Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Heru 130 och frikyla, bra idée?  (läst 2310 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert_S

  • Gäst
Robert_S
Heru 130 och frikyla, bra idée?
« skrivet: 24 februari 2018, 12:23:55 »
Hej.
Bor idag i en snart 3 år gammal villa på ungefär 170 kvm. Vi har en hel del fönster där solen kommer åt att skina större delen av dagen vilket gör att det blir varmt inne, varmare än vad jag skulle vilja ha det. Vi har solskydd men de hjälper bara markant.
Huset värms upp med golvvärme, och har en bergvärmepump från nibe F1245 där avsättningar är gjorda för att ta ut frikyla.
På vinden står det ett Heru 130 S med isolerade kanaler. Så jag tror och hoppas att allt ska vara förberett för att montera frikyla.
Men nu till min fråga då jag inte är någon expert på området och misstänker att företagen jag tänker skicka offerter till är partiska i frågan.
Kan man räkna med att få någon skillnad på temperaturen inomhus med ett kylbatteri inkopplat. Hur många grader kan man tänkas få ner temperaturen med?
Om det är någon vänlig själv som kan tänkas ha ett svar på frågan är jag evigt tacksam, och behövs det mer uppgifter i frågan så är jag behjälplig i den mån jag kan.

//MVH Robert

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Heru 130 och frikyla, bra idée?
« Svar #1 skrivet: 24 februari 2018, 14:24:50 »
Även om du får ner inblåsningstemperaturen till 18 grader så är det på tok för lite luftmängd för att kyla rummet så att du märker nån skillnad.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Heru 130 och frikyla, bra idée?
« Svar #2 skrivet: 24 februari 2018, 15:48:31 »
Varför skulle det inte bli lägre temp än 18 grader  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Heru 130 och frikyla, bra idée?
« Svar #3 skrivet: 24 februari 2018, 19:33:33 »
Mest för att slippa vattenskador. Vilken temp hade du kunnat tänka dig? En kyleffekt pÃ¥ 70w/kvm anses vara ett minimum för icke solbelysta fönsterfasader sÃ¥ ett sovrum pÃ¥ 13 kvm behöver sÃ¥ledes  ca 900w. Ett normal ventilationsflöde i ett sovrum brukar ligga runt 35-40 kbm/tim. Är det 30 grader ute och du sänker tilluftstempen ända ner till 16 grader (vilket i de flesta väderlekar framkallar kondensproblem) sÃ¥ kyler du rummet med knappt 200 w. Ingen tillfällighet att rumskylare har luftflöden pÃ¥ 300- 500 kbm/tim och har de inte kondensavlopp bör de mÃ¥nga gÃ¥nger köras ändÃ¥ högre. https://www.energipartner.se/wp-content/uploads/2015/07/Pr_bl_Flaktelement-1.pdf

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Heru 130 och frikyla, bra idée?
« Svar #4 skrivet: 25 februari 2018, 17:30:37 »
Har för mig att runt 11-12 grader brukar vara gränsen för kyla via vent  Sc:,h Allt beror ju pÃ¥ vad man vill uppnÃ¥ det kommer att kyla även med tilluft pÃ¥ 18 grader jämfört med tilluft pÃ¥ 30 grader.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Heru 130 och frikyla, bra idée?
« Svar #5 skrivet: 25 februari 2018, 18:19:45 »
Det blev lite fel då jag nämnde att det kylde rummet med 200 watt.Detta skulle ju då förutsätta att temperaturen i rummet skulle vara 30 grader vilket inte är så vanligt. På stora anläggningar gjorda för kyla (dvs kondensfria kanaler, kondensavlopp för kylbatteriet) undviker man ändå temperaturer under 16 grader.Behövs mer kyla löses detta med slutapparater el kyltak i kontorsrum mm. Fortfarande är ett öppet norrfönster på bottenvåningen och ett dito i sovrummet oöverträffat.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!