Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F1255: högt tryck pÃ¥ varmvatten i kran under första sekunden  (läst 2795 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad snakamoto

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej hej

Vi installerade nyligen bergvärme och har en Nibe F1255 inkopplad. Ända sen de kopplade bort vår gamla vvb så har jag märkt att det är ett mycket högre tryck på varmvattnet i kranen under första sekunden man drar på kranen. Efter att man har spolat varmvatten ett tag och stänger av så verkar trycket byggas upp under 5-10 minuter och när man sen öppnar kranen igen så kommer det ut med ett rejält tryck igen. Om man öppnar kranen efter bara några sekunder eller minuter så är det ingen skillnad på trycket.

Är det vanligt att det är så med denna modell, eller är det något som låter konstigt? Jag har bott på ~10 olika ställen och har aldrig märkt av det någon annanstans. Det är så pass bra tryck att packningen i ett munstycke på kökskranen inte pallar och skickar iväg en liten stråle åt sidan ibland.

Mvh

B

  • Gäst
Det låter på din beskrivning som det inte finns någon säkerhetsventil .
Ta ett kort på ovansidan där kallvattnet kommer in och varmvattnet går ut ovan på värmepumpen och lägg
Upp bilden på forumet.
Är det som jag misstänker är det inget bra !
B

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jepp, stäng av ingående ventil på VVB och öppna en VV-kran tills detta är fixat, det finns en risk att grejerna går sönder annars.
Rörkrökaren kan även råkat sätta backventilen på fel sida om säkerhetsventilen på VVB, alternativt att säkerhetsventilen är felaktig?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Håller med om att det låter allvarligt, och måste undersökas/fixas omgående.

Men om det är så att det i normalfallet är osedvanligt dåligt tryck på vattnet (om man bor riktigt illa till eller har en klen enskild anläggning) så är det inte helt säkert att det är något större fel; även en helt korrekt nymonterad backventil kan då ge dessa fenomen. Tryckskillnaden från exempelvis låga 2 bar i "normaltillståndet" upp till säkerhetsventilens 9 bar (som man kan få på varmvattnet efter uppvärmning utan att det är något fel) märker man tydligt. Frågan är i så fall vad som menas med

att packningen i ett munstycke på kökskranen inte pallar och skickar iväg en liten stråle åt sidan ibland.

Om det här är något som sitter efter själva kranen, t ex en svängbar pip eller ett påskruvat strålmunstycke, så skulle det kunna vara en trasig packning som råkar visa sin svaghet när trycket stiger en smula.
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad snakamoto

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Så, nu har jag tagit lite bilder, bara att säga till om det är något jag ska fota närmre!

Utloggad snakamoto

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Håller med om att det låter allvarligt, och måste undersökas/fixas omgående.

Men om det är så att det i normalfallet är osedvanligt dåligt tryck på vattnet (om man bor riktigt illa till eller har en klen enskild anläggning) så är det inte helt säkert att det är något större fel; även en helt korrekt nymonterad backventil kan då ge dessa fenomen. Tryckskillnaden från exempelvis låga 2 bar i "normaltillståndet" upp till säkerhetsventilens 9 bar (som man kan få på varmvattnet efter uppvärmning utan att det är något fel) märker man tydligt. Frågan är i så fall vad som menas med

Om det här är något som sitter efter själva kranen, t ex en svängbar pip eller ett påskruvat strålmunstycke, så skulle det kunna vara en trasig packning som råkar visa sin svaghet när trycket stiger en smula.

Det är kommunalt va här och trycket i övrigt är samma som det är mest överallt. Angående packningen som läcker så är det mycket riktigt en svängbar pip av antagligen låg kvalitet, så att den läcker är nog inte jättekonstigt. Jag tror att den pallat trycket så som det var innan bytet av vvb (sånt tryck det är i alla andra ledningar jag använt), men nu när det kommer högre tryck så slinker det ut en stråle.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Om du skruvar på denna ratten (röd ring), rinner det ut nåt vatten då nånstans?
Annars ser ventilkombon OK ut.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad snakamoto

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om du skruvar på denna ratten (röd ring), rinner det ut nåt vatten då nånstans?
Annars ser ventilkombon OK ut.

Yes, det börjar rinna när man vrider på den och den fjädrar tillbaka när man släpper ratten. Misstänker att det är denna som är övertrycksventilen det pratats om tidigare i tråden?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Japp, dÃ¥ tror jag den funkar OK, det kanske helt enkelt är dÃ¥ligt tryck i ditt system sÃ¥ att du upplever den första sekunden med normaltryck som för högt.  Sc:,h
Du får byta packning i kökskranen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad snakamoto

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Toppen, men då har någon mer än jag tyckt och tänkt om det :) Tack för hjälpen alla!

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ofta läcker gamla backventiler så att det aldrig byggs upp något större tryck när VVB värmer tappvarmvattnet, med en ny kombinationsventil är det inte så ovanligt att just dina erfarenheter visar sig, att man ofta har högt tryck i kranen när man öppnar dem en stund efter att värmepumpen värmt vattnet i VVB igen.
Jag har samma erfarenheter av "nya prylar" jämför med gamla.

Jag har även erfarenhet av felkoppling... vilket resulterade att vår köksblandare började trycka ut vattnet.
Det var tur, annars hade nog VVB brustit istället.  :D :D :D
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!