Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 11 augusti 2021, 22:23:12 »

Jag kan inte säga vad det är på bilden eller så, men jag kan nog lova att det inte ska läcka luft där. Börja med att täta temporärt med tejp etc och se om du kan släcka felkoden så du inte börjar byta grejer i onödan.

Här är en bra tråd om läcksökning med rök. Om du inte ser exakt var det läcker.
https://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=312624

// Magnus
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 10 augusti 2021, 20:28:48 »

Gjorde en rövare i söndags och sprejade bromsrengöring på alla vacuum och luftslangar. När jag sprejade på ett ställe lät motorn helt annorlunda. Ikväll kollade jag med vcds och den sade då i motor/controllen
Foult found
6318 leak in air intake system
P2279 00 [096]

Den har aldrig sagt någon sådan kod förr bara p0068.

Kan det vara slangen (någon vacuum) som är sönder? Eller vad gör denna del? Tjock slang från turbon och den klenare går till motorspjället bland annat.
Vevhusventilationen finns också där bredvid.
Skrivet av: Hasberg
« skrivet: 09 augusti 2021, 00:05:22 »

Jag kan ju inte VW/VAG, därför hoppade jag av tråden, Vcds har jag aldrig hört
talas om heller. Jobbar man med MB har man ju Star-diagnose.

1. P0068: (se bilprovningslänk) på vissa MB måste man ju köra en inlärningsprocess
    för spjällmotorn när t.ex batteriet har varit frånkopplat.
2. Söndrig backningsljus: som du gissar, det räcker inte att laga felet och
      kontrollampan slocknar, felkoden ligger kvar i styrdonet och måste raderas aktivt.
3. Någonting med styrvinkeln: På MB måste den också läras in efter t.ex. frånkopplat
     batteri. Starta motorn, vrid fullt rattutslag vänster och sedan fullt rattutslag höger.
    därför kan den ju slocknar "plötsligt efter ett tag" när du kör, vrider du ju på ratten
    när du ska svänga.

Byte av ABS kontroll box ska ju inte förändra rattens läge, har dom gjort något annat,
t.ex bytt styrled / lossat dämparben eller något i framvagn? Då bör ju en komplett
hjulinställning göras efter det.

https://www.bilprovningen.se/download/18.7d465a5d14c4aaa1bf848d4/1428393769978/Omborddiagnostik+OBD+-+felkoder.pdf
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 08 augusti 2021, 18:02:04 »

Inga framsteg med vcds ännu. Men fick ”byta bromsbelägg” lampan släckt då verkstaden lyckats förstöra givarkabeln (bromsklossarna har ju heller ingen givare så spelar ingen roll, men störande då den lyste).

Den hittade nu 3 felkoder,
1. p0068 som är envist fel
2. Söndrig backningsljus (har bytt ny bakarmatur och ”sönder lampa” har inte lyst sen dess
3. Någonting med styrvinkeln (röda ratten, men mekanikern sade den var svårsläckt men slocknade plötsligt efter ett tag

Gissar att felkoder kan finnas sparade tills de faktiskt raderas ur sin ”kontrollbox” fastän problemet är löst?

Punkt 3 har jag faktiskt en fundering på, märkte direkt efter att jag hade bilen på service och bytte abs control boxen så är inte ratten mera rak utan den ska hållas någon grad snett för att bilen ska gå rakt. (Tidigare var nog ratten rak) Kan/bör man lära om boxen när bilens ratt är rak med däcken? Stod att man inte skulle lära den om lampan inte lyste.

Live data har jag inte fått igång ännu.
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 31 juli 2021, 23:56:38 »

Jag har inte den djupaste kunskapen om detta utan då får du nog kolla med återförsäljaren. Jag köpte för några år sedan för att felsöka och fixa dpf givaren på skodan i hushållet och sedan har det varit några små grejer till som löst sig.

Med eller utan sladd är alltid en bra fråga. Beror väl ofta på hur man använder sina grejer.

// Magnus
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 31 juli 2021, 16:32:21 »

Alltså bara läsa obd egentligen då för att inte förbruka vin.

Fanns ju hyfsat billig uppgradering från 10-oändligt som blev samma kostnad ungefär.

Tänkte mig med kabel, inte den trådlösa. Stod om mera finesser med den trådlösa, är det mera än att den är trådlös?  ::)
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 31 juli 2021, 16:23:02 »

3st VIN innebär att du kan använda den till 3 olika bilar. Du kan göra hur många felsökningar och ändringar du vill på dessa tre bilar. När man kopplar in en bil och kör igång frågar programmet om man vill förbruka ett VIN. Säger man nej kan man bara läsa grundläggande felkoder på bilen.

// Magnus
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 31 juli 2021, 15:27:35 »

Kan man bara läsa av felkoder, livevärden i vcds och om man börjar göra ingrepp typ grundinställer motorspjället så är en ”vin” kod förbrukad? Fanns med 3-10-oändligt vin koder. Jag skulle ju klara mig med 3 men som alltid är det ju ”bara” lite till €€ till nästa osv.

Eventuellt kan man ju sälja den om man går bort från vag. Funkar den även på hybrid ?
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 07 juli 2021, 17:27:19 »

Vcds ger dig möjlighet att kolla på värdet från givaren och spela in det medan man kör en bit. Med lite kunskap kan man sedan se om det ser konstigt ut. Du kan också kalibrera in givare efter byte, vissa behöver det.

Kolla deras hemsida

// Magnus
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 07 juli 2021, 16:04:30 »

Både map och maf givare bytt (samma gicare som reservdel men inte exakt samma nummer på original) samt abs styrenheten.

Fortfarande samma epc lampa som dyker upp, speciellt nästan alltid vid 20 sekunders tomgång.

Visar vcds mera specifikt vad problemet är?
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 04 april 2021, 18:51:43 »

Uppdatering: nytt motorspjäll nu, inte samma tillverkare som tidigare utan billigaste motsvarande.

Epc har nu slutat lysa. Nu klagar den på MAP/MAF throttle position correlation. Någon luftmassagivare har jag inte hittat men en MAP har jag beställt men inte anlänt än (2-5 dagars leveranstid för 14 dar sedan....) kanske man bara har antingen maf eller map?

Hur som helst så lyser antislir lampan nu ibland (ofta börjar den om bilen går på tomgång), men bilen går inte i hjälp mig hem så det är ju bättre. Kunde också vara vacuum läckage så beställde också vacuum test spray.

Väntar med spänning till tisdag då delen borde komma.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 16 februari 2021, 20:20:35 »

Har bytt alla lampor på bilen, men lade en LED som backningsljus, den verkar inte tycka om den för lägger man i back nu så börjar den lysa. Bytte ikväll till gammal hederlig W21W. Mitt instrument säger inte vilken lampa som är knasig men tidigare var det ena blinkers och bakljuset.

Idag var det en dag från helvetet, kör sällan längre sträckor men var på sjukhusbesök idag 5 mil bort. larmades säkert 10 gånger om epc+antislir, samt motorlampa började lysa  :::_) :::_)

motorlampa felkod P2101 $07E8 "Throttle actuator control motor circuit range/performance". Detta har jag för mig diskuterats tidigare.

Idag betedde den sig som så, körde jag över 60km/h inga problem, men om jag lättade på gasen t.ex. från 80-60km/h väg så PLING direkt och julbelysning. Vid sjukhuset sökte jag efter parkeringsplats, körde sakta PLING PLING konstant. Körde hem så gick det bra till första rödljuset PLING.
Är inte koden att något är knasigt med gasspjället? Grundinställning, eller gör den det själv?

Tilläggas att motorn var ju varm idag, kör ofta korta sträckor så den hinner inte bli 90.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 16 februari 2021, 08:34:35 »

Vilken lampa tycker den är trasig? Den golf 6 vi hade visade ju i kombiinstrumentet vilken lampa som orsakade felindikeringen.

Vid ett tillfälle fick den fullständigt spunk. Jag kopplade loss släpvagnen med motorn igång och det måste ha orsakat nån störning i elsystemet för då indikerade den att alla lampor (25?) var trasiga. Det var ingen trasig lampa, men felet orsakade att blinkreläet inte fungerade utan blinkerslamporna lyste fast när man skulle blinka åt något håll.

Vi var på landet och jag tänkte det var bäst att åka till VW servicen i Borlänge. Vi svängde in på färgaffären i närheten av verkstan först, och när vi kom ut därifrån fungerade allt igen. Det felet dök aldrig upp igen så länge vi hade bilen kvar.
Skrivet av: Hasberg
« skrivet: 15 februari 2021, 23:23:18 »

................
Hänger någon med? 😀

Inte riktigt  dontknow
Men varför fixar du inte det med belysningen så att lampan för
”söndrig lampa” inte lyser i tid och otid ?
Och så skulle jag demontera Kombiinstrumentet och dra av och sätta tillbaka
alla kontaktstycken några gånger.
Anslutningsstiften på nyare bilar är ofta inte grövre än de som används i
datorer, t.ex VGA eller den 40-poliga anslutningen på en äldre hårddisk
(före SSD)
Men en dator används ju inte utomhus i alla väder och dras inte över farthinder. 8)
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 15 februari 2021, 20:58:47 »

Framsteg igen? Har nu sett ett mönster. Om alla lampor är släckt är det frid och fröjd.
Men om lampan lyser för ”söndrig lampa” då man startar så kommer bilen med 99% säkerhet att larma för esp+antislir vid NÄSTA omstart och tidpunkten är med 99% säkerhet exakt när man släpper på gasen (men inte inom de första 300m).
Esp+antislir larmar inte om ”söndrig lampa” fortsättningsvis lyser vid omstart.
Hänger någon med? 😀
Skrivet av: Hasberg
« skrivet: 11 februari 2021, 22:17:41 »

På MB finns det en vridvinkelsensor i ESP-systemet (även på A-klassen)
Hur det är på VW vet jag ej  dontknow

Det är bara en liten fyrkant, som ett relä ungefär och sitter nånstans på golvet
under säte eller koffertgolv? sådana har det bytts en del.     se exempel här:

https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2334524.m570.l1313&_nkw=A0015404417&_sacat=34998&LH_TitleDesc=0&_osacat=34998&_odkw=Drehgeschwindigkeitssensor
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 11 februari 2021, 19:32:26 »

Jag skulle logga värdena från ABS givarna med VCDS när felet uppstår för att kunna avgränsa lite, vilket hjul är det fel vid? eller är det boxen som strular?

// Magnus
Bra fråga, men det är ju heller inte ABS lampan som lyser, utan antisladd men systemen är säkert ihopkopplade. Då vi testade givarna var det inget fel, just precis då. Jag får givarna kollade med mitt obd också så skall ta mig an det som nästa.

Gjorde en rövare igår och bytte alla 8 brännare bak (endast bromsljuset uppe i bakluckan lämnades, ska väl bytas hela där om det går sönder?), idag gick den utan att lamporna lyste från morgonen.   :)  :o
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 11 februari 2021, 18:27:23 »

Jag skulle logga värdena från ABS givarna med VCDS när felet uppstår för att kunna avgränsa lite, vilket hjul är det fel vid? eller är det boxen som strular?

// Magnus
Skrivet av: Hasberg
« skrivet: 10 februari 2021, 23:33:38 »

Inte helt löst än.

Kan det komma någon beläggning på abs ringen under natten som slits bort fort på morgonen och allt går perfekt efteråt?

ABS-ringarna och sensorer har inte kontakt med varandra, de slits inte så,
det kan finnas angivna avståndsmått, om det inte är konstruktionsmässigt
givet och avståndet ej går att påverka.

Möjligen kan det vara brott i en sensorkabel, antar att bilen kan fjädrar ner
olika, när den stått ute blir den ju stelare, oljan i stötdämpare blir tjockare
och bilen fjädrar antagligen mindre då, mindre rörelse på kablarna ? dontknow
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 10 februari 2021, 22:52:15 »

Inte helt löst än.

Spännande fenomen, varje morgon kör jag samma rutt, backar ur varmgaraget ut på vägen och kör med accelererande fart till ca 40km/h. Släpper då på gasen för kommer strax ett farthinder. Detta är ca 600m. Och exakt på samma ställe tänds epc och antisladd lampan. Imorse testade jag att vänta i 2 minuter efter att jag backade ut bilen från garaget. Hade imma på glasögonen som jag torkade bort. Startar färden på exakt samma sätt som alltid och kommer till exakt samma plats så tänds lamporna. :)

Då till hemresan, bilen står då ute hela dagen, motorvärmare och kupevärmare på oftast en tid innan jag åker hem. Aldrig att lamporna då tänds?!

Precis som att någonting händer över natten, eller så vill den helst vara inne i garaget och strejkar då den inte vill ut i kölden.

Kan det komma någon beläggning på abs ringen under natten som slits bort fort på morgonen och allt går perfekt efteråt?
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 22 januari 2021, 11:42:06 »

Jag tror utan att veta att det troligen är svårt att byta släpringarna i en generator om man inte har proffsverktyg.

// Magnus

Det som behövs utöver vanliga handverktyg är lödkolv och en lämplig avdragare. Samt gärna reparationshandbok för generatorn där eventuella icke uppenbara saker att tänka på kan finnas omnämnda.
I en del fall ska t ex släpringsenheten limmas på axeln. Man kan också behöva se upp så man inte drar sönder trådarna till fältlindningen när man drar loss de gamla släpringarna.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 21 januari 2021, 05:51:47 »

Då har du ju förhoppningsvis ström i några år. Sen kanske inte bilen är kvar ?

Generatorn i den hänvisade länken är ju bara ett exempel. Man bör ju söka med
Reg.nr. I detta fall är det extra svårt, antar att bilen är finsk-registrerad,
då måste man söka från en finsk sida.

På t.ex. ebay funkar det också att söka direkt med Bosch original-nr.
Mazdan som står i garaget är från 1992 så byter inte helst bil så ofta. Men mazdan har aldrig krånglat, bara lite omodern teknik (+ att den är låg så har svårt att komma i och ur då jag har ryggskada). Bara man skulle få lite tid över så man skulle hinna serva den. Den har varit igång en gång 2014 och före det 2012. Då lät den inte så bra... men startade direkt med nyladdat batteri.  tummenupp
Skrivet av: Hasberg
« skrivet: 20 januari 2021, 22:54:09 »

Då har du ju förhoppningsvis ström i några år. Sen kanske inte bilen är kvar ?

Generatorn i den hänvisade länken är ju bara ett exempel. Man bör ju söka med
Reg.nr. I detta fall är det extra svårt, antar att bilen är finsk-registrerad,
då måste man söka från en finsk sida.

På t.ex. ebay funkar det också att söka direkt med Bosch original-nr.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 20 januari 2021, 06:27:19 »

”Nya” laddar iallafall med 14,5V så en betydligt finare siffra än med den gamla.

Och söker man ny generator gäller det att kolla in varje liten bokstav och siffra då det ofta skiljer mellan två bokstäver i mitt fall.

Konstigt att allt nästan är billigast att köpa nytt idag. Slit och släng...

Aldrig att jag lägger i något kina pirat oljefilter igen.
Skrivet av: Hasberg
« skrivet: 19 januari 2021, 23:02:45 »

Relä/Kolhållaren/Kol är nog sviterna efter "oljetvättning" :
Citat från "Zyberdude"Svar #30:
Generatorn har fått sig en ordentlig ”oljetvättning”, den blev då rätt så grisig då oljefiltret läckte och mycket rann ner på den, bidragande orsak? Men det var något år sen.

Det är inte mycket lönt att laga nuförtiden, man får ju 2 års Garanti också på en
billig pirat. Kan också vara svårt att hitta delar. Eventuellt går det att svarva
släpringarna, beror på hur tjock materialet är från början. dontknow

https://www.autodoc.se/ridex/15228715
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 19 januari 2021, 20:40:12 »

Jag tror utan att veta att det troligen är svårt att byta släpringarna i en generator om man inte har proffsverktyg.

// Magnus
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 19 januari 2021, 15:47:05 »

Är som kolen liite slut... kan man även byta ”axeln” inne för den mår inte heller bra? Så har man reserv om 10000mil
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 15 januari 2021, 15:00:10 »

Nu lyser lampan konstant och 0A från generatorn. Bilmekanikern rekommenderade en ny generator för 433€  :o :o då jag föreslog vi kunde testa byta laddregulator först. Den var 26€.

Smurfade runt på nätet och hittade en ny begagnad komplett generator från skroten som ska vara 2300mil körd så beställde den för 56€ Hemkörd. :)

Får se då vad som strular...
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 11 januari 2021, 09:59:50 »

Ta inte för givet att laddningskontrollampan är inkopplad på "gammaldags" sätt mellan generatorns D+ och tändningslåset, när det rör sig om en så modern bil. Det kan mycket väl vara så att det är en särskild utgång från laddningsregulatorn eller från någon annan styrenhet som kommunicerar med den via nån form av seriebuss, som tänder lampan.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 27 december 2020, 15:05:42 »

Det är laddningslampan som lyser ibland.
Skrivet av: Hasberg
« skrivet: 27 december 2020, 15:01:41 »

Kommer du upp till ca 60A och 14,5V i bilen, är det nog inget fel på Generatorn.
För att komma upp till maximala värden, måste man nog mäta i en
Generatorprovbänk.
Vad är egentligen problemet? Hålls inte nya batteriet uppladdat? eller är det
laddningskontrollampan som lyser ibland ?

För att laddningskontrollampan ska vara släckt, får det ju inte heller vara
spänningsfall i kretsen över tändningslås till kontrollampan,
har man en spänningsdiff mellan lampans båda anslutningarna, lyser
kontrollampan ju med varierande styrka, beroende på hur stor differensen är.
Blir det sämre med högre varvtal, kan det bero på ojämna släpringar eller
slitna kol, så anliggningen blir bristfällig.
Det finns troligen också en
frihjuskoppling på generatorn, de går sönder ibland, kanske kan slira?
(laddningregulatorn som jag hänvisade till i svar #31 är för bilar utan
start-stopp-funktion, ser jag nu)
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 27 december 2020, 13:18:39 »

Försök 1 med mätning uppe vid batteriet gav ca 30A 13,3v med inte så mycket belastning.

Sätesvärmare, helljus, extraljus, spegelvärmare, bakrutavärmare på så blev det ca 60a och då kom den upp till 14,5v.

Fortsättning följer bara jag kommer åt kablar vid generatorn

Försök 2 gav bara 44A från generatorn om det bara finns en + från den? Om jag kan lita på flir? Såg högre värden då man flyttade kabeln i käften men stabilt var det 44A. Mera varv på motorn sjönk det till 26A
Skrivet av: Hasberg
« skrivet: 26 december 2020, 22:51:50 »

Det är ju en risk att du bara mäter den strömmen som går till batteriet
och inte generatorns totala kapacitet om du mäter uppe vid batteripolen.

Det går ju en minus också mellan motor och karosseri.
Vi brukade mäta på pluskabeln direkt efter generatorn.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 26 december 2020, 20:00:18 »

Jo är en tångamperemätare, men att komma åt + kabeln är lite mera krävande än - kabeln som är fast i chassit.
Skrivet av: Hasberg
« skrivet: 26 december 2020, 19:18:36 »

Det finns ju många olika mätare, du bör följa de instruktionerna som följer
med instrumentet.
Hur menar du med ”Räcker det att mäta på minus? Den är lätt tillgänglig ovanifrån.” ??

Är det inte en Tång-amperemätare ? Ska den kopplas emellan? Då bör den ju
också klara startmotorns startström, att bryta kretsen när motorn är igång, är direkt
olämpligt, det kan förstöra dioderna i generatorn.

Man ska mäta med den förbrukningen som normalt är på, belysning, värmefläkt,
torkare m.m., helst så mycket att man kommer upp i exemplet som är på 140A.
Verkstäderna har ju Belastnings-instrument för att öka till max-värde.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 26 december 2020, 18:27:07 »

Man bör också mäta hur många ampere den laddar, för att det ska vara en
fullgod kontroll.
Skaffade ju faktiskt en ny leksak för någon månad sedan som kan mäta DC ström. Att jag glömt bort den. Bör man släcka ned så mycket man kan före man mäter? Och hålla lite varv på motorn. Räcker det att mäta på minus? Den är lätt tillgänglig ovanifrån.
Skrivet av: Hasberg
« skrivet: 26 december 2020, 17:36:39 »

135000 Km är inte ”bara”, det tycker jag är mycket, spec. för en start-stop bil,
den får ju arbeta mera än i en gammaldags bil.

Det finns ju inte 12V och 14V generatorer, med 12V avses ju systemspänning
(skillnader 6V, 12V, 24V systemspänning)  men generatorn måste ju ladda
ca 2V över systemspänning på 12V, annars blir det ju inget i batteriet.

Då slocknar i bästa fall bara laddningskontrollampan.
Man bör också mäta hur många ampere den laddar, för att det ska vara en
fullgod kontroll.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 26 december 2020, 17:07:09 »

Den är körd 135000km bara så tycker generatorn borde vara i skick. Tyckte annars det var konstigt att det finns 12v och 14v generatorer. Min bil är start-stop så tycker den borde vara 14v men verkar som den är 12v. Ska kolla om jag hittar några beteckningar.

Programmerade in nya batteriet och koden godkändes så det borde vara ok.

Laddningstegulatorn funderade jag själv på men trodde den bara ökade laddningen till 15v, om den var dålig.

Prova byta tillbaka till gamla batteriet går ju smidigt men tyckte det också började vara trött då det bara var 12,7v med bilen avstängd.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 26 december 2020, 16:37:50 »

Hasberg var visst före med liknande innehåll, men orkar inte sudda, det fanns lite annan bra information:


Du kan ju testa byta tillbaka till det gamla batteriet och se om det rättar till sig. Bilen kanske är en som kräver installationskalibrering i samband med batteribyte.

Kolen kan vara slut, ifall man inte lagt märke till det så börjar lamporna blinka lite lätt (svaja i styrka sporadiskt) när motorn är runt 1500 varv eller mer när man kör. Under det varvtalet kan de blinka av andra anledningar. Funkar dock troligen bara med halogenlampor.
Oavsett, kolla generatorkolen. Bra att veta när det är dags.
Skrivet av: Hasberg
« skrivet: 26 december 2020, 16:36:26 »

Kan ju vara dålig laddningsregulator ? Slitna kol ? Dålig kontakt vid
anslutningarna, (skruvar, kabelkontakt ?)
Hur många mil har bilen gått? Exempel, om det är en Bosch-generator:

https://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=36709&CarReference_ID=7608&CategoryType_ID=1

Spänningen når oftast inte upp till 14,5 V, ca 14,2 V brukar vara vanligt.
Men laddningskontrollampan ska ju släckas , när laddspänningen når upp
till batteriets spänning.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 26 december 2020, 15:56:33 »

Jaha, nu tycker laddningslampan om att börja lysa efter batteribytet, inte lyst något före men kan ju vara slumpen. Bytte till nytt varta agm precis som tidigare men nya är 70Ah istället för 68Ah.

Med bilen avstängd var det nu senast 12,95V i batteriet. Och med bilen igång och ca 2000 varv på motorn är det över 13V, 13,1-13,5V. Tycker ändå det låter lite? Men generatorn verkar ju fungera då det blir mera volt med bilen igång.

Är det ändå generatorn som strular? Eller vad bör den ladda med om man släcker allt i bilen?

Eller fick jag ett gammalt ”nytt” batteri?

Generatorn har fått sig en ordentlig ”oljetvättning”, den blev då rätt så grisig då oljefiltret läckte och mycket rann ner på den, bidragande orsak? Men det var något år sen.
Skrivet av: Hasberg
« skrivet: 17 december 2020, 00:06:17 »

Nu har humöret gått upp ser jag  tummenupp
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 16 december 2020, 17:22:01 »

Har idag gjort en långrullning på över 10 mil utan varningar  tummenupp

Det jag testade i måndags var att helt koppla bort höger bak backljus/bromsljus, drog ur själva kopplingen. Lampan är skild monterad i bakluckan. Det var där den ärgade kontakten var. Sedan dess inga problem...

Så nu har man en ”ny” esp styrbox och abs pump i reserv, beställde begagnad på måndag morgon då jag fick nervfel efter larm var 50m.

Gissningsvis någon form av kortslutning i lampkretsen så att någonting tror att man bromsar eller kommer ström felväg? Alternativt någon av brännarna, men har inte fått de nya än.

Så hasberg ni hade mest rätt .,;-

Men har lärt mig mera om bilen samtidigt och kunskap tycker min hjärna om, och löser man problemet är det  tummenupp tummenupp
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 15 december 2020, 19:32:04 »

Lite olja blir det ofta i insuget och allt före den punkten där vevhusventilationen är ansluten. Jättesvårt att säga vad som är normalt på din motor. Torka bort det värsta och se glad ut ;)

// Magnus
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 15 december 2020, 05:43:48 »

1.2 tsi bensin med turbo
Skrivet av: Hasberg
« skrivet: 14 december 2020, 23:18:51 »

Går ju inte att svara på sådär, du har ju inte ens skrivit vad du har för motor.
Tittar man på MECA Online Sverige, så finns det ju över 20 olika motorer !

Rent generellt och särskild på Diesel med Turbo kan det vara reellt oljekladdig
i insugssystemet. Beror ju också på var vevhusventilationen går in.

Felkoden säger inte heller, att det är fel på spjällhuset.
Det är fel på kretsen från motorstyrdonet över kablar, eventuella kontaktstycken
på väg till spjällhuset, i spjällhuset och tillbaka till motorstyrdonet.
Hela kretsen måste ju felsökas för att ringa in felet.
(Jag har inte så mycket erfarenhet om VW, det blir därför mer generella svar)
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 14 december 2020, 12:13:02 »

Ni som vet, på bottnen av spjällhuset är det fullt av olja. Ska det vara det?

Tog inte bort spjällhuset utan kollande bara ovanifrån och tvättade där. Såg då när jag tryckte ned spjället att det var massor av olja där.
Skrivet av: Hasberg
« skrivet: 13 december 2020, 16:20:21 »

Den här sidan kan man ju hitta, om man söker på felkoden, mera exakta sökningar
går ju inte att göra om man inte har Reg/Chassinr. på bilen.
Men som alltid, dra isär kontakter några gånger och hoppas att det var dåligt kontakt.
Radera felkoden och se om det återkommer.
https://www.obd-codes.com/p2101

Med lampor är det ju som det är, är inte bättre med europeiska märkeslampor.
Är bara att göra rent eller byta lamphållaren om det är för oxiderad eller bränd,
tyvärr blir det oftast hela lampenheten, går ju inte köpa smådelar.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 13 december 2020, 11:19:23 »

Framsteg? Obd fel.

Backlampan lite bränd. Lika som framlampan för något år sedan då delen man sätter brännaren i nästan smultit. Fick hem ny iår först... kina modell.  :)

Skrivet av: Hasberg
« skrivet: 12 december 2020, 10:41:39 »

900€ var dyrt. !! Titta på den här sidan:

https://atech2.se/

välj VW under ”Märkesnavigation” ….     eller ring och prata med dom.

vid sökning med duckduckgo.com:

https://ecu.eu/vw-%28volkswagen%29/abs-asr-esp-control-unit/esp-mk61/volkswagen-vw-1k0907379be-1k0614517cp-ate-10096103433-10021206514-1122-113299.html
Väljer man här vid flagga ”Sverige” kommer man till atec2
https://atech2.se/vw-%28volkswagen%29/abs-asr-esp-styrdon/esp-mk61/volkswagen-vw-1k0907379be-1k0614517cp-ate-10096103433-10021206514-1122-113299.html

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!