Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT AE-X12GR-N Utedelens fläkt gÃ¥r kontinuerligt, Kraftig isbildning  (läst 3594 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

WSBBPeter

  • Gäst
WSBBPeter
IVT AE-X12GR-N Utedelens fläkt går kontinuerligt, Kraftig isbildning
« skrivet: 19 januari 2019, 13:35:55 »
Hej
Igår observerade jag att utedelen hade kraftig isbildning på hela kylflänsdelen. Jag tog bort så mycket jag kunde och insåg då att fläkten verkar gå hela tiden. Idag såg jag att det hade bildats ett tunt lager is över nästa hela kylflänsdelen igen. Tog bort igen.
Men ska fläkten verkligen gå hela tiden? Finns det ingen av-isnings-funktion? Vad ska man göra?
Innerdelen (AY-XP12GR-N) är inställd på 19grader. Går till källarplan med kallt golv.

Kan ABSOLUT inget om dessa, så ha gärna lite tålamod med mig. :D

/Peter

Utloggad Bullikano

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
På vilket sätt tog du bort isen från utedelen??

WSBBPeter

  • Gäst
WSBBPeter
SV: IVT AE-X12GR-N Utedelens fläkt går kontinuerligt, Kraftig isbildning
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2019, 14:23:06 »
Med fingrarna. Försiktigt för att inte sakada flänsarna. Har inte testat med varmvatten då det är 10 grader kallt... Tänker att det kanske kylsner snabbt och bildar mer is... men vad vet jag?

Utloggad Bullikano

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Testa nästa gÃ¥ng att slÃ¥ pÃ¥ en kanna med riktigt varmt vatten frÃ¥n vv-beredaren, rena trolleriet för isen rinner av som smör i solsken och de blir helt isfritt, och de spelar ingen roll om de är riktigt kall väderlek med mÃ¥nga minusgrader.   

WSBBPeter

  • Gäst
WSBBPeter
SV: IVT AE-X12GR-N Utedelens fläkt går kontinuerligt, Kraftig isbildning
« Svar #4 skrivet: 19 januari 2019, 15:10:51 »
Ok. Tack. Ska testa det.
Men ska fläkten gå kontinuerligt? Har inte sett att den gjort avbrott nån gång. Men, å andra sidan står jag ju inte där och tittar hela dagarna...

Tack så mycket för svar. Ska testa med varmvatten i morgon om det är is igen då.

/Peter

Utloggad Bullikano

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du kan väl testa också så att inte 4-vägsventilen har kärvat-fastnat i värmeläget, pröva med att motionera den genom att växla mellan värmeläge och AC-läge på fjärren ett antal ggr så kanske den lossnar och börjar fungera igen om de skulle va felet. Du kan också vid mindre isbildning på utedelen ställa om pumpen till AC på fjärren och samtidigt sänka ned börvärdet till lägsta möjliga och låta pumpen gå på AC-drift en stund. Då skall innerdelen bli riktigt kall samtidigt som utedelen skulle tina bort isen och då vet du om 4-vägsventilen fungerar.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2428
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
en bild på isen för att bedöma om det är normalt skulle hjälpa
sen går nog fläkten större delen an dagen när det är -10C ute

WSBBPeter

  • Gäst
WSBBPeter
SV: IVT AE-X12GR-N Utedelens fläkt går kontinuerligt, Kraftig isbildning
« Svar #7 skrivet: 27 januari 2019, 11:06:30 »
Hej.
Förra helgen avisade jag kylflensarna med varmvatten. Det gick bra. Fick känslan av att den höll isfritt och fungerade bra efter det. har till och med sett den avfrosta och det fungerade bra.
Men sen i veckan började den bygga på ett litet islager igen och nu i helgen är det ganska mycket is på den igen. Den försöker avfrosta men det känns som att det inte fungerar tillräckligt när den väl byggt på med ett större islager.

Jag har testat att växla mellan hög värme och ac. Detta fungerar bra. Över lag så fungerar det bra här inne. Bara utedelen som jag är lite orolig över.

Utloggad WSBBPeter

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Här kommer några bilder. Kanske inte JÄTTEMYCKET is nu. Men detta kom på en vecka och det var mer förut, så jag antar att det bara kommer byggas upp mer...

Utloggad Bullikano

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du får nog kolla upp så att värmekabeln i bottentråget fungerar, de ser ut som att den inte gör det eftersom de verkar som den bygger upp is nedifrån och uppåt på pumpen.

Utloggad Bullikano

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Stämmer detta att den verkar bygga på med is nedifrån bottentråget och uppåt sidorna på utedelen eller?? Du kan prova att vattna bort isen helt igen med varmvatten och testa och se om den håller sig helt ren från is i bottentråget där värmekabeln ligger, om inte och det bygger på is där igen så fungerar inte värmekabeln och du får då anskaffa och lägga dit en ny kabel. De brukar ligga på 1,5 meters längd och vara på 50 watt/meter dvs drar då tot ca 75 watt.

Utloggad WSBBPeter

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för snabba och bra svar. Har precis vattnat av isen och skall hålla ett vakande öga på uppbyggnaden av isen.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2428
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Iom att det är oljämt med is på sidan så tror jag att du har köldmedelsbrist, då avfrostar den mycket dåligt

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 284
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
Kan vara avfrostar sensorn som börjar bli lite kass med, min sanyo började på samma sätt att gå mycket längre tider utan o frosta av, slutade frosta av helt sen med lamell iglo som resultat.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Ivt har väl en hetgasslinga istället för värmekabel i tråget !
Eller detta kanske är en modell innan den kom ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!