Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bra tips pÃ¥ hur värmepumpen ska lyftas in i huset!!!  (läst 2053 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bergstrollet161

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Hej!

Det vore intressant att höra hur ni bar er åt när ni lyfte in pumpen i huset/garaget/tvättstugan mm.

Den lär ju väga ca 300 kg och det hade varit fint att få bra tips på tillvägagångssätt så att inte inte klinkern tar stryk. Det är ju inte så snyggt att slå sönder dörrkarmen heller....

Värmepumpen ska stå precis innanför entrén till tvättstugan

Hur bar ni er åt?


Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Bra tips på hur värmepumpen ska lyftas in i huset!!!
« Svar #1 skrivet: 08 september 2009, 07:09:13 »
Hur bred är dörröppningen där pumpen skall in?Hur bred är själva pumpen?Ska du upp eller ned i en trapp i huset?

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bra tips på hur värmepumpen ska lyftas in i huset!!!
« Svar #2 skrivet: 08 september 2009, 10:31:39 »
Min pump skulle ner för en brant källartrapp med 180 graders sväng.
Min installatör delade på hela pumpen i två delar bar ner den och skruvade ihop den på under en timme. Det krävdes två man för detta jobb. Men han sa att det bara är Thermia som har den möjligheten...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Bra tips på hur värmepumpen ska lyftas in i huset!!!
« Svar #3 skrivet: 08 september 2009, 10:49:18 »
Jag provade en grej som funkade utmärkt med en 200kg side-by side kylfrys.
Hela masonitskivor som lades mot golvet med den räfflade sidan nedåt samt den glatta uppåt och sattes fast med gaffatejp, sen la vi en en mindre masonit mot denna med glatta sidan nedåt och räfflade uppåt och ställde kylfrysen på denna, sen sköt vi in monstret ganska enkelt och klarade då både trösklar (där skivan låg över tröskeln med skarvar) och dörrposterna, vi hade c:a 4mm tillgodo. Skarvarna lägges så att första skivan överlappar ovanpå skiva 2 osv osv.
Oftast är kylskåp och pumpar inklädda med frigolit, behåll då den frigolit som är i botten och ta av den först när den är framme på sin plats.

Trappa kan jag inte ge råd på, få se vad andra kan tipsa om där. Lycka till.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Bra tips på hur värmepumpen ska lyftas in i huset!!!
« Svar #4 skrivet: 08 september 2009, 15:54:52 »
Stadsbud eller flyttgubbar.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
Ett annat alternativ är ju att sammankalla folk från jobbet på enklast möjliga sätt - ta med fikabröd till eftermiddagsfikat och meddela att alla är välkomna att hjälpa till att baxa värmepump på vägen hem.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Bra tips på hur värmepumpen ska lyftas in i huset!!!
« Svar #6 skrivet: 08 september 2009, 19:27:46 »
Det finns ju säckkärror med 3 hjul som går i trappor.
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad bergstrollet161

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Tvättstugan ligger i markplan... mot infarten till huset. Det är ju en sockel på cirka 20 cm upp till tröskeln. Dörren är 1 meter bred (90 cm är själva dörrbladet). Pumpar brukar väl hålla ett mått på 60 * 60 cm.

Funderar på att ställa en palltruck utanför och hissa upp den i jämnhöjd med tröskeln. Sedan lägger jag nog en OSB skiva för att fördela trycket över golvet och därefter masonite för att det ska bli mindre friktion.
Då borde det gå bra att ställa den på palltrucken direkt och sedan dra den på masoniten.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Bra tips på hur värmepumpen ska lyftas in i huset!!!
« Svar #8 skrivet: 09 september 2009, 14:35:58 »
köp en flaska glidex också.
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!