Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur trimma? SvÃ¥r att fÃ¥ grepp om mitt värmesystem...  (läst 5714 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hubbie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur trimma? Svår att få grepp om mitt värmesystem...
« Svar #15 skrivet: 27 januari 2013, 20:13:43 »
Rensat filter men ingen skillnad pÃ¥  :dt:. Inne i huset har jag ca. 7 °C  :dt: men där pumpen stÃ¥r är det 10-11 °C  :dt:. BÃ¥de framledning och retur tappar nÃ¥gra grader mellan garaget (VP) och huset. En liten tanke är ju att man kanske kunde kalibrera om temp givarna sÃ¥ att den stämmer med temperaturen inne i huset och pÃ¥ sÃ¥ sätt ta bort förlusten i kulverten. Tänker jag fel nu?
Thermia Villa 90 installerad 1999 med 150m borrdjup. 34000 driftimmar sedan start eller ca. 2500h/år eller 6.8h/dygn i snitt. Boyta ca. 220m2 + garage 70m2. Hela ytan inklusive garage uppvärmt med golvvärme.
Total förbrukning inkl. hh-el ca. 25000kWh/år.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
jag vet inte hur länge du har stabil framledningstemperatur vid körning av kompressorn.

Men när den gått i säg 10 minuter så mäter du temperaturen på röret som går från huset till kulverten, så nära slutet på huset, så att säga, som det går.
och så springer du fort som fan till pannrummet och mäter på samma rör där.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Hubbie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur trimma? Svår att få grepp om mitt värmesystem...
« Svar #17 skrivet: 02 februari 2013, 17:49:55 »
DÃ¥ blev det äntligen kallt igen sÃ¥ pumpen gÃ¥r lite  ::)

Jag läste av interna tempmätningen, mätte precis på utsidan av VP skalet, där rören försvinner ur garaget och där de kommer in i huset.

UT 37, 36.3, 36.1, 35
IN 23, 24, 24, 25.3

1) verkar som internt VP skiljer 1 °C mot uppmätt precis utanför skalet på VP
2) tappar 1.1 °C på framledningen i kulverten
3) tappar 1.3 °C på returen i kulverten
4) VP visar ca. 2 °C "fel" på både fram- och returledning mot vad jag har där rören kommer in i huset.

Jag är lite sugen på att kalibrera om interna mätningen så att det stämmer bättre med verkligt värde inne i huset.

Thermia Villa 90 installerad 1999 med 150m borrdjup. 34000 driftimmar sedan start eller ca. 2500h/år eller 6.8h/dygn i snitt. Boyta ca. 220m2 + garage 70m2. Hela ytan inklusive garage uppvärmt med golvvärme.
Total förbrukning inkl. hh-el ca. 25000kWh/år.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!