Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärmepump flerfamiljshus med fjärrvärme  (läst 883 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VP mitt i Stan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej, ny här och tänkte fråga om lite råd.
Håller på med en instillation av kombinerad fjärr och bergvärme i ett flerfamiljshus i Stockholm. Vi har fått borrtillstånd för 1200m. Räknar med DUT 100kW varav jag kan ta ut c:a 80kW från pumpen. Resten vill jag ta ut från fjärrvärmen. Anledningen av ett det blev fjärrvärme i kombination med bergvärme var ett det blir billigare än att bygga ut el servisen. Vi har också behov av både golv och radiatorvärme. Funderar lite på vem som ska styra vem av VP och UC fjärrvärme.

Så här har jag tänkt. 1 buffertank för golvvärme med hög COP och en buffertank för radiatorer med lite lägre COP. Varmvattnet tänkte jag mig skulle förvärmas genom någon av buffertankarna för att sedan lyftas den sista biten till 55-60 grader av fjärrvärmen.

Höga temperaturer blir ju dyrare och dyrare med VP men kostar lika mycket med fjärrvärme. Hade också tänkt att bergvärmehålen får vila på sommaren och vi gör då varmvatten med fjärrvärme. Fjärrvärmen är billig 7 månader av året (25åre/kWh).

Tänker jag rätt?

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärmepump flerfamiljshus med fjärrvärme
« Svar #1 skrivet: 19 november 2020, 17:00:45 »
Jag hade nog tänkt liknande. Nyttja FV på sommaren när den energin är billig och på vintern för att toppa VV-temperaturen.

Beroende på om och i så fall hur mycket ert fjärrvärmebolag tar betalt för hög återledningstemperatur, så kan det dock finnas motiv till att fundera över att låta köldbäraren innan det går till VP kyla FV-returen innan det får gå på retur till nätet. Särskilt om du tänker dig att bergvärmepumpen skall förvärma tappvarmvattnet innan det går till FV-VVB, vilket bör ge hög returtemp.
Man brukar också få hög returtemp till FV-nätet de delar av dygnet då inget varmvatten förbrukas och endast varmvatten för VVC tillverkas. Kanske inte några stora kostnader det rör sig om att ha högre FV-returtemp, men om man kan kyla med köldbäraren och "spara" lite av energin på VP så är det ju bara trevligt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!