Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Finns det en marknad för en begagnad (och defekt) bergvärmepump?  (läst 1924 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad alfp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Jag börjar närmar mig utbyte av min CTC Ecoheat 8,5 från 2003. Den har en gasbehållare som läcker.

Finns det möjligen en marknad för en begagnad (och defekt) bergvärmepump? Någon som köper upp, slaktar och säljer delar? I analogi med bildelar, där det tycks finnas många aktörer som gör så.

Om installatören tar hand om den gamla, går den direkt till skroten månntro?
Bor i Stockholm i ett betonghus från 1942, 1,5 plan med källare delvis ovan mark. På vind nya element, på mellanplan originalelement, i källare golvvärme. totalt uppvärmd yta ca 170 kvm varav ca 40 kvm golvvärme. 3 vuxna i familjen, snart 2. Första installation 2003, borrhål 160 m. 2020 ersattes gamla pumpen med en Nibe F1255.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
Min tuffar o går.
Kan vara intresserad av kretskortet.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Kretskorten är väl mest intressanta, kompressor och vvxlare vill då inte jag montera in begagnat, eftersom jobbet drar iväg så mycket, då lägger man hellre nytt, och har garanti på den delen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det borde absolut finnas en marknad för någon i storstadsområdena att starta en värmepumpsskrot som säljer delar till äldre maskiner billigt.
Det är nog betydligt svårare att göra för de som bor ute i landet och av naturliga skäl kommer att ha en skral tillgång till gamla maskiner som kasseras.
Så vitt jag vet finns ingen som organiserat säljer begagnade värmepumpsdelar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad sturebyking2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Min Nibe 1215-7 från 2003 kopplade jag bort för några veckor sedan, helt felfri och komplett. Ca 52000 starter och ungefär lika många timmar. Står bredvid den nya 1245-8 jag bytte till och väntar på att någon vill ha de gamla för småpengar, tycker det är synd att kasta :-\. Ligger på blocket, en har hört av sig men tror inte hen ska ha den. Behöver någon en reservdel så är det bara att meddela mej. Den gamla står inte jätte mycket i vägen så någon månad till får den väl stå där men sen blir det tippen om ingen ska ha den, står i södra Stockholm.
Bytte själv då semesterkassan detta år "blev orörd" och skulle den gamla gå sönder på vinter fixar jag inte ett byte själv.

Oscar

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
1215 är slitvargar, de tuffar och går nästan i evigheter inte tystast och inte bäst, men de tuffar på.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!