Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rengöring Caldo XR30  (läst 2865 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad menbj0

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Rengöring Caldo XR30
« skrivet: 10 februari 2019, 16:22:05 »
Hej. Är det någon som kan berätta hur man tar av höljet på inomhusdelen på en XR30? Jag tänkte rengöra den med Q Effect. Vi har haft den ett år men pga renovering så har det varit ganska dammigt i huset så det vore bra att köra igenom den tänkte jag. På min förra pump, en Panasonic, förstörde jag plasten när jag skulle ta av höljet så jag tänkte vara mer försiktig denna gången. Den nya pumpen sitter ca 5 cm från taket så det är ganska dålig åtkomst där uppe..
« Senast ändrad: 10 februari 2019, 16:24:00 av menbj0 »
Hus Göteborg: Daikin Caldo XR30, 2018
Hus Lysekil: IVT Greenline HE C7, 2022

Utloggad tobbew87

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • DAIKIN XR(H)30
SV: Rengöring Caldo XR30
« Svar #1 skrivet: 10 februari 2019, 16:29:29 »
ta borta locket först. sen sitter det 2 stjärnskruvar som du tar bort. sen ska det bara vara och pilla lös höljet lite försiktigt. ska inte vara nå problem.

Utloggad menbj0

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rengöring Caldo XR30
« Svar #2 skrivet: 10 februari 2019, 18:28:19 »
oki, tack för det!
Hus Göteborg: Daikin Caldo XR30, 2018
Hus Lysekil: IVT Greenline HE C7, 2022

Utloggad menbj0

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rengöring Caldo XR30
« Svar #3 skrivet: 17 mars 2020, 22:50:56 »
Hej, så där drygt ett år senare var det dags att rengöra inomhusdelen igen. Förra året vågade jag inte ta bort höljet men jag gjorde ett nytt försök igen. Två skruvar bort för höljet och en för den del där WIFI-sändaren sitter och sedan försökte jag försiktigt dra höljet mot mig (riktning från väggen). Den lossade i nederkan, ca 2 cm men inte där uppe. Jag vågade inte dra mer med risk att förstöra höljet. Så jag satte tillbaka höljet igen. Därefter körde jag med Q Effect utan att ta bort höljet precis som tidigare år. Sprutade efteråt med vattenstråle. Ren och fin.

Är någon duktig på att ta bort höljet och kan förklara hur man gör?

Efter rengöringen fick jag en tråkig bi-effekt . Luftflödet till temp-sensorn måste ha ändrats för nu tror pupmen att det är ett par grader varmare än vad det verkligen är. Detta har inneburit att jag får ha pumpen inställd på 27 grader för att få samma temperatur i luften som tidigare, då pumpen var inställd på 23 grader. Höljet ser ut att ha hamnat på samma position som tidigare men jag är inte säker.

Tips på lösning någon? Tack för svar.
Hus Göteborg: Daikin Caldo XR30, 2018
Hus Lysekil: IVT Greenline HE C7, 2022

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rengöring Caldo XR30
« Svar #4 skrivet: 18 mars 2020, 07:04:53 »
Hej, så där drygt ett år senare var det dags att rengöra inomhusdelen igen. Förra året vågade jag inte ta bort höljet men jag gjorde ett nytt försök igen. Två skruvar bort för höljet och en för den del där WIFI-sändaren sitter och sedan försökte jag försiktigt dra höljet mot mig (riktning från väggen). Den lossade i nederkan, ca 2 cm men inte där uppe. Jag vågade inte dra mer med risk att förstöra höljet. Så jag satte tillbaka höljet igen. Därefter körde jag med Q Effect utan att ta bort höljet precis som tidigare år. Sprutade efteråt med vattenstråle. Ren och fin.

Är någon duktig på att ta bort höljet och kan förklara hur man gör?

Efter rengöringen fick jag en tråkig bi-effekt . Luftflödet till temp-sensorn måste ha ändrats för nu tror pumpen att det är ett par grader varmare än vad det verkligen är. Detta har inneburit att jag får ha pumpen inställd på 27 grader för att få samma temperatur i luften som tidigare, då pumpen var inställd på 23 grader. Höljet ser ut att ha hamnat på samma position som tidigare men jag är inte säker.

Tips på lösning någon? Tack för svar.

Definitivt låter det som om sensorn är täckt på något sätt.

På Daikin tar du av fronten genom att först lossa på snäpplåsen i överkant och sedan vrida hela fronten neråt ungefär som om underkanten var gångjärnet.
Egentligen gör du precis som förra gången när du lossade skruvarna samt låsen i underkant. Ta bara tag i frontkåpan vid de övre låsblecken och lyft gallret upp mot taket samtidigt som du drar framåt.

Ihopsättning i omvänd ordning/riktning så klart.
Mvh
D

Utloggad menbj0

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rengöring Caldo XR30
« Svar #5 skrivet: 18 mars 2020, 20:02:25 »
Tack tack, ska prova
Hus Göteborg: Daikin Caldo XR30, 2018
Hus Lysekil: IVT Greenline HE C7, 2022

Utloggad menbj0

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rengöring Caldo XR30
« Svar #6 skrivet: 18 mars 2020, 21:28:00 »
Felet med sensorn är nu löst. Jag hade spänt skruvarna i chassit väldigt löst och då har värme från pumpen läckt in till sensorn som därmed trodde att det var varmare i rummet än det eg. var. Så nu funkar den som tidigare, inställning på 23 grader räcker.

Att ta bort höljet lyckades jag inte med. Men det kan vara så att fodret till fönstret under pumpen gör att jag inte får loss höljet.
Hus Göteborg: Daikin Caldo XR30, 2018
Hus Lysekil: IVT Greenline HE C7, 2022

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rengöring Caldo XR30
« Svar #7 skrivet: 19 mars 2020, 16:51:08 »
Felet med sensorn är nu löst. Jag hade spänt skruvarna i chassit väldigt löst och då har värme från pumpen läckt in till sensorn som därmed trodde att det var varmare i rummet än det eg. var. Så nu funkar den som tidigare, inställning på 23 grader räcker.

Att ta bort höljet lyckades jag inte med. Men det kan vara så att fodret till fönstret under pumpen gör att jag inte får loss höljet.

Tryck hårt uppåt på undersidan av höljet, ca 10 - 15cm från ytterkanterna. Då släpper de nedre låsen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 626
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!