0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jodå Rikard, det står klart och tydligt i manualerna att när vi dom mest behöver det. Alltså med 0 eller ett par minus in på KB och 55 grader fram vid 15-20 minus ute. Då är on off bättre. Inverter anses vara lika effektiva på hela året, men jag vill inte ha 3-4 extra dyra månader. Jag vill hellre ha så låg kostnad som möjligt. Dessutom blir värmen lika jämn med on off i vart fall är det min erfarenhet
Det var så tidigare men numera är det väl ganska vanligt att man klarar sig utan elpatron även med on/off vp.
Du klarar dig utan tank med vilken on/off som helst. Dock så kommer det resultera i en maskin med mycket start/stopp och en förkortad livslängd. Den viktigaste punkten här är hur mycket som COP försämras vid ständig start/stopp på maskinen. Det tar ett tag att komma upp i tryck och det är förluster. Det vet vartenda testinstitut och då straffas all överkapacitet med ett sämre COP (COP penalty)En inverter i dellast är sjukt effektiv.Att en on /off skulle ha ett högre COP vid en och samma mätpunkt kan stämma men då är det oftast p.g.a. kolvkompressorns konstruktion (Scroll ger oftast sämre COP än kolv)Dock så är det så att vi har ungefär 6500 värmetimmar i Sverige och då är verkningsgraden alla de dagar som maskinen inte behöver gå för fullt som det höga COP-et från Invertern som lyser igenom = Högt SCOP.Men om vi gör en jämförelse på COP vid ungefär samma effekter:1245-6: COP 4,59 (6,07 kW)1255-12: COP: 4,87 (5,06 kW)Daikin GEO3: COP 4,89 (5,4 kW) Mindre maskiner:1255-6: COP 4,72 (3,15 kW)Daikin GEO3: COP 4,74 (3,2 kWVill inte påstå att det ser illa ut för invertrarna ?MvhDaikin
En on/off vp utan tank behöver inte få många start stop men det kan bli så men många vp tillverkare verkar inte oroade över antalet starter tex tidigare Ctc brukar få många starter och även en Daikin inverter gissar jag har relativt många starter eftersom den stoppar efter vv beredning.
Daikin bevisar ju min tes, tack för det Nibes 1255 är lika effektiv ungefär vid samma effekt, som ju då är dellast. Ungefär samma sak med Daikin. Viessmann on off BVP har runt 5 i cop. Alla maskiner här är ungefär lika effektiva. Vid samma effekt, inverter tappar sedan mer än on off. Vad har Daikin för cop vid 0/55 ?Vad jag vill ha fram är, om jag ska köpa en så avancerad maskin med mkt mer saker som kan få sönder så borde den vara minst 2 i cop bättre än en vanlig on off med ingenting i.Thermias maskiner med termisk exp är ju lika effektiva i stort sett och där går knappt nånting sönder
15 starter om dagen gör nog en marginell skillnad . Har du siffrorna jag frågade efter
Du får skilja på start och rivstart.En inverter startar med låg frekvens.Antal starter i förhållande till temperaturstabilitet är extremt till inverterns fördel. Du kan programmera en on/off att starta ett par ggr per dag men med stora temperaturunderskottMvhDaikin
Har ingen större erfarenhet av daikin, men de jag tycker är mögigt i deras maskiner, är menyn, fyfan så trist och knepig, där tycker jag Nibes känns mer logisk och lättförstådd. Hade jag köpt pump idag, hade jag inte köpt inverter, om jag inte fått 10 års garanti på den!
Sitter i planet till Bryssel så kan inte svara dessvärre.Dick så blir det inte så marginellt om du räknar dina starter över året. Jag känner ingen on/off som har högre scop än en invertet. Vet du någon ?MvhDaikin
Lyssna på DonPablo han servar dessa grejer och ser problemen som finns .
Du blandar äpplen och päron. Jag säger så här. Om du skall köpa en inverter installation för 140000 så kan man om man vill välja on off med tank och CP och samma hål för samma pris.Invertern är ungefär de 10000 dyrare som tank o pump kostar. Finns även billigare tankar o pumpar .Jag måste flytta till Norrland. 30000 i vinst på en maskin är Lååångt i från vad man får här nere. Men det kanske blir så för här är det många installatörer som slåss om jobben
Luka 3, får man fråga i vilken ort du håller till?Du verkar vara en kunnig installatör som verkligen bryr sig om sitt jobb, tar ansvar och har yrkesstolthet.Min installation är nu 13 år och det är ju bra att vara förberedd Jag har haft tur, allt har fungerat perfekt, bortsett från att jag har ett kraftigt dunkande i vattenrören när jag tappar varmvatten.Det startade samma dag som VP installerades.Jag påpekade detta för installatören, men han bara skakade på sig och bedyrade att han inte gjort något fel.Han vägrade konsekvent att ens komma och lyssna.Det går inte ens att komma i telefonkontakt med honom, försökte minst 50 ggr.
Om han satte in ett nytt ventilrör (ny kombinerad avstängnings/back/säkerhetsventil) på inkommande vatten till värmepumpen kan det väl vara den som knackar också.Hur som helst finns ju även där en backventil som kan knacka, oavsett om det är nytt eller gammalt.Om du går runt och lyssnar med en mejsel mellan öra och blandare/backventil så kanske du kan höra varifrån ljudet härstammar?
Om det blir tyst när du använder blandaren så är det väl stor risk att det är den som är boven.Det brukar inte vara något större jobb att ta ut insatsen och rengöra den, det skulle kunna hjälpa, eller byta ut den.En misstanke jag har är annars att det kan vara stigande röret upp mot säkerhetsventilen ovanför ventilröret.Den ledningen bör fungera som en luftfälla med tanke på att han satt ett rör mellan ventilrör och säkerhetsventil där inge flöde normalt finns.Om du provar öppna den manuellt och "spolar ur" eventuell luft från den lilla biten rör, smäller det fortfarande i rören?Om problemet upphör kan du låta honom/någon bygga om det så att säkerhetsventilen monteras direkt på ventilröret.Visst, man kan byta blandare, men jag håller med dig, det är troligen något i nyinstallationen som gör att det smäller, och en luftkudde i den där biten rör skulle kunna vara orsaken.