Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Docka Nibe Split till vattenmantlad kamin?  (läst 2748 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad apankoko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
Docka Nibe Split till vattenmantlad kamin?
« skrivet: 04 oktober 2011, 11:24:50 »
Hej!

Som rubriken lyder funderade jag pÃ¥ om det gÃ¥r att docka Spliten till en vattenmantlad kamin? Jag ska nämligen installera en ny insats och tänkte att det hade varit nice under vinterhalvÃ¥ret om jag kunde ta tillvara pÃ¥ värmen.  Har nÃ¥gon koll pÃ¥ om, och i sÃ¥ fall hur, detta gÃ¥r att lösa?

//

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Docka Nibe Split till vattenmantlad kamin?
« Svar #1 skrivet: 04 oktober 2011, 11:29:40 »
Det finns 2 uttag som heter XL8 och XL9 som tydligen ska vara för dockning av yttre värmekälla.
Men du bör även ha en acktank emellan så du kan elda normalt i kamin.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad apankoko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Docka Nibe Split till vattenmantlad kamin?
« Svar #2 skrivet: 04 oktober 2011, 12:44:26 »
Det finns 2 uttag som heter XL8 och XL9 som tydligen ska vara för dockning av yttre värmekälla.
Men du bör även ha en acktank emellan så du kan elda normalt i kamin.

Tänkte ha det. Har du någon koll på om det ger mycket i tillskott? Tanken var att avlasta pumpen när det är som kallast. Kanske kostar mer än det smakar...
« Senast ändrad: 04 oktober 2011, 12:55:03 av apankoko »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Docka Nibe Split till vattenmantlad kamin?
« Svar #3 skrivet: 04 oktober 2011, 14:51:27 »
Tänkte ha det. Har du någon koll på om det ger mycket i tillskott? Tanken var att avlasta pumpen när det är som kallast. Kanske kostar mer än det smakar...

Rent ekonomiskt går det inte att räkna hem, kamin skaffar man för mys.
Själv skulle jag rekommendera en luftvärmd kamin och nån värmeflyttare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad borjan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Docka Nibe Split till vattenmantlad kamin?
« Svar #4 skrivet: 11 oktober 2011, 18:36:19 »
I går kväll startade jag upp en F2025, EVP500 och en vattenmantlad braskamin kopplad till uttagen för solpanel på EVP500:an.
Braskaminen, en Caron Aqua, är försedd med laddomat ESB100 och skall under ideella förhållanden ge 7 kW till vattnet och 3,5 kW till omgivningen.
Nu får LVVP:n sköta basvärmen och så blir det lite tillskott när man tänder en mysbrasa.
Är det ekonomi i en sån installation ??
Det skall vara bekvämt, lättskött och när det behövs - servicevänligt samt lite mys som bonus.

Hälsningar
Borjan

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Docka Nibe Split till vattenmantlad kamin?
« Svar #5 skrivet: 15 oktober 2011, 21:07:55 »
Det finns 2 uttag som heter XL8 och XL9 som tydligen ska vara för dockning av yttre värmekälla.
Men du bör även ha en acktank emellan så du kan elda normalt i kamin.
Problemet med styrningen för yttre värmekälla är att Nibe Split förutsätter att den yttre värmekällan
kan tillfredställa hela värmebehovet, dvs kompressorn stängs av när yttre värmekälla används.
Det var inte vad jag ville, när jag funderade på vattenmantlad kamin, jag hade många alternativa
funderingar - men Carl N fick mig till sans. Det blev istället en helt vanlig kassett.

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!