Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken djungel att välja "bästa" luft/luft-värmepump  (läst 7606 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vampyren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej alla,

I år tänkte jag vara "tidig" ute och köpa 2-3 luftluft system.
Mitt behov är framförallt kyla men så klart kan jag dra nytta av värmen också under vintertid.

Jag har ca 150kvm på 2 våningar. Min tanke är att installera:
Alternativ1:
2 ute delar och 2 inne delar (vån1 + vån2) +
1 inne del för arbetsrummet där det genereras massa värme
Eller Alternativ2:
3 ute delar med 3 inne delar (vån1 + vån2) + 1 för arbetsrummet

De flesta rekommenderar att man ska ha enkla system (alltså 1 ute och 1 inne del) för att ha bästa effekt så det är lite det jag gått efter.

Jag har valt följande kandidater:
Mitsubishi: 1xHero 2.0 LN25 + 2x Hero 2.0 LN35
Daikin: 1xCaldo XRH 30 + 2xCaldo XRH 40
Toshiba: 1x Daiseikai 9.5/25 + 2x Daiseikai 9.5/35

De andra märken har jag dålig koll på (tar såååå långt att läsa och hitta bästa från olika tillverkare). Det får helt enkelt bli mellan dessa 3 märken.

Jag vill ha bästa produkten som finns om jag ska vara ärlig. Brukar inte snåla på sånt här. Vill ha bekymmerfri drift så långt det går så jag vill satsa på bästa produkten ute på marknaden.

Vet att många tycker Mitsubishi är bra och har kollar på folksam testet men tänker det är bättre med folk som har erfarenhet hands-on :)
Toshiba är ny i min lista också. Finns ganska lite info om de ute på nätet men de är ju också Japanskt och tror de har bra kvalité också. Gillar storleken och designen mest på deras produkt.
Har kollar och jämfört en del i deras produktblad och det är lite för och nackdelar på papper men tror ändå det är små marginaler vi pratar om. Rätta mig gärna om jag har helt fel.


Vilken märke / produkt / alternativ hade ni valt ? Tar gärna emot alla förslag och tips.

Utloggad Kobojsare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
Jag tycker du tänker helt rätt i att sätta en luftvärmepump per våning. Jag instämmer också i att det är små marginaler vi pratar om mellan pumparna. Varför ska du dock sätta in en extra luftvärmepump när du nämner kyla? En ren ac är billigare. Kanske rent av mer effektiv?

Det som verkligen skiljer sig är storleken på innedelen av en xrh40 och dess luftflöde/ljudnivå jämfört de andra modellerna.

Det jag hade velat ha reda pÃ¥ är hur de olika modellerna skiljer sig i sin fläkt logik. T.ex. gamla toshibor varvade inte ner fläkt hastigheten. Det är grymt dÃ¥ det ger bättre spridning plus jämnare temperaturer. Vet inte hur en Daiseikai 9.5 beter sig.  :(

Caldo är i mitt tycke lite väl aggressiva i hur den styr fläkten. Får känslan att allt har gjorts för att undvika kalldrag till alla pris. Men min XRH40 värmer nästan hela min nedervåning på 115 kvm och gör det tyst. Men tempen är ojämn längst bort (två dörrar) och kan bli låg, 19,5-22c. En fläkt i en av dörrarna löser problemet när den varvar ner. När det är kallt ute och den får jobba är det inget problem.

Ln har nog snarlikt caldon. Kanske inte lika aggressiv? Då menar jag att den får blåsa lite högre när utblås temperaturen är lägre.

Ett bra val kommer du göra oavsett. Pumparna kommer hänga upp i mÃ¥nga Ã¥r. Detta är toppskiktet. Ta i sÃ¥ fall den modell du finner finast dÃ¥ du kommer se dem i mÃ¥nga Ã¥r.  tummenupp
Värmeglad.

Utloggad vampyren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svaret @Kobojsare. Skönt att jag är inte helt fel ut ;)

Jag har kollat och jämfört så mycket och tycker någon tusen hit och ditt kvittar så därför jag tänkte ta hela paketet med kyla+värme. Det är bara 13-15kvm i arbetsrummet så det kommer att gå på lågvarv oavsett :)
Men jag har haft otur med förra värmepannan i vinter så jag garderar mig även för det nu i framtiden. Lite overkill men eh sånt här köper man ju en gång per xx år. Vill ha rejäla grejer tänker jag.
Har också solpaneler så under hela sommaren så lär jag inte spendera några pengar på el tror jag. installerade solpanelerna förra året och sålde i princip 80% till EON som man får nästan inget för.
I år kommer de till nytta :D

Jag har gipsväggar så jag är inte superglad i att borra genom det. Lite det jag tänker också. Vill ha maskin som håller länge och finns även i framtiden om man skulle byta. Tror alla dessa är bra märken som kommer att finnas i ett eller annat form.

Utloggad Kobojsare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
Hålen som görs går att återanvända. Bakom en värmepump med är det bara att lappa ihop och inte måla hela väggen om ett nytt hål skulle behövas.

Tror snarare att dessa maskiner är så pass bra och håller tillräckligt att när det är dags att byta ut dem så är det nya modeller och kanske rentav märken som gäller. tummenupp

Är det på lokala återförsäljare du hittat pumparna eller bara "nät"shoppat?
Värmeglad.

Utloggad G.F

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 203
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Läste massor forum och ägare har nöjda med nya modell och tänkt framåt blivit bättre med Daikin överlägsen när det gäller snygg design, driftsäker, låg ljudnivå och låg energiförbrukning.
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Tack för svaret @Kobojsare. Skönt att jag är inte helt fel ut ;)

Jag har kollat och jämfört så mycket och tycker någon tusen hit och ditt kvittar så därför jag tänkte ta hela paketet med kyla+värme. Det är bara 13-15kvm i arbetsrummet så det kommer att gå på lågvarv oavsett :)
Men jag har haft otur med förra värmepannan i vinter så jag garderar mig även för det nu i framtiden. Lite overkill men eh sånt här köper man ju en gång per xx år. Vill ha rejäla grejer tänker jag.
Har också solpaneler så under hela sommaren så lär jag inte spendera några pengar på el tror jag. installerade solpanelerna förra året och sålde i princip 80% till EON som man får nästan inget för.
I år kommer de till nytta :D

Jag har gipsväggar så jag är inte superglad i att borra genom det. Lite det jag tänker också. Vill ha maskin som håller länge och finns även i framtiden om man skulle byta. Tror alla dessa är bra märken som kommer att finnas i ett eller annat form.

Känns lite overkill att montera in en LN25 i ett kontor på 13-15kvm
I Mitsubishi förslaget kanske det fungerar att ta lilla duo utedelen 2F53 med en LN35 och en LN25 i kontoret eller kanske en EF25 då LN troligen kan se rätt klumpig ut i det lilla utrymmet.
I det andra utrymmet en LN35
Hoppas du förstod vad jag menade för den stora grejen var väl kylfunktionen och eventuellt bara lite stödvärme.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad vampyren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hålen som görs går att återanvända. Bakom en värmepump med är det bara att lappa ihop och inte måla hela väggen om ett nytt hål skulle behövas.

Tror snarare att dessa maskiner är så pass bra och håller tillräckligt att när det är dags att byta ut dem så är det nya modeller och kanske rentav märken som gäller. tummenupp

Är det på lokala återförsäljare du hittat pumparna eller bara "nät"shoppat?

Båda. Har kollar på nätet men även ringt ett antal lokala. Flera av de lokala imponerade inte. Det är typ enmansföretag som knappt hinner installera. Med tanke på att man har minst 5 års garanti så vill jag ha ett företag som finns de närmste tiden iaf. Till ex Termoklimat är ett företag jag funderar på. De finns i närheten och vet att de är ganska duktiga. Även från nätet fick jag bra känsla för svenskavarmepumpar.se. Jätte duktig person jag pratade med. De kommer på besök också innan köp för att se om allt fungerar som jag tänkt mig.

Utloggad vampyren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Läste massor forum och ägare har nöjda med nya modell och tänkt framåt blivit bättre med Daikin överlägsen när det gäller snygg design, driftsäker, låg ljudnivå och låg energiförbrukning.
Ju jag tror dig :) men återigen om det är överlägset bättre vet jag inte. Har kollat till och med på folk som öppnat dessa maskiner för rensning och de är så pass lika. Tycker Mitsubishin var av högre kvalité på sina delar men de är väldigt bra båda.

Känns lite overkill att montera in en LN25 i ett kontor på 13-15kvm
I Mitsubishi förslaget kanske det fungerar att ta lilla duo utedelen 2F53 med en LN35 och en LN25 i kontoret eller kanske en EF25 då LN troligen kan se rätt klumpig ut i det lilla utrymmet.
I det andra utrymmet en LN35
Hoppas du förstod vad jag menade för den stora grejen var väl kylfunktionen och eventuellt bara lite stödvärme.
Tack för tipset, ju det är overkill så det håller jag med om. Det är inga problem med utrymmet så länge det är inte på/nära golvet . Vill ha det bästa och LN kostar typ 2800 mer och är nästan lika stort. De där extra (+34) tror jag är vingarna som kommer ut från undersidan så det kvittar. Har kollat även ninja men ingen som är betydligt mindre som är värt att nedgradera so far.
EF25 885 x 299 x 195 (B x H x D)
LN    890 x 307(+34) x 233 (B x H (I-See sensor) x D)
Ninja 838 x 280 x 229

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Ju jag tror dig :) men återigen om det är överlägset bättre vet jag inte. Har kollat till och med på folk som öppnat dessa maskiner för rensning och de är så pass lika. Tycker Mitsubishin var av högre kvalité på sina delar men de är väldigt bra båda.
Tack för tipset, ju det är overkill så det håller jag med om. Det är inga problem med utrymmet så länge det är inte på/nära golvet . Vill ha det bästa och LN kostar typ 2800 mer och är nästan lika stort. De där extra (+34) tror jag är vingarna som kommer ut från undersidan så det kvittar. Har kollat även ninja men ingen som är betydligt mindre som är värt att nedgradera so far.
EF25 885 x 299 x 195 (B x H x D)
LN    890 x 307(+34) x 233 (B x H (I-See sensor) x D)
Ninja 838 x 280 x 229

Kör man vingarna rakt ned i värmedrift på LN så sticker dom ner 8-9cm, vid kyldrift så kör man vingarna oftast rakt fram så då syns inget.
Förslaget på EF innerdelen var mer att den ser ganska snarlik ut tycker jag om det är utseendet som även tilltalar och att EF trots små skillnader på pappret ser betydligt nättare ut i ett litet rum för effekten går ändå inte utnyttja fullt ut i det utrymmet.

Nästan så jag hade rekommenderat vid duo val en liten AP15 som innerdel på kontoret.
Ninja innerdelen fungerar inte ihop med duo utedel ( kanske fungerar men ingen som provat )

Känns LN rätt sÃ¥ ska du självklart köra pÃ¥ den om det blir Mitsubishi Electric  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad vampyren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ju det gör det faktiskt. Tror inte jag kan köra Duo heller eftersom avståndet blir för långt
.
Tror jag ska nu bara beställa. Jag måste ha lagt minst en vecka på det nu :)
Kul att läsa om alla möjliga system men samtidigt ska jag få det installerad till sommar så måste jag komma igång.
Det verkar som att det är inte lätt för alla leverantörer att fÃ¥ hem Mitsubishi. 

Tack alla för era förslag och tips! 

Utloggad G.F

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 203
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
har du även en tabel för dimensionerad effekt (p-design) så kan du lägga upp den som jämförelse när man ska kika på SCOP värden
Ibland är det märkligt att en kraftigare modell har en lägre dimensionerad effekt än vad en klenare modell på papperet har .
Kan väl inte vara så att man vill få lite högre SCOP !

Ungefär som med soppaförbrukning pÃ¥ en bil, man fÃ¥r ta alla siffror med en nypa salt  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad vampyren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Toppeffekt känns inte så viktigt, kanske bättre att redovisa effekter vid tex -10 eller -15 som visar effekten när det behövs och inte vid +7 grader.

SCOP finns i Sverige egentligen för 2 zoner, en norrlänning kanske ska kika på kalla zonen.
Kanske borde framgå vilken dimensionerad effekt tillverkaren grundar sina värden på
Rätt effekt för behovet vid kyla bör gå före SCOP om det är en tabell

Du uppger lite märkliga garantitider på panasonic ?

Ser ut som du missat Toshiba Daiseikai 9.5 som du hade intresse av

Bara smÃ¥ tankar  ;)
« Senast ändrad: 14 mars 2021, 22:16:22 av TS Comfort AB »
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad vampyren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Toppeffekt känns inte så viktigt, kanske bättre att redovisa effekter vid tex -10 eller -15 som visar effekten när det behövs och inte vid +7 grader.

SCOP finns i Sverige egentligen för 2 zoner, en norrlänning kanske ska kika på kalla zonen.
Kanske borde framgå vilken dimensionerad effekt tillverkaren grundar sina värden på
Rätt effekt för behovet vid kyla bör gå före SCOP om det är en tabell

Du uppger lite märkliga garantitider på panasonic ?

Ser ut som du missat Toshiba Daiseikai 9.5 som du hade intresse av

Bara smÃ¥ tankar  ;)

Jag kollade bara lite snabbt på listan. Har bestämt mig i princip för Mitsubishi så jag kollade inte vidare. Känns inte som att det är så många som säljer Toshiba så det känns tryggare på det sättet också.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!