Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ingen ström  (läst 856 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ingen ström
« skrivet: 05 december 2023, 10:18:16 »
Har en ett år gammal vp HZ25XKE som gått utmärkt fram till kl 15 igår.
DÃ¥ stannade den och det blev kallt i huset.
Den är helt utan ström, ingen lampa lyser.
Har vänt mig till installatören som kan komma först om 4 dar.
Gjorde enkel felsökning vid proppskåpet. Enfas 10 A. Inget onormalt.
Bytte propp och slog från och till strömmen. Ingen verkan.
Stängde av och satte på strömtillförseln till enheten. Ingen verkan.
Kan man göra något mer?
Det var rejält kallt ute och pumpen gick på full effekt i ett relativt kallt rum.
-10 ute och kanske +15 inne. Pumpen var inställd på ca +28 C

Gissar att den blivit trött  ;)

 
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ingen ström
« Svar #1 skrivet: 05 december 2023, 10:21:32 »
HAr du mätt så du får fram spänning till värmepumpen.
Ibland monteras det en säkerhetsbrytare ute vid utedelen som det kan bli glapp i, eller att någon unge stängt av den som ett rackartyg.
Det kan också brinna i kontakten ute om det är glapp på en plint.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen ström
« Svar #2 skrivet: 13 december 2023, 13:40:42 »
Idag kom installatören.
Felet lÃ¥g i strömtillförseln närmare bestämt i en  kontaktplint där inmatningen sker .
En vanlig strömbrytare där överslag skett.
Felet kunde lagas och den nogranne installatören bytte även kablen till innerdelen.
Förklaringen som gav var att dessa plastdetaljer kan åldras speciellt i fuktig (tvättstuga) miljö.

Utanför garantin så det blir till att betala(ca 4000).
Felet hade kunnat lösas av en elektriker eftersom elbrottet syntes utanför pumpen.
Det hade kunnat vara en säkring inne i pumpens kretskort, som då hade fått bytas.

Men nu går pumpen igen. tOOmten

Elanvändningen ökade med ca 300- 400 kWh på de 9 dygn som pumpen vilade. Ett bevis på att pumpen är lönsam .


« Senast ändrad: 13 december 2023, 13:44:29 av Oppti »
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Ingen ström
« Svar #3 skrivet: 13 december 2023, 21:01:46 »
Sattes strömbrytaren och kabeln upp då vp monterades för ett år sedan? I så fall bör det gå att åberopa reklamationsrätt enligt konsumenttjänstlagen, rimligtvis har ju den ursprunglige installatören använt materiel som inte håller i den miljö där hen har satt upp den, vilket definitivt är ett fel i lagens mening.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen ström
« Svar #4 skrivet: 29 december 2023, 08:33:26 »
Tack för svaren.
Troligen har ni rätt ang installatörens ansvar för hela inkopplingen.
Väljer att inte ta strid och tar fakturan på 4000 SEK från dem.(Treza solution ab)
 
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ingen ström
« Svar #5 skrivet: 29 december 2023, 08:45:58 »
Det jobbet skulle vi fakturerat som mest 1000 kr för, om det inte var flera mil att köra.
170 kr kostar en bra säkerhetsbrytare, och vi debiterar 550 kr/timme.
Felsökningen borde inte tagit mer än 5 minuter.
Om Treza var de som installerade ska du självklart inte betala något.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ingen ström
« Svar #6 skrivet: 29 december 2023, 10:19:48 »
Om även anslutningskabel mellan brytare och innerdelen var dålig så lär det vara gamla grejer och inget nytt som ordnades vid installation då värmepumpen bara är ett år gammal.
Borde inte gå på garantin i så fall men är det ett uppenbart synligt fel på anslutningskabel och brytare borde installatören påpekat att det bör bytas eller om det var så dåligt skick inte lagt in matningen på mer eller mindre defekta grejer.

Tar ni som mest 1000:- inkl moms för att byta en brytare och ny matningskabel för ett jobb som tar minst 2 timmar inkl resa sÃ¥ är det billigt med elektriker i Norrland  tummenupp
Certifierade/behöriga elektriker som byter brytare häromkring och lite kabel är inte i närheten av en tusenlapp om dom inte råkar ha ett jobb precis i närheten.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ingen ström
« Svar #7 skrivet: 29 december 2023, 12:56:22 »
Som jag tolkar det är det en matning från en brytare inne till innedelen, alltså typ 50 cm kabel, och en "vanlig strömbrytare".
Har installatören satt upp en vanlig strömbrytare för att mata värmepumpen (troligen kopplat matningen från innedel vidare till utedel) så är det ett slarvjobb.
Är det gamla grejer som han återanvänt är det förstås en annan sak.

Jag räknar med 4 mil i bilen, drygt 300 kr, 170 kr för en säkerhetsbrytare och ca 1 timme på plats (550 kr).
Sen kan det förstås bli dyrare om man ska lägga på lite på strömbrytaren, eller om det är längre att köra, men jobbet bör ju absolut inte ta mer än en timme.
« Senast ändrad: 29 december 2023, 12:58:22 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ingen ström
« Svar #8 skrivet: 29 december 2023, 13:15:49 »
Inte en susning om vad som är gammalt befintligt eller hur lÃ¥nga sträckor det handlar om  :)
Jobbet kan man troligen räkna med en timme och transport fram och tillbaka en timme och sen tillkommer milkostnad  sÃ¥ jag hade inte debiterat 300:- för den resan när det inte är min kund.

Tar ni 550:- inkl moms per timme för alla jobb eller bara vid "eljobb" ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ingen ström
« Svar #9 skrivet: 29 december 2023, 13:42:56 »
Oavsett, för löpande arbete.
Plus moms.
Men värmepumparna säljer vi ju till fast pris så där är det inget timpris specat.
Vi tar timkostnad för restid också om det är småjobb, men det blir rätt likt vårt framräknade självkostnadspris för bilen, (bränsle, försäkring, däck och värdeminskning) inklusive nettokostnaden för föraren.
Sen är ju priset alltid en förhandlingsfråga, så det kan ju variera en aning.

Är det dyrt eller billigt?

Tycker det verkar som att de flesta hantverkarna härikring ligger på den typen av timpris.
 
« Senast ändrad: 29 december 2023, 13:48:25 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ingen ström
« Svar #10 skrivet: 29 december 2023, 13:55:38 »
Framgick inte att det var + moms och då det var en privatperson som skrev inlägget trodde jag du uppgav priser inkl moms.

550:- + moms är nog ganska normalt för mindre företag som inte har så fruktansvärt mycket andra omkostnader.

Dom stora drakarna med mycket kontorsfolk och höga hyreskostnader ligger på minst det dubbla häromkring.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ingen ström
« Svar #11 skrivet: 29 december 2023, 22:23:13 »
Jo, vi är nog billiga, men vi har intäkter från webshop, och annonsering som gör att vi kan vara lite för billiga på vanliga jobb som innebär att man faktiskt visar sig.
Och gör något vettigt.
Hade vi inte haft det hade vi nog haft högre timtaxa.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen ström
« Svar #12 skrivet: 30 december 2023, 13:36:14 »
Tack för inläggen.
Jo det var en del av en gammal installation som fallerade.
Även den utförd av installatör och som funkat i 20 år.
Om Tereza kollade den eller ej vet jag inte.

4000 var med moms.

Klart att det säkert finns bättre och billigare vägar ut ur ett problem.
Men ibland vill man bara ha det löst.
Garantiärenden tenderar att tära mer på humör än ett par tusen.
Man får välja sina strider.

Sen är kanske klimatet runt storstaden mer bistert än i Norrland.
Gott Nytt Värmepumpår!
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!