Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ecozenith 250  (läst 527 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MorganS

  • Gäst
MorganS
Ecozenith 250
« skrivet: 30 september 2022, 22:43:27 »
Har fått problem med min Ecozenith 250 med ecoair 622.
Utedelen i installerades maj 21 och innedelen 2020. Allt har gÃ¥tt bra fram till nu. Började fÃ¥ pressostat högtryck direkt dÃ¥ kompressorn startade. Plockade ut smutsfilter och det var riktigt igensatt men det hjälpte inte riktigt. Ökade laddpumpen till 100% ( förra vintern gick den pÃ¥ 85) och nu  slipper jag larmen. Dock sÃ¥ är det nÃ¥got som inte riktigt stÃ¥r rätt till. När VP gÃ¥r mot övre tank sÃ¥ lÃ¥ter det som om det är enormt mycket luft i tanken bubblar och lÃ¥ter konstigt. När den jobbar mot nedre tank sÃ¥ hörs ingenting.. har provat att avlufta mot alla ventiler i systemet utan att fÃ¥ ut nÃ¥gon luft. NÃ¥got som har haft samma symptom? Kan nämna att dÃ¥ den skiftar mellan övre och undre tank sÃ¥ ökar diffen VP in/ut med ca 20 grader för att sedan minska och stabiliseras runt 7.

Utloggad Loggy

  • Teknokrat
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…storptrakten
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpoperatör
SV: Ecozenith 250
« Svar #1 skrivet: 01 oktober 2022, 14:37:33 »
Har fått problem med min Ecozenith 250 med ecoair 622.
Utedelen i installerades maj 21 och innedelen 2020. Allt har gÃ¥tt bra fram till nu. Började fÃ¥ pressostat högtryck direkt dÃ¥ kompressorn startade. Plockade ut smutsfilter och det var riktigt igensatt men det hjälpte inte riktigt. Ökade laddpumpen till 100% ( förra vintern gick den pÃ¥ 85) och nu  slipper jag larmen. Dock sÃ¥ är det nÃ¥got som inte riktigt stÃ¥r rätt till. När VP gÃ¥r mot övre tank sÃ¥ lÃ¥ter det som om det är enormt mycket luft i tanken bubblar och lÃ¥ter konstigt. När den jobbar mot nedre tank sÃ¥ hörs ingenting.. har provat att avlufta mot alla ventiler i systemet utan att fÃ¥ ut nÃ¥gon luft. NÃ¥got som har haft samma symptom? Kan nämna att dÃ¥ den skiftar mellan övre och undre tank sÃ¥ ökar diffen VP in/ut med ca 20 grader för att sedan minska och stabiliseras runt 7.
Samma problem som jag hade. Det var luft i övre tanken vilket jag avluftade via övertrycksventilen. Öppna den tills trycket är noll, fyll på, vänta en stund och gör om allt tills det inte kommer luft längre. Kolla alla andra luftnipplar, jag har sittande på rören till laddkretsen. Kollade även förtrycket i exppansionskärlet så det låg på 0,5 bar vilket mäts när trycket i systemet är noll. Detta fixade mina larm och på några veckor nu så har larmen hållit sig borta.
Enplansvilla Gullringshus från 1969, 109m², mexitegelfasad, ej tilläggsisolerad, 3-glas utom i ett sovrum. Hel källare, gillestuga med vattenburen golvvärme, övrig källare med ett par element. Källarväggar av murad betonghålsten. Köpt december 2019.
Enrörssystem med bypassventiler, 2 slingor samt slingan med golvvärme. Dessa 3 är parallellkopplade.
2021 skrotades en oljepanna med pelletsbrännare och elkassett. Värmde med enbart el då planen var byte till LVVP från början men försenades ett år på grund av omständigheter.

I slutet februari 2021 driftsattes CTC i255 och LVVP 610M.
I mitten februari 2022 driftsattes solanläggning med 10,3kWp paneler från REC och 10kW Fronius växelriktare.
2020: 28 800kWh (enbart elkassett)
2021: 16 200kWh (elkassett januari och februari)
Mars -21 till februari -22: 11 400kWh (Enbart LVVP, elpatroner aldrig igång)
Mars -22 till februari -23: -303kWh (Solceller + LVVP, sålde mer än inköpt)
2022: 8350kWh förbrukning från elnät, 2230kWh egenförbrukning, 8306kWh sålt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!