Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur temperatur för tillskottsbehov kan beräknas eller uppskattas  (läst 4066 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Har läst några trådar där man får veta vid vilken utetemp VPanläggningen "bottnar" dvs effekten räcker inte till mer utan tillskott måste kopplas in för att hålla innetempen men ingen bra förklaring till hur man gör.

Jag har t.ex vid +1 ºC utomhus ett börvärde på en framledningstemp på 38 ºC för att hålla 21 ºC inomhus, och har haft VP gående då, säg 50% av tiden. Det betyder att man kan få ut dubbla effekten när VP går kontinuerligt *). Eftersom förlusterna (effektbehovet) i huset är proportionellt mot temperaturdifferensen inne/ut så borde man kunna beräkna tempdiffen inne/ut till det dubbla mot när pumpen går halva tiden?
I mitt exempel är diffen inne/ute 21-1=20, dubbla diffen är 40=21-(-19). Tillskott måste alltså till vid -19 ºC.
Det stämmer föga med verkligheten, jag har visserligen isolerat en del sen vintern sist men då gick tillsatsen in redan vid -5-7 ºC. Ett fel i beräkning är förstås att pumpen inte ger samma effekt vid VBf och lägre KBf.

*) Hur justerar man för det och finns det andra fel i modellen?
« Senast ändrad: 20 november 2011, 18:04:39 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Några felkällor:
Andel varmvattenladdning.
Annan tempskillnad VB-KB har du redan varit inne på.
Trots detta funkar formeln pÃ¥ mitt hus, jag undrar om du inte underskattar din tilläggsisolering?  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Är det självdragsventilation ökar ventilationsförlusterna snabbare än temperaturskillnaden. Det blir högre luftomsättning när det är kallt ute. Det gäller i viss mån även system med frånluftfläkt.

Hög förbrukning av hushållsel i förhållande till värmebehovet gör också att formeln ger fel resultat. Hushållselen brukar täcka 2 till 5 graders uppvärmningsbehov beroende på förbrukning och isolering.

För mitt hus fungerade det inte att beräkna den temperatur pumpen klarar från temperaturen för 50 % drifttid. Hade vår varmvattenförbrukning varit betydligt högre hade formeln fungerat.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Några felkällor:
Andel varmvattenladdning.
Annan tempskillnad VB-KB har du redan varit inne på.
Trots detta funkar formeln pÃ¥ mitt hus, jag undrar om du inte underskattar din tilläggsisolering?  Sc:,h
Jo det kan vara så med isoleringen, får väl se vad den kommande vintern(?) visar. Avdrag för VV produktion har jag sett att du skrivit om. min VP ska ju ge 8kW vid viss KB och Vbfram, kanske man kan skata effekten vid t.ex KBf -3 ºC och VBf 55 ºC? i förhålland till +4/+38 ºC?
« Senast ändrad: 15 november 2011, 19:12:18 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Är det självdragsventilation ökar ventilationsförlusterna snabbare än temperaturskillnaden. Det blir högre luftomsättning när det är kallt ute. Det gäller i viss mån även system med frånluftfläkt.

Hög förbrukning av hushållsel i förhållande till värmebehovet gör också att formeln ger fel resultat. Hushållselen brukar täcka 2 till 5 graders uppvärmningsbehov beroende på förbrukning och isolering.

För mitt hus fungerade det inte att beräkna den temperatur pumpen klarar från temperaturen för 50 % drifttid. Hade vår varmvattenförbrukning varit betydligt högre hade formeln fungerat.
Jag har självdrag. Ã…t vilket hÃ¥ll menar du att VVförbrukning  pÃ¥verkar? Om den tar större andel sÃ¥ är det mindre kvar för effektökning, sÃ¥ din beräkning visar alltsÃ¥ lägre tillskottsgräns än verkligheten?
När det gäller hushållselens tillskott av värme så ökar den med längre brinntid för lampor i vintermörkret, så det borde ju hjälpa till mot en lägre tillskotttemperarur eller hur?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
VV-förbrukningen slår åt motsatt håll. Om pumpen går 50 % av tiden och varmvatten bereds 10 % av tiden betyder det att pumpen 40 % av tiden värmer huset. Skulle pumpen gå halva tiden för varmvatten betyder det att den värmer huset 25 % av tiden. I det senare fallet är husets värmebehov en betydligt mindre del av pumpens kapacitet vid 50 % drifttid vilket betyder att när drifttiden ökar till dygnet runt finns det kapacitet att klara betydligt lägre temperatur. Bortser vi från minskningen av pumpens effekt pga lägre köldbärartemperatur och annat finns det potential att producera 75/25 = 3 gånger så många kWh husvärme. I första fallet är motsvarande siffra 90/40 = 2,25.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
Bopakloster ---> Jag gjorde en sån beräkning när jag fick igång min pump, men jag räknade inte som du tänkte. En anledning till att din beräkning inte stämmer(tolkade jag det som?) borde vara att när det är kallare så behöver du varmare framledning vilket sänker verkningsgraden/COP. Att du dubblar gångtiden ger inte dubbel effekt ut eftersom framledningen är högre vilket ger en lägre uteffekt på pumpen.

Jag räknade fram mitt värmesystems värmeavgivning, och såg till att jag kunde korrigera den beräknade effekten för olika framledningstemp. Kollade även min värmekurva(framledningstempens variation med utetemp).
Räknade fram den totala värmeavgivningseffekten från radiatorerna i tillverkarens tabell, tog dt30-tabellen(blev 12.2kW med fläktarna på värmekonvektorerna i läge 1).
Då jag kör med 8 graders tempfall över radiatorerna så blir framledningen = innetemp + dt(30) + halva tempfallet på radiatorn= 24+30+4 = 58 graders framledning för att få ut den effekten.
Det finns en korrigeringstabell bland annat i Rinkabyrörs katalog för att kunna kompensera för lägre dt. Här ligger jag redan pÃ¥ dt30 och för att fÃ¥ en till punkt i min kurva tog jag dt20. Ur tabellen kommer 3.2 för dt20 och 1.9 för dt30.  3.2/1.9 = 1.68.   Vid dt20 = 1.68 innebär att radiatoreffekten bara ger 1/1.68 av effekten vid dt30. 
Det blir alltså 12.2/1.68 = 7.26 kW. Dt20 är vid framledningstemp 24+20+4 = 48 grader. Nu har jag två punkter för radiatorsystemets avgivna effekt, vid 48 och vid 58 graders framledning.
Nästa steg var värmepumpen. Hade inga exakta värden för hur effekten varierar på just min värmepump men fann värden på nätet och här på forumet som kunde agera som riktvärden.
Specen pÃ¥ VP är vid framledning 35grader samt brine in 0.  7.51kW, och det jag sÃ¥g pÃ¥ andra schrollkompressorer var att avgiven effekt verkade sjunka cirka 7-10% när famledningen höjdes till 50 grader. Nu hade jag ocksÃ¥ tvÃ¥ punkter för VP avgiven effekt, i förhÃ¥llande till framledningstempen.
Där kurvona skär varandra bör gränsen för vad VP klarar utan tillskott ligga. (dock, vid de tillfällen som VP gör varmvatten kommer det saknas effekt, men den bör bli ytterst blygsam om temperaturen ligger på gränsen. Vi har haft 209tim VV-produktion på 10 månader, dvs om temperaturen ligger exakt på gränsen i en hel månad bör tillskottet hamna på ca 20tim...).
För mig blev skärningspunkten vid framledning = 47,5grader.  Värmekurvan är 33grader  vid noll och 55grader vid -44 ute. 47,5 motsvarar 29 grader. Systemet drogs igÃ¥ng i januari sÃ¥ jag har inte hunnit kolla exakt, men vi hade rejält kallt i över en mÃ¥nad efter med dippar mot -35. Jag har upplevt det som att det stämmer väldigt bra, det är nÃ¥nstans kring -30 som tillskottet behövs...upplevde att det varierade lite men höll samtidigt pÃ¥ att trimma värmekurvor och innetemperaturen for lite, mest upp(hade väl 28 när det vart mest fel).
Blir spännande att se men jag tror faktiskt att beräkningarna stämmer riktigt bra !
Denna beräkning bör stämma hyffsat så länge den temperaturen ligger under den temperaturgränsen där VP inte själv orkar leverera all värme(kring 55c) så bör VP:n kunna arbeta dit utan tillskott. Förutsätter förståss att man kan få tag i tabellerna för sina radiatorer, eller att det går att uppskatta via tabeller för liknande raddar.

[Edit] Har gjort en rejäl edit av posten...hade lite bråttom när jag skrev så jag hade länkat till fel dokument. Länken borta, ev återkommer jag om jag hittar igen det jag använde....



« Senast ändrad: 18 november 2011, 02:05:05 av AAKEE »
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
Var ut och kollade i displayen nyss, för att jämföra med den beräkningen som bopakloster gjorde.

-3, VP hade gått i 15-16 minuter och det var 36-40min mellan starterna(två sista cyclerna), vi hade varri på stan en sväng så den har inte gjort nått VV under den tiden.
Värmekurvan är börjar pÃ¥ +17grader, sÃ¥ maskinen är 20 grader ifrÃ¥n avslagen, är det en rät linje(antagligen hyffsat rät) sÃ¥ gÃ¥r den alltsÃ¥ 15/36 = 41% vid -3, innebär att 82% gÃ¥ngtid räcker till yyerligare 20 grader kallare, dvs -23.  20 grader = 41 procent ger att varje procent ger 0,49 grader, dvs 18% ger 9 grader....dÃ¥ skulle VPn klara -32 utan tillskott pÃ¥ detta sättet att räkna.
Skiljer inte så mycket mellan beräkningarna men jag har för mig att en Schrollkompressor har en rätt plan kurva, tappar inte så mycket avgiven effekt utan ökar istället driveffekten när framledningen går upp. Då blir det en flack kurva och inte så stort fel i en sån beräkning, men har man en kolvkompressor som tappar mer i avgiven effekt så blir felet större.

Ett annat sätt att räkna vore väl att köra VP:n lite längre sÃ¥ att framledningen hinner upp och stabilisera sig. Den framledningen pumpen orkar fÃ¥ upp motsvarar en punkt i värmekurvans utetemperarur, dit bör VP ocksÃ¥ orka utan tillskott. Jag hinner bara fÃ¥ upp framledningen till 42-43 nu när pumpen gÃ¥r en kvart men man ser att framledningen ökar stabilt hela tiden sÃ¥ den skulle orka mer än sÃ¥, och 48 är den framledning jag behöver vid minus 30, sÃ¥ det känns inte helt orimligt att kunna använda det sättet att testa. Förutsätter förstÃ¥ss att man hittat en värmekurva som ger rätt hustemp när pumpen gÃ¥r pÃ¥ max... 
Borde kanske inte behövas mer än att man ställer upp rumbör så att VP gasar på och när man ser att framledningen inte ökar mer är man klar ?
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Hej och tack för alla era synpunkter och förslag. Har försökt samla dem i ett diagram nedan.
Funkar det?
« Senast ändrad: 18 november 2011, 23:59:56 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
Nu går min VP exakt halva tiden, eller iaff ser det ut så på den grafiska visningen av framledning på displayen(17min VP 17 min av). Minus 6 ute enligt VP*
minus 6 ute = 17+6 grader ifrån start, dvs 23 grader...Då skulle VPn orka 2*23 -17 = -29 på VPn vilket verkar stämma vädligt bra det med...




*) VP:n står den i garaget som står en meter högre än huset och utegivaren 2.5m från marken. Blir en del höjdskillnad så enligt mina två utetermometrar på huset är det -8(varav en är k0ontrollerad på jobbet mot officiell temp, ioffsg för > 10 år sen. ÄR egentligen -8 ute alltså...
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
-8 ºC? F-n vad kallt i Boden, jag har +8 ºC nu så det dröjer innan jag får 50% igen.
Men för att få till det med en bra linje för effekt/tempdiff så ska man kanske hellre logga vid två olika utetempar med så stor avstånd som möjligt? -min ansats hittills har ju varit att linjen startar vid typ +15 ºC ute (ingen värmeproduktion i pumpen)
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Svarar mig själv genom att studera mina loggade data istället, dels för förra eldningssäsongen och dels den pågående. Jag har kompletterat isolering i huset däremellan. I diagrammet nedan syns, tycker jag, att det har haft effekt, hade tillskottstemp på c:a -5 ºC förra vintern, i år ser det ut att gå mot -12 ºC..... Thumbsup
VV produktionen , det undre svarta strecket, är c:a 5% av tiden.

Nu kan jag ju kolla om %-modellen är användbar:
 100/40x(4 ºC-15 ºC)=-27,5 ºC.  (40% tid vid +4 ºC ute och start värmeproduktion vid +15 ºC ute)
 Ur diagrammet linjärt frÃ¥n 0%värme och+15 ºC ute till 100% ger en prognos pÃ¥ tillskott start vid -12 ºC. (Gissat facit, vi fÃ¥r se om det blir sÃ¥ kallt)
Slutsats: Levererad effekt är (som sagts tidigare i tråden) lägre vid högre framledningstemp.
Lägger man in en faktor Fcop för COP försämringen så blir formeln i mitt fall Fcopx100/40x(4-15)=-12
Jag får Fcop till 0,44 dvs VP ger 44% sämre COP vid 55 ºC max framledning jämfört med typ 25 ºC

Kan man räkna ut den faktorn ur datablad för COP?
Ur NIBES 1225-8 data fÃ¥s COP vid 0/50=3,2 och 0/35=4,6 extrapolerar jag fram vid 0/55=2,7 och vid 0/25=5,4. Det ger en kvot pÃ¥ 0,49.  Ganska nära den faktor som jag fick i diagrammet.
Ska man var petig så är COP oxå beroende av KB-tempen, men jag saknar datablad på det.
« Senast ändrad: 19 november 2011, 23:28:14 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
Bopakloster ---> Visst är Niben du pratar om en kolvkopmressor(alltså inte en schroll) ?

Jag tror att det är så att kolvkompressorn tappar uteffekt ganska rejält med sjunkande framledning. Det är det som i huvudsak skiljer en kolv från en schroll(här får väl en bättre vetande sätta stop ifall jag svammlar...)
COP förändras på ungefär samma sätt för kolv och schroll när tex brine in sjunker eller framledningstemp stiger. Skillnaden är alltså att kolvkompressorn har ungefär samma driveffekt och uteffekten sjunker...men med schroll så bibehålls uteffekten bättre(mindre fall) samtidigt som driveffekten ökar betydligt mer.
Det finns kurvor för hur COP varierar med dessa. Här mÃ¥ste man tänka pÃ¥ att om driveffekten ocksÃ¥ ändras sÃ¥ kan man inte rakt av ta förändringen frÃ¥n tabellen för att fÃ¥ fram uteffekten. Kolla denna pdf, jag tycker den är extremt talande:  www.kensaengineering.com/Library/Fact-sheets/New%20Fact%20Sheets/FactSheet-COP_Variation_with_Temperature-01.pdf
Man ser tex att man måste öka framledningen ganska mycket (typ 3grader) för att 'tjäna' 10%, men har man ett system som inte är lågtemp kan man troligen lätt tjäna 10% genom lite förbättringar i radiatorsystemet.

Finns postat lite siffror för hur tex Nibes VP:ar varierar med framledning och brine....här är ett exempel(för sent på kv för att hitta mer...):


det var därför jag skrev om siffrorna stämmer.
En 1x10 steg från 8,31KW->14,35kW .....
6kw/15 =>  0,4Kw/grad vid 35

För en 1210-8,5 gäller:
Temp      Tillförd      Avgiven
-5/35      2,06 kW    8,31 kW
-5/45      2,29 kW    7,13 kW
-5/50      2,37 kW    6,54 kW
-5/55      2,44 kW    5,95 kW

Temp      Tillförd      Avgiven
10/35      2,27 kW    14,35 kW
10/45      2,65 kW    13,10 kW
10/50      2,82 kW    12,47 kW
10/55      2,99 kW    11,84 kW

För en 1x10-5 gäller:
Temp      Tillförd      Avgiven
-5/35      1,22 kW    4,94 kW
-5/45      1,34 kW    4,30 kW
-5/50      1,39 kW    3,98 kW
-5/55      1,43 kW    3,66 kW

Temp      Tillförd      Avgiven
10/35      1,32 kW    8,31 kW
10/45      1,55 kW    7,58 kW
10/50      1,66 kW    7,21 kW
10/55      1,77 kW    6,84 kW






1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Hej AAKE, tack för ditt nattliga svar. Jag har grävt lite i mina utskrifter sen tidigare och hittade först din länks pdf men sedan även ett blad för NIBE 1110(4-15 kW) och 1210(4-10 kW). 7kW kolumnen ger samma värden som 1225-8. Kompetterade den kolumnen med CPeffekt och gjorde diagram (bifogad bild), som visar hur COP inkl CP:arna varierar med köld och värmebärartemp.
Min KB/VB vid start av eldningssäsongen är +8/25 ºC , netto COP extrapolerat ur diagrammet: 6,5
Start tillskott förra vintern var 0/55 ºC, netto COP ur tabellen: 2,64
Kvot mellan dessa är 0,41. Jag är alltså fortfarande "hemma" i mitt förra inlägg!

Ändring: justering av rubriken.
 Thumbsup/ bopakoster
« Senast ändrad: 20 november 2011, 18:03:19 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!