Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CE9GKE vs. NE9GKE ?  (läst 15216 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sparta

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: CE9GKE vs. NE9GKE ?
« Svar #15 skrivet: 16 december 2007, 19:18:46 »
Hejsan alla

Jag tackar o bugar för alla goda råd o tips ni har bidgragit med.

Beträffande O2 funktionaliteten så var det skönt att höra att den inte tillförde så mycket då jag precis har beställt en pump utan denna funktionalitet :)
Det blev ingen Panasonic utan det en MITSUBISHI ELECTRIC Q HEAT SE 6.3. Anledningen till att det blev denna var att jag precis såg ett erbjudande på Blocket där en firma installerar dessa för 16000kr(standard inst.) i Skåne. Jag slog till och hoppas verkligen att jag inte valt en dålig pump Sc:,h

Än en gång tack !

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: CE9GKE vs. NE9GKE ?
« Svar #16 skrivet: 16 december 2007, 19:25:34 »
Hemmablind ja, eller också är det så illa att den pump som ger mest avans inte innehåller en viss kompressortyp...mammon kan göra vissa säljare/montörer väldigt partiska...

SÃ¥ vilket varvspann har nu Fujitsun och Panasonic HE?

Nä man behöver inte kapa sönder kompressorn, men om man vet vilken som har de "bästa rotationarna" så måste man veta hur de är uppbyggda. Vilken lösning respektive tillverkare valt för att bli "bäst". Panasonic hade tydligen inte valt en bra lösning på sina Rotationare då de drabbades av H16. Så ännu en gång ställer jag frågan, vilket märke har bäst lösning? eller ska frågan stå obesvarad ännu en gång...?

Ford, Toyota etc. finns det Scroll till.

Den här kompressorn till ett par japanare är av typen Scroll, alltsÃ¥ finns den inte  ::)
"http://www.allworldautomotive.com/auto_parts_for_sale_manufacturer_asia_air_conditioning_compressor_ots9808.html"
« Senast ändrad: 16 december 2007, 19:39:06 av Panasonic E9 »

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: CE9GKE vs. NE9GKE ?
« Svar #17 skrivet: 16 december 2007, 20:06:00 »
Kompressorerna i bilar är av kolvtyp.
Oftast 6-9 st som sitter på en svivlande platta.

Tomas
Japp....just på grund av att de jobbar med ett lågtrycksmedie, med krav på hög verkningsgrad vid låga varvtal, för att kunna generera kyla även på tomgång !

så har nästan alla bilkompressorer sett ut, i alla tider. just på grund av fördelarna....åtminstonde hos mej.. ;) ;)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: CE9GKE vs. NE9GKE ?
« Svar #18 skrivet: 16 december 2007, 20:19:37 »

Nä man behöver inte kapa sönder kompressorn, men om man vet vilken som har de "bästa rotationarna" så måste man veta hur de är uppbyggda. Vilken lösning respektive tillverkare valt för att bli "bäst". Panasonic hade tydligen inte valt en bra lösning på sina Rotationare då de drabbades av H16. Så ännu en gång ställer jag frågan, vilket märke har bäst lösning? eller ska frågan stå obesvarad ännu en gång...?

eftersom ingen mer än du har diskuterat lösning, sÃ¥ fÃ¥r nog frÃ¥gan stÃ¥ obesvarad.. 
för mig räcker det med funktion, flödes o tryckuppbyggnadskapacitet (effektivitet) vid samtliga varvtal, ljudavgivning och vibrationer för att bedöma en kompressors "bra eller mindre bra" !
för de flesta ska en värmepump ge bekymmerslös och kostnadseffektiv värme vid behov !
och för vissa är enda kravet att det är en scroll  :'(

en undran:
Jag har funderat ett tag över dina inlägg  Sc:,h Sc:,h Sc:,h Sc:,h
och kommit fram till följande :
antingen har du analyserat alla maskiner och kompressorkonstuktioner som finns på marknaden , och kommit fram till att panasonics scroll är så överlägsen allt annat, att det är din plikt att hindra alla potentiella konsumenter att köpa något annat !

eller så har du bara varit i kontakt med en modell,och fullständigt hängett dig åt denna, i brist på kunskap om något annat, så ägnar du hela din tid åt att propagera för denna !!

viket är det  Sc:,h Sc:,h Sc:,h Sc:,h Sc:,h Sc:,h

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: CE9GKE vs. NE9GKE ?
« Svar #19 skrivet: 16 december 2007, 20:58:43 »
"funktion, flödes o tryckuppbyggnadskapacitet" ja och det bedömmer man geom att titta på utsidan av pumpen? det tror jag allvarligt inte ens självaste Uri Geller skulle fixa.

Själv sÃ¥ har jag bara uppmärksammat dina inlägg dÃ¥ det varit svar pÃ¥ mina inlägg, annars inte. FörstÃ¥r inte riktigt varför du gÃ¥r till personangrepp, är du rädd att jag ska fördärva din försörjning?  Jag skulle rÃ¥da dig att fortsätta fundera över mina inlägg för du har tydligen mycket att lära.

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: CE9GKE vs. NE9GKE ?
« Svar #20 skrivet: 16 december 2007, 20:59:27 »
 Støtter deg fullt ut Ace , har tidligere anmodet Panasonic E9 om Ã¥ lytte pÃ¥ en twin rotary . Og det er helt Ã¥penbart at det har han ikke gjort. Ã… komme med vÃ¥s om at scroll er sÃ¥ overlegen bÃ¥de med hensyn til kapasitet og støynivÃ¥ er direkte villedende .
Raptus  Thumbsup
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: CE9GKE vs. NE9GKE ?
« Svar #21 skrivet: 16 december 2007, 21:39:23 »
Jag har en HE-12:a och en Nocria 18 och den som påstår att utedelen på HE-12:an är tystare svammlar. Dom är inte ens jämförbara......rotationskompressorn är i mina öron enormt mkt tystare än scrollen.

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: CE9GKE vs. NE9GKE ?
« Svar #22 skrivet: 16 december 2007, 21:44:36 »
"funktion, flödes o tryckuppbyggnadskapacitet" ja och det bedömmer man geom att titta på utsidan av pumpen? det tror jag allvarligt inte ens självaste Uri Geller skulle fixa.

manometerställ,termometer och strömtång.........inget hokus-pokus....ingen Uri Geller heller..........bara ren kylteknik !
och vi som varit tekniker ett tag använder öron, fingrar, och lite yrkeserfarenhet också .. :D


jag står inte och kränger pumpar över disk, monterar inte heller regelbundet L/L... jobbar fakiskt mest med betydligt större maskiner än så ! och det mesta arbete jag lägger hos privatpersoner är förutom reklamationer, åt pumpleverantörer, försäkringsbolag mm. privatpersonsmontage finns andra på firman som sysslar med ! men när något strular eller går sönder, en kund blir missnöjd med någon funktion mm, så åker jag i mån av tid !
och jag har sett, hört, bedömt och testat de flesta fabrikat o modeller, inkl panasonic scroll .
 och jag har aldrig pÃ¥stÃ¥tt att det pÃ¥ nÃ¥got sätt är en dÃ¥lig pump, jag har bara pÃ¥pekat att alla kompressortyper har sina för och nackdelar, även scrollen !
vilket du aldrig har tålt, utan ger dig genast in med propaganda för scrollens förträfflighet kontra allt annat !

av någon konstig anledning, så är det inte bara jag som har mycket att lära, utan nästan alla pumpfabrikanter också.. Sc:,h
Det är ju tråkigt att alla fabrikanter som har förkastat scrollen och utvecklar olika former av rotationare, är såna kompletta idioter !

mvh. ACE


drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Intruder@1400

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro län
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Avataren ljuger. Är VP-amatör!
SV: CE9GKE vs. NE9GKE ?
« Svar #23 skrivet: 16 december 2007, 22:37:43 »
Ursäkta en fråga från en lekman:

Det talas om scroll, rotationare mm.
Kan ni som är insatta i ämnet ge en hint för en lekman.
En scrollare för mig är en kompressor som ändrar varvtalet
efter behovet? Och rotationare låter för mig som en skruvkompressor?

mvh Klasse
1-Plansvilla på 145m2. En "Sverigepumpen" som satt i huset när vi flyttande in. Kamin. Vet inte årsförbrukningen ännu. Zibro SCJA25 monterad i garaget 2013-2017. Ersatt med en Qlima.
Förra huset: ME FD25 som jag var grymt nöjd med. Ersatte en Panasonic som kompressorn pajade på. Polo DC Inverter i garaget (72m2) som gjorde sitt jobb som den skulle.

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: CE9GKE vs. NE9GKE ?
« Svar #24 skrivet: 17 december 2007, 00:18:20 »
Støtter deg fullt ut Ace , har tidligere anmodet Panasonic E9 om å lytte på en twin rotary . Og det er helt åpenbart at det har han ikke gjort. Å komme med vås om at scroll er så overlegen både med hensyn til kapasitet og støynivå er direkte villedende .
Raptus  Thumbsup

Stor chans att jag haft en Twin rotary i 13 år, hur länge har du haft din? Vet inte vem du syftar på sen, är det mig du har i åtanke så får du får gärna visa mig var jag skrivit om Scroll och kapacitet. Jag kan inte minnas något sådant men du kanske både ser och hör annat än mig. Sen vilseledande... eftersom jag till skillnad mot vissa andra här inte har min inkomst från branschen så förstår jag inte riktigt vem jag skulle vilseleda. Känner du att jag på något sätt vilselett dig eller?

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: CE9GKE vs. NE9GKE ?
« Svar #25 skrivet: 17 december 2007, 00:20:45 »
Jag har en HE-12:a och en Nocria 18 och den som påstår att utedelen på HE-12:an är tystare svammlar. Dom är inte ens jämförbara......rotationskompressorn är i mina öron enormt mkt tystare än scrollen.

//Krister

Var det inte fel på din HE pump?

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: CE9GKE vs. NE9GKE ?
« Svar #26 skrivet: 17 december 2007, 00:53:35 »
"funktion, flödes o tryckuppbyggnadskapacitet" ja och det bedömmer man geom att titta på utsidan av pumpen? det tror jag allvarligt inte ens självaste Uri Geller skulle fixa.

manometerställ,termometer och strömtång.........inget hokus-pokus....ingen Uri Geller heller..........bara ren kylteknik !
och vi som varit tekniker ett tag använder öron, fingrar, och lite yrkeserfarenhet också .. :D


jag står inte och kränger pumpar över disk, monterar inte heller regelbundet L/L... jobbar fakiskt mest med betydligt större maskiner än så ! och det mesta arbete jag lägger hos privatpersoner är förutom reklamationer, åt pumpleverantörer, försäkringsbolag mm. privatpersonsmontage finns andra på firman som sysslar med ! men när något strular eller går sönder, en kund blir missnöjd med någon funktion mm, så åker jag i mån av tid !
och jag har sett, hört, bedömt och testat de flesta fabrikat o modeller, inkl panasonic scroll .
 och jag har aldrig pÃ¥stÃ¥tt att det pÃ¥ nÃ¥got sätt är en dÃ¥lig pump, jag har bara pÃ¥pekat att alla kompressortyper har sina för och nackdelar, även scrollen !
vilket du aldrig har tålt, utan ger dig genast in med propaganda för scrollens förträfflighet kontra allt annat !

av någon konstig anledning, så är det inte bara jag som har mycket att lära, utan nästan alla pumpfabrikanter också.. Sc:,h
Det är ju tråkigt att alla fabrikanter som har förkastat scrollen och utvecklar olika former av rotationare, är såna kompletta idioter !

mvh. ACE




Självklart, tycker jag att en produkt är bra så vill jag ju påvisa att så är fallet och vill någon annan överbevisa mig så dår de gärna visa fakta på motsatsen.

Nu var "lära" dubbeltydigt.

Förkastat Scrollen, det har de alla gjort alltså och det har de gjort för att den är sämre, inte av lönsamhetsskäl utan för att det just är sämre. Har jag förstått dig rätt?
Idioter? du menar att de alla skulle vara handikappade... finns säker några utvecklare som är det, men att samtliga skulle vara idioter är knappast troligt. Ett fruktansvärt handikapp förövrigt.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: CE9GKE vs. NE9GKE ?
« Svar #27 skrivet: 17 december 2007, 08:22:59 »
Jag har en HE-12:a och en Nocria 18 och den som påstår att utedelen på HE-12:an är tystare svammlar. Dom är inte ens jämförbara......rotationskompressorn är i mina öron enormt mkt tystare än scrollen.

//Krister

Var det inte fel på din HE pump?


Jorå men det ska tydligen vara normalt att den larmar F93 vid en självdiagnos och det ska även vara normalt att det inte går att radera felkoden...... så då kan jag snabbt konstatera att det inte är något fel på kompressorn....... men vingen som styr luften upp och ner faller ner av sig själv och det var tydligen INTE normalt....... :D


//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: CE9GKE vs. NE9GKE ?
« Svar #28 skrivet: 17 december 2007, 09:30:05 »
Hallo , Hallo Panasonic E9 . Du tror ikke at verden har forandret seg på de 13 årene siden du kjøpte din twin rotary da. Men i din egen lille verden har det kanskje ikke skjedd noen utvikling på kompressorer heller . Ikke var det vel heller inverter på din twin rotary heller . Du mangler bare å påstå at innedelen på din 13 år gamle pumpe var stillere også . Så er det komplett liksom . En annen sak er at det er flere fabrikanter av twin rotary også , så variasjon på lyd er det dem imellom . Akkurat som Volvo og Fiat , begge med 4 sylinders rekkemotor , men totalt forskjellig lyd .
Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: CE9GKE vs. NE9GKE ?
« Svar #29 skrivet: 19 december 2007, 17:50:56 »
Toshiba började med inverterteknik 1981 och Twin rotary 1988. Så ja det var en inverter. Tyvärr var det nog inte Twin rotary i min pump då det var en DC pump. DC styrda Twin rotary började Toshiba med året efter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!