Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ururu Sarara fuktar inte luften  (läst 2240 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ronnie Levin

  • Gäst
Ronnie Levin
Ururu Sarara fuktar inte luften
« skrivet: 29 februari 2020, 14:15:53 »
För några dagar sedan fick jag en Sarara Ururu installerad. Eftersom vi har det torrt inne (30-35%) så satte jag på luftfuktningsfunktionen. Efter 48h är vi fortfarande på samma nivå som vi startade på.
Innan jag ringer och klagar hos installatören vill jag kolla om det finns någon här som har någon ide om vad som kan felas och underlätta för mig och ev installatören.

Vad jag tror är fel:
Jag har lyckats googla mig till en servicemanual som mer noggrant förklarar funktionen och installationen av slangen och kan konstatera att de inte rekommenderar mer än en fast 90 graders böj och att denna då skall installeras  inne i maskinen om man vill ha alla rör ut på höger sida, vilket är sidan vi valt. Nu har vi inte installerat en sådan utan bara böjt den och samlat ihop den med resten av rören. Vidare har vi två böjar till (inte fasta bara slangen böjd), genom två väggar på väg ut till maskinen. total slanglängd är nästan exakt 10m. Min teori är att slangen är för klämd och att klimatdelen inte orkar trycka upp fuktad luft till innedelen.

Är jag på rätt spår eller har någon annan någon teori? Är det verkligen så att anläggningen inte klarar av att man har mer än en böj på ventilationsslangen med tanke på att manualen säger max en?

Maskinen tuffar på och värmer som den skall. Det enda som jag tycker är "off" är att om man väljer att den skall ta in fristluft (via samma slang) så låter innedelen en del men är osäker på om det är ett normalt ljud.
 

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ururu Sarara fuktar inte luften
« Svar #1 skrivet: 29 februari 2020, 14:47:54 »
Att ta in friskluft via en tunn slang är helt meningslöst. Påstår tillverkaren att det fungerar och har någon märkbar effekt?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Ronnie Levin

  • Gäst
Ronnie Levin
SV: Ururu Sarara fuktar inte luften
« Svar #2 skrivet: 29 februari 2020, 14:59:00 »
Friskluftsfunktionen var inte det som gjorde att vi valde modellen så jag vet faktiskt inte hur bra/dålig den är. Utan det var att den kunde tillföra fukt (400ml per h med 10m slang) som var det avgörande. Det är väldigt torrt i vårt hus så det var ett av huvudargumenten att lägga lite extra pengar på den funktionen och slippa ha luftfuktare på hela tiden. Med den specade kapaciteten Daikin har så skulle det motsvara lika mycket fukt som vår nuvarande luftfuktare presterar.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ururu Sarara fuktar inte luften
« Svar #3 skrivet: 29 februari 2020, 17:54:10 »
Hur kallt är det ute ?
Har något svagt minne att befuktningsfunktionen fungerar ner till -10 ute, om det sen ”fungerar” lika bra under alla övriga utetemperaturer får nog någon som säljer/distribuerar dessa svara på.
Borde i och för sig framgå i manualen  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Handyman1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ururu Sarara fuktar inte luften
« Svar #4 skrivet: 29 februari 2020, 18:07:22 »
Hur fungerar en sån funktion,är det någon slags sorptionsavfuktare i utedelen?  läste att friskluftfunktionen ger ca:32m3/tim,vilket ju inte är mycket.  .,;-

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ururu Sarara fuktar inte luften
« Svar #5 skrivet: 29 februari 2020, 18:17:47 »
Hur fungerar det om man trycker in luft och man har i övrigt ett fungerande ventilationssystem, borde bli övertryck eller är det så lite som den tillför så det inte påverkar ?

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Ronnie Levin

  • Gäst
Ronnie Levin
SV: Ururu Sarara fuktar inte luften
« Svar #6 skrivet: 29 februari 2020, 19:03:35 »
Det är ca 2 plus ute så enligt Daikins diagram så borde den kunna höja fuktigheten vid 20c innetemperatur till ca 60%. I nuläget så har den inte höjt något alls. Enligt Daikin så skall den kunna leverera 300ml vatten per timme vid nuvarande luftfuktighet och temperatur ute. Vid 20c håller luften ca 16g vatten vid 100% luftfuktighet. Rummet är ca 100M3 så rent teknisk så innehåller rummet 480g vatten, med 300ml per timme så borde luftpumpen kunna öka luftfuktigheten i rummet markant.
Jag har dessutom stängt av ventilation och dörrar till rummet utan att någon förändring av luftfuktigheten sker.
Så jag misstänker att något inte fungerar som det skall.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ururu Sarara fuktar inte luften
« Svar #7 skrivet: 29 februari 2020, 21:07:36 »
Varför vill du ha en så hög luftfuktighet?
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ururu Sarara fuktar inte luften
« Svar #8 skrivet: 29 februari 2020, 21:18:45 »
Du får se det positivt istället då du slipper kvalster  ;)
Hur hög luftfuktighet strävar du att ha ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Handyman1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ururu Sarara fuktar inte luften
« Svar #9 skrivet: 29 februari 2020, 21:36:18 »
Det är nog individuellt hur man upplever problem med luftfuktighet,själv hade jag 15% tidigare och hade stora problem med rosslig hals och torra ögon,kör numer luftfuktare på kondensvatten från pumpen (kalkfritt!)
håller 40% mår mycket bättre av det :)

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ururu Sarara fuktar inte luften
« Svar #10 skrivet: 29 februari 2020, 21:47:19 »
Slanglängden måste matas in i fjärren vid installation.

Mvh
D

Ronnie Levin

  • Gäst
Ronnie Levin
SV: Ururu Sarara fuktar inte luften
« Svar #11 skrivet: 01 mars 2020, 07:32:22 »
Slanglängden måste matas in i fjärren vid installation.

Mvh
D

Det har Daikin (inte du, tillverkaren  :) ) föredömligt gjort att det är helt omöjligt att missa när man skall börja använda maskinen. Värdet är inmatat sedan start.

Du får se det positivt istället då du slipper kvalster  ;)
Hur hög luftfuktighet strävar du att ha ?

Vi eftersträvar att ligga  ca 40-45% i det utrymmet innedelen sitter i .


Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ururu Sarara fuktar inte luften
« Svar #12 skrivet: 01 mars 2020, 07:50:38 »
Du kanske kan ta en bild på fjärren så inställningarna syns och lägga upp den här så kan dom som har koll kan se om allt står rätt.
Du är säker på att din mätare visar rätt ?

Återförsäljaren/installatören får väl annars komma och felsöka.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Ronnie Levin

  • Gäst
Ronnie Levin
SV: Ururu Sarara fuktar inte luften
« Svar #13 skrivet: 01 mars 2020, 09:18:48 »
Du kanske kan ta en bild på fjärren så inställningarna syns och lägga upp den här så kan dom som har koll kan se om allt står rätt.
Du är säker på att din mätare visar rätt ?

Återförsäljaren/installatören får väl annars komma och felsöka.

Jag lägger upp en bild när jag kommer hem imorgon. Men jag har den på Humid Heat och har prövat alla effektlägen.
Både den interna sensorn och en extern mätare i rummet visar samma värde.

Kommer att ringa honom på måndag så får vi felsöka, tyvärr så tror jag att slangen är klämd eller tappar flöde vid för många böjar så det kan bli en jobbig felsökning.
Jag hade hoppats på att det skulle finnas någon enkel förklaring till att det inte fungerade. Daikin_ gav ett exempel på en sak som skulle vara typisk för att det inte funkar som det skall. Jag ville kolla med kompetensbanken här innan jag börjar jaga installatören.

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 609
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Ururu Sarara fuktar inte luften
« Svar #14 skrivet: 01 mars 2020, 11:06:49 »
För några dagar sedan fick jag en Sarara Ururu installerad. Eftersom vi har det torrt inne (30-35%) så satte jag på luftfuktningsfunktionen. Efter 48h är vi fortfarande på samma nivå som vi startade på.
Innan jag ringer och klagar hos installatören vill jag kolla om det finns någon här som har någon ide om vad som kan felas och underlätta för mig och ev installatören.

Vad jag tror är fel:
Jag har lyckats googla mig till en servicemanual som mer noggrant förklarar funktionen och installationen av slangen och kan konstatera att de inte rekommenderar mer än en fast 90 graders böj och att denna då skall installeras  inne i maskinen om man vill ha alla rör ut på höger sida, vilket är sidan vi valt. Nu har vi inte installerat en sådan utan bara böjt den och samlat ihop den med resten av rören. Vidare har vi två böjar till (inte fasta bara slangen böjd), genom två väggar på väg ut till maskinen. total slanglängd är nästan exakt 10m. Min teori är att slangen är för klämd och att klimatdelen inte orkar trycka upp fuktad luft till innedelen.

Är jag på rätt spår eller har någon annan någon teori? Är det verkligen så att anläggningen inte klarar av att man har mer än en böj på ventilationsslangen med tanke på att manualen säger max en?

Maskinen tuffar på och värmer som den skall. Det enda som jag tycker är "off" är att om man väljer att den skall ta in fristluft (via samma slang) så låter innedelen en del men är osäker på om det är ett normalt ljud.

Rek var ju 1 böj och du har ju 3 enligt din installationsbeskrivning.

Angivet ml / timme är säkert angivet baserat på 100% luftfuktighet ute. Nu när du har 2 grader och % fuktighet ?  Skulle gissa på 60% och då minskar ju intaget av fukt med minst 40% och troligen något mer eftersom det är lättare att ”stjäla” fukt från 100% än från 60%. Så minskningen blir klart större än relativt % tal.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0f/M%C3%A4ttnads%C3%A5nghalt.png

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!