Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dålig kvalitet på plasten i Mitsubishis innedel????  (läst 2438 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johnny Vilonen

  • Gäst
Johnny Vilonen
Dålig kvalitet på plasten i Mitsubishis innedel????
« skrivet: 03 juni 2020, 18:47:16 »
Jag har en Mitsubishi luftvärmepump i källaren. Den sitter under fönstret eftersom den inte fick plats ovanför.
Den har funkat perfekt sen 2012 så jag har varit helt nöjd med den.
Men när jag sist kom ner i källaren så hängde den ut från väggen, plasten som håller den på plats mot fäst plåten
hade spruckit nästan överallt. Stora bitar hade lossnat.
Retfullt eftersom den fortfarande fungerar, fast nu uppallad med en bräda från golvet.
Garantin har naturligtvis gått ut men man tycker ju att om plasten åldras på det viset så borde Mitsubishi ta ett visst ansvar. Men Mitsubishi bryr sig inte ens om att svara på mail.
Undrar om det är fler som haft en liknande erfarenhet?
Jä-----igt tråkigt när jag vart helt nöjd med den rent tekniskt men nu måste byta pga. dålig kvalitet på plasten.
Inga fler Mitsubishi hos mig.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Såg bilderna på ett annat forum och helt obegripligt hur plasten kan spricka Och falla isär på det viset så av sig själv!
Då ni förmodligen gör rent filtren någon gång per månad och det inte har märkts något så bör allt ha skett under en eller 2 månader och det är helt obegripligt.
Ser ut som någon lagt en bomb i innerdelen.

Aldrig sett någon modell oavsett fabrikat se ut så och undrar självklart vad det är för modellbeteckning på den ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Johnny Vilonen

  • Gäst
Johnny Vilonen
SV: Dålig kvalitet på plasten i Mitsubishis innedel????
« Svar #2 skrivet: 03 juni 2020, 20:01:24 »
MSZ-FD25VAS eller MSZ-FD35VAS inte säker. (Läser på instruktionsboken.)
Stör mig på att dom inte ens behagar svara på mail.
Blir nog ingen mer Mitsubishi hos mig.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Den modellen är det galet många sålda av , tror den slutade säljas ca år 2011/2012
Du får nog läsa av märkskylten vilken modell det är då den bara bör heta VA på innerdel och VAH på utedel om det är den ”nordiska” modellen.

På andra forumet stog det att den var inköpt från Elon, har Elon köpt den via Canvac så är det Canvac du borde kontakta då dessa såldes utan garanti till dom och Canvac står/stog för garanti och support.

Men ett litet svar borde man kunna förvänta sig vart du nu mailat!

Svårt att tro att innerdelen ser ut som en bomb detonerat i den mellan rengöring av filtren , ser snarare ut som någon har fått tokspel med ett brännbollsrack på innerdelen men har du inte gått i sömnen så har det uppenbarligen hänt utan yttre åverkan men svårt att tro när man sett bilderna  :)
Jag har en Mitsubishi luftvärmepump i källaren. Den sitter under fönstret eftersom den inte fick plats ovanför.
Den har funkat perfekt sen 2012 så jag har varit helt nöjd med den.
Men när jag sist kom ner i källaren så hängde den ut från väggen, plasten som håller den på plats mot fäst plåten
hade spruckit nästan överallt. Stora bitar hade lossnat.
Retfullt eftersom den fortfarande fungerar, fast nu uppallad med en bräda från golvet.
Garantin har naturligtvis gått ut men man tycker ju att om plasten åldras på det viset så borde Mitsubishi ta ett visst ansvar. Men Mitsubishi bryr sig inte ens om att svara på mail.
Undrar om det är fler som haft en liknande erfarenhet?
Jä-----igt tråkigt när jag vart helt nöjd med den rent tekniskt men nu måste byta pga. dålig kvalitet på plasten.
Inga fler Mitsubishi hos mig.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Romarillo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig kvalitet på plasten i Mitsubishis innedel????
« Svar #4 skrivet: 03 juni 2020, 20:47:21 »
Du har nog rätt om beteckningen, jag läste på utsidan av instruktionsboken där står några olika.
Jag har registrerat den hos Canvac 2012, kanske man bör vända sig till dom?
Men dom hänvisar naturligtvis till den 5 åriga garantin.
Jag tycker att Mitsubishi borde ta ansvar för materialet i sina grejer lite längre.
Lite surt när den hänger och surrar på en bräda nu och fungerar fast jag får väl slå av den nu.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Canvac är uppköpta så där lär man gå bet och som du säger är din modell 9/10 år så någon garanti lär man inte kunna åberopa.

Mitsubishi borde vara lite nyfikna hur en innerdel efter så lång tid kan falla ihop som ett korthus mellan perioden av filterrengöring kan jag hålla med om.

Var idag och servade en FD25 som var lite äldre än din och det var inga konstigheter med den och då det är väldigt många FD sålda och det inte skrivits på något forum om något liknande så är man rätt nyfiken vad tusan som fått din innerdel att se ut som den gör ???

Du får lägga upp bilder även på detta forum så det syns hur den ser ut, går ju inte ens beskriva hur en innerdel ser ut att ha nästan sprängts.

Det enda som har en tendens till något liknande är när man varit och servat en äldre maskin av olika fabrikat är att själva nylonfiltren har smulats sönder och troligen för att den aldrig varit rengjord och värme och damm får nylonet att smulas sönder med åren.
Har även varit på innerdelar där uppsamlingstråget I innerdelen har varit defekt/söndersmulat på grund av för starkt Rengöringsmedel och/eller dåligt eftersköljt men det är inuti och på din är det hela skalet som faller isär som ett pussel vilket är obegripligt men är som sagt väldigt nyfiken på varför !!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Romarillo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig kvalitet på plasten i Mitsubishis innedel????
« Svar #6 skrivet: 03 juni 2020, 21:55:42 »
Här kommer bilder på eländet.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
 tummenupp
Kikade närmare på bilderna och filtren ser inte ut att vara rengjorda på väldigt länge.

En chansning på vad som har hänt är att om innerdelen gått varmare än tänkt under mycket lång tid på grund av dåligt flöde genom igensatta filter och att det då fått plasten att bli porös och därför har släppt från fästena av vikten från innerdelen.

Då är det ingen plötslig händelse som jag först tolkade det som men det har nog inte skett så ”plötsligt” .

Men det är bara en gissning  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dålig kvalitet på plasten i Mitsubishis innedel????
« Svar #8 skrivet: 04 juni 2020, 08:16:24 »
Du får ursäkta, men jag har oerhört svårt att se hur en plast som bara sitter där plötsligt skall falla söner i bitar.
Säker på att ingen spelar basket i rummet?
(Ingen annan som har tillträde som kanske valt att inte informera om en "plötslig händelse" om du förstår hur jag tänker?)

Hos oss uppdagade sig helt plötsligt två bucklor på side-by-side-kylen utan att det fanns någon som helst möjlighet att det hänt när vi vuxna varit borta och barnen (med vänner) varit hemma.  ???

Jag vet ju vad jag tror, men vad tjänar det till att gå till botten med något som redan hänt men förnekas av alla parter?
« Senast ändrad: 04 juni 2020, 08:18:16 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Dålig kvalitet på plasten i Mitsubishis innedel????
« Svar #9 skrivet: 04 juni 2020, 23:07:40 »
Oljan i en värmepump kan få plasten att luckras upp så som filterna ser ut så kan läckan mycket väl finnas. Att hävda garanti alt goodwill när pumpen blivit behandlad så kan man nog glömma. Jag har minst monterat 300 av fd och FH modellerna och aldrig haft problem med plasten så att den skulle vara dålig är bullshit.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
ser ut som om någon försökt ta sig ut genom fönstret mha av värmepumpen dvs klivit på den!
en ovälkommen besökare?

Anders Friberg

  • Gäst
Anders Friberg
SV: Dålig kvalitet på plasten i Mitsubishis innedel????
« Svar #11 skrivet: 02 november 2020, 00:11:28 »
Hej
Jag har FH25 innerdel om du är intresserad för 800:- inkl frakt om du är intresserad
Installerad 2013 augusti 30 monteras ner 3november 2020

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!