Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Avfrostare  (läst 556 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Thermodiplomaten

  • Gäst
Thermodiplomaten
Avfrostare
« skrivet: 05 januari 2024, 01:06:18 »
Tjena, har en gammal thermia diplomat tws 10 här hemma som still going strong. Har lagt märke till en del is på uteenheten och vill helt enkelt fråga helt sonika om det är någon som vet om denna modell har någon avfrostning alls? Om inte, finns det någon som byggt något på egen hand för att lösa avfrostning?

Mvh Niklas

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Avfrostare
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2024, 01:56:37 »
Växelventilinsatserna brukar vara kass på dessa. Med ny sån så funkar avfrostningen bättre. Men förstås får man kolla givare och inställningar så inget är konstigt. Heter den inte Atria också?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Thermodiplomaten

  • Gäst
Thermodiplomaten
SV: Avfrostare
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2024, 13:03:35 »
Växelventilinsatserna brukar vara kass på dessa. Med ny sån så funkar avfrostningen bättre. Men förstås får man kolla givare och inställningar så inget är konstigt. Heter den inte Atria också?
Så det finns avfrostning på även dessa då? Den heter bara thermia diplomat tws 10. Installerades i början av 2000.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Avfrostare
« Svar #3 skrivet: 05 januari 2024, 22:22:23 »
Bör finnas, annars packar de ihop efter bara några timmar in på vinterhalvåret, alla slags luftkylande maskiner ute på vintern.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad MickeHusse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfrostare
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2024, 21:56:32 »
Ursäkta en måhända dum fråga.
Men detta är väl en jord/bergvärmepump?
Vad är det för utedel som behöver avfrostas?
Allt sitter väl inomhus, ja förutom köldbärarslangarna då självklart.

Är det en luft/vatten med utedel så borde den ha tilläggsnamnet Atria Optimum och då har den utedel. Men enligt reklamen så ska alla
”känsliga”delar sitta i innerdelen.
Med ”behovsstyrd avfrostning” som ska vara anpassat för kyligt klimat.

https://www.thermia.se/varmepumpar/utgangna-modeller/atria-optimum-luft-vatten-varmepump/
« Senast ändrad: 16 januari 2024, 22:14:14 av MickeHusse »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Avfrostare
« Svar #5 skrivet: 17 januari 2024, 01:06:18 »
Ursäkta en måhända dum fråga.
Men detta är väl en jord/bergvärmepump?
Vad är det för utedel som behöver avfrostas?
Allt sitter väl inomhus, ja förutom köldbärarslangarna då självklart.

Är det en luft/vatten med utedel så borde den ha tilläggsnamnet Atria Optimum och då har den utedel. Men enligt reklamen så ska alla
”känsliga”delar sitta i innerdelen.
Med ”behovsstyrd avfrostning” som ska vara anpassat för kyligt klimat.

https://www.thermia.se/varmepumpar/utgangna-modeller/atria-optimum-luft-vatten-varmepump/
Alla Atria är väl Thermias luft/vatten på ett eller annat vis?  Sc:,h
Det är förångaren utomhus som fryser och blir tät så luften slutar går igenom om den inte avfrostas. Det är mer en luft/vatten än bergvärme.

Om det är den jag tänker på så är den 10-15 år och har annat namn.
« Senast ändrad: 17 januari 2024, 01:08:20 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad MickeHusse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfrostare
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2024, 09:12:30 »
Alla Atria är väl Thermias luft/vatten på ett eller annat vis?  Sc:,h

Öööh jaaaa?
Det är ju det jag skriver.
Thermia diplomat atria optimum är en luft/vattenvärmepump med utedel, som eventuellt kan frysa.

Thermia Diplomat tws 10 är en jord/berg/sjövärmepump, det är därför jag undrar.

Du var ju själv inne på en undran om det inte var en Atria så jag förstår inte din fundering om min.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Avfrostare
« Svar #7 skrivet: 17 januari 2024, 09:27:29 »
Trodde det stod Atria i ursprungsposten någonstans, men det gjorde det inte. Men utedel står det i texten i alla fall. Så då finns något att avfrosta.

Kanske någon som dockat fel? Eller så hette de inte Atria förr?

185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad MickeHusse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfrostare
« Svar #8 skrivet: 17 januari 2024, 09:43:27 »
Om det stått Atria i ursprungsposten, skulle du (eller jag) då funderat på om det inte var en Atria?

TS skriver: nej den heter bara Thermia Diplomat Tws 10.
I min värld är det en berg/mark/sjövärmepump, därav min fundering.

Om det då istället är en Atria trots allt så har de då tydligen en egen speciell lösning för avfrostning enligt den länken jag la in.


Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Avfrostare
« Svar #9 skrivet: 18 januari 2024, 08:06:42 »
Om det stått Atria i ursprungsposten, skulle du (eller jag) då funderat på om det inte var en Atria?

TS skriver: nej den heter bara Thermia Diplomat Tws 10.
I min värld är det en berg/mark/sjövärmepump, därav min fundering.

Om det då istället är en Atria trots allt så har de då tydligen en egen speciell lösning för avfrostning enligt den länken jag la in.
Vad tror du det är för uteenhet som beskrivs i andra meningen i första inlägget?

Tjena, har en gammal thermia diplomat tws 10 här hemma som still going strong. Har lagt märke till en del is på uteenheten och vill helt enkelt fråga helt sonika om det är någon som vet om denna modell har någon avfrostning alls? Om inte, finns det någon som byggt något på egen hand för att lösa avfrostning?

Mvh Niklas
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!