Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 22 november 2017, 00:44:30 »

Övre elpatronen går in när temperaturen i övre tanken hamnar mer än 5 grader under börvärdet, och börvärdet styrs av framledningen, som i sin tur styrs av huskurva, utetemp och innegivare. Nu när du nollat övre elpatronen så sjunker tempen i övre tanken, tills VPn kör en maxkörning. Men undvik att duscha så klara ni husvärmen någorlunda. ;)
Skrivet av: Hedlo
« skrivet: 17 november 2017, 16:16:30 »

Tusen tack för era svar!
Jag tror jag fattar någorlunda  :)
Jag antar man får slå på övre elpatron när det börjar dra sig under nollan, idag har jag 19 nere å 20.5 uppe, men å andra sidan är det lite varmare ute.
Som det är nu så går elpatron in direkt jag slår på den, vare sig VP går eller inte.
Pumpen under pannan hade jag ställt ner till läge 1
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 17 november 2017, 13:03:29 »

Kompletteringar till GabrielH's svar:

Diffen VPin/ut ser okej ut så jag gissar att det bara är radiatorpumpens fart som behöver sänkas. När framledning är samma som VPin så innebär det att temperaturen i radiatorkretsen knappt sjunker alls på vägen runt radiatorerna.

Om man vet att man klarar värmen utan eltillskott så kan man göra som GabrielH och spärra shunten eller göra som du och nolla övre elpatronen. Båda alternativen innebär att VPn ensam ska klara både värmebehovet och VV, oavsett temeratur ute. MEN, det innebär också att om temperaturen ute sjunker och VPn inte orkar hänga med så sjunker temperaturen inne. När temperaturen ute sjunker blir det alltså ett val mellan att spara el eller hålla varmt inne. Så som systemet är uppbyggt så är tanken att den övre elpatronen ska stötta VPn när det börjar bli rejält kallt ute.

Att temperaturen enligt innegivaren inte nås tyder på att huskurva+justering tillsammans inte ger tillräckligt varm framledning och att skillnaden mellan huskurvan och husets behov är så stor att innegivaren inte klarar att kompensera. Enda lösningen är att höja kurvan och/eller justeringen.

Min framledning: har du typ en källare som behöver grundvärme sommartid? Om inte, ställ på Från.
Max framledning: Klarar sig huset på 55 grader i framledning när det är som kallats vintertid? Om inte, höj! Min står på 70. Jag ser ingen poäng med att begränsa framledningen när det är kallt ute eftersom värmen inne är viktigare än elräkningen.

Min utetemp: Med detta ställt på -15 så är alltså den nedre elpatronen spärrad tills det blir -16 eller kallare, men din VP kommer stoppa långt tidigare eftersom den stannar när VPin når 48. Med huskurva 52 kommer det hända vid -10 plus/minus någon grad beroende på vilken justering du har och innegivarens justering av börvärde på framledningen. Med nollade elpatroner i övre tanken innebär det att du vid en utetemperatur i spannet ca -10 till -15 inte kommer ha nånting alls som håller värmen i tankarna. VPn stoppas från att gå pga för varm VPin och alla elpatroner är spärrade eller nollade. När temperaturen i tanken sjunker börjar VPn gå men då har å andra sidan temperaturen i huset börjat sjunka eftersom framledningen ligger långt under börvärdet. Samtidigt sjunker stoppvärdet på VPin när temperaturen sjunker under -7 så den kommer stoppa ännu tidigare då. Så du kommer alltså hamna i ett läge där VPn till slut visserligen går dygnet runt men den klarar inte av att vare sig hålla varmt i huset eller producera varmvatten. Håll koll på detta när temperaturen ute börjar sjunka.


Skrivet av: GabrielH
« skrivet: 16 november 2017, 19:38:25 »

Vad jag kan utläsa är att det blivit mycket eltillskott och lite kompressordrift genom åren. Ungefär så var det på min värmepump när jag flyttade in i huset för några år sedan.

Vad som oroar är hetgas på 115 grader. Det är 5 grader under stopptemperaturen och på tok för högt när värmepumpen ger 46 grader ut. Jag ser en överhängande risk att pumpen stoppar med hetgaslarm och går över på eldrift. Detta fel tillskriver jag den Honeywell expansionsventil som CTC använt sig av som försämras med åren. För två år sedan fick jag kompressorn utdömd av en firma (numera konkad), men en annan firma justerade expansionsventilen och Ecoairen hänger med än. Den reglerar knappast lika följsamt som en ny men den gör jobbet, och inte kostade det 30.000 som första firman hade som utgångsbud för kompressorbyte.

Framledningstemperaturen är samma som VPin. VPin är temperaturen i botten av tanken. Att dessa temperaturer inte diffar mer får mig att tro att du har näst intill obefintlig skiktning i tanken. Skiktningen försvinner vid för hög fart på cirkulationspumparna. Förutom radiatorkretsens cirkulationspump finns det en pump (laddpump) under Ecoel som pumpar vatten ut till Ecoairen. Framsidan måste lyftas bort för att man ska nå den. Även den kan du pröva att sänka. Jag tror att det skulle få framledningstemperaturen att stiga.
På min pump är panna nedre och VPut så gott som samma, och framledningen ligger 2 grader under denna temperatur. Fördröjning shunt har jag spärrat så vatten tas aldrig från övre tanken.

Bättre skiktning får också vattenvolymen att utnyttjas effektivare med längre gångtider och färre starter. För att minska starterna och öka gångtiden kan man även öka diff start stopp med några grader. För det krävs servicekod. Har svagt minne av att det är 273.
Skrivet av: Hedlo
« skrivet: 16 november 2017, 18:00:53 »

Hej!
Har setat och läst i en vecka nu här på forumet och försökt ställa in så gott jag kan och förstått.
Bor i södra Dalarna i en villa byggd 1939 2 plan med källare 126 kvm + 60 kvm, bott här sen 1 Juli, och börjat se över inställningar på pannan osv.
Pannan är installerad 2006
3-glasfönster
Paret som bodde här innan hade en förbrukning förra året på 23394kwh

Skulle vilja ha lite input om jag är helt ute å cyklar med inställningarna jag har ändrat till,
röda siffror är vad dom hade inställt innan.
Efter jag ändrat så får jag inte upp tempen till 20grader

Aktuell driftinfo
Ute 0
Rum 18 (20) 22
Panna 41(53)
Framled 41(46)
Panna nedre 44(51)
Hetgas 115
Kompr Till
Fläkt Hög
Laddpump Till
Vp in/ut 41/46
Ute VP 2
Radiatorpump Till
Eleffekt kw 0.0+0

Inställningar
Rumsgivare Ja
Elpanna 40 55
Elpanna max kW 0.0 9
Elpanna nedre 50
Elpanna nedre kW 6
Fördr shunt 180
Huvudsäkring 16
Extra VV min 120
Extra VV elpanna 60

Husparametrar
Max framledn 55
Min framledn 30
Huskurva
Lutning 53 50
Justering 0
Sommardrift 16
VP max 55
Vp min 35
Stopp hetgas 120
Diff start stopp 5
Startfördröjning 10
VV höjning Ja
Min utetemp -15

Historisk driftinfo
Total drifttid h 61005
Elvärme kWh 63427
Högsta framled 99
Kompressor drifttid h 20606
Drifttid /24h 17.17
Starter /24h 27

Har ställt ner pumpen till 1





 






Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!