med kontantlösa butiker, det för över risken för hot/våld/kidnappning och utpressning på oss privatpersoner istället, då enda sättet att komma över andras pengar blir att beröva oss vår frihet och tvinga oss att "köpa något", eller föra över pengarna på nåt obskyrt konto i utlandet, eller sätta in bitcoin på ett ospårbart konto...
Utvecklingen i samhället går rätt raskt utför nu.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 23 juli 2021, 09:54:18 »

Sparbanken hade ju en bra lösning för det tidigare kallades E-kort man gjorde ett nytt kort via hemsidan bestämde max summa samt hur lång tid det skulle gälla men det tog dom bort för flera år sen när jag i frågade varför sa dom att vanliga kortet var säkert man verifierar ju via bank id dom trodde tydligen bank id var nått hela världen använde.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 23 juli 2021, 09:28:22 »

Vi har ett speciellt kort för import och kortköp rent allmänt, dit för vi bara över de pengar som behövs vid varje givet tillfälle, ibland sätter vi in så vi har ett par tusen för att kunna göra ett impulsköp, men där finns i alla fall inga större slantar som kan göra livet surt efter ett kortköp.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 23 juli 2021, 09:16:27 »

Nu har inte jag nått kort med kredit och har faktiskt aldrig haft endast kort från sparbanken men det är väl nått samarbete dom har med kort bolagen så det kanske är dom som sköter om det ändå ?
Skrivet av: Mike
« skrivet: 22 juli 2021, 22:39:09 »

Bättre att betala med kort direkt eftersom du då köper av kreditkortsföretaget och vid konflikt är det dem som tar smällen. Det var enda anledningen till att jag till slut fick tillbaka pengarna i mitt fall.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 22 juli 2021, 18:07:38 »

Det är inte Paypal som tar hand om fallen då inte varan kommer utan det sköter Ebay om nu har jag visserligen inte pratat med nån på Ebay utan allt sköts via mejl men har för mig att Paypal sköter hand om återbetalningen eftersom jag brukar betala med Paypal på Ebay. För mig har allt funkat kanon Ebay och Paypal har gjort det dom ska men har inte haft allt för stora problem några paket som inte kommit i tid och några rena bluff försäljningar men det har dom fixat så det inte kostat mig nånting och pengarna tillbaka inom några dagar och det borde röra sig om minst 100 affärer som gjort via dom i alla fall genom åren. Om man inte vill använda Paypal så kan man ju betala med kort direkt men vet inte om det är nått bättre gillar inte att lämna ut kortnumret lite här och där och numera är ju E-kort borta.
Skrivet av: Mike
« skrivet: 22 juli 2021, 12:13:40 »

Lycka till om du får problem med Paypal!
Jag och alla i bekantskapskretsen har avslutat allt vad Paypal heter.
Kolla https://se.trustpilot.com/review/www.paypal.com

Så ser du varför.

Det är helt omöjligt att få prata med en människa hos Paypal och de ger nästan aldrig privatpersoner rätt i en dispyt. I mitt fall skickade jag rek och hade bevis på att mottagaren hämtat samt massa foton. De ställde krav som är omöjliga i Sverige att uppfylla vad gäller dokumentation, efter 5 månader blev det avslag. Verkade enbart vara robotsvar under processen.
Skickade allt till kreditkortsföretaget, ca 50 sidor dokument och de betalade mig efter ytterligare 6 månader.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 22 juli 2021, 09:52:15 »

https://youtu.be/S8SF3XmLQps
jag har gett upp att beställa med post från Kina
svinnet är för stort
men ibland så lyckas de med nåt  https://www.youtube.com/watch?v=loBUe65A8ZY
Beställer i stort sett alltid via ebay och betalar med paypal kommer inget paket inom utlovad tid + några dagar får man pengarna tillbaka men är ju naturligtvis tråkigt om man väntar på grejer. Det har tom hänt att paket som jag fått ersättning för har kommit från fast 5-6 veckor efter utlovad leverans.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 22 juli 2021, 08:43:02 »

Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 22 juli 2021, 07:38:22 »

Själv har jag mina duster med posten i finland. 80% av paketen som levereras är sönder. Dåligt förpackade tycker posten då. Ska de tålas att köras över med lastbil då?

Då är det JAG som måste kontakta mottagaren och förklara. JAG måste föra det till posten och JAG måste betala returfrakten och hoppas på det ordnar sig. ”Står i avtalet….”  >:(
Skrivet av: jehu
« skrivet: 22 juli 2021, 02:02:36 »

https://youtu.be/S8SF3XmLQps
jag har gett upp att beställa med post från Kina
svinnet är för stort
men ibland så lyckas de med nåt  https://www.youtube.com/watch?v=loBUe65A8ZY
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 juli 2021, 17:29:48 »

Tullavgifterna i Sverige är som regel låga, typ 1-3% så för mig spelar det ingen roll vad de skriver, jag har aldrig försökt få leverantörerna att skriva nåt som det inte är i paketen.
Troligen är det vanligt att köparna vill kunna välja vad som står på paketen, så när de inte får några instruktioner så vet de inte vad som skall fyllas i?
Förra paketet som skickades tillbaks fick jag bara tillbaks 50% av pengarna, så kängan var det jag som fick i lika stor utsträckning.

Visst var det kanske dumt att skriva bara IC på innehållsförteckningen, men å andra sidan fyller jag i "Diverse" på allt som jag skickar inom EU.
Fyller jag i vad som verkligen finns i paketen så försvinner det mycket fler paket på vägen, och PostNord tar ju inget ansvar, även om det är helt klart att paketen försvunnit under deras ansvar.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 21 juli 2021, 16:07:40 »

Det blir en välbehövlig känga till de som skickade i alla fall. Electronics brukar det stå på mina, har den kategorin några nackdelar tro?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 21 juli 2021, 13:31:50 »

Att använda en förkortning som IC på en innehållsförteckning till tullen måste vara otroligt dumt det finns säkert massor med saker som man kan förkorta IC. Har privat köpt en hel del prylar från diverse länder och postnord har funkat kanon men tyvärr har dom på senare tid börjat ta lite väl god tid på sig. I övrigt är jag också hel nöjd med postnord dom levererar i tid och jämför man med Schenker och dhl där det verkar vara slumpen som avgör när paketen kommer dom kan ju ligga flera dagar på en terminal 15 mil bort. Kan man inte som företag välja att sköta importavgifterna själv eller är man tvingad använda postnord.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 juli 2021, 12:04:06 »

Jo, det är helt obegripligt, de tar ju ändå någon hundring för hanteringen, man kan tycka att ett par minuters jobb för att få innehållet verifierat skulle rymmas i de kostnaderna.
Typ ett mail eller SMS till mig där de ber om ett verifikat på innehållet.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 21 juli 2021, 11:45:56 »

Lite argt meddelande men det blir ju så.
Så konstigt att ingen anställd lyfter problemet. "Jaha det här var ju inte logiskt att man hanterar det så".

Tycker det är konstigt att de aldrig ens försöker ringa numret på paketet om det är något.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 juli 2021, 11:24:45 »

Fick ett intyg på engelska av PostNord att det är dom som returnerat, så nu kanske det går lite bättre att få tillbaks pengarna.
I detta fall var det bara 4000 kr, men damen på posten sa att de returnerar tusentals paket varje dag, så PostNord förskingrar ju enorma pengar varje dag - skulle tro att ytterst få går så långt som jag gjort för att få tillbaks sina pengar - och än är det inte klart, butiken som jag handlat av hävdar att leveransen fortfarande transporteras, men enligt postnord är deras info felaktig - så än är vi inte i hamn...
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 juli 2021, 10:12:31 »

Integrated Circuit, fast i dagligt tal säger man bara IC, troligen globalt dessutom.
IC-krets på svenska.
Fast det kanske inte hjälper om personalen är analfabeter och bara ser på ordlängden när de avgör om innehållsförteckningen är OK eller ej. (OK = okey = "Tillräckligt bra")  ;)

Fast det är klart, för vissa är både IC och OK bensinstationer.  dontknow
Skrivet av: rocas
« skrivet: 21 juli 2021, 10:07:25 »

Vad betyder IC?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 juli 2021, 09:46:46 »

MAMMAMIA  help help help

Ännu värre, ser på bilden av paketet att innehållsförteckningen var angiven som "IC", vilket var precis vad paketet innehöll.
Alltså en helt korrekt innehållsförteckning, kan det vara okunniga anställda hos PostNord som inte vet vad IC är en förkortning för?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 juli 2021, 09:35:03 »

Skrev detta till Postnord idag under "synpunkter" då jag efter 2 timmars försök inte lyckats få fatt i någon ansvarig i Postnords styrelse.

Skrev detta till Postnord idag:

Hej.
För andra gången på kort tid har varor som jag beställt från Kina returnerats på grund av bristande innehållsförteckning, då jag inte kan styra över vad avsändaren uppger på innehållsförteckningen så är jag därför helt beroende av Postnords tullavdelning för att kunna få mina beställda och betalda varor, som företagskund till Postnord så förväntar jag mig att bli kontaktad om det är något oklart med innehållet, jag kan på ett par minuter skicka verifikat som styrker innehållet i försändelsen. DÅ ni brister i er tjänst med avseende på detta och istället returnerar paketet utan att kontakta vara sig avsändare eller mottagare så blir jag av med alla pengar jag erlagt för de varor som fanns i försändelsen. Jag uppfattar det som att någon i er organisation fattat ett beslut om "Minsta motståndets lag" p.g.a. för låg bemanning, ni har helt enkelt upphört att utföra den tjänst ni tar betalt för och skickar helt sonika tillbaks paketet till avsändaren, i detta fall kommer varorna aldrig att nå avsändaren utan blir med allra största säkerhet kvar i transitlandet, och jag får inga pengar tillbaks. Jag har pratat med styrelseordförande för tullverket och uppmärksammat henne på det huvudlösa agerande som ni praktiserar, och hoppas att styrelsen i tullverket styr upp detta så snart som möjligt, men vill även på detta sätt försöka nå någon ansvarig inom Postnords styrelse.
Ytterligare försvårande fakta är att när detta sker, att ni återsänder paket med bristande innehållsförteckning, så framgår det i paketspårningen som om JAG hade vägrat ta emot paketet, även detta gör att jag inte kan få tillbaks några pengar från avsändaren.

Jag har 3 förslag:
1. Gör ert jobb och kontakta mig för att få info om innehållet i försändelsen.
2. Om ni vägrar, och inte blir tvingade av tullverket, så måste ni i vart fall se till att spårningen visar klart och tydligt att det är tullen som vägrar släppa in försändelsen i landet.
3. Ni måste även skriftligt meddela mottagaren, i detta fall jag, att ni inte kan leverera varorna, och bifoga ett intyg på beslutet så att jag på något sätt kan få framgång i min reklamation gentemot avsändaren, som slarvar med innehållsförteckningen, eller inte tillräckligt skyddat fraktsedeln mot oavsiktlig skada i transporten, skador som i vissa fall troligen skett i PostNords hantering.

Jag förväntar mig ett svar som kommer från styrelsen i PostNord, som ett verifikat på att detta klagomål nått högsta ledningen inom postnord, detta då jag inte tror att de vet hur undermålig er hantering av liknande "Problem" är.

Man kan väl sammanfatta detta med att ni tar betalt för att motarbeta era kunder, med felaktig trackinginformation, och utan att meddela mottagaren på något sätt. I detta specifika fall hade paketet legat i Sverige i 20 dagar innan det returnerats, det hade gått automatisera ett utskick till mig som mottagare att det var ett problem med innehållsförteckningen, så hade jag inkommit med verifikat på innehållet inom minuter eller timmar.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?