Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Styrning kylrum!  (läst 12390 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dalken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Styrning kylrum!
« skrivet: 20 januari 2008, 10:46:42 »
Hej alla!

Har några funderingar över ett kylrum som en kompis har på sitt bageri.
Kylkompressorn är GAMMAL!! säkert 30-40år står i källaren och kylrummet våningen ovanför.
Den enda styrning av kompressorn (som jag tror) är en termostat på ena röret på kylelementet i kylrummet.
Termostaten verkar styra en ventil på köld bärarröret mekaniskt. På kompressorn tror jag det sitter en tryckvakt som bryter matningen.
Enda gången kompressorn stannar är vid avfrostning ca 1gång i veckan.
Problemet är att det blir alldeles för kallt i kylrummet på vintern när det är kallare.

Vad tror ni är det så den fungerar????

Det enda som gjorts sen min kompis tog över bageriet för 15år sen är 1st rembyte köpt på närmaste bilresevdelsfirma.

Min andra fråga är: tror ni att det går o styra ner komressorvarvtalet med en Frekvensomvandlare utan att kompressorn mår nå sämre av det?

//dalken
ARGO AWI 35 AHL (SAP-KRV123EH) Installerad 2005-11 + Panasonic XE12DKE i källaren installerad 2006-07. Fjärrvärme Central Cetetherm med Programmerbar Rumstermostat. Villa 100m2, inredd vind 50m2 1,80 taghöjd, 100m2källare. Årsförbrukning Fjärrvärme före VP ca 22000Kwh inkl tappvarmvatten.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Styrning kylrum!
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2008, 11:11:30 »
Det som säkert styr temperaturen i rummet ska vara en sk. rumstermostat, den ska då känna temperaturen i rummet och inte ngt rör eller elementtemperatur.
Denna rumstermostat bryter spänningen till en magnetventil som är monterat på vätskeledningen till förångaren eller elementet i kylrummet, när inställd temp är uppnådd bryter termostaten till magnetventilen och kompressorn suger ner sig och stannar på dess lågtrycksvakt.
Denna metod används till 100% om det nu är köldmedium som används, alltså R134,R22,R404 eller vad han nu har i sin.
Om det nu blir för kallt vintertid så kan termostaten vara felinställd eller så fungerar den inte utan magnetventilen är öppen hela tiden, magnetventilen kanske inte stänger när den ska.
Detta är enkelt att kontrollera med lite kunskap.
Frekvensare glöm det
« Senast ändrad: 20 januari 2008, 11:13:28 av luckyman »
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Styrning kylrum!
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2008, 12:40:45 »
Eftersom det är en maskin som troligtvis skall ha en årlig kontroll. Så är det väl lämpligt att ta upp det med kylmontören som utför den årliga kontrollen.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Styrning kylrum!
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2008, 12:43:31 »
Eftersom det är en maskin som troligtvis skall ha en årlig kontroll. Så är det väl lämpligt att ta upp det med det ackriditerade kontrollorganet som utför den årliga kontrollen.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad dalken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Styrning kylrum!
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2008, 13:50:43 »
Eftersom det är en maskin som troligtvis skall ha en årlig kontroll. Så är det väl lämpligt att ta upp det med det ackriditerade kontrollorganet som utför den årliga kontrollen.

Är det lag på att kontrollera kylrum varje år?
Tänkte ur perspektivet att en vanlig kyl kontrollerar man ju inte vad jag vet.
Ett kylrum är ju en STOOOR kyl där man kan gå in med varorna.

ARGO AWI 35 AHL (SAP-KRV123EH) Installerad 2005-11 + Panasonic XE12DKE i källaren installerad 2006-07. Fjärrvärme Central Cetetherm med Programmerbar Rumstermostat. Villa 100m2, inredd vind 50m2 1,80 taghöjd, 100m2källare. Årsförbrukning Fjärrvärme före VP ca 22000Kwh inkl tappvarmvatten.

Utloggad dalken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Styrning kylrum!
« Svar #5 skrivet: 20 januari 2008, 14:03:32 »
Det som säkert styr temperaturen i rummet ska vara en sk. rumstermostat, den ska då känna temperaturen i rummet och inte något rör eller elementtemperatur.
Denna rumstermostat bryter spänningen till en magnetventil som är monterat på vätskSeledningen till förångaren eller elementet i kylrummet, när inställd temp är uppnådd bryter termostaten till magnetventilen och kompressorn suger ner sig och stannar på dess lågtrycksvakt.
Denna metod används till 100% om det nu är köldmedium som används, alltså R134,R22,R404 eller vad han nu har i sin.
Om det nu blir för kallt vintertid så kan termostaten vara felinställd eller så fungerar den inte utan magnetventilen är öppen hela tiden, magnetventilen kanske inte stänger när den ska.
Detta är enkelt att kontrollera med lite kunskap.
Frekvensare glöm det

LITE kunskap har jag på kylanläggnigar och ganska STOR kunskap när det gäller el anläggningar och det är inte en magnetventil som styr ventilen på vätskeledningen. Men där sitter en känselkropp typ termostat med tunnt rör som går ner till en ventil. Men på ventilen finns det ingen elanlutning kopplingsplint/ventilhattsuttag.

Anläggningen kan vara så gammal som sent 50tal tidigt 60tal.

Kan ta o fota anläggningen imorgon.

Varför går det inte med en frekvensare?
Kan få tag på en billigt plus att jag kan få till tempstyrningen gratis.
ARGO AWI 35 AHL (SAP-KRV123EH) Installerad 2005-11 + Panasonic XE12DKE i källaren installerad 2006-07. Fjärrvärme Central Cetetherm med Programmerbar Rumstermostat. Villa 100m2, inredd vind 50m2 1,80 taghöjd, 100m2källare. Årsförbrukning Fjärrvärme före VP ca 22000Kwh inkl tappvarmvatten.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Styrning kylrum!
« Svar #6 skrivet: 20 januari 2008, 14:28:40 »
Expansionsventil är det du ser, det finns en skruv på den att ställa överhettningen med.
Men felet tror jag då är den lågtryckspressostat som ska göra så elmotorn stannar det verkar ju som om kompressorn snurrar hela tiden.
Om man placerar en frekvensare eller om man har för stora rör så går gasen för långsamt och kompressorn får inte tillbaks sin olja.
Kompressorn måste gå på 100% annars e de lika bra att köpa nytt till din kompis
Varför inte fixa en ny rumstermostat som bryter kretsen till elmotorn, måste väl vara den billigaste samt enklaste lösningen då det ej finns ngn magnetventil
Mest kyla men lite värme också

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Styrning kylrum!
« Svar #7 skrivet: 20 januari 2008, 16:40:55 »
Hej,

Eftersom det verkar som det inte finns någon rumstermostat och eventuell magnetventil i vätskeledningen så tror jag att anläggningen är tänkt att regleras bara på lågtrckspressostaten. Kompressorn startar vid ett tryck motsvarande föråningstemperaturen för den temperatur man vill ha i rummet, eller något högre för att minska start och stopp. Tex +2 ºC. Sen ställer man in så att lågtryckspressostaten bryter vid lämglig tryck som gör att man får den rumstemperatur som önskas.

Är lågtryckspressostatens cut-in värde inställt på ett rimligt värde är det sedan bara att justera diff/hysterersen på pressostaten så att man får önskad temperatur i rummet.

Detta sätt att reglera kylanläggningar var vanligt förr i tiden (50-70-tal), jag tror att det är få av dagens (yngre)kylmontörer som har sett liknande lösningar...

PerJ

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Styrning kylrum!
« Svar #8 skrivet: 20 januari 2008, 17:00:03 »
Pressostaten är felinställd eller kass, för att ställa in den behöver man ett manometerställ.
Enklare att styra kompressorn via en rumstermostat, om du nu är elektriker
Mest kyla men lite värme också

Utloggad dalken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Styrning kylrum!
« Svar #9 skrivet: 20 januari 2008, 18:38:15 »
Kompressorn stannar vid avfrostning alltså borde pressostaten fungera även om området är fel.
Så om det nu inte går att justera pressostaten så kan man sätta in en rumstermostat med en hysteres på 4grader stopp 2+ start 6+ utan att blir problem för kompressorn? Det är bara nattetid som kylen går ner för långt i temp ca -2 -3 grader ibland. Sen dagtid springs det i dörren så då ligger den på 6+ ca.

tack för alla svar!!!
ARGO AWI 35 AHL (SAP-KRV123EH) Installerad 2005-11 + Panasonic XE12DKE i källaren installerad 2006-07. Fjärrvärme Central Cetetherm med Programmerbar Rumstermostat. Villa 100m2, inredd vind 50m2 1,80 taghöjd, 100m2källare. Årsförbrukning Fjärrvärme före VP ca 22000Kwh inkl tappvarmvatten.

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Styrning kylrum!
« Svar #10 skrivet: 20 januari 2008, 19:54:20 »
Finns det ett avfrostningsur men inte magnetventil i vätskeledningen så är det troligt att uret bryter manövern till kompressorn. Om man sätter in en rumstermostat så koppla det i serie med avfrostningsuret så att man bryter manövern till kompressorn.

Finns det magnetventil i vätskeledningen bryt spänningen till magnetventilen och kompressorn suger ner sig och stannar på lågtryckspressostaten.

PerJ

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Styrning kylrum!
« Svar #11 skrivet: 20 januari 2008, 20:04:36 »
Citera
Problemet är att det blir alldeles för kallt i kylrummet på vintern när det är kallare.

Hur ser maskinrummet ut? På vintern när det blir kallare blir det även kallare i maskinrummet,
du får lägre kondensering och även förångning. Problemet löses inte med att ersätta
lågtryckspressostaten med en termostat. Rembyte säger du, på drivmotorn till kompressorn?
Isf hade nog jag lagt några extra slantar på att konvertera till en modern anläggning.
Förstås dyrt men effektivare och energisnålare än vad han har idag. Att montera en
frekvensstyrning på en kolvkompressor är nog ingen lösning eftersom du tappar
kompression och får då än sämre kondensering och även förångning, alltså kallare i kylen.

Det du ser på röret i kylen är 'bulben' - alltså givearen till expantionsventilen. Den har inget
med temperaturregleringen i kylen att göra, utan den styr överhettningen över förångaren.
Temperaturen styrs antigen genom termostat eller lågtryckspressostat och avfrostning
sker alltid när kompressorn stannar eftersom det är plusgrader i kylen. Antigen statisk
eller genom att förångarfläkten går. Denna anläggning har kanske ingen fläkt.

Citera
Är det lag på att kontrollera kylrum varje år?

Ja, det är lag på att företag skall varje år ha en återkommande kontroll av ett Swedac
ackrediterad kontrollorgan. Företaget är också pålagd att genomföra egenkontroll.


BjörnK

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Styrning kylrum!
« Svar #12 skrivet: 20 januari 2008, 20:52:50 »
En öppen Bitzer! De kan man dreva och ändra flödet i, men det skall du inte göra eftersom den fungerar dagtid. Otroligt att den fortfarande är tät, har han möjligen R12 i den? Jag har förvisso några skisser på sådana system men tycker att det är hög tid att modernisera. Ganska ledsamt att få en massa varor förstörda när axeltätningen går. Dessutom har den väl en tank innehållande sådär en 6-7kg media, om nu inte det mesta redan läckt ut . ::) (Den gammle kan man använda till tryckluft) ;)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Styrning kylrum!
« Svar #13 skrivet: 20 januari 2008, 21:05:38 »
En öppen Bitzer! De kan man dreva och ändra flödet i, men det skall du inte göra eftersom den fungerar dagtid. Otroligt att den fortfarande är tät, har han möjligen R12 i den? Jag har förvisso några skisser på sådana system men tycker att det är hög tid att modernisera. Ganska ledsamt att få en massa varor förstörda när axeltätningen går. Dessutom har den väl en tank innehållande sådär en 6-7kg media, om nu inte det mesta redan läckt ut . ::) (Den gammle kan man använda till tryckluft) ;)

man blir nostalgisk !
den maskinen har även en stor ratt på exp-ventilen för enkel justering av överhettningen om det är den jag tror !!
om den är tät så är det som sagts ovan..helt otroligt !
kan även vara R11 i den !
jag tror inte den hade extern bulb i standardutförandet.  Sc:,h  .är den konverterad ? ?   Sc:,h
sitter den i ett kylrum så är det säkert bara "stopp-avfrostning"..då kan du lägga en rumstermostat över uret !!

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad dalken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Styrning kylrum!
« Svar #14 skrivet: 21 januari 2008, 22:10:34 »
Roligt med så många svar!
Jag skall ta o fota anläggningen dom närmaste dagarna.
Skall även kolla vilket media det är i och om mängden kan utläsas.

//dalken
ARGO AWI 35 AHL (SAP-KRV123EH) Installerad 2005-11 + Panasonic XE12DKE i källaren installerad 2006-07. Fjärrvärme Central Cetetherm med Programmerbar Rumstermostat. Villa 100m2, inredd vind 50m2 1,80 taghöjd, 100m2källare. Årsförbrukning Fjärrvärme före VP ca 22000Kwh inkl tappvarmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!