Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Rimlig temp KB?  (läst 672 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Danielb

  • Gäst
Danielb
Rimlig temp KB?
« skrivet: 12 december 2023, 13:28:31 »
Vår Nibe F1215-8,5 visar så här i mitten av december, när det varit minusgrader ute ett bra tag, att KB in är 6-7 grader och diffen KB in/ut är 4-5 grader. Efter att ha snurrat runt en del här på forumet så får jag intrycket att det är relativt höga temperaturer för att ara så här års.
Är det rimliga värden?


Borrhålet är 155 m, drifttid på pumpen ca 1800 h/år och pumpen startar så här års rätt frekvent, ca 50 ggr/dygn.



Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rimlig temp KB?
« Svar #1 skrivet: 12 december 2023, 14:00:45 »
Var bor du?
VIlken värmepump?
Hur stort hus?
Vad var förbrukningen för värme och varmvatten innan du satte in värmepumpen?

Det är rätt höga temperaturer, men kanske inte omöjligt, tempgivare på KB visar dock rätt ofta fel, det är inte så svårt att kontrollmäta med en vanlig inne/utetempermoter vars utegivare du tejpar fast mot röret, under isoleringen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rimlig temp KB?
« Svar #2 skrivet: 12 december 2023, 14:02:14 »
Klart den startar ofta, ni sitter på en vulkan( om givarna visar rätt ) med dom temperaturerna på KB och då får VP en häftig effekt. Ni gör inte av med så mycket som VP ger. Gångtiden kan bero på för liten vattenmängd för VP att jobba med. Troligtvis behövs större mängd vatten, att sätta ett volymkärl min 100 L, gärna mer,  i serie med VP ut till huset brukar hjälpa att få ner antal starter

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rimlig temp KB?
« Svar #3 skrivet: 12 december 2023, 16:24:03 »
Antalet starter kan också (troligen) bero på att ni har för hög kurva inställd, och termostaterna stryper bort värme.
Öppna alla termostater och justera ned kurvan så ni får lagom vamt inne med alla termostater fullt öppna, sedan kan ni åter aktivera termostaterna, då stryper de bara om ni får ett tillfälligt överskott av värme, och värmepumpen får färre start och stopp.

Kan också vara så att strypande termostater gör att framledningstempen snabbt stiger för att ni får lågt flöde på värmepumpen, och den stoppas av inställningen på TS-min, tror default är 10 eller 13 grader, det värdet kan du öka till kanske 17 grader.
Du kan även öka värdet för gradminuter från default 60 till 90 för att minska antalet starter.

50 starter är för mycket, det betyder att du antingen har strypande termostater och TS-min som begränsar driften, eller att gradminutvärdet är justerad nedåt från de 60 som är default.

Du bör sikta på att hamna på mellan 15 och 30 starter/dygn, det ska gå lösa även utan volym eller arbetstank.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Danielb

  • Gäst
Danielb
SV: Rimlig temp KB?
« Svar #4 skrivet: 12 december 2023, 22:57:57 »
Tack för era svar!

VPn är en Nibe Fighter 1215-8,5 kW från 2003 som värmer upp sammanlagt 220 m2 boyta (inkl källare) i Linköping. Har tyvärr inte koll på förbrukning innan VPn installerades. Under de 4 år vi bott i huset så har elpatronen gått in 1h för värme + ytterligare några timmar för periodisk uppvärmning av varmvattnet.

Sannolikheten är väl som 25focus skriver större att båda KB-tempgivarna visar fel än att vi sitter på en vulkan :-) Jag kanske gör som förslaget och försöker mäta på röret.

Angående fel inställningar eller för liten vattenvolym som orsak till många starter så har jag inte kunskap nog att avgöra om så är fallet.
Värmesystemet består av 10 radiatorer, en fläktkonvektor och ca 50 m2 golvvärme. Radiatorerna står fullt öppna medan fläktkonvektorn och termostaten för golvvärmen är inställda så att vi får rumstemp om ca 20 grader överallt. Golvvärmen har en egen termostat och cirkulationspump. Jag vet inte hur denna blandning påverkar vpns agerande, men det är inga problem att få jämn värme i huset.

Kurvinställning är vald så att vi får ca 20 grader rumstemp med helt öppna termostater i rummen med radiatorer (vilket ger en beräknad framledningstemp om 34 grader vid 0 grader ute).

Efter tipset ovan så var jag inne och ändrade gradminutrarna från 60 till 90 så får vi se hur det påverkar starterna. Inställningen TS-min som beskrivs ovan förstår jag inte vad det är, för benämningen TS-min i VPn refererar till gradminutnderskott då elpatronen ska aktiveras och är inställd på 300.




Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 841
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Rimlig temp KB?
« Svar #5 skrivet: 13 december 2023, 05:08:26 »

Angående fel inställningar eller för liten vattenvolym som orsak till många starter så har jag inte kunskap nog att avgöra om så är fallet.

Efter tipset ovan så var jag inne och ändrade gradminutrarna från 60 till 90 så får vi se hur det påverkar starterna.


Det kan även vara så att något eller några av dina element närmast värmepumpen släpper igenom värmevatten snabbare som sedan går tillbaks till värmepumpen. Det är då nästan samma temperatur till och från dessa element, s.k. "kortslutning".
Detta kan du enkelt mäta själv att temperatur skillnaden är > 5°, eller bara känna med handen.

Tror du kan öka gradminuterna ännu mer, kostar inget att prova. ☺️
« Senast ändrad: 13 december 2023, 05:17:11 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rimlig temp KB?
« Svar #6 skrivet: 13 december 2023, 07:53:22 »
för benämningen TS-min i VPn refererar till gradminutnderskott då elpatronen ska aktiveras och är inställd på 300.

Mitt misstag, var något år sedan detta diskuterades.
Det ska vara värdet för VB diff VP, höj den från 13 (eller vad den nu är ställd på) till 17 grader, jag gissar att den är med och spökar för dig och ger dig många start och stopp.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Danielb

  • Gäst
Danielb
SV: Rimlig temp KB?
« Svar #7 skrivet: 15 december 2023, 17:55:50 »
Tack för tipsen!
Med ändrade inställningar enligt förslagen så har antalet starter minskat från ca 50 till ca 35-38/dygn när det är ett fåtal minusgrader ute.

Den underjordiska vulkanen under borrhålet är dock fortfarande aktiv enligt KB-tempgivaren  :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!