Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Är forumet fortfarande oberoende?  (läst 7373 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Är forumet fortfarande oberoende?
« skrivet: 26 juni 2006, 20:03:21 »
SV: HJÄLP!!! av Rickard (Mark/Berg-värmepumpar) idag kl. 19:54:49
Cirkulationspump av mrbeach (Thermia) idag kl. 19:40:28
SV: Kvalitetsskillnad IVT/Nibe av Rickard (Frånluftsvärmepumpar) idag kl. 19:27:14
SV: hjälp med installation av FLVP av Rickard (Frånluftsvärmepumpar)

Tycker frågan är berättigad.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Är forumet fortfarande oberoende?
« Svar #1 skrivet: 26 juni 2006, 20:31:26 »
SV: HJÄLP!!! av Rickard (Mark/Berg-värmepumpar) idag kl. 19:54:49
Cirkulationspump av mrbeach (Thermia) idag kl. 19:40:28
SV: Kvalitetsskillnad IVT/Nibe av Rickard (Frånluftsvärmepumpar) idag kl. 19:27:14
SV: hjälp med installation av FLVP av Rickard (Frånluftsvärmepumpar)

Tycker frågan är berättigad.

Ett forum som drivs med hjälp av reklam, kan inte vara annat än beroende. Så det gäller för alla att verkligen se upp, å göra sina egna undersökningar å förfrågningar, ang ett ev köp/inst. Personligen rör det mig inte ryggen, för jag är van att rota upp fakta, å tror mig veta hur jag ska söka rätt på dom åxå. Men visst kommer en del att låta sig påverkas av det som skrivs av "märkes-skribenter", å ta för givet att det kommer från oberoende skribenter...

mvh humlan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är forumet fortfarande oberoende?
« Svar #2 skrivet: 26 juni 2006, 22:15:47 »
Jag är oberoende så tillvida att jag skriver vad jag tycker, inte så att jag inte skriver vad jag tycker... Om jag tycker nåt är ett bra alternativ, varför skulle jag inte skriva det?

Bara för att någon annonserar hos mig kan jag inte låta bli att skriva om dem, det står dock alla fritt att bemöta mina inlägg om ni anser dem vara tvivelaktiga eller bero på annonser eller annan typ av bestickning  :o

Jag tänker vara lite jobbig, bara för att bemöta denna fråga (låt det inte avskräcka er från att ifrågasätta mitt oberoende)

SV: HJÄLP!!! av Rickard (Mark/Berg-värmepumpar) idag kl. 19:54:49
Citera
Mitt råd blir antingen ComfortZone CE50 eller 65, eller jordvärme med frånluftsmodul, jag har gjort en kalkyl med nibes mjukvara men du kan ju välja vilken värmepup som helst med motsvarande uteffekt av annat fabrikat.

Energi/effektbehov har jag räknat fram med hjälp av Prestige, och med ledning av husets konstruktion och storlek i kombination med var huset är lokaliserat. Om det stämmer helt perfekt vet jag inte, och det gör kalkylen lite osäker.

Har räknat med -1 grad på inkommande köldbärare, om du vill få upp tempen med ytterligare 1 grad så lägg till 50-75 meter kollektor.

Har räknat med sand som markmaterial, har du lera eller morän så har du bättre förutsättningar och kommer att få en varmare brine in.

Obs! Det är två kalkyler, en på en 6kW jordvärme och en på en 8 kW jordvärme.

Till CarMan, i skåne i en nybyggd välisolerad villa med golvvärme så behövs det inte 2 X 300 meter markkollektor, det skadar inte, men det behövs inte... 

Kanske du missförstått mig i detta inlägg, men här kommer en förklaring.
I ett så stort hus kommer en vanlig frånluftsvärmepump att vara alldeles för klen för att ge någon större besparing, tycker jag. Mitt råd í fråga om frånluftsvärmepump blir därför (baserat på effektbehovet på ca 8.5 kW) en av Comfortzones värmepumpar.

När det gäller de kalkylerna som jag gjort skriver jag uttryckligen att jag gjort det med Nibes program, men att det går att köpa vilken värmepump som helst, och då menade jag att han kan lika gärna skulle kunna köpa en jordvärmepump från IVT, Thermia eller någon annan tillverkare - men med motsvarande uteffekt.

Jag skulle personligen föredra jordvärmepumpen i detta fall, men det blir lite dyrare så det lämnar jag till frågeställaren att själv göra en bedöming utav. (t.ex. genom att begära offerter på de olika alternativen ifrån några olika leverantörer)

(Hjälp med installation av flvp)
Hej
Jag har ett stort problem, vi ska bygga nytt hus och har bestämt oss för FLVP. Kruxet är att jag har kontaktat flera återförsäljare där jag bor (Gästrikland) och ingen verkar veta hur man installerar luftkanaler till FLVP, dom säger bara att dom kan byta ut VP i befintliga system vilket verkar konstigt dom borde ju vet hur ventlationskanalerna skall dras?! Jaha ok är det bara att inse detta eller? Då till min fråga: Kan jag dra ventilationskanalerna själv?  (ska dom inte dras till våtutrymmena +kök? ej köksfläkt) och köpa FLVP från typ värmepump.biz lr rinkabyror och be den lille lokala vvs-killen som kopplar in vvs:n och få detta att fungera på ett tillfredställande sätt?
Eller vad är det som kan bli fel om jag gör detta själv? Jag har INTE tummen mitt i handen  ;)
För att få luftkanalerna installerade bör du kontakta en plåtfirma, VVS-firmorna som installerar värmepumpar har nog inget kunnande vad gäller frånluftskanaler.

På din fråga huruvida du kan göra det själv eller ej kan jag bara svara för mig själv - och jag skulle definitivt ha gjort det själv om jag hade kunnat spara pengar på det. Hur mycket du kan spara vet du inte innan du begärt offert på installation av luftkanaler av en plåtfirma. Ibland kostar det inte så mycket mer att köpa tjänsten, de prutar på materialet för att få jobbet...
Men det hänger nog mycket på hur full orderboken är.

Vad du måste tänka på är att isolera frånluftskanalen på en frånluftsvärmepump med diffusionstät isolering då den utgående luften blir så kall att fukt kan fälla ut på oisolerade ytor. Särskilt viktigt bör det vara på en CZ50 då den frånluften blir ned till ca -15 grader.

Tycker jag skriver ett adekvat svar på frågan, en "vanlig" flvp ger ca 0-+10 grader varm frånluft, vilket iofs kan ge problem med kondens - dock inte lika stora problem som om han skulle sätta in en Comfortzone, detta av den anledningen som jag anger, dess frånluft blir betydligt kallare och det riskerar att ge större problem med kondens om installationen inte utförs ordentligt. Med tanke på att han kanske skall sköta installationen själv anser jag att det är av vikt att peka på det större isoleringsbehovet på CZ:as maskiner. Jag ser det som en nackdel med större kondensproblem och krav på mer isolering, och du ser det som marknadsföring. Alla läser svar olika, det man vill tyda in i ett svar går nog att göra i många av de inlägg som både jag och många andra skriver.

("Cirkulationspump")
Dum fråga kanske.
1. Går alltid C pumpen när VPn står i läge auto ?(Radiatorsidan)
2. Hur mycket drar den i dom olika 3 lägena ?
Om Ja på fråga 1. kan man undra varför den ska snurra när det inte finns värmebehov.
Hur är det med brine C-pumpen den står väl iallafall stilla hoppas jag _/-
Om jag har fattat det rätt så går varma sidan cirkpump hela tiden, detta om utetempen understiger den temp som du angett i reglerdatorn som stopptemp (sommardrift), övrig tid måste cirkpumpen gå för att regleringen skall fungera då reglerdatorn använder sig av temperaturen i det cirkulerande vattnet för att styra start/stopp av kompressorn.

På brinesidan går cirkpumpen bara när kompressorn går.

Här förstår jag inte vad du menar, är jag positivt eller negativt inställd till thermia p.g.a. det svar jag ger.
Jag kan erkänna att jag inte var så fullständig i mitt svar som man skulle kunna kräva, men att jag på något sätt är partisk kan jag inte förstå. Som sagt var, förklara gärna - är mitt inlägg för eller emot thermia, eller gör jag "reklam" för nåt annat fabrikat i mitt svar?

Jag har i dag en Nibe Fighter 310P som ska bytas ut till hösten (kompressorn är för närvarande bortkopplad på grund av extremt buller). Då är frågan om jag ska våga prova Nibe igen (fast en 360P eftersom en 310 är i minsta laget för mitt hus), eller om jag ska köpa en IVT 490 i stället. Jag var tidigare inne på IVT eftersom de enligt installatörer jag har pratat med har låg bullernivå, vilket är bland det allra viktigast för min del.

Men så fick jag höra av en bekant att IVT använder sämre komponenter och generellt sett håller lägre kvalitet än Nibe. Ligger det någon sanning i det?
Det är i alla fall inget som jag kan säga har framförts i forumet, har själv ingen erfarenhet av frånluftsvärmepumpar, men vet att många tillverkare har haft problem med de modeller som de släppte med Propan som köldmedium i kombination med en olja som inte var anpassad för detta. De problemen bör vara åtgärdade nu av alla tillverkare.

När du ändå byter till en större, du har inte funderat på Comfortzone ce50, de ger upp till 5 kW i uteffekt, kanske inte den tystaste på marknaden (enligt vissa inlägg i forumet) men med riktigt bra energi och effekttäckningsgrad i jämförelse med en konventionell frånluftsvärmepump.

I detta fall så är det inläggsskrivaren själv som säger att han behöver en större värmepump, jag tycker att jag gör honom en tjänst som tipsar om CZ -om den skulle vara obekant för honom (killen har bara 4 inlägg i forumet, och vad mig anbelangar kan ha ha registrerat sig alldeles nyligen och vara utan kännedom om CZ), jag vet att vissa har klagat på buller, medan andra inte tycker att den bullrar så att det stör, och lämnar även den kommentaren för att han skall kunna söka mer information i forumet eller på annan plats.

Jag har tidigare skrivit det, och vågar skriva det igen - jag gillar ComfortZones höga uteffekt tagen enbart ur frånluften. Jag kommer inte att sticka under stol med det, detta oavsett om de ligger kvar som annonsörer eller ej.
När det gäller berg/markvärmepumpar är skillnaderna SÅ mycket mindre än när det gäller frånluftsvärmepumparna, där CZ är outstanding - i alla fall när det gäller uteffekten och effekttäckningsgraden. Om jag inte då och då skulle lyfta fram det i debatten skulle jag lika gärna kunna sluta kommentara allt som har med berg/markvärmepumparnas för och nackdelar de olika tillverkarna emellan.

När det gäller mitt användande av Nibes dimensioneringsprogram så gäller följande:

Jag har investerat i både Prestige (tillverkarneutralt) och Nibes beräkningsprogram.
IVT och Thermia vill så vitt jag har förstått vid de kontakter jag haft med dem i denna fråga inte lämna ut sina program till andra än av dem utvalda installatörer.

Prestige är bra när man inte vet effektbehovet, där kan man få en indikation på effektbehovet baserat på byggnadens konstruktion, antal våningar, ytan och var i landet huset finns, däremot tycker jag att det ger lite felaktiga beräkningar, grundat på de erfarenheter jag skaffat mig genom att läsa inlägg från de som skaffat värmepumpar och hunnit få loggningsdata på sina anläggningar.
Nibes program går helt på tidigare förbrukning eller effektbehov, husets storlek tas inte med i beräkningen vilket gör det svårt att göra en vettig kalkyl när man inte vet tidigare förbrukning. En kombination av dessa två program gav mig i ovanstående exempel möjlighet att få fram effektbehovet med Prestige och göra en kalkyl som jag (baserat på de tusentals inlägg jag läst i forumet) litar mer på med Nibes program.

Till alla de som läser detta kan jag meddela att jag gärna tar emot beräkningsprogram från fler tillverkare, jag kommer att uppskatta det och använda dem när jag anser det passa (och om jag litar på resultaten de ger).


Hoppas detta svar rätade ut några frågetecken, jag ser fram emot ett eller flera  ;) svar.

PS. Ett resultat av denna diskussion kommer förmodligen att bli att jag aktar mig för att framhålla CZ eller någon annan tillverkares produkter mer än någon annans (även om det finns skäl att göra det) i fortsättningen, frågan är om det är önskvärt eller ej. Sc:,h
Frågan är väl kanske om jag alls skall delta i debatten så länge jag har annonser med på sidan, för till syvende och sist så är det ju så att det alltid kommer att färga det sätt på hur forumets besökare försöker tyda mina svar.
Alla försöker vi läsa mellan raderna, så även jag.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Är forumet fortfarande oberoende?
« Svar #3 skrivet: 26 juni 2006, 22:29:54 »
Självklart ska du delta i debatten och vädra dina ideer och åsikter, kommer du med "felaktiga och vinklade" inlägg hyser åtminstonde jag inga som helst tvivel på att du liksom alla andra som är snett ute att få sina fiskar varma.
Ps. jag fattar inte hellre det med cirkpumpen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är forumet fortfarande oberoende?
« Svar #4 skrivet: 26 juni 2006, 22:46:54 »
Jag skall inte sticka under stol med att även jag är mänsklig, och kan göra fel eller vara färgad av huruvida olika tillverkare annonserar eller i övrigt uppträder vid mina kontkakter med dem, i de fall sådana sker. Jag kan dock säga att jag försöker lägga stor vikt vid vad jag skriver, det jag skriver vill jag skall vara så "rätt" som möjligt, däremot är det inte alltid jag tar mig den tid som krävs för att skriva ett fullt ut tillräckligt utförligt svar. I fallet med cirkpumpen svarade jag t.ex. inte på cirkpumpens effektförbrukning, ej heller hänvisade jag personen ifråga till den meny där han kan ändra värdet för "sommarstopp" på cirkpumpen för varma sidan. Förklaringen är denna:

Thermia har i alla fall tidigare inte lämnat ut nåt material tillgänligt på nätet där man kan läsa på om alla data och menyalternativ (vilket i sanningens namn retat mig), nu har jag inte sett mer än att de har uppdaterat sin hemsida, kollar nu om några dokument är utlagda... vänta ;)

(fem minuter senare)

Tillbaks  Thumbsup

!!! Nu finns det, hurra!!!

3.2.7 Inställning av “VÄRMESTOPP”
Värmestopp är en funktion som stoppar all produktion av radiatorvärme då ute
temperaturen är lika med eller högre än det inställda värmestoppvärdet.
När värmestoppfunktionen tas i bruk stängs cirkulationspumpen av, förutom
när varmvatten produceras. Cirkulationspumpen motioneras dock 1 minut/dygn.
Fabriksinställt värde är 17°C.
För att ändra “VÄRMESTOPP”:
1 Tryck en gång på höger- eller vänsterknappen för att öppna huvudmenyn
“INFORMATION”.
Markören står vid menyvalet “DRIFT”.
2 Tryck på nedåtknappen för att flytta markören till menyvalet
“VÄRMEKURVA”.
3 Öppna menyn genom att trycka en gång på högerknappen.
4 Markören står vid värdet “KURVA”.
5 Tryck på nedåtknappen för att flytta markören till “VÄRMESTOPP”.
6 Öppna ditt val genom att trycka en gång på högerknappen
Textraden “VÄRMESTOPP” markeras.
7 Höj eller sänk värdet med hjälp av uppåt- eller nedåtknapparna.
8 Tryck tre gånger på vänsterknappen för att återgå till teckenfönstrets
driftsläge.

Naturligtvis skulle jag ha gjort så här tidigare, men jag kan inte alla manualer utantill, och om sanningen skall fram så orkar jag inte alltid kolla upp alla frågeställningar helt, utan skriver istället bara det jag vet, som i fallet med Cirkpumpen, tror inte det fanns några sakfel i mitt inlägg.
« Senast ändrad: 26 juni 2006, 22:49:34 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Är forumet fortfarande oberoende?
« Svar #5 skrivet: 26 juni 2006, 23:17:11 »
Sluta grunna på cirkpumpen, den slank bara med. :-\
Vad jag reagerade mot var tre tätt följande svar som alla innehöll tipps om cz pump, det är vi visserligen vana vid på forumet,( det finns massor med smygreklam och puffar för CE50 på forumet), men nu kom orden från en högt aktad person, varför jag tror att de väger tyngre. I ett fall annonserade frågeställaren att han hatade ljud från vp att då över huvutaget föra cz  på tal anser jag fel.
Självklart tycker jag att du ska fortsätta ge råd och fina beräkningar, det är mycket värdefull information.
Möjligt att jag var lite orättvis, men vill man nå en större läsarkrets så..ändamålet helgar medlen,säjs de ju.
Sen måste man komma ihåg att valet av lämplig vp är mycket individuellt. Som jag hävdat tidigare är det beroende på olika faktorer. Anta att en vp på 0,5kW går 80% av dygnet när det är som kallast och utför det arbete vi vill den skall göra, då finns ingen anledning att investera i något större, det kallas energioptimering.
CZ vp är bra men inte bäst alltid. 
Väntar fortfarande på cz- test, för som de själva skriver, den tåler att jämföras, så vad väntar dom på? ???
« Senast ändrad: 27 juni 2006, 00:05:17 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är forumet fortfarande oberoende?
« Svar #6 skrivet: 27 juni 2006, 01:08:04 »
Citera
I ett fall annonserade frågeställaren att han hatade ljud från vp att då över huvutaget föra cz  på tal anser jag fel.

Jag har inte sett eller hört pumpen på riktigt, så jag kan inte säga att det låter mer än andra, vad jag sett är att det finns de som klagat på det, och andra som inte anser att den låter så mycket.
Om den ger 50% högre uteffekt och bullrar 3 dB (?) mer så kan det ändå kanske vara intressant att överväga - det som du upplever som fel anser jag vara upp till frågeställaren att avgöra, men visst, svaren läses av fler så på det sättet kan du ha en point.
Killen ifråga har nu svarat på mitt inlägg:
Citera
Jag har tittat på Comfortzone, men rapporterna om buller gör att den är helt ointressant för min del (se även mitt inlägg Vilken frånluftsvärmepump är tystast?).
Ett svar som är helt ok för min del, inte till CZ fördel, men helt ok - är det så att den bullrar så är det ju bra om det vädras i forumet. Det kommer förmodligen att resultera i 3 saker:

1. De som vet med sig att de är känsliga för buller och har sin pump så placerad att den riskerar störa kommer inte att köpa den.
2. De som vet med sig att de inte är så brydda, eller har pumpen så till att den inte stör, även om den bullrar lite mer än andra kan köpa den. (om inga andra svagheter framkommer)
3. CZ borde rimligvis ta till sig av kritiken och fixa ljudisoleringen mer proffsigt.

Jag kan hålla med om att det inte fins någon pump som är rätt i alla lägen, men i dessa två fall som rör storleken på pump så var det faktiskt i en av fallen frågeställaren som själv ansåg sig vara i behov av en större pump, och i det andra fallet rörde det sig om ett hus på 289 m2, att sätta in en värmepump som ger 1.5-2 kW i ett så stort hus vore korkat, ursäkta uttrycket.

Jag kan hålla med om att mitt råd när det gällde kondenseringproblematiken kan tolkas som om jag ville lyfta intresset för CZ, det inser jag så här i efterhand, det var dock inte tanken, utan som jag tidigare sa, ville jag peka på att det var viktigt att isolera ordentligt för att inte drabbas av fuktskador då den risken bör vara nästan dubbelt så stor med CZ som med andra flvp.
Jag uppfattade att frågeställaren var inställd på att göra det själv om det inte fanns några oöverkomliga hinder för det och ville peka på de risker jag kan se vid "självinstallation" av luftkanalisationen.

Faktum är att om jag skall undvika den här typen av diskussioner så kan jag inte nämna några tillverkare, kanske är det så det måste bli, men jag tycker det känns trist att inte jag skall få skriva vad jag tycker  :-X

Samma resonemang har kommit upp ett flertal gånger när det gäller mig och mitt myckna skrivande om Nibe, uppfattningen är att jag gillar Nibe bäst - detta trots att jag inte hade valt Nibe när jag köpte värmepumpen om jag inte hade ansett den vara det BILLIGASTE alternativet, tillräckligt bra, och tillräckligt billig för att det skulle bli en lönsam historia för mig. Om inte pengarna spelat nån roll hade jag valt Thermia... Hade det varit idag kanske jag valt Throrens, detta sedan de visat sig ha lite bättre verkningsgrad än de tre stora drakarna IVT, Nibe och Thermia... (Nu bullrade ju den med tydligen mycket enligt testen, så den kan jag inte nämna  ;))

Resultatet av denna diskussion, som det känns just nu, lär bli att jag "slutar" att skriva nåt om CZ, ungefär på samma sätt som jag i princip slutat nämna Nibes fördelar gentemot övriga tillverkares (lågt pris, bra styr/regler, hög verkningsgrad, beprövade kompressorer, enkel att få tag i för de som vill installera själv). Nästan varje gång jag gör det så är det nån som hakar upp sig på det.

Jag vill trots allt tacka för att du uppmärksammade att mitt uppriktiga gillande av CZ kan anses eller uppfattas som att mitt oberoende kan ifrågasättas, jag får helt enkelt försöka tänka mig för mer framöver.

Kanske är det också så att forumet skulle vinna på att jag inte blandade mig i några debatter som innefattar frågeställningar om val av värmepumpar av olika fabrikat, mycket möjligt att det är så - och mycket möjligt att jag slutar kommentera den typen av inlägg.

I takt med att antalet annonsörer ökar kommer jag ju inte att kunna nämna några namn utan att granskas av 1 000-tals personer i "oberoendeifrågasättandepanelen"... Att skriva generella/tekniska inlägg och artiklar får nog bli det jag koncentrerar mig på forsättningsvis, på så sätt ökar jag iofs chansen att attrahera annonsörer även från de tillverkare som jag inte har visat något gillande för, för om jag inget säger så har jag inget sagt.  :) (alla vinner)

Även jag väntar på ett test av CZ.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är forumet fortfarande oberoende?
« Svar #7 skrivet: 27 juni 2006, 01:15:27 »
Förklaring av
Citera
(alla vinner)

Jag vinner på det av flera anledningar, dels slipper jag kritiken, jag uppfattas verkligen som oberoende - även av de mest skeptiska och jag kommer lättare att kunna attrahera nya annonsörer då jag inte tar ställning i bäst/sämst-diskussionerna.

Mina annonsörer vinner på det, då inte heller de blir ifrågasatta som bestickare.

De som inte annonserar slipper den kritik jag tidigare framfört mot vissa värmepumpar/tillverkare och kanske på så sätt får sälja lite mer.

 Thumbsup
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Micra

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Är forumet fortfarande oberoende?
« Svar #8 skrivet: 27 juni 2006, 07:31:13 »
Hej!

Jag gillar inte den här utvecklingen riktigt. Jag tillhör den skara som vill att personer med större erfarenhet och kunnande kring uppvärmningsproblematiken ska komma till tals, och verkligen berätta vad dom tycker och tänker om olika produkter!

Jag gör mina val av egen kraft, -drar mina egna slutsatser utifrån vad mer kunniga personer anser och tillför. Jag gillar Forumet just för att det diskuteras för- och nackdelar med de olika produkterna. Varför sitta och gissa sig fram när erfarenheterna redan finns?

Rickard, -fortsätt att dela med dig av ditt kunnande och dina tankar och synpunkter på produkterna. Jag tycker inte att det är smygreklam, - tvärtom,-jag vill ju veta från så många som möjligt om en produkt t.ex. har hög ljudnivå eller kort livslängd o.s.v.....Valet är ändå mitt, om vad jag anser mest trovärdigt, - eller vad som passar mig bäst...!!!

Hälsningar
micra
« Senast ändrad: 27 juni 2006, 08:09:35 av Micra »
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är forumet fortfarande oberoende?
« Svar #9 skrivet: 27 juni 2006, 08:25:23 »
Vi får väl se hur det utvecklar sig.
De gånger jag normalt yttrar mig i dessa frågor är när andra nämner värmepumpar som kanske iofs är bra, men kanske inte alltid bäst - jag brukar då försöka balansera diskussionerna genom att nämna en eller flera av de alternativ som jag har uppfattat vara lika bra eller bättre - inte så att jag framhåller bara ett fabrikat om jag anser att det finns flera som är i nivå eller bättre än den/de som redan nämnts.

Sedan är det ju så att jag inte alltid har rätt, och ibland balanserar andra mina inlägg med andra tips och råd, inte sällan lika bra eller bättre än mina.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Är forumet fortfarande oberoende?
« Svar #10 skrivet: 27 juni 2006, 08:31:02 »
Jag har aldrig uppfattat dig som neutral eller oberoende.....det har alltid framgått att du gillar Nibe och CZ.   ;) ::)
Det är naturligt att du tycker om Nibe, eftersom du själv valt Nibe, och den fungerar bra för dig.

Har alltid tyckt att det varit olämpligt att forumsägaren skriver förmånligt om vissa produkter - även när det kan vara av god anledning.
Ändå har dina inlägg har ofta varit bland de mest balanserade i många heta trådar.

Det som behövs mer av är neutrala recensioner av produkterna. Och en utveckling av FAQ med genomgång av teknik och hur olika system arbetar.

Edit! Kanske skulle tillägga att jag, liksom många andra, tycker att forumet fungerar alldeles utmärkt. Det debatteras friskt och taket är högt. Alla som köper vp eller öht funderar på hur de ska värma sina hus borde läsa här.
« Senast ändrad: 26 augusti 2006, 17:24:53 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Är forumet fortfarande oberoende?
« Svar #11 skrivet: 27 juni 2006, 09:30:07 »
Klart att Vi alla blir mer eller mindre "färgade" av de erfarenheter Vi har, ingen kan påstå nåt annat. Å ingen (tror jag) ifrågasätter Rickards kunskaper, eller att han deltar i diskussionerna. Men visst är han begränsad i vad han kan göra, om han inte vill, att bara hans favoriter ska betala annonsplats. Men inte ser jag det som nåt större problem. Värre är det med alla nasare som döljer sig bakom nåt namn, å utger sig för att vara ev kund, eller innehavare av en produkt. Då gäller det verkligen att de som har kunskap å erfarenhet, låter höra av sig på bordet. Fast det verkar ju inte vara några problem, har ju själv redan blivit påstådd, göra både det ena å andra  ;D ;D

mvh humlan.

Utloggad balcando

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Drängsmark - Skellefteå
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Äntligen är det klart....
SV: Är forumet fortfarande oberoende?
« Svar #12 skrivet: 27 juni 2006, 22:55:17 »
viss är det väll så att det är forumet som är oberoende???? (alla kan tycka som dom vill)

Rickard (ta inte illa upp) eller nån annan heller kan aldrig bli oberoende från sina tankar

Det är bara den som inget vet som är oberoende för han vet inget som styr hans beslut...

Jag tycker det är viktigt att vi ser forumet och rickard som 2 skilda "personer"

Forumet är i mina ögon oberoende så länge alla märken får diskuteras......

Den dagen det blir förbjudet att tala om  ex märke 1 pga att märke 2 gör reklam då är det inte oberoende längre....

Men det vet jag att det inte kommer hända

Rickard har mer heder än att sjunka så lågt...



« Senast ändrad: 28 juni 2006, 11:03:35 av balcando »
/Balcando
Anders I
Villa på 187kvm (boyta) + 70 kvm (ekonomiyta),Byggt 1977, 1,5 plan.
Huset står i Drängsmark, Skellefteå, Västerbotten
Uppvärmning:
Ny: Nibe S1255-12
Förr: Evi heat split sun7  med 8.6m2 solfångare och 200 m hål
Förr: Direktverkande el (35-45000kwh/år), kamin
2006: direktel+ved 25000kwh+10m3 ved
2007: Bergvärme 17300kwh
2012: Bergvärme 15196kwh
2017: Bergvärme 16519kwh
2020: Bergvärme 15770kwh

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Är forumet fortfarande oberoende?
« Svar #13 skrivet: 26 augusti 2006, 16:34:51 »
Man ska alltid ifrågasätta - annars får man ingen utveckling.

Rickards integritet känns åtminstone för min del betryggande. Han smyger inte med att han gillar CS lösning, men läser man vad jhan skriver är det nog lösningen snarare än företaget CZ han gillar.

Tycker inte Rickard behöver be om ursäkt för det mer. CZ har en bra lösning, om än lite dyr. CZ är hittills begränsade till enbart FLVP och kan inte använda brine om man nu skulle ha tillgång till det via mark/sjö/bergslinga - det är dess största nackdel anser jag.

Andra tillverkare har goda lösningar i sina nischer som Nibe med en internetövervakning/styrningsmodul utan tvingande dyra supportavtal (Thermia). Eller kombinationer Brine/FLVP eller Solfångare som förstärker brinevärmen. Thoréns/Nibe/IVT/Eviheat är exempel där.

Pratar man om FLVP är CZ ensamma om sin lösning - inte så konstigt, då den är delvis patentskyddad, och tilsammans med Thoréns ensamma om att kyla frånluften med värmemediet istf brinet.

CZ är helt ensamma om att kyla frånluften i FLVP till långt nedanför 0C (i vissa fall till -15C) vilket ger dom mycket högre effektivitet än sina konkurrenter. Att Rickard därför gärna rek en CZ där man bara ska luta sig på en FLVP är därför inte så konstigt, den har ingen konkurrens om man vill ha mer än 2-3 KW ur enbart frånluften. Dessutom är den godkänd för Radonsaneringsbidrag, jag tror den
är ensam om det också bland VP med effekter större än 2-3KW (exkl elspets).

De som klagar på Rickard är oftast de som redan köpt en annan lösning och därför känner sig sårade av att forumets ägare talar gott om något annat än deras val. Kognitiv dissonans kallar beteendevetarna detta för - en utmärkt skyddsmekanism - som dock tenderar att blockera rationell diskussion.

Själv har jag ingen VP alls, men CZ står definitivt med på listan över tänkbara leverantörer.
 

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Är forumet fortfarande oberoende?
« Svar #14 skrivet: 26 augusti 2006, 17:21:54 »
Läs på innan du uttalar dig!  knUp
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!