Skrivet av: jon_s
« skrivet: 27 juli 2021, 22:33:53 »Vi satte nya 9mm O-ringar (de som ligger mot mässingsaxeln). De gamla var nog 8,5mm. Den stora ringen (~25mm?) såg fräsch ut och närmaste alternativ i sortimentslådan var väl mycket större, så den gamla fick vara kvar. Alla ringar, shunthuset och insatsen smordes ordentligt med armaturfett. Att sätta tillbaka insatsen var inga problem. Fettet gjorde bedömt hela skillnaden.
Det blev lite speciallösningar med skruvar. Två av de gamla skruvarna var rostiga. En såpass att den fick bytas (var tvungen att såga en skåra i den för att ens få ut den). Den nya hade cylinderskalle insex, så jag fick göra hål i skalskylten för att få plats med den. Samt kapa till lagom längd. Alla skruvar dränktes i PTFE-fett, så ev. kommande övningar inte ska trasslas till av rost.
När allt var ihopsatt började vi fylla vatten i värmesystemet. Det var tätt Nu fylls även varmvattnet och det fungerar också bra.
Tack alla för hjälpen!
Hoppas det är tätt imorgon också...
Det blev lite speciallösningar med skruvar. Två av de gamla skruvarna var rostiga. En såpass att den fick bytas (var tvungen att såga en skåra i den för att ens få ut den). Den nya hade cylinderskalle insex, så jag fick göra hål i skalskylten för att få plats med den. Samt kapa till lagom längd. Alla skruvar dränktes i PTFE-fett, så ev. kommande övningar inte ska trasslas till av rost.
När allt var ihopsatt började vi fylla vatten i värmesystemet. Det var tätt Nu fylls även varmvattnet och det fungerar också bra.
Tack alla för hjälpen!
Hoppas det är tätt imorgon också...