Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT Energy Focus 11, år: 1993  (läst 1979 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT Energy Focus 11, år: 1993
« Svar #15 skrivet: 25 februari 2023, 10:53:48 »
Första känslan jag fick när jag såg bilderna var: Jaha, kompressorn gick inte när bilderna togs. Detta då temperaturerna ger en bild av att värmepumpen ger noll effekt.

Köldbärardifferensen är ca en grad. Även om det är 2 stycken 250 m slingor går det inte att få så högt flöde i slangarna att temperaturdifferensen blir så låg. Tryckfallet blir mer än vad köldbärarpumpen klarar av. Det och nivån på temperaturerna betyder att pumpen ger väldigt låg effekt.

Detsamma gäller för varma sidan. Det är returen varmare än tilloppet vilket jag tolkar som att elpatronerna sitter någonstans utanför värmepumpen och att det är elpatronerna som värmer värmepumpen. Har inte hittat någon manual som visar om det finns elpatroner i pumpen, på flödesschemat i första inlägget syns inga.

Nu är blir felen i differenserna stora när det är så små differenser men sammantaget går det inte att komma ifrån att allt tyder på att pumpen inte producerar någon värme. Det enda som är svårt att förklara är varför det blir is efter expansionsventilen. Det ska det inte kunna bli med en köldbärartemperatur som är uppemot 20 grader.

Med tanke på att pumpen är från 1993, är det inte dags för en ny?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Kahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mariestad / Sverige
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Vill gärna förstå det jag ger mej in i
SV: IVT Energy Focus 11, år: 1993
« Svar #16 skrivet: 25 februari 2023, 13:49:20 »
”Roland”
Den enda gången kompressorn inte gick var vid ”Köldbärare till värmepump”.

Jag har tänkt/skrivit helt fel det förstår jag i och med ditt svar  :(  Jag har tänkt ”tillopp” som ”till värmeväxlarna” och ”retur” ”efter värmeväxlarna”, jag har ändrat i bilderna så det blivit mer riktigt…

Graderingen på anliggningstermometern är 2°C / delstreck, förändrar väl inte så mycket?

Det stämmer det finns ingen elpatron i värmepumpen, däremot så det finns det elpatroner i systemet, det står en VVB/Acctank bredvid värmepumpen på c:a 300 liter som har 2-stegs inkoppling av elpatroner och den är inställd på c:a 40°C, kontrollerat att den slår till på c:a 50°C så den borde inte tillfört någon värme när jag kollade.

Enligt databladet är nominell effekt 11kW och vid så hög temperatur på köldbäraren så borde den ge mer än 11kW?

Du har med stor sannolikhet alldeles rätt att det är dags för ny pump.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT Energy Focus 11, år: 1993
« Svar #17 skrivet: 25 februari 2023, 14:29:51 »
En värmepumps effekt brukar specificeras för noll grader in på köldbäraren och effekten ökar 4-5% för varje grad varmare köldbärare. Pumpen borde ge 15-20 kW vid de köldbärartemperaturer som visas och det gör den helt klart inte. I och med att tillopp och retur förväxlades så producerar ju pumpen en del värme men det kan inte vara mycket. 

Det är som sagt förvånande att det fryser efter expansionsventilen. Undrar om den blev korrekt inställd efter bytet. Man bör inte meka med den själv om man inte vet vad man håller på med.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Kahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mariestad / Sverige
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Vill gärna förstå det jag ger mej in i
SV: IVT Energy Focus 11, år: 1993
« Svar #18 skrivet: 25 februari 2023, 14:54:53 »
"Roland"

Som du skrev i ett inlägg: "En sak som kan vara värd att kolla är köldmedierörets temperatur efter kompressorn. Temperaturen där ligger vanligen 30-35 grader över temperaturen på utgående värmebärare. Ligger den betydligt högre tyder det på sliten kompressor eller felinställd expansionsventil. I bägge fallen ger inte pumpen den effekt den ska ge." när jag är på plats nästa gång så kollar jag denna temperatur, vad är ett bra mätinstument att använda, kan en IR-termometer fungera eller vad hade du använt?

Om jag vill mäta trycken både på låg- och hög-trycksidan har du någon bra rekommendation på utrustning?
« Senast ändrad: 25 februari 2023, 14:59:51 av Kahl »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT Energy Focus 11, år: 1993
« Svar #19 skrivet: 25 februari 2023, 16:18:02 »
En elektronisk ugnstermometer fungerar bra. Gör fast givaren mot röret och linda isolering runt om. En IR-termometer fungerar inte mot omålad metall, dessutom har röret rätt liten diameter så många IR-termometrar mäter även vid sidan av röret.

Tryckmätning betraktar jag som proffsjobb, det finns specialutrustning för det. Isen efter expansionsventilen visar helt klart att trycket efter expansionsventilen är alldeles för lågt med tanke på köldbärartemperaturen men inte så lågt att lågtryckspressostaten löser ut.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!