Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ytterligare en trÃ¥d om köldbärartemp  (läst 1263 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: Ytterligare en tråd om köldbärartemp
« Svar #30 skrivet: 26 februari 2024, 19:01:00 »
Dom här "experterna" verkar ha andra ideer kring frysning, eller det kanske resulterar i samma problem?
https://www.vvsforum.se/2024/02/sa-funkar-frysning-i-borrhal/
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ytterligare en tråd om köldbärartemp
« Svar #31 skrivet: 26 februari 2024, 20:14:25 »
Det var den rörigaste läsning jag haft på länge, vad håller man på med på VVS-forum, de blandar ju flera olika personer och ämnen i vad som ser ut att vara samma artikel.
Mycket märkligt.

De berör aldrig problemet med komprimerade slangar, som om de inte vet att det förekommer, det var också märkligt.
Permafrost i borrhålet tror jag aldrig jag hört talas om i alla fall, då måste det vara extremt underdimensionerat i så fall.
Man kan ju undra hur stora experter de är egentligen, kanske mest bara titeln de fått, inte kunskapen.

Att man får en boost just när det fryser har jag inte heller hört talas om tidigare, skulle vara intressant med en fysisk förklaring till det.
Vatten leder ju värme bättre än is så vitt jag vet i alla fall, speciellt om det rör sig vatten mot kollektorn, vilket det borde göras i ett borrhål med en kollektor som varierar i temperatur beroende på driften.
Den boost man eventuellt får är ju att temperaturen som sjunker rätt fort ned mot noll grader stannar upp medan vattnet fryser till is, det krävs enorma mängder energi för att frysa vatten och det är ju just det som är själva grejen med både markvärme och bergvärme, att temperatursänkningen avstannar vid 0 grader i en väl dimensionerad anläggning.
Det är garanterat bättre boost i ett borrhål där vattnet är +2 grader än 0 grader och det just fryser till is, det är i alla fall min bild över det hela.
Det fanns några saker i artikeln som stämde, gott så.
« Senast ändrad: 26 februari 2024, 20:17:37 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Ytterligare en tråd om köldbärartemp
« Svar #32 skrivet: 26 februari 2024, 21:14:19 »
Jag hoppas ingen tror att den Roland som figurerar i VVS-forums artiklar är jag.

Permafrost i borrhål vid husuppvärmning är i praktiken en omöjlighet. Permafrost kräver att man belastar borrhålet året runt så att det aldrig får en chans att tina. Det går att få permafrost under en hårt belastad markvärmeslinga där man tar ut värme enbart för husuppvärmning men det är ett helt annat fall.

Det kan inte bli nÃ¥gon boost när vattnet fryser om man med boost menar att det frigörs sÃ¥ mycket värme att temperaturen stiger. Det skulle ju medföra att en del av isen smälter och absorberar den boostade värmemängden. Det som händer vid istillväxt pÃ¥ slangen är att temperaturen i borrhÃ¥let utanför den isbelagda slangen sjunker lite lÃ¥ngsammare jämfört med temperaturförloppet i ett fall där man startar med nÃ¥gra grader högre temperatur i borrhÃ¥let och det inte blir nÃ¥gon istillväxt pÃ¥ slangen. 

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!