Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FÃ¥r inte igÃ¥ng kompressorn  (läst 9660 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Danielte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Får inte igång kompressorn
« skrivet: 12 november 2015, 20:44:29 »
Hej allesammans!

Är ny på forumet men också ny på det här med hus och värmepannor och behöver lite hjälp av er expertis. Fick elräkningen och den var fyra gånger så hög som den var förra oktober.

Har en ecoel-panna med ecoair-fläkt men får inte igång fläkten/kompressorn. Har valt ecoair och att kompressorn ska vara igång men den är inte det. Efter jag duschat och spolat varmvatten så borde väl det låta nåt om utedelen och det gör det inte. Shuntventilen har stått manuellt inställd på det högsta (mest rött), tryckte ut denna så den sitter i autoläget nu. ska man det?

Får inte upp några felmeddelanden. Går jag in i manuellt läge och väljer kompr/fläkt "till" så startar fläkten och kompressorn där ute. Men så snart jag går in på "inst" igen så slutar den.

Vad gör jag för fel och hur ska det vara inställt? Finns det något sätt att fabriksåterställa den?

vore oerhört tacksam för hjälp, halvrolig elräkning och lite stressigt när man vet att det tickar på.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Får inte igång kompressorn
« Svar #1 skrivet: 12 november 2015, 21:55:42 »
Hur gammal är panna och värmepump, och vilken generation av EcoEl och EcoAir är det?  Bilder pÃ¥ typskyltarna och en bild pÃ¥ EcoEl-manöverpanelen kan avslöja mycket för CTC-kännarna.
Om den har stor LCD-display: har den grön eller vit bakgrundsbelysning?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Får inte igång kompressorn
« Svar #2 skrivet: 12 november 2015, 22:23:24 »
Har EcoEl en sån här ratt så skall den stå på OFF eller F och inget annat.
Det är reservlägestermostaten och ibland ställs den av misstag in på någon temperatur.
Du får du gärna skriva upp temperaturerna under Diagnos om det är nått annat som spökar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får inte igång kompressorn
« Svar #3 skrivet: 12 november 2015, 22:27:37 »
Reservtermostaten förefaller ha en förmåga att ge upp lite då och då, vilket kan få elpatronen att hoppa igång av sig själv. Eftersom den arbetar helt fristående kommer inget felmeddelande i displayen. Se tex denna tråd (som dock är en ecoheat, men de delar mycket komponenter) http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=59537.15
Om så skett kommer vattnet alltid vara så varmt att värmepumpen aldrig startar.
Temperaturvärdena i displayen bör ge ledtrådar till vad som pågår.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Danielte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får inte igång kompressorn
« Svar #4 skrivet: 14 november 2015, 10:36:50 »
Tack för all hjälp!

Den är den som finns på bild ovan.


Den är ställd på ecoair.

Under "inst" står det:

Rumsgivare: utan
kompr: tillåten
Max effekt elpanna: 6.0 KW
Temperatur elpanna: 50 grader
ELP Nedre: tillåten
Temp Nedre ELP: 45 grader
Shunt fördröjd: 180min
framl temp (vid-15 ute): 50 grader
Värme från vid utetemp: 20 grader
Max tillåten framl temp: 70 grader
min tillåten framl temp: från
Nattsänkning: Nej


I diagnos står det:

Kompr:ej markerad fläkt:Ej markerad
ELP 4.5 + 0Kw
H.Gas ---cUTE: 6 grader
Framl: 24 grader
Börvärde: 33 grader
Elpanna: 50 grader
Börvärde: 50 grader
ELP nedre: 42 grader
Börvärde: 40 grader
Shutmotor: Öppna är markerad
KOMPRAVSTÄNGD: EJ markerad
(utetemp: 6 grader)
Nattsänkning: Ej markerad
Strömuttag: =A
Huvudsäkring: 20A
shuntläge 50%: markerad ruta


NÃ¥t som ser konstigt ut?




Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får inte igång kompressorn
« Svar #5 skrivet: 14 november 2015, 11:10:27 »
Hetgasgivaren (H.Gas) borde visa en temperatur samma eller strax över utetemperaturen. Har du en multimeter så lossa sladdarna till den och resistansmät givaren.

Jag tycker dock att trasig givare borde ge ett larm så man får ett felmeddelande i klartext...
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Danielte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får inte igång kompressorn
« Svar #6 skrivet: 14 november 2015, 11:15:55 »
Är nog inte tillräckligt tekniskt för sådant.

Är mer ute efter att se om jag gjort något konstigt vad gäller inställningarna eller om det faktiskt är något fel. Är det fel så får jag få hit någon som kan lösa det, men det känns ju onödigt att kalla hit någon dyr nisse bara för att ändra i inställningarna.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Får inte igång kompressorn
« Svar #7 skrivet: 14 november 2015, 11:41:14 »
Det mest konstiga är att shunten står på max men framledningstemp ärvärde är 24 °C.
Det finns en automatsäkring innanför täckbrickan där det står 10A, lossa brickan och prova att trycka in den?
Detta får dock bara igång cirkpumpen, den har inget med kompressorn att göra.

Sen är det som sagt egendomligt att du inte får nått larm på hetgasgivaren och troligen är det detta som gör att kompressorn vägrar starta.
Åtgärden är att fixa till så att hetgasgivaren funkar, prova detta först.
« Senast ändrad: 14 november 2015, 11:43:21 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Danielte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får inte igång kompressorn
« Svar #8 skrivet: 14 november 2015, 11:54:21 »
Har tryckt in den lilla gummiknappen ovanför där det står 10A. Finns dock ingen täckbricka över automatsäkringen så jag är inte hundra på att jag trycker rätt men tror det.

Utloggad Danielte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får inte igång kompressorn
« Svar #9 skrivet: 14 november 2015, 11:54:50 »
Så troligtvis är det alltså ingen inställning utan jag får ringa hit någon?

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får inte igång kompressorn
« Svar #10 skrivet: 14 november 2015, 11:55:54 »
Fler iaktagelser
Fyra siffrorna mitt i tillverkningsnumret är tillverkningsår och månad. Jag tycker mig se 0506 på bilden.
Manual
EcoAir http://www.ctc.se/files/pd_old/CTC_EcoAir-V2_B_2004-2006.pdf
EcoEl http://www.ctc.se/files/pd_old/CTC_EcoEl-V2_2002-2006.pdf

Har du inte redan gjort det bryt strömmen någon minut till EcoAiren för reset. Inställda värden behålls.

Shunten är fullt öppen och pannan varm, men ändå får du inte ut värme till radiatorerna (24 grader när styrningen vill ha ut 33). Ha åtminstone några radiatortermostater fullt öppna så att vattnet alltid kan cirkulera.
Den lilla knappen märkt 10A är säkring till cirkulationspumpen. Pröva att trycka in den.

På utomhusdelen finns två mekaniska återställningar för pressostaterna. Se s 14 i EcoAirs manual.
BÃ¥de dessa och hetgasgivarfel ska enligt manualen ge felmeddelande i displayen.
Vad säger loggen om senaste larm?
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Får inte igång kompressorn
« Svar #11 skrivet: 14 november 2015, 11:58:14 »
Så troligtvis är det alltså ingen inställning utan jag får ringa hit någon?

Ja, vill du inte prova på att byta hetgasgivare själv så är det nog så.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Danielte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får inte igång kompressorn
« Svar #12 skrivet: 14 november 2015, 12:12:54 »
Fyra siffrorna mitt i tillverkningsnumret är tillverkningsår och månad. Jag tycker mig se 0506 på bilden.
Det stämmer!

Har du inte redan gjort det bryt strömmen någon minut till EcoAiren för reset. Inställda värden behålls.
Har provat bryta strömmen, dock inte så länge!

Shunten är fullt öppen och pannan varm, men ändå får du inte ut värme till radiatorerna (24 grader när styrningen vill ha ut 33). Ha åtminstone några radiatortermostater fullt öppna så att vattnet alltid kan cirkulera.
Har det blir det ju så väldigt varmt. Har golvvärme på nedanvåningen som är igång, men behöver ingen värme på ovanvåningen där det finns element, utan det blir varmt nog ändå. Ska jag ändå sätta på dem?

Den lilla knappen märkt 10A är säkring till cirkulationspumpen. Pröva att trycka in den.
Har provat trycka in den ett par gånger

Vad säger loggen om senaste larm?
Inga larm senaste 24h.. Senaste larm "brine ut givare" Dock så står det nu att jag haft 4 starter av kompressorn senaste 24h och att den varit igång 1h. Igår var det 0.

På utomhusdelen finns två mekaniska återställningar för pressostaterna. Se s 14 i EcoAirs manual.
BÃ¥de dessa och hetgasgivarfel ska enligt manualen ge felmeddelande i displayen.
Se felmeddelande ovan. Ska jag prova att återställa ändå? Inte pillat nåt med utedelen.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får inte igång kompressorn
« Svar #13 skrivet: 14 november 2015, 12:54:16 »
Värmepumpar arbetar effektivare desto mindre de behöver höja temperaturen. Därför ska man ställa in så att värmepumpen ger precis så mycket värme i framledningen som behövs för att hålla rätt temperatur i huset. Därför är värmepump utmärkt för golvvärme. Som det är nu är det förmodligen fabriksinställningen, vilket är helt galet för ditt hus. Nu stänger alla termostaterna och flödet upphör helt i radiatorerna, vilket ger att röret vid tempgivaren svalnar, och pumpen försöker kompensera med att öppna ännu... Har ingen aning om hur automatiken försöker lösa denna omöjlig uppgift.

Inställningen du ska ändra är framl temp (vid-15 ute): 50 grader
Kanske kan du klara dig med 35-40 grader på denna inställning. Även värme från vid utetemp ska sänkas några grader. Det är vid vilken temperatur som uppvärmningen ska börja. 15-17 grader kan vara lämpligt.

Du ser direkt i panelen vad sänkning ger för börvärdet på framledning.

Justeringen ska göras med så många termostater som möjligt helt öppna, och värmepumpens inställning ska vara så att alla rum får tillräcklig värme. Sedan kan man sänka med termostaterna i några rum om det behövs. Justering kommer högst sannolikt behövas igen när det blir kallare ute.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Danielte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får inte igång kompressorn
« Svar #14 skrivet: 14 november 2015, 13:43:13 »
Tack! PRovar att göra som du skrivit. Men kommer detta att starta fläkten/kompressorn eller är det troligt något fel på denna?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!