Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: "Märkesriddare"  (läst 4768 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
"Märkesriddare"
« skrivet: 02 februari 2011, 08:16:12 »
Hej

Alltså, får jag bara tilägga en sak så här i största allmänhet. En sak tycker jag börjar bli mer och mer tydligt på detta forum.

Vi på forumet får ju inte ikläda oss rollen av märkesriddare som rycker ut och försvarar "vårt" märke och hämtar information från generalagenter/distributörer och indirekt för deras talan på forumet. Även om man begär information och informationen är riktig så kan det ändå vara så att den som har egenintresse kan välja att ge vinklad eller ofullständig information.

Den som läser inlägg på forumet kan omöjligen veta vad som döljer sig bakom en pseudonym. Det kan vara en privatperson, en installatör, någon som är delägare i en kylfirma, någon som har en bror som äger en kylfirma, en bror som är delägare av generalagent osv.

Vissa märken får mycket mer utrymme på forumet än vad som kan anses vara normalt. Det kan omöjligen vara bra. Vissa personer begär råd och får ett vinklat råd från en märkesfanatiker. Det kan heller inte vara bra.

MVH/Gano
« Senast ändrad: 02 februari 2011, 08:21:09 av Gano »
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: "Märkesriddare"
« Svar #1 skrivet: 02 februari 2011, 08:32:25 »
Kan bara hÃ¥lla med  Thumbsup
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: "Märkesriddare"
« Svar #2 skrivet: 02 februari 2011, 10:07:38 »
Precis, därför är det en bra ide att "ge sig tillkänna" om man är i branchen och vilka märken man kränger.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: "Märkesriddare"
« Svar #3 skrivet: 02 februari 2011, 11:46:35 »
Jag tror jag har rätt bra koll på vilka som är i branschen, och vilka som inte är det.

Regelverket "förbjuder" ju att man pepprar forumet fullt med negativa eller positiva utlåtanden i ämne efter ämne, så det finns ju stöd för att jag kan gå in och redigera.
Samtidigt är det ju så att en stor del av nyttan med forumet skulle försvinna helt om jag var allt för petig med denna typ av ingrepp.

Det jag normalt gör är att jag kontaktar de jag anser är "för aktiva" via PM eller mail och ber dem minska ned på den typen av "märkesinlägg".
Ni kan vara helt övertygade om att de som utmärker sig mest när det gäller detta har blivit kontaktade bÃ¥de en och tvÃ¥ gÃ¥nger i ärendet.  ???
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: "Märkesriddare"
« Svar #4 skrivet: 02 februari 2011, 13:04:22 »
HÃ¥ller med!
Det är också bra om man i sin signatur berättar vad det eventuellt är för värmepump och det värmesystem man har. Vissa forum har det som krav för att man ska kunna ställa frågor eller göra inlägg. Det underlättar för andra som ska ge råd eller diskuterar kring frågan.

Oberoende och opartiskt, det är Värmepumpsforum.com signum eller hur?  Thumbsup

Mvh
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: "Märkesriddare"
« Svar #5 skrivet: 03 februari 2011, 19:32:26 »
Mmm  Jag vet att du väntar pÃ¥ mitt svar, min gode vän frÃ¥n norr  ;)

Jag hÃ¥ller inte helt och hÃ¥llet med er i detta resonemang.  Självklart förstÃ¥r jag hur ni resonerar och hÃ¥ller med i stora drag.
Men tycker inte ni som jag, att det kan vara riktigt bra att få höra från dem som arbetar med detta vilka märken som verkar funka bäst?
Om t,ex jag skulle köpa en Toshiba pump och sedan läser jag att OskarP tycker att ME funkar bra mkt bättre. detta baserar han på 100 monterade pumpar av varje sort.
Eller kanske Nisse-Gurra som monterar massor av LL pumpar. Vore det inte bra info att höra frÃ¥n en sÃ¥dan kompetent installatör, vad som funkar bäst i hans ögon.  Om han sedan skulle sÃ¥ga Toshiba eller ngt annat märke, sÃ¥ spelar väl inte det nÃ¥gon roll.  Vi tänker väl pÃ¥ oss konsumenter här eller?

Ja, just det. Jag är ocksÃ¥ en konsument precis som ni.  Jag rÃ¥kar bara veta liiite mer än vad snitt personen vet om dessa maskiner som kallas värmepumpar.

FörstÃ¥r ni vad jag menar?  Säg till i annat fall sÃ¥ kan jag försöka förklara bättre *vinkar*   

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: "Märkesriddare"
« Svar #6 skrivet: 03 februari 2011, 19:53:28 »
Om t,ex jag skulle köpa en Toshiba pump och sedan läser jag att OskarP tycker att ME funkar bra mkt bättre. detta baserar han på 100 monterade pumpar av varje sort.
Eller kanske Nisse-Gurra som monterar massor av LL pumpar. Vore det inte bra info att höra frÃ¥n en sÃ¥dan kompetent installatör, vad som funkar bäst i hans ögon.  Om han sedan skulle sÃ¥ga Toshiba eller ngt annat märke, sÃ¥ spelar väl inte det nÃ¥gon roll.  Vi tänker väl pÃ¥ oss konsumenter här eller?

självklart, men det är ju bara vi som hänger här i tid och otid som vet vad OskarP och Nisse-gurra går för, för det finns ju andra härinne med en skrälldus inlägg som lätt kan misstolkas för experter av en blivande värmepumpsägare som surfar in här för första gången...
därför vore det kanon med en liten beskrivning av sysselsättning och vilka märken man kränger 
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: "Märkesriddare"
« Svar #7 skrivet: 03 februari 2011, 20:02:01 »
Jo det förstÃ¥r jag.   Men det vore inte sÃ¥ svÃ¥rt för andra att "styrka" vad till exempel du säger.  De flesta kanske inte vet vad Terrawatt är  och dÃ¥ kanske dem missar nÃ¥got.  Det vore väl synd. Om dem blir sittande med en Nibe anläggning istället ;D  Ja ja  jag gillar inte Nibe nÃ¥got vidare, det erkänner jag direkt. *vinkar*

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: "Märkesriddare"
« Svar #8 skrivet: 03 februari 2011, 20:07:12 »
  Ja ja  jag gillar inte Nibe nÃ¥got vidare, det erkänner jag direkt. *vinkar*

Då är vi två ;)
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: "Märkesriddare"
« Svar #9 skrivet: 03 februari 2011, 20:08:28 »
 Thumbsup ;D

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: "Märkesriddare"
« Svar #10 skrivet: 04 februari 2011, 00:02:39 »
Oraklet, jag anspelade INTE på dig, som jag försökt förklara för dig många gånger tidigare anser jag inte att du är för märkesinriktad, däremot missförstår du, medvetet eller omedvetet i princip allt jag skriver - och därför kommer nu ett långt inlägg där jag än en gång skall förska förklara dessa regler så att även du förstår dem.
Jag har i början av din "karriär" (på precis samma sätt som jag gör med många andra "i branschen") informerat dig om att du som installatör inte får uppträda som en marknadsförare, eller vara FÖR enögd när det gäller att nämna fabrikat, anledningen till detta är uppenbar för de allra flesta, och även kanske en grund för att denna tråd startades.

Många "i branschen" frågar också mig, innan jag kontaktat dem, om de är välkomna, och vad de får skriva i forumet utan att det skall anses vara "ofint" eller uppfattas som marknadsföring. (Som av många medlemmar anses vara ett "slemmigt" uppträdande)

Jag svarar dem på precis samma sätt som jag svarar/informerat dig, folk i branschen får ge objektiva och oberoende svar på frågor som ställs i forumet, man får även nämna fabrikat om det är relevant i ämnet, men man får inte LETA upp alla trådar där man kan skriva positivt, eller negativt, om ett visst fabrikat i marknadsförings eller smutskastningssyfte.

Varken du eller någon annan får marknadsföra de produkter de arbetar med dagligen, om det inte ställs frågor i forumet där fakta och oberoende specfikationer eller erfarenheter tillför något nyttigt i ämnet som diskuteras.

Det jag framförallt vill ha möjlighet att stoppa med regelverket är:

Uppenbar smygreklam som görs i inlägg efter inlägg av t.ex. egna företagare, importörer, reklambyråer - och liknande, t.ex anställda som är "märkesfanatiker" och tar alla möjligheter de kan hitta för att marknadsföra "sina" produkter.

Jag vill även kunna hindra enskilda medlemmar, nöjda eller missnöjda, att pumpa forumet full med kritik eller beröm för en viss tillverkare, pumptyp eller pumpmodell. Detta av den enkla anledningen att det riskerar snedvrida bilden av dessa tillverkare/pumptyper eller modeller, själva MÄNGDEN inlägg av en viss typ kan alltså ge en sned bild av marknaden även om det bara är en eller ett par individer som pumpar forumet full med liknande inlägg om en viss produkt.

Vissa medlemmar är "kära" i ett visst fabrikat luftvärmepumpar, och missar inte en chans att framföra det de anser vara positiva egenskaper hos dessa värmepumpar.
Jag är inte mannen att säga att de har vare sig rätt eller fel, men att det finns en grupp individer i forumet som anser att de går för långt för att forumet skall uppfattas som objektivt av nya besökare, DET är jag helt klart mannen att bedöma.

PÃ¥ Samma sätt finns det medlemmar som aldrig missar en chans att hacka pÃ¥ ett fabrikat de är missnöjda med i alla trÃ¥dar där det finns en chans, även om dessa individer kan vara mer eller mindre ensamna om att vara missnöjda, även detta snedvrider bilden  av produkten, och retar vissa medlemmar till vansinne.

Det är DESSA medlemmar som jag varit på mer än en gång, och visst är det liiite bättre, men uppenbarligen inte helt bra då frågan ändå har lyfts i detta ämne.

Med mitt initiala inlägg ville jag alltså framföra att jag inte låter folk som uppträder på ett "överdrivet" sätt hållas, utan jag försöker verkligen påverka dem att uppträda så objektivt som de bara kan.
Nästa steg, om det inte hjälper att påverka dem, är att bannlysa ett fåtal medlemmar, jag gillar inte tanken på detta, då det oftast rör sig om väldigt engagerade och i övrigt hjälpsamma medlemmar som även tillför en hel del nyttigt i forumet - och har anhängare som verkligen gillar deras engagemang.

Att vissa trådar där dessa väldigt AKTIVA individer engarerar sig ofta blir "bråkiga", med personngrepp och liknande otrevligt uppträdande, från i övrigt populära och välartade medlemmar, är en tråkig bieffekt av denna typ av frekventa positiva eller negativa inlägg, och skulle väl i så fall vara det enda skälet för att bannlysa denna typ av medlem.

En annan sak som är helt uppenbar är ju att de som arbetar i branschen har en förkärlek för just "sitt fabrikat", och gärna smutskastar de fabrikat de inte arbetar med, som i ditt fall nyss, med NIBE.
Du påstår dessutom att jag skulle vara RPO-Nibe, vilket också är helt fel, du har ingen aning om vilken värmepump jag gillar bäst, och som jag skulle välja idag om jag skulle köpa en värmepump, det har ytterst få individer.
Troligen ingen som bara läst i forumet i alla fall, mellan fyra ögon har jag några gånger sagt vad jag skulle välja om jag fick välja fritt utan att ta hänsyn till pris.
Aldrig (så vitt jag kan påminna mig) i forumet.
Det ser jag som en hederssak, och på samma sätt borde ni i branschen tänka också.

Om ni har i er signatur att ni arbetar med ett eller några fabrikat så förstår alla att det är dessa fabrikat ni gillar (eller tjänar bäst på), och att då hålla på att framhålla dem i inlägg efter inlägg blir bara löjligt.
Dock, att svara på frågor om de värmepumparna, det är ni väldigt väl anpassade att göra, och det kan i de allra flesta fall göras utan att det uppfattas som marknadsföring av de som läser i forumet.

På samma sätt som ni som säljer installerar ett visst fabrikat också bäst kan svara på frågor om de maskinerna, på samma sätt svarar jag mest ingående på frågor om Nibe, då det är dessa jag varit mest i kontakt med, främst för att jag själv äger en sån.
Det betyder dock inte att jag rekommenderar den till allt och alla, även om du tydligen fått för dig det.
Den typen av anspelningar som du kommer med i forumet uppfattar jag som en kränkning, och jag undanber mig från fler kommentarer av den typen från din sida.

Citera
Om t,ex jag skulle köpa en Toshiba pump och sedan läser jag att OskarP tycker att ME funkar bra mkt bättre. detta baserar han på 100 monterade pumpar av varje sort.
Eller kanske Nisse-Gurra som monterar massor av LL pumpar. Vore det inte bra info att höra från en sådan kompetent installatör, vad som funkar bäst i hans ögon.

Inte ens de mest objektiva installatörerna är helt objektiva, om Nisse-Gurra tjänar 2000 kr mer på att installera märke X än märke Y och de är i princip lika bra (skillnaden på bäst och näst bäst är som regel hårfin, om den ens finns) så kommer han naturligvis att hålla upp märke X om någon frågar - och om han har min tillåtelse att göra det.
Den typen av inlägg är därför rätt irrellevanta i det stora hela.

Dock, är det stora skillnader, och en erfaren installatör med säkerhet vågar gå ut och varna för en viss typ av värmepump, eller meddela ett seriefel som de upptäckt är dock inte fel, och det har också hänt ett antal gånger i forumet utan att jag haft något att erinra om detta, t.ex. i fallet H16 som Panasonic drabbades av.

Som de flesta säkert förstår finns det ett otal parametrar jag har att ta ställning till, och det går helt enkelt inte göra alla nöjda, jag hoppas dock att ni förstår att jag gör mitt allra bästa för att så många som möjligt skall känna att de kan uttrycka sig så fritt de vill, men samtidigt ha en förståelse för de som klagar på ständigt återkommande reklaminlägg eller inlägg av "jättepositiva" eller "jättenegativa" inlägg av specifika medlemmar.

Att balansera regelverk, påtryckningar via PM, i forumet med denna typ av diskussion, mm, mm det är mitt ansvar och mitt jobb, och jag gör så gott jag kan ,men jag vet att jag aldrig kan göra alla nöjda, det går bara inte!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: "Märkesriddare"
« Svar #11 skrivet: 04 februari 2011, 08:16:14 »
Wow, det var därför det tog sån tid innan inlägget kom igår kväll :D

Jag sa inte att du anspelade på mig. Dessutom så försökte jag bara vara lite rolig med min första mening och anspelade på det vatten som runnit under vår bro ;)

Jag tycker i stort som du. Men det finns tillfällen där jag med säkerhet VET att en kund begår ett misstag med dem funderingar dem har.
Nisse-Gurra och C-C och dem andra upplever säkert samma sak.

Det finns trots allt vissa av oss som inte sitter här för att vi tjänar pÃ¥ det.  *vinkar*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!