Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kirigamine MSZ-FD25VA, har 2 likadana, ena frostar igen  (läst 5984 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad corrado

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
Kirigamine MSZ-FD25VA, har 2 likadana, ena frostar igen
« skrivet: 12 december 2010, 16:40:59 »
hej!

Jag bor i Sth och installerade 2 st likadana pumpar i min villa i våras.

För en tid sedan upptäckte jag att den ena var helt frostig på framsidan=fläktgallret. På dess högra sida (sett bakifrån) var den helt igenisad.
Jag mätte då upp upp inblåstemp vid pumpen inställd på 20 grader. Den igenisade visade 36 grader och den felfria 46.

Jag tänkte då att det måste vara ngt fel på pumpen (gasläckage?). En granne tittade på den och menade att jag måste hälla hett vatten på den och avisa den. Jag trodde inte alls på det men gjorde det i alla fal.

Och se, nu vart det helt andra värden. Nu var det samma gradtal på båda pumparna, 46 grader in vid ce 10 grader minus ute.

Nu har jag kört ytterligare 1 a' 2 vecka och nu ser jag att samma pump börjat isa igen ånyo!

Detta tycker inte jag kan vara riktigt.

Vad säger ni kännare? Vad kan det bero på och vad göra åt det?

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kirigamine MSZ-FD25VA, har 2 likadana, ena frostar igen
« Svar #1 skrivet: 12 december 2010, 17:38:09 »
Sannolikt...

saknas det en del gas i den pumpen som du har avfrostningsproblem med. Det kan i sin tur bero på extra långa ledningar eller slarv vid installationen.

Kan möjligen oxå bero på att du har kallare runt problempumpen, så att den har svårt att hämta tillräckligt med värme ifrån huset när den frostar av.

Slutligen kan det ju vara något fel på maskinen
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad corrado

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Kirigamine MSZ-FD25VA, har 2 likadana, ena frostar igen
« Svar #2 skrivet: 13 december 2010, 10:06:52 »
Sannolikt...

saknas det en del gas i den pumpen som du har avfrostningsproblem med. Det kan i sin tur bero på extra långa ledningar eller slarv vid installationen.

Kan möjligen oxå bero på att du har kallare runt problempumpen, så att den har svårt att hämta tillräckligt med värme ifrån huset när den frostar av.

Slutligen kan det ju vara något fel på maskinen

Kan det saknas gas i pumpen om båda pumparna ger samma värme ut vid minus 10 grader ute?

Ledningarna är 6m till problempumpen

Vad skulle slarv vid installationen bestå av?

"kallare runt problempumpen"? Skulle det vara kallare kring innedelen? Det är det inte

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kirigamine MSZ-FD25VA, har 2 likadana, ena frostar igen
« Svar #3 skrivet: 13 december 2010, 10:10:59 »
-Ja.

-Om avståndet är 6m så måste man fylla på litet gas vid installationen av vissa pumptyper

-Se ovan

-Då kan du utesluta att det är det som är orsaken
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Kirigamine MSZ-FD25VA, har 2 likadana, ena frostar igen
« Svar #4 skrivet: 14 december 2010, 01:11:54 »
Det kan vara så enkelt att värmekabeln inte fungerar på den ena.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kirigamine MSZ-FD25VA, har 2 likadana, ena frostar igen
« Svar #5 skrivet: 14 december 2010, 08:54:26 »
hej!

Jag bor i Sth och installerade 2 st likadana pumpar i min villa i våras.

För en tid sedan upptäckte jag att den ena var helt frostig på framsidan=fläktgallret. På dess högra sida (sett bakifrån) var den helt igenisad.

Vad säger ni kännare? Vad kan det bero på och vad göra åt det?

Nja...

en värmekabel skyddar inte mot detta.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Lyckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kirigamine MSZ-FD25VA, har 2 likadana, ena frostar igen
« Svar #6 skrivet: 14 december 2010, 09:11:03 »
Hej!

Är det inte samma problem som jag hade att värmeväxlaren ligger för nära ytterplåten då?
Se på bilderna i denna tråd och se om det kan stämma.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=37597.0;all

Den stora skillnaden i ditt första test kan ha berott på att inomhustempen kan ha varit närmare 20 ºC i rummet där den med det lägre mätvärdet satt än den andra. Det vill säga den ena pumpen kan ju ha gått på lägre effekt vid mättillfället.
Bättre är att maxa på termostaten och fläkthastigheten till max och vänta en stund så att du ger båda pumparna samma förutsättningar.

/ Lyckan
« Senast ändrad: 14 december 2010, 09:19:44 av Lyckan »

Utloggad corrado

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Kirigamine MSZ-FD25VA, har 2 likadana, ena frostar igen
« Svar #7 skrivet: 15 december 2010, 11:07:21 »
Hej!

Är det inte samma problem som jag hade att värmeväxlaren ligger för nära ytterplåten då?
Se på bilderna i denna tråd och se om det kan stämma.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=37597.0;all

Den stora skillnaden i ditt första test kan ha berott på att inomhustempen kan ha varit närmare 20 ºC i rummet där den med det lägre mätvärdet satt än den andra. Det vill säga den ena pumpen kan ju ha gått på lägre effekt vid mättillfället.
Bättre är att maxa på termostaten och fläkthastigheten till max och vänta en stund så att du ger båda pumparna samma förutsättningar.

/ Lyckan

Nu har jag testat och satt upp båda pumparna på 30 grader och max fläkthastighet. Resultatet blev detta:
problempump: 39,2 grader (har en termometer med hög noggrannhet)
pump ok: 37,2

Borde inte detta vara ett bevis på att det inte är ngt fel på effektiviteten och därmed inte för lite gas?
Det sämre reultatet kommer som sagt var när pumpen blir igenisad, vilket den blir rätt snabbt.

Angående din länk:
Jag har tittat på dina bilder och jämför mina pumpar. Då ser jag att växlaren ligger närmare plåten på problempumpen, speciell i överkant.
Kan detta verkligen vara orsaken? är det så känsligt? För mig låter det märkligt.

Utloggad stefant

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
SV: Kirigamine MSZ-FD25VA, har 2 likadana, ena frostar igen
« Svar #8 skrivet: 15 december 2010, 11:26:09 »
Sitter bägge innerdelarna på samma våninsplan?
När du kollar utblås tempen, kolla även vad det är för temp ovanför innerdelen.

Exempel
Problempump =  39,2 i utblÃ¥s och 26 pÃ¥ inblÃ¥s temp
Pump OK = 37,2 utblås och 22 inblås temp

I detta exempel så fungerar pump OK lite bättre.
(Rätta mig om jag har fel)

/Stefan
1 plan m källare byggt 1969. 106 + 106 m2.
En Panasonic HE9DKE på bottenplanet.
En Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH i källaren.
Dubbelgarage på 60m2 och en Panasonic E9HKE.

Utloggad Lyckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kirigamine MSZ-FD25VA, har 2 likadana, ena frostar igen
« Svar #9 skrivet: 15 december 2010, 15:20:29 »
Känsligt eller inte.

Du får kolla hur nära plåten det är, finns det en risk för att en vattendroppe hellre väljer att suga sig fast vid plåten och välja den vägen ner?
I mitt fall så låg plåten ända emot värmeväxlaren i överkant, dropparna började då vandra efter plåten och frös fast vartefter, till sist är hela gaveln täckt.
När sedan gaveln är täckt så får du en köldvandring från värmeväxlaren till ytterplåten som kyler ner denna ytterligare mot yttertemperaturen, vilket orsakar ytterligare påfrysning.

Hur mycket det sen kan ge i effekt är svårt att säga, ytan kanske motsvarar 10-20% av totala ytan av värmeväxlaren.

Har svårt att tänka mig gasbrist med dom värdena, visserligen beror det lite på vilken yttertemp du hade, men eftersom temperaturerna inte var så jättehöga så borde du ju haft åtminstonde 10-15 minusgrader.

/ Lyckan

Utloggad corrado

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Kirigamine MSZ-FD25VA, har 2 likadana, ena frostar igen
« Svar #10 skrivet: 16 december 2010, 11:43:06 »
Ja de sitter på samma våningsplan.
Varför ska man kolla temp ovanför innerdelen?

Sitter bägge innerdelarna på samma våninsplan?
När du kollar utblås tempen, kolla även vad det är för temp ovanför innerdelen.

Exempel
Problempump =  39,2 i utblÃ¥s och 26 pÃ¥ inblÃ¥s temp
Pump OK = 37,2 utblås och 22 inblås temp

I detta exempel så fungerar pump OK lite bättre.
(Rätta mig om jag har fel)

/Stefan

Utloggad corrado

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Kirigamine MSZ-FD25VA, har 2 likadana, ena frostar igen
« Svar #11 skrivet: 16 december 2010, 11:52:29 »
Ja då ska jag ta och ta av kåpan och göra en modifiering så att jag ökar avståndet mellan element och kåpa.
Ska bli intressant att se.
En annan sak, jag har dragit kanalen för rören vågrätt bakom pumpen, ungefär på mitten av pumpen. Detta ser inte ut att vara bra. Snön lägger sig då på kanalen och mot baksidan av elementet. Här byggs upp ordentligt med is efter ett tag. Speciellt mot baksidan av elementet. Detta är dessvärre inget jag kan ändra på eftersom rörens längd inte medger detta. Kanske lösningen för detta är att sätta ett snöskydd som ett tak över pumpen?


Känsligt eller inte.

Du får kolla hur nära plåten det är, finns det en risk för att en vattendroppe hellre väljer att suga sig fast vid plåten och välja den vägen ner?
I mitt fall så låg plåten ända emot värmeväxlaren i överkant, dropparna började då vandra efter plåten och frös fast vartefter, till sist är hela gaveln täckt.
När sedan gaveln är täckt så får du en köldvandring från värmeväxlaren till ytterplåten som kyler ner denna ytterligare mot yttertemperaturen, vilket orsakar ytterligare påfrysning.

Hur mycket det sen kan ge i effekt är svårt att säga, ytan kanske motsvarar 10-20% av totala ytan av värmeväxlaren.

Har svårt att tänka mig gasbrist med dom värdena, visserligen beror det lite på vilken yttertemp du hade, men eftersom temperaturerna inte var så jättehöga så borde du ju haft åtminstonde 10-15 minusgrader.

/ Lyckan

Utloggad Lyckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kirigamine MSZ-FD25VA, har 2 likadana, ena frostar igen
« Svar #12 skrivet: 16 december 2010, 12:18:15 »
Ett snöskydd / tak är aldrig fel, tänk bara på att ha tillräckligt med avstånd för luftcirkulation och service.
Ta även bort gallret på baksidan om du inte redan har gjord det.

/ Lyckan

Utloggad stefant

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
SV: Kirigamine MSZ-FD25VA, har 2 likadana, ena frostar igen
« Svar #13 skrivet: 16 december 2010, 21:49:54 »
Om du även mäter intempen så kan du räkna ut hur mycket effekt du får ut från pumpen.

Exempel FD25
Fläkt 4 = 726m3
Intemp 22
Uttemp 37
Skillnad mellan in och ut = 15

726 x 0,36 x 15 = 3920W

Om det är 26 in och 39 ut,
726 x 0,36 x 13 = 3398W
1 plan m källare byggt 1969. 106 + 106 m2.
En Panasonic HE9DKE på bottenplanet.
En Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH i källaren.
Dubbelgarage på 60m2 och en Panasonic E9HKE.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!