Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ersätta FLVP med BVP?  (läst 695 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad StefanWes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ersätta FLVP med BVP?
« skrivet: 26 december 2021, 22:46:11 »
hej!

i dessa elpriser funderar man ju på vad man kan göra. Elhandelsfakturan ser ut att öka till 400% för december jämfört med förra året och det trots komfortförsämringar i form av avstängd el-golvvärme i badrum övervåning och avstängda element (ersatt med mycket eldning)

huset från 2000 på ca 170 kvm med FLVP, golvvärme på BV, avstängda el-raddar på ÖV och när vi inte är är hemma och eldar i kaminen gör det av med ca 80 kwh per dygn vid -8 och det är ca 16 grader inne. Redan med normal rumstemp så går ju eltillskottet nästan hela tiden nu när tempen har legat runt -10 ett bra tag.

därtill har vi el-raddar i garage/kontor på ca 30 kvm som förvisso ingår i ovan nämnda kwh

Jag har ett tag funderat pÃ¥ att sätta in BVP och dra ut en kulvert till garage i samband med en utbyggnad av huset men nu funderar pÃ¥ om man ska tidigarelägga själva BVP-installationen men har lite svÃ¥rt att bedöma  hur mycket man egentligen spar i kwh.  Men tycker en FLVP behöver lite väl mkt kärlek jämfört med bvp/lvvp
Har kört energiberakning.se en del men är inte helt trygg med resultaten.

vad kan man räkna med för besparingar mellan tummen och pekfingret?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ersätta FLVP med BVP?
« Svar #1 skrivet: 26 december 2021, 23:09:10 »
På dina breddgrader så klarar en LV det bra, dom nya nu går ner till -20, där dom lämnar en skapligt effekt, Lägga kulvert till garaget, hur långt är det. I bland är man lite blind, räcker nog gott med en LL där och allt blir billigare.

Utloggad StefanWes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ersätta FLVP med BVP?
« Svar #2 skrivet: 28 december 2021, 22:09:18 »
På dina breddgrader så klarar en LV det bra, dom nya nu går ner till -20, där dom lämnar en skapligt effekt, Lägga kulvert till garaget, hur långt är det. I bland är man lite blind, räcker nog gott med en LL där och allt blir billigare.

hej och tack för svar.

Jo LV funkar bra, har en viessman split LV i sommarstugan och den täcker 100% av effekt/energibehovet till den stänger av vid -20, (eller om det var -15??) om man förstÃ¥s inte tömmer VVB dÃ¥ blir det lite stöd av el för att kompensera bortfallet 
Men jag vill inte ha en surrande ute-enhet som jag har svÃ¥rt att placera förr dolt  / inte blir störd av, + att jag gärna vill ha frikyla, har stort bursprÃ¥k av glas mot söder sÃ¥ det blir ett jäkla växthus och det är inte bara mitt i sommaren milt uttryckt.

det är ca 15m kulvertlängd i mark, har naturligtvis tänkt på LL i garage och kontor men det är två olika utrymmen med 2 olika temp på 10 resp 18 kvm och känns konstigt med 2 stycken på sådan liten yta. plus att jag har golvvärme-slingor i kontorsdelen förberett så tänkte komplettera med en liten fläktkonvektor i garaget.

Jag behöver med utbyggnad ca 11 kw exkl varmvatten vid DVUT.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!