Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: köp av bergvärme  (läst 6665 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad welder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
köp av bergvärme
« skrivet: 05 maj 2019, 08:47:20 »
hej behöver lite råd ska köpa bergvärme
ska ta in pris från nibe,ctc.ivt och thermia
ska investera i inverter pump
är det nåra kända fel på dessa märken
vilken är bästa köp
har 200 m2 att värma 
golvvärme i hälften  ska bygga om till radiator pÃ¥ över vÃ¥ning sen

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: köp av bergvärme
« Svar #1 skrivet: 05 maj 2019, 09:04:37 »
Kolla även in Daikin, de ligger lite lägre i pris, om det är intressant.
Kända fel är väl främst inverterfel på Nibe som det skrivits om i forumet, men det hindrade i alla fall inte mig att nyss köpa en 1255-12 när vår gamla värmepump gick sönder.
Man hoppas väl att de uppgraderat invertern med tiden...

Svårt att säga vad som är bästa köp, tror de är rätt likvärdiga prestandamässigt, så mycket hänger på vilket förtroende du får för de olika säljarna och så priset förstås.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: köp av bergvärme
« Svar #2 skrivet: 05 maj 2019, 09:44:37 »
Jag skulle valt on-off värmepump, betydligt mkt mindre fel på dessa och bättre cop när du verkligen behöver det tummenupp
Inverters har en mängd konstiga parametrar, enklare och bättre med en vanlig on- och.

Om du ändÃ¥ väljer inverter, sÃ¥ skulle jag välja IVT, Nibe Thermia i den ordningen  , chansen att fÃ¥ hjälp är större där än pÃ¥ mindre fabrikat som Daikin. :)

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: köp av bergvärme
« Svar #3 skrivet: 06 maj 2019, 06:11:51 »
Har ingen större erfarenhet av daikin, men de jag tycker är mögigt i deras maskiner, är menyn, fyfan så trist och knepig, där tycker jag Nibes känns mer logisk och lättförstådd.
Hade jag köpt pump idag, hade jag inte köpt inverter, om jag inte fått 10 års garanti på den!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: köp av bergvärme
« Svar #4 skrivet: 06 maj 2019, 09:22:20 »
Samtidigt är det lite tråkigt att en så pass sekundär sak som menyerna skall avgöra ett köp, jag förstår det, men samtidigt så skall man ju som regel inte knappa många gånger i menyerna efter att alla inställningar är OK.
Inverter eller on/off är en annan fråga, jag uppskattar faktiskt den jämnare tillförseln av värme som invertern ger, men visst är det dyrare, och besparingen blir inte så mycket högre än med en on/off.
Luka 3:s påstående om att on/off har bättre COP stödjer jag dock inte, finns inga data som stödjer det påståendet.
On/Off-pumparna får dessutom fler start och stopp, och går med högre tryck och temperatur de flesta timmarna så de borde rimligvis kunna slita mer på kompressorerna.
Det som möjligen talar för on/off är om man överdimensionerar och sätter in en arbetstank med extern cirkpump - då får man relativt få start och stopp och avsevärt färre drifttimmar/år på den typen av installation, men samtidigt så drar investeringskostnaderna iväg så det troligen blir dyrare än med inverter.

Är man typen som hellre köper en enkel billig bil än en lite dyrare bil med mer finesser kanske man skall köpa on/off.
Är man typen som gärna betalar mer för att få lite mer lull-lull och senaste teknik kanske man skall köpa en inverter.

För mig avgjorde i alla fall mitt teknikintresse till inverterns fördel.
Jag har inte Ã¥ngrat mig ännu, och har svÃ¥rt att se att jag skulle göra det heller, men visst finns det mer som kan krÃ¥ngla. 
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: köp av bergvärme
« Svar #5 skrivet: 06 maj 2019, 09:42:36 »
JodÃ¥ Rikard, det stÃ¥r klart och tydligt i manualerna att när vi dom mest behöver det.  AlltsÃ¥ med 0 eller ett par minus in pÃ¥ KB och 55 grader fram vid 15-20 minus ute.   DÃ¥ är on off bättre.
Inverter anses vara lika effektiva pÃ¥ hela Ã¥ret,  men jag vill inte ha 3-4 extra dyra mÃ¥nader.  Jag vill hellre ha sÃ¥ lÃ¥g kostnad som möjligt.  Dessutom blir värmen lika jämn med on off  i vart fall är det min erfarenhet  ;)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: köp av bergvärme
« Svar #6 skrivet: 06 maj 2019, 09:54:30 »
Invertrar överdimensioneras ju ofta, och 0/55 grader är nog väldigt sällan en värmepump behöver jobba med.
I mitt fall skall den inte behöva gå högre än 45 grader när det är -30 ute.
Samma sak gäller i många hus med golvvärme, men kanske skall man överväga on/off mer i hus som kräver 55 grader eller mer på framledningen vid DUT, och då speciellt om man har under 100% effekttäckning från värmepumpen.
Enligt min loggning har vi t.ex. i vinter haft ca 15 dagar med temperatur under -20 grader ute, och detta har varit en kall vinter.
Antalet dagar med varmare än -10 grader är mycket vanligare om man ser på perioden november till april.

Medeltemp om man räknar från idag och 180 dagar bakåt ligger på ca -4 grader, jag är rätt säker på att COP vid -4 grader är högre på en inverter än på en on/off.
« Senast ändrad: 06 maj 2019, 09:56:14 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: köp av bergvärme
« Svar #7 skrivet: 06 maj 2019, 10:02:07 »
 Det är en fallande skala.   Jag menar att invertern är sämre när vi mest vill ha värme.

Plus dÃ¥ alla mer avancerade grejer, jag har monterat pumpar i 25 Ã¥r och felsökt och fixat,bytt kompressorer mm.   Men jag kan inte felsöka invertern, dÃ¥ fÃ¥r jag ta hjälp av duktiga el/kyltekniker.   Varför skall det vara sÃ¥ avancerat att man inte vet om.maskinen gÃ¥r bra ?   Varför mÃ¥ste det vara, oljan hit, envelope dit. 
Av pÃ¥   tummenupp

De som tjänar pÃ¥ inverter är tillverkarna,  de behöver bara göra 3 maskiner istället för som tidigare 8-10 olika modeller.

Hur mkt billigare blir det?   Inte ser vi den minskade kostnaden i billigare inverter värmepumpar iallafall,  men Nibes kurs den stiger och stiger antar jag.
« Senast ändrad: 06 maj 2019, 10:05:47 av Luka 3 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: köp av bergvärme
« Svar #8 skrivet: 06 maj 2019, 10:23:22 »
Att de får Invertrarna att hålla värmepumpens hela livslängd är avgörande för hur utvecklingen skall bli, blir det många dyra inverterbyten inom 15 år så kommer förtroendet att dala.
Här finns nog en möjlighet för nÃ¥gon händig att börja renovera invertrar.  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: köp av bergvärme
« Svar #9 skrivet: 06 maj 2019, 10:53:18 »
JodÃ¥ Rikard, det stÃ¥r klart och tydligt i manualerna att när vi dom mest behöver det.  AlltsÃ¥ med 0 eller ett par minus in pÃ¥ KB och 55 grader fram vid 15-20 minus ute.   DÃ¥ är on off bättre.
Inverter anses vara lika effektiva pÃ¥ hela Ã¥ret,  men jag vill inte ha 3-4 extra dyra mÃ¥nader.  Jag vill hellre ha sÃ¥ lÃ¥g kostnad som möjligt.  Dessutom blir värmen lika jämn med on off  i vart fall är det min erfarenhet  ;)
Jag tycker inte det är en riktigt korrekt jämförelse. Vid minus 15-20 ute och 55 grader fram är det on/off plus elpatron som man bör jämföra med. COP för den kombinationen är inte mycket att hurra för. Om då invertern vid de tillfällena inte är optimalt dimensionerad kan man leva med det.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: köp av bergvärme
« Svar #10 skrivet: 06 maj 2019, 10:56:44 »
Elpatron  dontknow

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: köp av bergvärme
« Svar #11 skrivet: 06 maj 2019, 11:19:14 »
Ja, en normalt dimensionerad on/off utan arbetstank och extern cirkpump ligger väl på mellan 60 och 80% effekttäckningsgrad, resten får elpatron addera.
Med arbetstank och extern cirkpump blir nog installationen i de flesta fall dyrare än alternativet med inverter, och skillnaden i besparing kommer troligen att bli mer eller mindre obefintlig.

Jag tror att starterna på en on/off sliter rätt mycket.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: köp av bergvärme
« Svar #12 skrivet: 06 maj 2019, 11:31:45 »
Det var så tidigare men numera är det väl ganska vanligt att man klarar sig utan elpatron även med on/off vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: köp av bergvärme
« Svar #13 skrivet: 06 maj 2019, 11:50:03 »
Det var så tidigare men numera är det väl ganska vanligt att man klarar sig utan elpatron även med on/off vp.

Du klarar dig utan tank med vilken on/off som helst. Dock så kommer det resultera i en maskin med mycket start/stopp och en förkortad livslängd.
Den viktigaste punkten här är hur mycket som COP försämras vid ständig start/stopp på maskinen. Det tar ett tag att komma upp i tryck och det är förluster. Det vet vartenda testinstitut och då straffas all överkapacitet med ett sämre COP (COP penalty)
En inverter i dellast är sjukt effektiv.
Att en on /off skulle ha ett högre COP vid en och samma mätpunkt kan stämma men då är det oftast p.g.a. kolvkompressorns konstruktion (Scroll ger oftast sämre COP än kolv)
Dock så är det så att vi har ungefär 6500 värmetimmar i Sverige och då är verkningsgraden alla de dagar som maskinen inte behöver gå för fullt som det höga COP-et från Invertern som lyser igenom = Högt SCOP.

Men om vi gör en jämförelse på COP vid ungefär samma effekter:
1245-6: COP 4,59 (6,07 kW)
1255-12: COP: 4,87 (5,06 kW)
Daikin GEO3: COP 4,89 (5,4 kW)

Mindre maskiner:
1255-6: COP 4,72 (3,15 kW)
Daikin GEO3: COP 4,74 (3,2 kW

Vill inte påstå att det ser illa ut för invertrarna ?

Mvh
Daikin

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: köp av bergvärme
« Svar #14 skrivet: 06 maj 2019, 12:20:09 »
Vart ligger förÃ¥ngningen  i Daikin maskinen när den kondenserar i 35 grader pÃ¥ säg 50 % effekt och 5 in pÃ¥ kb

Om en on off går långt över bör, då har man byggt fel. Mina installationer ligger på 2 grader över bör ungefär.
« Senast ändrad: 06 maj 2019, 13:52:19 av Luka 3 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!