Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: handdukstork - elpatron ett mÃ¥ste?  (läst 36908 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: handdukstork - elpatron ett måste?
« Svar #60 skrivet: 18 oktober 2010, 18:58:07 »
Hej Tipo!

Tack för all hjälp!

Men jag har en fråga till då jag vill förstå till 100%.

Jag förstår att man kan strypa returen på två sätt nu, men jag antar att det inte är på samma ställe i ventilen?


1. Då stryper man returen på tilloppet, den andra halvan av det långa röret man stoppar in i handdukstorken?
2. Då stryper man på returen av hela ventilen, på den övre insexen på vänster sida?


Sen kan man stänga ventilen för ev service av handdukstorken, så skruvar man in den tilloppsratten helt och den övre insexskruven på vänster sida helt.

Om jag fattat rätt tror jag att jag bara kommer använda mig av insexen/returen på vänster sida av ventilen då det bara är att komma ihåg hur långt utskruvad den var om jag behöver stänga vid ev service nångång.

Man brukar säga att man endera stryper returen eller tilloppet, inte att man stryper returen med tilloppet ;)

Tilloppet mynnar i änden av röret du sticker in i torken, returen mynnar längst ner på röret.

Och, ja, för att stänga till helt stänger du tilloppet med ratten och returen med insexskruven.

Det ser ut som returavstängningen är den övre av insexskruvarna, den nedre är bypassen för 1-rörs system
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Maskrosen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: handdukstork - elpatron ett måste?
« Svar #61 skrivet: 18 oktober 2010, 19:50:13 »
Nu var det strypt och klart på vänstra insexskruven, kunde inte blir enklare. Varför ska man trixa med den svåra instrypningen(mer komplicerad) på tilloppet, finns det någon fördel?

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: handdukstork - elpatron ett måste?
« Svar #62 skrivet: 18 oktober 2010, 19:59:02 »
Nu var det strypt och klart på vänstra insexskruven, kunde inte blir enklare. Varför ska man trixa med den svåra instrypningen(mer komplicerad) på tilloppet, finns det någon fördel?

Fördelen är väl just att inställningen inte ändras om man stänger  och öppnar igen. Proffsen justerar ju flödena efter beräkningar och vill nog inte att de ändras.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Maskrosen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: handdukstork - elpatron ett måste?
« Svar #63 skrivet: 18 oktober 2010, 20:20:08 »
Ja det låter juh som en trolig anledning. Men då måste man juh veta exakt hur mycket man ska öppna tilloppsratten sen eller är den instrypningen rätt oavsett hur mycket man öppnar den?


Nu var jag uppe och kände igen, då hade det vänstra röret blivit jättevarmt, mycket varmare än det högra och bypasen är stängd, hur kan detta komma sig? Är inte det högre röret tillopp?
« Senast ändrad: 18 oktober 2010, 20:45:38 av Maskrosen »

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: handdukstork - elpatron ett måste?
« Svar #64 skrivet: 18 oktober 2010, 21:51:46 »
Ja det låter juh som en trolig anledning. Men då måste man juh veta exakt hur mycket man ska öppna tilloppsratten sen eller är den instrypningen rätt oavsett hur mycket man öppnar den?


Nu var jag uppe och kände igen, då hade det vänstra röret blivit jättevarmt, mycket varmare än det högra och bypasen är stängd, hur kan detta komma sig? Är inte det högre röret tillopp?

MMA har ett mera komplicerat verktyg med skala för justering med beräknat flöde.

Höger eller vänster beror ju pÃ¥ vilken sida du satt kopplet  ::)

Röret närmast ratten, det som är rakt under anslutningen i torken, verkar vara tilloppet.

Om bypassen inte varit stängd hade skillnaden varit mindre, vilket betyder att du skickar tillbaka varmt vatten direkt, och det vill man inte i ett 2-rörs system.

Om skillnaden mellan tillopp och retur är för stor, trots att du har ratten helt öppen, så har du skruvat igen avstängningen på returen för mycket. Man får vara försiktig med hur mycket man vrider. 1/4 varv i taget och vänta ca 15 minuter innan du kollar igen. VP skall också gå när du kollar. Det är lättast att justera detta när det är ordentligt kallt ute och man har långa gångtider på VP.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Maskrosen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: handdukstork - elpatron ett måste?
« Svar #65 skrivet: 18 oktober 2010, 22:17:38 »
NU kände jag på torken igen, något är fel!

Ska tillägga att jag kör med fjärrvärme, men sökte hjälp med strypningen i första hand så därför lånade jag ert forum :)

Min ventil sitter i högerbenet på handdukstorken och ventilratten är till höger om torken MEN när jag stängde ventilen helt på ventilens vänster sidas insexretur så blev vänsterröret fram till ventilen riktigt varmt och höger rör fram till ventilen under röret in i torken blev svalt men torken jättevarm. Detta tolkar jag som att mitt vänstra rör till ventilen är tillopp och jag strypte returen som då blir högerrör till ventilen. Funkar ventilen även på det hållet eller måste tilloppet vara under det rör som går in i torken? Måste jag snurra röret 180 grader nu så tilloppsvattnet kommer högst upp i handdukstorken om det nu är så att tilloppet kommer till vänster i ventilen eller sköter ventilen detta själv?

Att torken fortfarande var het utan flöde beror nog på att jag kör på med hög framledninga på radiatorerna så vattnet hade inte kylnat av.


Såg nu på monteringsanvisningen att det var en pil in/tillopp i det hålet rakt under röret in i handukstorken.

Jag kan inte heller snurra på ventilen då jag har dold elanslutning i vänstra benet på handdukstorken, hur löser man detta eller kan jag fortsätta köra som jag gjort? Eller måste jag juh korsa rören under ventilen, hur snyggt är de?
« Senast ändrad: 18 oktober 2010, 22:47:27 av Maskrosen »

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: handdukstork - elpatron ett måste?
« Svar #66 skrivet: 18 oktober 2010, 22:57:39 »
Antar att...

en enkel Ballofixventil som man ställer in med handtaget en gång för alla, är alldeles för lättvindigt och billigt.
Men snyggt och tar ingen plats.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Maskrosen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: handdukstork - elpatron ett måste?
« Svar #67 skrivet: 18 oktober 2010, 23:19:52 »
Japp, jag har nog tänkt fel.

En handdukstork fÃ¥r ju inte samma funktion som ett element, det kyls inte av pÃ¥  samma sätt frÃ¥n tillopp>retur. Därför blir delta T väldigt litet, fÃ¥ helt enkelt hitta ett lÃ¥gt lagom flöde som hÃ¥ller torken i hyffsad temp i stället för kall retur.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: handdukstork - elpatron ett måste?
« Svar #68 skrivet: 18 oktober 2010, 23:30:10 »
Jo...

min handukstork har ett mycket lågt flödesmotstånd. Så man måste helt enkelt strypa den, annars kortsluts radiatorflödet och jag får många starter på VP. Har stypt min handdukstork med en enkel liten Ballofix på returen så att den får ungefär samma delta T som elementen.
« Senast ändrad: 19 oktober 2010, 21:02:34 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Maskrosen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: handdukstork - elpatron ett måste?
« Svar #69 skrivet: 18 oktober 2010, 23:38:43 »
ok, tack

Men tror du det spelar någon roll att jag har tilloppet i fel inlopp på ventilen om allt funkar? vad kan hända?

Att vattnet sprider sig nerifrån och upp i stället för att det kommer in där uppe?
« Senast ändrad: 18 oktober 2010, 23:41:03 av Maskrosen »

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: handdukstork - elpatron ett måste?
« Svar #70 skrivet: 19 oktober 2010, 08:13:14 »
NU kände jag på torken igen, något är fel!

Ska tillägga att jag kör med fjärrvärme, men sökte hjälp med strypningen i första hand så därför lånade jag ert forum :)

Min ventil sitter i högerbenet på handdukstorken och ventilratten är till höger om torken MEN när jag stängde ventilen helt på ventilens vänster sidas insexretur så blev vänsterröret fram till ventilen riktigt varmt och höger rör fram till ventilen under röret in i torken blev svalt men torken jättevarm. Detta tolkar jag som att mitt vänstra rör till ventilen är tillopp och jag strypte returen som då blir högerrör till ventilen. Funkar ventilen även på det hållet eller måste tilloppet vara under det rör som går in i torken? Måste jag snurra röret 180 grader nu så tilloppsvattnet kommer högst upp i handdukstorken om det nu är så att tilloppet kommer till vänster i ventilen eller sköter ventilen detta själv?

Att torken fortfarande var het utan flöde beror nog på att jag kör på med hög framledninga på radiatorerna så vattnet hade inte kylnat av.


Såg nu på monteringsanvisningen att det var en pil in/tillopp i det hålet rakt under röret in i handukstorken.

Jag kan inte heller snurra på ventilen då jag har dold elanslutning i vänstra benet på handdukstorken, hur löser man detta eller kan jag fortsätta köra som jag gjort? Eller måste jag juh korsa rören under ventilen, hur snyggt är de?

Tror inte att det spelar någon större roll hur du kör det. Det som styr i vilken ände av röret varmvattnet kommer är hur röret sitter monterat mot ventilen. Till skillnad mot ett radiatorkoppel där man inte kan styra vilken ände av radiatorn tilloppet skall vara kan man ju med denna ventil välja hur man monterar ihop ventil och insticksrör.

Kolla in hur ventilen monteras mot röret i följande dok:
http://www.svedbergs.se/components/com_virtuemart/shop_documents/Ventil_54080.pdf

Om man vrider röret 180° så kommer flödet att gå åt andra hållet genom röret.

Installatören som monterade min tork hade ingen koll alls på detta och satte röret ca 90° fel, vilket gjorde att det blev "kortslutning" inne i torken och returen blev varm trots att torken var sval. Jag justerade detta och den har fungerat utmärkt sedan dess.

Om du har ventilen vänd 180° fel måste du också ha röret vänt 180° fel mot ventilen, annars kommer tilloppet att vara i botten av röret och returen i toppen.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Maskrosen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: handdukstork - elpatron ett måste?
« Svar #71 skrivet: 19 oktober 2010, 11:14:14 »
hej igen Tipo,

Instämmer med dig att det är viktigast att hålen från tilloppet träffar rörets tillopp MEN vattnet får en naturligare väg om returhålet i botten på röret är vinklat in mot handdukstorken än är placerat ut mot utsida högerben. Blir det inte bara varmt i högra delen av torken då?

Om torken blir jämnvarm kanske man inte ska bry sig så mycket. Vad är rimligt delta T att få på en 120x50cm stegtork?

Sen när jag öpnnade den undre/yttre insexen på vänstersidan på ventilen för att kolla så bypassen var stängd så kom det vatten där, ska det verkligen gör det när man öpnnar den yttre, trodde det bara var nån låsfunktion till bypassen efter injustering.
« Senast ändrad: 19 oktober 2010, 11:29:53 av Maskrosen »

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: handdukstork - elpatron ett måste?
« Svar #72 skrivet: 19 oktober 2010, 12:26:43 »
hej igen Tipo,

Instämmer med dig att det är viktigast att hålen från tilloppet träffar rörets tillopp MEN vattnet får en naturligare väg om returhålet i botten på röret är vinklat in mot handdukstorken än är placerat ut mot utsida högerben. Blir det inte bara varmt i högra delen av torken då?

Om torken blir jämnvarm kanske man inte ska bry sig så mycket. Vad är rimligt delta T att få på en 120x50cm stegtork?

Sen när jag öpnnade den undre/yttre insexen på vänstersidan på ventilen för att kolla så bypassen var stängd så kom det vatten där, ska det verkligen gör det när man öpnnar den yttre, trodde det bara var nån låsfunktion till bypassen efter injustering.

Det spelar nog ingen roll åt vilket håll returhålet är vänt, det viktiga är att tilloppet mynnar ut i toppen av röret. Då cirkulerar det i hela torken. Om du har inloppet nedtill kommer vattnet att stiga upp och omedelbart returneras när det kommer till toppen av röret, och du får inget eller väldigt begränsad cirkulation.

Eftersom du har fjärrvärme spelar det väl ingen roll vilket delta du har, det viktiga är att torken har lämplig temperatur.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Maskrosen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: handdukstork - elpatron ett måste?
« Svar #73 skrivet: 19 oktober 2010, 19:44:27 »
Nu har jag tröttnat, så här blev resultatet.

Jag kör så lågt flöde in så torken håller ca 30 grader, jämnvarmt över hela torken.

Det konstiga är att om jag mäter med IRtempmätare pÃ¥ rören upp till ventilen sÃ¥ har jag 0,2 grader högre pÃ¥ returen  än tilloppet hur nu det kan komma sig :)

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: handdukstork - elpatron ett måste?
« Svar #74 skrivet: 20 oktober 2010, 08:01:53 »
Nu har jag tröttnat, så här blev resultatet.

Jag kör så lågt flöde in så torken håller ca 30 grader, jämnvarmt över hela torken.

Det konstiga är att om jag mäter med IRtempmätare pÃ¥ rören upp till ventilen sÃ¥ har jag 0,2 grader högre pÃ¥ returen  Ã¤n tilloppet hur nu det kan komma sig :)

De flesta IR-tempmätare klarar inte av att mäta på blanka metallytor. Sätt på tejpbitar där du vill mäta.
« Senast ändrad: 20 oktober 2010, 13:21:25 av tipo874 »
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!