Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: ElVikingo
« skrivet: 19 december 2007, 23:15:52 »

Jag har ofta en känsla av att skribenter, och folk man möter lever kvar i den tiden då vp var enbart ett tillskott, ett litet sådant. De senaste testerna på SP imponerar verkligen.
---
Välisolerade hus på 100m2 med öppen planlösning kräver kanske 60W/m2 eller tom mindre, i min tempzon.
Detta ger 6Kw. Med gratisvärmen från levande varelser, spis, lampor, stearinljus, kaffekokare osv. är man nära full pott.
Lite bättre; isolering / fönster / Dörrar/ Planering / agerande vid ventilation, då är 50w/m2 ingen konst att nå.

Copfallet vid minusgrader som i Norr är så klart avsevärt, liksom i inlandets köldhål.

Men jag tror att VP på 5 Kw kan klara en mycket stor del av värmebehovet i stora delar av landet.

Jag skulle dock aldrig lite på enbart elbaserad värme. En kamin som nödvärmare, tillskott bör man ha. Gärna på minst 5Kw så den kan ta över när proppen går.

Jag har själv upplevt en 5Kw inverter som klarade nästan hela behovet i ett riktigt stort hus, när energitjuvarna i stort sett var åtgärdade. Innan jakten gick i gång, var det si och så, beroende på vindstyrkan och riktningen framförallt.
Isolering utan vindpapp är tex ganska värdelös om utrymmet man isolerat är välventilerat.

Lycka till med jakten på dina energitjuvar.
Skrivet av: MangeH
« skrivet: 19 december 2007, 22:48:03 »


Att tro att en liten Panasonic som kanske ger 2kW vid -7 skall klara att värma 112kvm är nog att ha en övertro.
Det är bättre att satsa några tusenlappar extra vid installationen, du slipper att hålla på att dutta med elradiatorer när det blir kallt och får en högre besparing på årsbasis.


Eg är det inte så konstigt att folk tror det. Det är ju lite åt det hållet saker framförs i div reklam.
Ta tex och gå in på bauhaus hemsida och kolla senaste reklambladet  på http://www.webbkampanj.com/bauhaus/katalog/v51/
(Sidan 6 tror jag det var)

E9GKE upp till 140 kvadrat
E12GKE upp till 170 kvadrat

Vad menas med de där "upp till 140 kvadrat" här eg.
Skrivet av: Elegance
« skrivet: 19 december 2007, 20:16:14 »

Tack igen ElVikingo för dina tips och råd har testat att mäta diffen mellan in och uttemp och det skiljer rejält så den borde fungera som den ska inluft 24,3 ºC och utblåsluft vid fullt påställ 47.3 ºC så jag får börja jaga kallras. Det verkar som att det är en omgång nya tätlister i dörrar och fönster samt lite fogmassa i smygar och under fönsterbrädor som gäller. För er andra som spårar ur tråden lite så är det en XE9 det handlar om och jag har ett par elradiatorer på som stöd samt en braskamin att elda i dagtid och skulle det krisa riktigt så får man öppna stora kassakistan och slå på elpannan men det känns inte som något alternativ.

// Janne
Skrivet av: Mike
« skrivet: 19 december 2007, 18:25:52 »

Jag förstår ej det här men en luftvärmepump det är bara ett kompliment till den bef. värmesystemet mn har, tycker det verkar som de flesta tror att man kan stänga av det gamla helt å hållet året om men visst de har blivit bättre men de klarar i de flesta fall inte av att värme ett helt hus allldeles självt.
Det verkar som de flesta som installerar en luft-luft tror just detta , då har inte säljaren varit riktigt juste å sagt att när det blir kallt så måste man stötta med elvärmen, om det nu att en i bekantskapskretsen som säger att han klarar att värma sitt hus enbart med luft-vp till -20 så beror det nog mer på huset (storlek, planlösning) samt innetemperatur.
Men skulle tro att 1 på 100 klarar kanske detta

Det är just det har man en tillräckligt stor så går det bra att stänga av alla elradiatorer, och med stor menar jag en som levererar mycket effekt när det är kallt.

Jag har inte haft på huvudmatningen till mina elradiatorer på snart 4 år, dvs 100kvm funkar att värma helt med en luftvärmepump, hus byggt 1970 ett plan dock inte öppen planlösning.

Att tro att en liten Panasonic som kanske ger 2kW vid -7 skall klara att värma 112kvm är nog att ha en övertro.
Det är bättre att satsa några tusenlappar extra vid installationen, du slipper att hålla på att dutta med elradiatorer när det blir kallt och får en högre besparing på årsbasis.

Vad en panasonic ger är svårt att säga eftersom få är testade hos SP och det skiljer rätt mycket mellan modellbeteckningarna trots att en bokstav endast skiljer.
Se tex: http://www.promotelec.com/produits/labels/materiels/Liste-des-climatiseurs-PRO-1080-28.xls
HE9DKE ger 3,7kW vid -7
TE9DKE ger 2,8kW vid -7
E9EKEB ger 3,13kw vid -7
RE9GKE ger 1,9kW vid -7
Skrivet av: Panasonic E9
« skrivet: 19 december 2007, 17:40:16 »

En E9EKEB ger 3,2kW vid -7 ºC, en XE9 bör ge mer ändå.
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 19 december 2007, 17:06:05 »

Jag förstår ej det här men en luftvärmepump det är bara ett kompliment till den bef. värmesystemet mn har, tycker det verkar som de flesta tror att man kan stänga av det gamla helt å hållet året om men visst de har blivit bättre men de klarar i de flesta fall inte av att värme ett helt hus allldeles självt.
Det verkar som de flesta som installerar en luft-luft tror just detta , då har inte säljaren varit riktigt juste å sagt att när det blir kallt så måste man stötta med elvärmen, om det nu att en i bekantskapskretsen som säger att han klarar att värma sitt hus enbart med luft-vp till -20 så beror det nog mer på huset (storlek, planlösning) samt innetemperatur.
Men skulle tro att 1 på 100 klarar kanske detta
Skrivet av: Harken
« skrivet: 19 december 2007, 15:32:32 »

Ett tillägg:

2 kW är två rediatorer. Jag tror inte att ngn skulle dimensionera ett värmesystem på med endast 2 kW i ett 112 kvm hus. Var glad för årsbesparingen och inse att du får spetsa några dagar per år. Kolla gärna på temperatur.nu så ser du hur många dagar det kan vara där du bor.
Skrivet av: Harken
« skrivet: 19 december 2007, 15:28:04 »

En "9a" ger väl 3,6 kW vid +7°C ute. Exakt vad din ger vid -6° orkar jag inte kolla efter, men det rör väl sig om 2-2,5 kW. Att tro att du kan hålla över 19° då är litet optimistiskt. Min flickvän bor i ett parhus 111 kvm och en pump (E9-DKE) började få problem vid ca -3° ute. En pump till var lösningen. Jag tror du måste acceptera att spetsa vid dessa temperaturer eller skaffa en pump till.
Skrivet av: ElVikingo
« skrivet: 19 december 2007, 14:10:47 »

Framför innedelens insug och utblås.
Den tar ju in den kalla luften (kallare än efter den värmts upp) på ett ställe
och blåser ut på ett annat (nu uppvärmd)

På din mäter du ovanpå och mitt i luftströmen nertill. Leta efter rätt ställe där det inte blåser för mycket, för då kyler ju även värmen.
Diff kan variera, beroende på om vilken temp du kör på fjärren. Kurvan är inte helt steglös
Men 10-15 bör den vara

Utblåsets temp mäter du i ........... trummvirvlar.... utblåset,där du nyss var och mätte ena difftempen. Här 35-45+ vid max (30 på fjärren)

Hur?
Hmmm har du en elektronisk termometer så är det bra, men en vanlig duger. Det tar bara längre tid att få  rätt värden, speciellt på sugsidan, men den är ju på ett ungefär vad rummets temperatur just där är så, det kan nog fungera tom med en febertermometer.
Skrivet av: Elegance
« skrivet: 19 december 2007, 12:24:07 »

Tack ElVikingo.
Som du antar så bor jag inte i Norrland utan strax söder om Örebro och har ett enplanshus på ca 112m2 och en öppen planlösning i utrymmet där pumpen är placerad vardagsrum, matrum, kök och hall samt en gång mot sovrummen pmpen både inner och ytterdel sitter på norrvägg och rördragningen är ca 2.7m. Yttertempen var när det fungerade som jag förväntade mig tidigare i höst mellan 0 - +8 grader huset är byggt ca 1978 med för tiden anpassad isolering och krypvind som är extraisolerad kallras från fläktar kan jag väl inte påstå att det är möjligen lite från fönsterpartiet i söderläge men inte som upplevs som att det är dragit. Var och ur mäter jag difftemp in - ut luft?

// Janne
Skrivet av: ElVikingo
« skrivet: 19 december 2007, 10:21:40 »

Eleg.
Nej om allt är rätt, dimensionerat osv. borde 28 ge en högre temperatur då den tidigare gav 22, skulle man kunna anta. Men hur varmt var det då ute?

I ditt inlägg saknas det som säger vad du borde ha för temperatur mer exakt.

Dina temp handlar om vad en termometer visar inne, och detta säger inte mycket.

Om vi nu antar att din bostad inte är på 350m2, ligger i norra norrland, på en blåsig kulle, och är oisolerad.....eller utedelen så felplacerad att den inte hinner arbeta då den hela tiden isar igen....

Du förstår att värme inte enbart har med en VP-modell att göra.

Så det du skall ha koll på med din VP är vad den ger för tempdiff, mellan in och ut på innedelen, samt vad utblåset ger för temp själv.

Din pump skall normalt kunna prestera en diff på ca 10-15 och ett utblås på 35-45.

Gör den inte detta så börja med att kolla rengöringen, noggrant. Du skriver att du dammsuger, men vi kollar allt igen inne och UTE. Din borde inte behöva så mycket då den är så ny. Om du dock bord i en dammig naturmiljö, så kan utedelen snabbt bli rejält skitig. Blås lamellerna försiktigt innefrån ut efter att ha tagit av topp och stängt av ström.

Nu kör igen och kolla tempdiff. Ok? Inte, ring kylkille.

Din pump är bra och borde hänga med vid -6.

Jag "känner" en likadan som du nästan bränner dig på utblåset vid lägre temp ute. Dock den är synnerligen proffsigt installerad, med ganska korta rör. Alla kontroller är gjorda med tryckprovning osv.
Den pumpen gav mycket god värme, men jag lovar att den blev ännu bättre då alla isoleringsfel åtgärdats. Drag från vissa fönster förstörde helt upplevelsen tills detta åtgärdats.

Gasen räcker till ca 7 meter, men anta att den är felfylld från början då. Detta märker man på trycket, som skall ha ett givet värde vid en viss temp/belastning.
Är gasmängden mycket för låg så borde andra fel uppträda, som en kylkille kan också mäta fram.

Så om vi utgår från att allt är ok, även installation/placering/dimensionering, så återstår;

isolering, kallras, drag.

Du för baksidan av handen nära ytor, nära gränser karm/fönster/dörrar.
Öppnar och kollar tätlister mellan karm och dörr/fönster. Är de hela? SItter de rätt? Täcker de hela omkretsen utan glipor? Är de moderna typ en slang som plattas till eller av typen en redan platt list av plast eller filt? I så fall byt.

Kolla fläktar. Har de kallrasskydd? Är de rena? Kan de stänga eller är de hopklistrade/skitiga ?

Kolla skorsten/kamin står spjäll öppna fast du inte eldar?

En skorsten samlar en massa kallluft som kan rasa in, liksom kyla av en metallyta så du får ett kylelement.

Eller i andra fall åker värmen rakt ut i naturen via skorstenen.

Isolering?
Om du har "bra" isolering, är den vindskyddad eller bara lagd utan vindpapp, finns glipor?

En bra guide är de instruktioner som finns hos bygghandeln, för att tilläggsisolera.
Här visar vad som är rätt. Allt annat är FEL.

Genomblåst isolering är en vanlig källa till plöstliga dyk i komfort vid vissa temperaturer/vindförhållanden.

Vindskydda hela huspaketet, och sist... har du rätt mängd isolering för där du bor?

Men det är tempdiff/utblåstemp som säger dig mest om pumpen inte vad din verkliga temp blir.
Den beror på mycket annat.

Om vi nu antar att allt annat är OK så låter det som om pumpen behöver ett besök av kylkillen för att bla kolla gasmängd / läckage.
Är den proinstallerad så borde detta gå på garantin.

Har ni gjort det själv, så är det nu kyllkillen tjänar sina pengar. Gashantering / påfyllnad är deras uppgift, även enligt lagen.
Skrivet av: Elegance
« skrivet: 19 december 2007, 09:28:49 »

Hallå alla värmepumpsnissar.
Satte på sensommaren/tidig höst upp en XE9 inga problem vakumsugning och läckagespray gav inga tecken på läckage och den har hållit ca 22 grader med en inställning på 24 grader och näst högsta fläkthastighet så det är helt ok. Så fort det går ner under noll och några minusgrader så hänger den inte alls med i natt hade vi -6.5 och pumpen provade jag att öka till 28 grader men hade inte mer än 19 grader inne i alla fall, ska det var så? har dammsugit filtren rena. vad göra? vad jag förstår eller tror mig förstå av vad jag läser här på forumet så borde jag ha en annan temperatur, eller?

// Janne

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!