Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bosch 7800i felkod: 5367  (läst 316 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jonne88

  • CharlesHiectOB
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Haparanda
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bosch 7800i felkod: 5367
« skrivet: 27 december 2023, 19:32:18 »
Jag har en bekant som har problem med sin ganska nyinstallerade Bosch 7800i 4-16kw. Den larmar felkod 5367 - Låg överhettning av köldmedium.
Första månaderna kördes pumpen på enbart elpatron pga tjäle i marken. 800m slang grävdes ner när tjälen släppt och värmepumpen kördes sen i ca 4månader på kompressorn innan problemen började. När felkod 5367 kommer så går värmepumpen över till enbart elpatron.
VVS-firman som installerat värmepumpen skickade dit en kylfirma som gjorde felsökning/var i kontakt med boschservice. Kylfirman bytte sen ett kretskort och en kabelstam/givarstam. Felkoden återkom efter en timma. Samma kylfirma kom en andra gång och bytte då en expansionsventil på inrådan av boschservice.
Värmepumpen gick då som den ska i nästan två veckor, sedan återkom samma larm igen.
Är det någon som har något förslag på vad som kan orsaka det larmet? Både kretskortsbyte/givarbyte och ventilbytet känns som rena chansbyten eftersom att dom inte vet vad felet är. Men samtidigt så hjälpte ventilbytet i ca två veckor..
« Senast ändrad: 27 december 2023, 19:37:32 av Jonne88 »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bosch 7800i felkod: 5367
« Svar #1 skrivet: 28 december 2023, 09:53:28 »
Jag hade väl börjat med att kolla upp att tempgivarna visar rätt, enklast är att se vad de visar när den går på elpatron.
Jag vet inte om det går att läsa av suggasgivaren via menyn på den där modellen, manualen suger tyvärr.
I värsta fall får man koppla ur suggasgivaren (TR5) och mäta den med en multimeter.

Tabell 12 sid 57 visar vad den ska ha för motstånd vid olika temp.
https://backend.omnishare.net/gfx/Files/116/SE%20-%20Dokumentarkiv/Installations-%20och%20anvandarhandledningar/Bergvarmepumpar/Bosch/Bosch%20Compress%207800i%20LWM/Installationsmanual_compress7800iLWM-F.pdf

Om den går på elpatron ett antal timmar så borde den visa ungefär den temperatur som är i pannrummet.

Köldbärartemp borde man kunna se i nån meny, men jag vet inte hur man tvångskör KB-pumpen?
Enklaste sättet att kolla dessa är att köra KB-pumpen utan att kompressorn går, då ska de visa lika.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!