Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 7m3 vatten ut pÃ¥ golvet, konstig ventil?  (läst 2022 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Dan.Et

  • Gäst
Dan.Et
7m3 vatten ut på golvet, konstig ventil?
« skrivet: 15 augusti 2021, 09:05:36 »
Har en albin panna med elpatron och pellets. Kör på elpatron nu. Gamla grejer, dock hyfsat nya rör och ventiler.

I natt har en ventil stått öppen och 7 m3 vatten har spolat ut på golvet och ut i golvbrunnen. Fick stänga av huvudledningen till huset för att få stopp.

Elpatronen stod på 50° (ja, jag vet, lite lågt), vattnet i acktanken 80° och i huvudtanken 60°.

Ventilen har en stålhöljd ledning kopplad in i tanken, så jag gissar att det är värme/tryck överlopp.

Frågan är ju nu, varför elpatronen värmer vattnet långt över inställt värde (detta har hänt förut),

..samt varför den där ventilen öppnat sig (har inte hänt förut). Jag har dessutom haft varmare vatten i systemet än så (90°) men aldrig varit med om att den där ventilen öppnat sig.

Kan säkert vara värt att notera att jag tömde systemet häromdan för att fixa en läckande packning, och fyllde det igen igår. (Det var därför jag ställde in 50°, för att värma lite varsamt så att inte rören expanderar för fort, då packningar börjar läcka annars).

Vore fint med ett snabbt svar då jag står utan vatten nu..

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 7m3 vatten ut på golvet, konstig ventil?
« Svar #1 skrivet: 15 augusti 2021, 09:34:27 »
Det behövs nog lite mer information för att kunna ge någon bra hjälp, lite bilder vore säkert också nyttigt.

Vilken Albinpanna är det frågan om? Jag gissar att det är en kombipanna, som alltså även går att elda med ved? Min spontana tanke är då att det skulle kunna vara en nödkylningsventil som öppnat, det kanske är möjligt att temperaturen varit uppe högre någon gång under natten?

Att elpatronen värmer för mycket kan principiellt bero på tre saker; defekt tempgivare, trasig styrning eller en kontaktor som inte bryter (om det nu finns en separat sådan).
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Dan.Et

  • Gäst
Dan.Et
SV: 7m3 vatten ut på golvet, konstig ventil?
« Svar #2 skrivet: 15 augusti 2021, 10:08:10 »
Tack Capt.M, uppskattas verkligen!

Ja, jag tänkte också att det måste skett tidigare nån gång. Vattenmätaren anger 2.5m3/h flöde, och jag är 100% på avläsningen då jag tittade igår. Så lite drygt 3 timmar var den på åtminstone.

Försökte bifoga foton men verkar som man måste vara registrerad?

Röd hätta på ventilens yttre del (plast), står DECHARGER LIFT ANLUFTEN. Inuti den två fjädrar, två koppar(?)trådar som går till fjädrarna. När man skruvar loss den ser man en liten stav i centrum inne i själva metalldelen av ventilen. Plastpåsen har bara en platta där inne som trycker mot staven när man skruvar åt. Fjädrarna gör att plattan trycks in istället för att trycka in staven. Tog bort yttre delen och vred på huvudledningen och då flödade vattnet ut. Så uppenbarligen ska plattan inte fjädra utan vara stum och trycka in staven, för att hindra utflödet.

Ja, det är en Albin-VillaCombi 725 från 1991 som även går med ved.


Dan.Et

  • Gäst
Dan.Et
SV: 7m3 vatten ut på golvet, konstig ventil?
« Svar #3 skrivet: 15 augusti 2021, 10:11:02 »
Plastpåsen = plastdelen

Koppartrådarna är de som går i metallhöljet och in i tanken alltså.

Dan.Et

  • Gäst
Dan.Et
SV: 7m3 vatten ut på golvet, konstig ventil?
« Svar #4 skrivet: 15 augusti 2021, 10:20:41 »
Fast den där staven är stört omöjlig att trycka in, verkar inte röra sig alls, sÃ¥ jag undrar om den teorin stämmer... hur ska den där plasten och de svaga fjädrarna kunna trycka emot..  är det staven som ska trycka pÃ¥ plattan och signalera nÃ¥got genom ledningen till tanken?? LÃ¥ter inte rimligt. Fattar inte alls här.

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 7m3 vatten ut på golvet, konstig ventil?
« Svar #5 skrivet: 15 augusti 2021, 10:23:06 »
Det är kanske något sådant här du har, alltså?

https://www.baxi.se/produkter/tillbehor/ventiler/temperaturbegransare/
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Dan.Et

  • Gäst
Dan.Et
SV: 7m3 vatten ut på golvet, konstig ventil?
« Svar #6 skrivet: 15 augusti 2021, 10:48:37 »
Exakt sån.

Väldigt opraktiskt att den inte stänger av fastän tanktempen nu är under 55°.

När jag kom dit i morse så var det ljummet vatten som kom ut, nu är det hett. Känns ju som den fastnat?

Dan.Et

  • Gäst
Dan.Et
SV: 7m3 vatten ut på golvet, konstig ventil?
« Svar #7 skrivet: 15 augusti 2021, 11:07:18 »
Ja, läser man pdf:en där för Syr 5067 så står det att kallt inlopp öppnas vid 90°, utgångsventilen öppnas vid 97°, stängs vid 94° och kallt inlopp stängs vid 88°.

Den har ju helt klart fastnat. Mycket opraktiskt.

Förutom att värmepatronen har ett av de fel du angav, så är det en rörsäkring som ska fördela effekten över faserna som ser ut att vara trasig (lampor lyser ej), och det har lett till att en inbyggd säkring (tror jag?) som trycks tillbaka på patronen, går ständigt och jämt.

Är det dags att slänga ut allt och sätta in en vanlig varmvattenberedare? Känns som att man sparar in elkostnaden på lägre värmeförluster och inte behöva köpa in massa reservdelar och rörmokartimmar..
(Pelletsbrännaren har jag också köpt reservdelar till, och en "ny" (beggad) då kretskortet dog förra säsongsstarten).

Dan.Et

  • Gäst
Dan.Et
SV: 7m3 vatten ut på golvet, konstig ventil?
« Svar #8 skrivet: 15 augusti 2021, 13:54:06 »
Först och främst är ju dock frågan hur man får stopp på den där..

Får försöka få tag i rörmokare imorgon, men det är inte säkert det finns (bor en bit ut..).

Någon som har tips? Vågar jag vålda lite på staven i ventilen?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29394
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 7m3 vatten ut på golvet, konstig ventil?
« Svar #9 skrivet: 15 augusti 2021, 17:40:57 »
Det enda jag hittar är att antingen är packningen inte OK eller sÃ¥ behöver man motionera staven i ventilen.  dontknow
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4738
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 7m3 vatten ut på golvet, konstig ventil?
« Svar #10 skrivet: 15 augusti 2021, 18:39:02 »
Som sägs , pannan har blivit för varm och syren öppnat, ska vara så. Det du ska kolla är termostaten om den klickar som den ska , troligtvis 2 klick, öppna upp fronten och se om det sitter kontaktorer där, någon kan ha fastnat i till och då värms det till max.Lite foton på insidan är bra så det syns vad du har.

Utloggad Dan.Et

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 7m3 vatten ut på golvet, konstig ventil?
« Svar #11 skrivet: 15 augusti 2021, 19:32:31 »
Tack igen för svar!

Nu har jag reggat så här kommer foton.

Det här är väl typ så detaljerat jag kan åstadkomma.

Försökte motionera staven, höll emot en skruvmejsel och drog/tryckte. Rörde sig inte en millimeter.

Patronens grejer under kåpan vet jag inte riktigt hur man ska kunna uttyda något från.

Samma vad gäller effektutjämnaren. Alla dioder är släckta jämt.

Utloggad Dan.Et

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 7m3 vatten ut på golvet, konstig ventil?
« Svar #12 skrivet: 15 augusti 2021, 19:41:23 »
Aah..  vänta.. Jag tror jag har upptäckt nÃ¥got..:

Jag förstår mekanismen nu. Det här ska gå att klicka ihop så det trycker ihop fjädrarna.
När den värms upp tillräckligt så expanderar något där i och trycker ut det röda locket.

Nu ska vi se, ner och testa.

(Fortfarande problem med termostaten, effektutjämnaren och hela den baletten dock..)

Utloggad Dan.Et

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 7m3 vatten ut på golvet, konstig ventil?
« Svar #13 skrivet: 15 augusti 2021, 20:02:26 »
Ha! Jag löste det! Tack vare ditt tips där Carl N!

Motionera staven. Ja. Men fjuttig fingerkraft. Näe *roflmao*

Tryckte några gånger med polygripen och då mjukade den upp sig. Nu är ventilen stängd igen :)

Vatten i huset igen, och varmvatten sÃ¥ länge värmepatronens inbyggda säkring(?) inte löser ut (pga att effektutjämnaren inte funkar.. gissar jag?).  Sc:,h
« Senast ändrad: 15 augusti 2021, 20:12:34 av Dan.Et »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4738
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 7m3 vatten ut på golvet, konstig ventil?
« Svar #14 skrivet: 15 augusti 2021, 20:22:23 »
Du har en effektvakt för att dina huvusäkringar inte ska gå vid stor belastning, i din EL-central sitter det små tranformatorer som känner av den totala strömmen och vid hög belastning kopplas en del av EL-patroner ur. Sen har du termostat och överhettningskydd , fabrikat Backer,
termostaten ska ha 2 klick frÃ¥n min till max , sen sÃ¥ är den endast  2 polig och en fas gÃ¥r direkt till patronen frÃ¥n ÖHS, har du ett fel i en patron sÃ¥ kommer spänningen att gÃ¥ via den direkta fasen och till jord och dÃ¥ ligga till och värma konstant utan reglering. Är du med pÃ¥ vad jag skriver. Felsökning ett mÃ¥ste. du kan fÃ¥ mera uppgifter om det.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!