Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Montering vattenburet + dimensionering jordvärme.  (läst 2792 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jonne88

  • CharlesHiectOB
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Haparanda
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Montering vattenburet + dimensionering jordvärme.
« skrivet: 18 januari 2018, 16:16:13 »
Jag har köpt ett gammalt hus för något år sen som jag håller på och renoverar.
Byggår 1944. hel källare + 2 plan (snedtak på övre våning). 3x60m2
Jag har tilläggsisolerat (50mm fasadskiva) och bytt panel. Har även bytt alla fönster till nya energisnåla 3-glas och tilläggsisolerat vinden med ekovilla.

Förra ägarna har rivit bort det vattenburna värmesystemet pÃ¥ 80-talet och sattit in el-element. Det första jag gjorde var att montera en LVP tillsvidare och stänga av alla element. Man blir ju ruinerad om man kör med endast el-element.  ::)
Nu eftersom att jag renoverar så plockar jag bort alla el-element, och har nu tänkt montera vattenburet med jordvärmepump. Eftersom jag har hel källare så är det rätt "enkelt" arbetsmässigt med att dra rör osv, och komma upp genom golv till varje radiator.
Källaren är ej inredd så där kan jag dra hursomhelst. Eftersom det är lågt till tak där så kommer jag ej nånsin inreda den. (bygger hellre ut huset då)

I källaren räcker det om jag kan hålla ca 7-10°c. Alla dörrar i källaren står alltid öppna. - Fläktkonvektor??
På mellanplan och övre plan finns det plats för 600mm höga radiatorer under fönster. Har tänkt montera Purmo thermopanel radiatorer?

2017 hade jag total elförbrukning på 15200kwh, varav garaget (110m2) med en LVP hade dragit 4300kwh (separat elmätare). Så elförbrukningen för huset var alltså ca 11000kwh totalförbrukning (Bor ensam så går ej mycket alls till hushållsel)
Jag värmer mellanplan och övre plan i huset med en LVP (temp 21-23°). Inga radiatorer igång. Men får elda i braskaminen då och då när det blir kallare än -20°.
I wc är det el-golvvärme.
I källaren har jag nu en gammal begagnad LVP som ger upp närsomhelst. Den LVP kör jag väldigt sällan, istortsett aldrig. Så källaren håller väl en temp på 3-5° just nu skulle jag gissa.

Så jag skulle vilja ha tips och synpunkter på rördragning till radiatorer, placering radiatorer, dimensionering rör + radiatorer osv.
Sen även tips på dimensionering av Värmepump + längd på kollektorslang.

Jag räknar inte med att tjäna pengar på min konvertering till vattenburet, men framförallt få en bättre komfort med jämnare inne-temp, öka värdet på huset osv.

Jag vet att det enklaste skulle vara att kontakta vvs-firmor. Men då jag vill göra det mesta själv så kollar jag här, finns en hel del kunskap på detta forum som det verkar. :)

Se bilder för planlösning.

Bild 1 = källare
Bild 2 = mellanplan
Bild 3 = övre plan

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Montering vattenburet + dimensionering jordvärme.
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2018, 16:56:01 »
Haparanda har DVUT på -27 grader så jag skulle räkna med ett effektbehov på 65 W/m² på mellanvåningen och övervåningen samt hälften av detta i källaren. Möjligen i överkant eftersom det är tilläggs-isolerat men jag tycker det är bättre än att räkna i underkant. Blir ett effektbehov för huset på 9,7 kW vid DVUT. Då borde det passa bra med en 8 kW markvärmepump. Men sedan kanske också garaget på 110 m² ska med via kulvert? Och eventuella framtida utbyggnadsplaner av huset? Då är man plötsligt uppe på en stor inverter ca 4-16 kW med minst 2x250 m slang-längd.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jonne88

  • CharlesHiectOB
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Haparanda
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Montering vattenburet + dimensionering jordvärme.
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2018, 17:20:04 »
Garaget är nybyggt och har ej dragit slang i plattan. Så garaget kommer inte värmas med jordvärmepumpen. Där får LVP fixa värmen för all framtid.
Utbyggnadsplaner finns inga för tillfället. Men man vet ju aldrig. Men då kanske det handlar om 20-30m2 max. Det borde väl en 8kw pump klara av?

Vad vill man ha för slanglängd på en 8kw pump?
Jag har öppen blöt åkermark att gräva på.
Ca 50m fram till åkerkanten, på "transportsträckan" måste jag snirkla runt garage och hundgård och under en grusväg.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Montering vattenburet + dimensionering jordvärme.
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2018, 17:33:30 »
Ok, det lÃ¥ter fint med mycket Ã¥kermark att gräva i. Till en 8 kW värmepump bör man räkna med ca 400 m kollektorslang. Gör man en utbyggnad med senaste isolerings-standard blir effektbehovet ungefär 40 W/m², dvs värmebehov ca 1 kW ytterligare för dig. Värmepumpen har ju en el-tillsats som fÃ¥r jobba en del när det är som kallast ute, men energitäckningsgraden blir ändÃ¥ väldigt hög.   
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jonne88

  • CharlesHiectOB
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Haparanda
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Montering vattenburet + dimensionering jordvärme.
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2018, 23:05:58 »
Borde den här radiatorplaceringen fungera? (se bilder)

Fläktkonvektor UL21 ger    2750w @50° framledningstemp

Radiator 1200x600mm   2051W @50°   
                                        1028W @30°

Radiator 900x600mm           1538W @ 50°   
                                        771W   @ 30°

Radiator 700x600mm           1196W @50°   
                                        600W   @30°

Radiator 400x600mm           684W   @50°
                                        343W   @30°

Mellanplan får då ca 70w/m2 vid framledningstemp 30°
Övre plan  fÃ¥r dÃ¥ ca 56w/m2 vid framledningstemp  30°
Källaren    fÃ¥r dÃ¥ ca 45w/m2 vid framledningstemp  50°


Synpunkter?
Det är väl mer ekonomiskt om jag kan köra värmepumpen med en lägre framledningstemp? Eller är det inte bra att köra för lågt?
« Senast ändrad: 18 januari 2018, 23:15:55 av Jonne88 »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Montering vattenburet + dimensionering jordvärme.
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2018, 09:17:02 »
Jo precis, det är bra att överdimensionera radiatorerna en del så man kommer ner i framledningstemperatur. Det ska vara max 55 grader framledningstemperatur (och 45 grader returtemp) med värmepump. Om det sedan visar sig räcka med t.ex. 50 grader eller ännu något lägre i verkligheten är det bara bra för värmepumpen och energibesparingen. I tabellerna använder man DT30 (ej DT50) vid dimensionering för värmepump. Fläktkonvektorn som kräver DT50 passar då inte, vad ger den med DT30? Är det inte annars bra att "öva" på att dra rör och sätta några radiatorer i källaren också? Jag menar att rör ändå måste dras i källaren till de ställen där rören ska dras upp till radiatorerna på mellanvåningen. Då är det bara lite extra jobb att sätta radiatorer där i källaren också(?) Annars ser det ju bra ut med placeringen av radiatorerna på mellanvåningen och övervåningen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jonne88

  • CharlesHiectOB
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Haparanda
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Montering vattenburet + dimensionering jordvärme.
« Svar #6 skrivet: 19 januari 2018, 09:24:26 »
Dom anger ej vad fläktkonvektorn ger vid DT30°c.
Tänkte mest att en/två fläktkonvektorer sprider värmen bättre i källaren, så slipper jag sätta många element (sparar pengar). Källaren behöver inte ha jätte jämn och hög temp.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Montering vattenburet + dimensionering jordvärme.
« Svar #7 skrivet: 19 januari 2018, 10:39:09 »
När jag tittar pÃ¥ t.ex. Polarpumpen.se sÃ¥ kostar en fläktkonvektor ca 6500 - 7500 kr. För det priset fÃ¥r man nÃ¥gra vanliga Purmo radiatorer och man slipper el-kostnaden för fläkten. En del av källaren blir väl matkällare där man inte vill ha värme medans andra delar blir förrÃ¥d för t.ex. verktyg, trädgÃ¥rdsredskap, mÃ¥larfärg, sportutrustning samt kläder och skor för andra säsonger. Dessa behöver viss underhÃ¥llsvärme för att inte riskeras att förstöras av fukt och kyla. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jonne88

  • CharlesHiectOB
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Haparanda
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Montering vattenburet + dimensionering jordvärme.
« Svar #8 skrivet: 20 januari 2018, 16:30:54 »
En fundering jag har angående kollektorslang till värmepumpen.
Räcker 1x400m helt säkert till en 8kw pump här uppe i Haparanda? Eller kan det vara lönt att lägga ner 2x300meter?
Kruxet jag har dock är att dom första 60m från huset har jag endast plats med 1 dike på 100-120cm. Så om jag lägger 2 slingor kollektor så måste jag lägga alla 4 slangar i samma dike i 60meter innan jag kan gräva 2 diken. Med andra ord kommer 120meter "kall" slang ligga ihop och 120m "varm" ihop, och tot 360meter slang som ligger "ensam"
Är 500m i en slinga ett alternativ? Klarar cirkpumpen av det på ett bra sätt?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Montering vattenburet + dimensionering jordvärme.
« Svar #9 skrivet: 20 januari 2018, 18:51:51 »
Man brukar säga att cirkulationspumpen klarar en slinga på upp till 400 m. 500 m blir nog i mesta laget. Bra påpekande att det gäller Haparanda! Körde den lite äldre versionen av NIBE´s dimensioneringsprogram som jag har och den räknar med DUT -33 grader jämfört med den nyare tabellen som anger DVUT till -27 grader för Haparanda. Resultatet blev dock 1000 m (!?) kollektorslang med 8 kW värmepump enligt programmet (specifikt effektuttag bara 5 W/m och energiuttag 21 kWh/m). Ändrar jag till Sundsvall blir det mindre än halva den slang-längden. Tror det är bäst att konsultera en expert som kan de lokala markförhållandena hos dig och hur djupt etc. man bör gräva. Skulle också vara intressant om det finns andra här på forumet som har erfarenhet av jordvärme i Norrbotten?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jonne88

  • CharlesHiectOB
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Haparanda
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Montering vattenburet + dimensionering jordvärme.
« Svar #10 skrivet: 21 januari 2018, 00:34:51 »
Min far har en 10kw Nibe 1145.
Han bor 500m ifån mig med samma markförhållanden.
Där grävdes 800m slang ner i marken. Men installatören menade att 600m skulle ha varit nog.
Han har haft den anläggningen i 3-4år och det fungerar väldigt bra.
Dock hade kollektorslangen som grävdes ner där lite tjockare gods än standard slangen i sverige. Pump och kollektorslangen köptes på finska sidan av gränsen. Och i finland använder dom tydligen en slang med tjockare gods?

Utloggad Jonne88

  • CharlesHiectOB
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Haparanda
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Montering vattenburet + dimensionering jordvärme.
« Svar #11 skrivet: 09 februari 2021, 16:54:59 »
Detta projekt blev aldrig påbörjat för 3 år sedan.. Men nu under 2021 kommer jag dra igång med detta.
En ändring mot ursprungsplanen är att jag tänker använda jordvärmen även i garaget. Värmepumpens placering kommer bli i garaget och sedan kulvert in till huset. (Finns det någon nackdel med detta?)
Nu vill jag har tips och råd om själva installationen av radiatorer + kulvert. Vad för dimensioner på rör bör jag använda? Radiatortyp i garage? I garaget vill jag hålla minst 10°c året om.
Värmepumpen blir en inverterstyrd 12kw pump och 800m kollektorslang.
Kom med allmänna tips ang min installation. Har tänkte göra det mesta själv.  a:gl

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Montering vattenburet + dimensionering jordvärme.
« Svar #12 skrivet: 10 februari 2021, 20:23:48 »
Kulvert skapar två problem/utmaningar.
Förlusterna kan vara avsevärda, något att hålla koll på.
Varmvatten. Hur gör du med det?

I båda fallen så spelar längden på kulverten naturligtvis rätt stor roll.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Jonne88

  • CharlesHiectOB
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Haparanda
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Montering vattenburet + dimensionering jordvärme.
« Svar #13 skrivet: 12 februari 2021, 00:03:20 »
Kulverten blir 15m lång. Varmvatten i kulvert med vvc på timer är väl tanken.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!