Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med säkerhetsventiler och avrinning av vatten  (läst 1051 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gråtand

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej
Får börja med att säga att jag är kass på terminologin så ursäkta vad jag antar kommer bli lite saker jag skriver fel.

Har fått min gamla BVP utbytt till en Nibe S1255 och i samband med det så städades oredan av rör bort av installatörerna. I installationen har jag två säkerhetsventiler, en för övertryck i radiatorslingan och en för övertryck på inkommande kallvatten. Jag har inget avlopp i garaget där BVP står så från den gamla BVP så gick ena avrinningen till ett kärl som stod på golvet och den andra gick in i ett rör i väggen. Var det röret gick kunde ingen lista ut, så installatörerna av den nya BVP valde att ta avrinningen från båda säkerhetsventilerna till kärlet på golvet. Vilket kändes klokt.

Men den nya pumpen spottar ut mycket mer vatten i kärlet än vad den gamla gör och att gå och tömma kärlet med några veckors mellanrum kändes inget bra. Funkar t.ex. inte under semester.

Så jag försökte klura ut en permanent lösning för att ta hand om avrinningen som inte inkluderade att tömma ett kärl. Det hade så klart gått att borra hål i en vägg och bara leda ut vattnet till utsidan av huset, men jag tänkte att det inte var klockrent när det är minus då det både kan bli isbana men i värsta fall ispropp i röret och att vatten rinner ut i garaget eller i väggen.

Då garaget ligger vägg i vägg med köket så tänkte jag att jag drar avrinningen dit och kopplar in på avloppet på samma vis som man kopplar utloppet från diskmaskinen. Sagt och gjort, drog ett PEX rör i rör från köket ut till garaget och där monterade jag ett grenrör som jag anslöt båda avrinningarna till. Tyckte jag fått till en snygg och bra lösning, men givetvis blev det lite problem.

När jag testade att vrida på säkerhetsventilerna så att de släpper ut vatten så var det tätt och fint, men när jag stängde av säkerhetsventilerna så blev det trassel. Det började klicka/slå/låta massa i rören och säkerhetsventilerna verkade stängas och öppnas av sig själv med hög frekvens. Min teori just nu är att när säkerhetsventilen nr 1 stängs så skapas någon form av vakum/baksug som gör säkerhetsventilen nr 2 öppnas och precis efter det stängs. När säkerhetsventil nr 2 stängs så blir det återigen vakum/baksug och då öppnar säkerhetsventil nr 1 och stängs direkt därefter. Och så går det i loop. Enda sättet att få det att sluta var att stänga av tillförseln av kallvatten med den skruv som sitter under säkerhetsventilen för tilloppet för kallvatten.

Kan min teori stämma?
Och hur gör jag för att lösa problemet?

Finns det backventiler som kan monteras på PEX-slangarna från säkerhetsventilerna? Eller behöver jag dra två separata rör till avloppet i köket?




Utloggad Gråtand

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med säkerhetsventiler och avrinning av vatten
« Svar #1 skrivet: 29 november 2023, 00:14:22 »
En annan tanke slog mig nu. Grenröret har en anslutning i ovandelen som jag antar är tänkt om man vill skarva och ha flera grenrör efter varandra. Just nu pluggade jag bara den änden, men hur skulle det bli om jag istället drog ett långt rör rakt upp mot taket och lämnade ovandelen öppen. Om problemet har med vakum/undertryck att göra så borde det ju kunna dra luft från röret mot taket och då kanske de två säkerhetsventilerna inte påverkar varandra.

Eller är jag alldeles för trött nu, det kommer ju vara högt tryck i vattnet som kommer från säkerhetsventilerna. Så kommer en sån lösning bara att bli en fin fontän upp i taket? :)

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 844
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med säkerhetsventiler och avrinning av vatten
« Svar #2 skrivet: 29 november 2023, 06:54:03 »
Kanske har du högt vattentryck i huset?
Finns tryckreduceringsventiler att montera för kallvatten, 3 bar.
« Senast ändrad: 29 november 2023, 07:17:35 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Gråtand

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med säkerhetsventiler och avrinning av vatten
« Svar #3 skrivet: 29 november 2023, 15:28:13 »
Kanske har du högt vattentryck i huset?
Finns tryckreduceringsventiler att montera för kallvatten, 3 bar.
Vet inte. Har aldrig tänkt att det skulle vara något annorlunda med vattentrycket i det här huset jämfört med någon annanstans jag bott.
En sån tryckreduceringsventil, tänker du att man monterar det innan anslutningarna till BVP? Alltså innan den blå säkerhetsventilen i mitt fall.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Har man så högt vattentryck att det blir problem med säkerhetsventilerna, så brukar man märka att alla blandare för tappvatten i huset är "nervösa" också.

På en del starkt kuperade orter kan det vara högt tryck på det kommunala vattnet för lågt belägna hus.

Om inte annat är det ju lätt gjort att koppla in en manometer provisoriskt för att se vad man har för tryck på tappvattnet.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 633
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med säkerhetsventiler och avrinning av vatten
« Svar #5 skrivet: 29 november 2023, 22:53:51 »
Istället för "Grenröret" ska du använda en öppen tratt. PÃ¥ min  F1255-12 monterades en sÃ¥dan, ganska liten, 62 mm i diameter upptill och ca 12 cm hög frÃ¥n förminskningen som ansluter med ytterligare förminskning till ett 22 mm kopparrör genom väggen och till avloppet i badrummet.
Har inte heller något avlopp i fd pannrummet där F1255-12 nu står.

Det har aldrig flödat över, det skulle synas direkt på golvet då att det blir blött.

(22 mm kopparröret och genomgången i väggen är sedan Olje-/pellets-kombipannan har stått där, var en större tratt då, men har heller aldrig runnit över)

Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/Ã¥r + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, dÃ¥ ca 6000 kWh/Ã¥r.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/Ã¥r + HH-el.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med säkerhetsventiler och avrinning av vatten
« Svar #6 skrivet: 29 november 2023, 23:21:22 »
Du pratar om säkerhetsventiler har du separat elektrisk VVB så ska det vara en på 9 bar där för skydd av tryck i VVB, sen brukar det inte vara någon mer. Annat än en på värmen på 1,5 bar. Men vatten och värma har vattentäta skott mellan sig och påverkas inte av varandra. Nibe har en VVB i sig och där under sitter nog en säkerhetsventil 9 bar för VV ( vatten ) och finns det en på annan plats så ska den bort

Utloggad Gråtand

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med säkerhetsventiler och avrinning av vatten
« Svar #7 skrivet: 02 december 2023, 10:21:10 »
Istället för "Grenröret" ska du använda en öppen tratt. PÃ¥ min  F1255-12 monterades en sÃ¥dan, ganska liten, 62 mm i diameter upptill och ca 12 cm hög frÃ¥n förminskningen som ansluter med ytterligare förminskning till ett 22 mm kopparrör genom väggen och till avloppet i badrummet.
Har inte heller något avlopp i fd pannrummet där F1255-12 nu står.

Det har aldrig flödat över, det skulle synas direkt på golvet då att det blir blött.

(22 mm kopparröret och genomgången i väggen är sedan Olje-/pellets-kombipannan har stått där, var en större tratt då, men har heller aldrig runnit över)

Jag är inte helt med pÃ¥ vad som skulle göra att det skulle fungera bättre. Är det för att att röret frÃ¥n säkerhetsventilen blir kortare och  att det ger mindre undertryck/vakum när ventilen stänger av? Lättare att dra in luft?

Utloggad Gråtand

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med säkerhetsventiler och avrinning av vatten
« Svar #8 skrivet: 02 december 2023, 10:24:06 »
Du pratar om säkerhetsventiler har du separat elektrisk VVB så ska det vara en på 9 bar där för skydd av tryck i VVB, sen brukar det inte vara någon mer. Annat än en på värmen på 1,5 bar. Men vatten och värma har vattentäta skott mellan sig och påverkas inte av varandra. Nibe har en VVB i sig och där under sitter nog en säkerhetsventil 9 bar för VV ( vatten ) och finns det en på annan plats så ska den bort

Ja, jag har två säkerhetsventiler. En för radiatorslingan och en för inkommande kallvatten.

Jag har en elektrisk VVB som sitter i serie efter min BVP.

Jag har ingen aning om hur det borde kopplas in, vi har anlitat hantverkare och trott att de ska göra det som är standard och funkar.

Utloggad Gråtand

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med säkerhetsventiler och avrinning av vatten
« Svar #9 skrivet: 02 december 2023, 10:44:39 »
Provade att dra separata rör till avloppet i köket.

Den lösningen funkar fint för ventilen på radiatorslingan, men fortfarande samma beteende på inkommande kallvatten. Möjligtvis att den inte "slår" lika starkt, men svårt att säga med säkerhet.

Har bifogat en film på hur det ter sig.

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 633
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med säkerhetsventiler och avrinning av vatten
« Svar #10 skrivet: 04 december 2023, 17:15:10 »
Jag är inte helt med pÃ¥ vad som skulle göra att det skulle fungera bättre. Är det för att att röret frÃ¥n säkerhetsventilen blir kortare och  att det ger mindre undertryck/vakum när ventilen stänger av? Lättare att dra in luft?

Med en öppen tratt borde det väl vara lika som när spill-röret går ner i en hink.?

Men tratten bör ju sitta så nära VPń som möjligt och avrinningsröret med fall hela vägen till det slutliga utloppet.
Inga krumbukter med stigande rör så det kan bildas ett vattenlås, då bildas det väl ett visst mottryck som ev. skapar ljudet.
 Det är väl kanske backventilen som slÃ¥r och hörs ??
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/Ã¥r + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, dÃ¥ ca 6000 kWh/Ã¥r.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/Ã¥r + HH-el.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 844
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med säkerhetsventiler och avrinning av vatten
« Svar #11 skrivet: 04 december 2023, 18:28:18 »
Jag vet inte om en tryckreducering kan fungera men sätt på inkommande kallvatten en bit i från där du har problemet. Kostar bara 190 kr. Tänkte varmvattenberedaren höjer trycket när vattnet värms.
Håller med, kommer i någon självsvängning när du öppnar ventilen!? Är det 9 bar på den blå, eller 6 bar eller 2,5 bar? Blir det samma utan pex slangen?
De kostar ju ingenting 😊, sÃ¥ köp en ny 9 bar samtidigt och sätt dit
Skall avstängning och säkerhetsventil sitta sÃ¥ nära ihop, är det std att göra sÃ¥?  Skulle prova och flyttat den Om inget annat hjälper...
« Senast ändrad: 04 december 2023, 18:35:55 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Gråtand

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med säkerhetsventiler och avrinning av vatten
« Svar #12 skrivet: 11 december 2023, 08:28:25 »
Saker är inte helt lösta, men ska ge en liten update.

Provade att koppla om säkerhetsventilen för inkommande kallvatten till en spilltratt. Spilltratten har en 32 mm utgång och givet placering på saker och ting så dimensioneras det snabbt ner till 15 mm med 32->25, 25->15 och sen 90-graders vinkel som blir PEX och sen in i samma koppling som förut.

Med den kopplingen så är det möjligt att mjukt öppna säkerhetsventilen en bit och sedan stänga av den utan skumma beteenden. Men öppnar jag för mycket så börjar det slå/självsvänga. Så nu är det åtminstone möjligt att få ut lite av övertrycket utan att saker går bananas. I och med att jag aldrig sett eller hört att den har slagit när slangen bara gick ner i en dunk så lär det inte ha hänt någon gång tidigare. Installatörerna kanske inte provade det heller.

Så i någon mening har jag nu en halvt fungerande lösning. Men två problem kvarstår
1. Öppnas säkerhetsventilen för mycket så börjar den slå/självsvänga när den stängs av
2. Spilltratten rinner över om säkerhetsventilen pissar ut för mycket vatten (>0,5 L ?) för att avrinningen från spilltratten är för dålig. Just nu är jag osäker på hur jag ska kunna lösa det, men osäker på om det är ett reellt problem.

Börjar luta åt att en tryckreduceringsventil nog är nästa steg. Men där tar nog viljan/kunskapen att mecka VVS slut så ska ta in någon som kan de sakerna att ta det i mål.

Vad gäller säkehetsventilerna så är den på inkommande kallvatten på 9 Bar och den för radiatorslingan på 2,5 Bar

Utloggad G Bergström

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med säkerhetsventiler och avrinning av vatten
« Svar #13 skrivet: 11 december 2023, 09:54:36 »
har du koll på expansionskärlet ?
Trasig blåsa eller för litet?
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

Utloggad Gråtand

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med säkerhetsventiler och avrinning av vatten
« Svar #14 skrivet: 11 december 2023, 21:51:00 »
har du koll på expansionskärlet ?
Trasig blåsa eller för litet?
Expansionskärlet till radiatorsystemet byttes ut i samband med att vår nya BVP installerades i somras. Jag antar att den har blivit dimensionerad efter vårt system. Blåsan håller enligt manomentern trycket som det ska, mer än så har jag inte kunskap att säga nåt om.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!