Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vedspis och Laddomat. StÃ¥r allt rätt till?  (läst 5173 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mycketavlite

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vedspis och Laddomat. Står allt rätt till?
« skrivet: 20 november 2019, 08:16:30 »
Hej
Jag har flyttat in i ett hus med en vattenmantlad vedspis som är kopplad till en 300l tank via en Laddomat/termovar. Till tanken är också en luft/vatten VP dockad. Enligt tidigare ägares utsago sitter det en termisk ventil i laddomaten som börjar ladda tanken vid ca 60 grader. Vedspisens tror jag är från Chekien av märket Moravia. Den är inte så kraftfull, totaleffekt ca 10kw. Mycket går till rummet pga av glasruta till brännkammare samt stor öppen häll för matlagning utan lock. Cirkulationspumpen i laddomaten startar givet två kriterier:

1 rökgastemp. Jag har denna inställd på ca 100 grader
2 temp i vedspisens vattenmagasin. Denna är just nu inställd på att starta pumpen vid ca 45 grader.

Så till mina frågor:
1)
 när jag inte eldar är tempen i vedspisen ungefär samma som i tankbotten. Läcker det genom Laddomaten eller kan det gÃ¥ genom SYR-ventilen pÃ¥ nÃ¥got sätt? Känns inte rätt att tanken värmer spisen.

2)
Enligt uppgift sitter en termisk ventil på 60 grader. Jag upplever dock att tanken börjar laddas redan vid 50 grader, ev lägre. Hur är det möjligt?

3) eldar jag kontinuerligt når jag en temp på ca 60 grader i spisen, inte mer. Om jag ställer upp starttempen för laddomatens cirkpump högre så slår den av och på hela tiden förmodligen för att pannan blir så nedkyld varje gång pumpen startar att tempen i pannan sjunker under starttempen för pumpen. Har provat alla hastigheter på pumpen. Därför har jag den på bara 45 grader. Är detta för att spisen är för klen eller kan det ha andra förklaringar? Kan det ha med fråga 1 och 2 att göra?

NÃ¥gra bilder:
Laddomaten monterad ovanför tanken som står i tvättstugan.
Det andra fotot visar tanken i tvättstugan och rören som är dragna i innertaket i en liten korridor som leder till köket där spisen står. Det är ca 6-7 meter rörlängd mellan spisen och laddomaten.

Hoppas någon har en tanke om hur jag utreder detta vidare.

Tacksam för all hjälp.
Adam


christer andersson

  • Gäst
christer andersson
SV: Vedspis och Laddomat. Står allt rätt till?
« Svar #1 skrivet: 20 november 2019, 16:52:18 »
Du får svårligen mer än dessa 60 grader i spisen sålänge tanken i botten är kallare och det tar många eldningstimmar innan tanken hinner bli det. 5 Kw strålar ut i köket och övriga radiatorer kräver kanske lika mycket.

Utloggad Mycketavlite

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vedspis och Laddomat. Står allt rätt till?
« Svar #2 skrivet: 20 november 2019, 19:35:26 »
Du får svårligen mer än dessa 60 grader i spisen sålänge tanken i botten är kallare och det tar många eldningstimmar innan tanken hinner bli det. 5 Kw strålar ut i köket och övriga radiatorer kräver kanske lika mycket.
g
Tack för ditt svar Christer,

Har du någon tanke kring varför jag har samma temp i spisen som i tankbotten när jag inte eldar?

Tror du det är möjligt att isolera spisen så att mer går till vattnet? Exvis med stenull?

Mvh
Adam

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Vedspis och Laddomat. Står allt rätt till?
« Svar #3 skrivet: 21 november 2019, 17:17:13 »
Är det inte sÃ¥ att om laddomaten inte kommer upp i vad laddtermostaten vill släppa fram sÃ¥ svalnar spisen ner till rumstemprtatur om den inte eldas? Laddomaten har tidigare sett till att skiktningen i tanken gjort att det kan vara mer än 60 grader i toppen pÃ¥ tanken samtidigt som det kan vara rumstemperatur nere vid botten. Det är först när tanktemperaturen i botten pÃ¥ tanken blir varmare som tanken kan höja tilloppstemperaturen i toppen. http://www.termoventiler.com/sv/sa-funkar-det/kapitel-1  Om spisen har en toppeffekt pÃ¥ 10 Kw är detta med perfekt ved o vid optimala förutsättningar vilket inte är detsamma som vid nominell eldning och att isolera spisen fÃ¥r troligen bara som effekt att röken ut i skorstenen blir varmare. Den värme som strÃ¥lar ut i köket är ju Ã¥xÃ¥ värme. Däremot kan ev spiskÃ¥por över spisen drastiskt minska värmespridningen till köket.

Utloggad Mycketavlite

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vedspis och Laddomat. Står allt rätt till?
« Svar #4 skrivet: 21 november 2019, 19:52:14 »
Är det inte sÃ¥ att om laddomaten inte kommer upp i vad laddtermostaten vill släppa fram sÃ¥ svalnar spisen ner till rumstemprtatur om den inte eldas? Laddomaten har tidigare sett till att skiktningen i tanken gjort att det kan vara mer än 60 grader i toppen pÃ¥ tanken samtidigt som det kan vara rumstemperatur nere vid botten. Det är först när tanktemperaturen i botten pÃ¥ tanken blir varmare som tanken kan höja tilloppstemperaturen i toppen. http://www.termoventiler.com/sv/sa-funkar-det/kapitel-1  Om spisen har en toppeffekt pÃ¥ 10 Kw är detta med perfekt ved o vid optimala förutsättningar vilket inte är detsamma som vid nominell eldning och att isolera spisen fÃ¥r troligen bara som effekt att röken ut i skorstenen blir varmare. Den värme som strÃ¥lar ut i köket är ju Ã¥xÃ¥ värme. Däremot kan ev spiskÃ¥por över spisen drastiskt minska värmespridningen till köket.

Tack för ditt svar Claes,

Min tanke var att försöka efterlikna en slags lucka eller kåpa då sådan saknas på min spis. En bit stenull som täcker hällen som om experimentet lyckas kan kläs in i en finare plåt. Funderar också på att fylla ugnen med täljsten för att fördela ut värmestrålningen över tiden bättre. Är det runt nollan ute har jag 26 grader i köket men bara 60 grader i tanken.

Adam

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Vedspis och Laddomat. Står allt rätt till?
« Svar #5 skrivet: 21 november 2019, 21:22:45 »
Nej,tycker du att det blir för varmt i köket och vill du fÃ¥ ut mer ur spisen under längre tid sÃ¥ ställ alla grytor o kastruller, med lock, du har ovanpÃ¥ spisen och fyll dem med vatten. DÃ¥ minskar du utstrÃ¥lningen av värme till köket (de ca 5 Kw:en) just för tillfället  och fÃ¥r tillbaka dessa frÃ¥n kastrullerna lite senare istället men den totala värmeeffekten blir ju inte större för det.  Den effekt som gÃ¥r till tanken är densamma och ökar inte om du inte byter spis.

Utloggad Mycketavlite

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vedspis och Laddomat. Står allt rätt till?
« Svar #6 skrivet: 26 november 2019, 08:06:48 »
Nej,tycker du att det blir för varmt i köket och vill du fÃ¥ ut mer ur spisen under längre tid sÃ¥ ställ alla grytor o kastruller, med lock, du har ovanpÃ¥ spisen och fyll dem med vatten. DÃ¥ minskar du utstrÃ¥lningen av värme till köket (de ca 5 Kw:en) just för tillfället  och fÃ¥r tillbaka dessa frÃ¥n kastrullerna lite senare istället men den totala värmeeffekten blir ju inte större för det.  Den effekt som gÃ¥r till tanken är densamma och ökar inte om du inte byter spis.

Hej
Jag är med på att kastruller med vatten kan magasinera värmen ett tag, tänkte i liknande banor men istället använda sten.
Det sista är jag dock inte med på. Borde inte effekten till vattnet bli större om jag isolerar spisen så att den blir varmare? Förutsatt att inte rökgastempen höjs i samma utsträckning och allt åker ut i skorstenen. Eller är det det du menar händer?

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Vedspis och Laddomat. Står allt rätt till?
« Svar #7 skrivet: 26 november 2019, 16:02:01 »
Laddomaten har som uppgift att se till att returvattnet till spisen hÃ¥ller minst de 60 grader som ventilen tydligen har. De första 10 min snurrar värmen bara runt frÃ¥n spisens utlopp och ner till returen, tills varmare vatten än 60 gr träffar ventilen och det börjar blanda in svalare vatten frÃ¥n tanken. Det är först när tanken hunnit bli mer än 60 gr i botten som ventilen öppnar för fullt och om tex temperaturen höjs 10 gr under sin väg genom spisen och lyckats fÃ¥ 70 gr i botten pÃ¥ tanken kommer toppen att bli 80 gr. osv. Spisen är egentligen en vanlik köksspis där de hängt pÃ¥ en liten vattenvärmarmodul och som du ser i manualen för spismodellen sÃ¥ ger nominell eldning (den eldning som man vanligtvis eldar med)ca 6 Kw vilket innebär att vattenmantlingen inte bidrar särskilt mycket. Det troliga är väl att tanken redan är ca 45 grader (Ã¥tminstone i toppen) genom värmepumpens försorg när du börjar elda sÃ¥ det är mängden timmar som saknas. Att täcka spisen vilket Ã¥tminstone till en början skulle ge vattenvärmaren lite mer skjuts, är heller inte tillrÃ¥dligt utan tillverkarens medgivande.Vatten hÃ¥ller nästan 5 ggr mer värme än sten per kilo, vilket ger mer än 2 ggr mer värme per volym.  70 liter vatten som gÃ¥r frÃ¥n 100 grader till 20 lämnar ifrÃ¥n sig 6,5 kWh.  https://jahalvarsson.com/2017/08/16/moravia9112/

Utloggad Mycketavlite

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vedspis och Laddomat. Står allt rätt till?
« Svar #8 skrivet: 29 november 2019, 08:06:16 »
Hej,
Tack för att du hänger kvar.
Jag tror jag förstår hur du menar. Som du säger håller toppen i tanken 40-45 grader genom värmepumpen. När jag eldar kontinuerligt och det är runt nollan ute så kan jag höja tempen till ca 60 i tanktoppen och 50 i botten. Mer än så blir det inte på en dags eldning. Däremot kan jag ha 28 grader i köket på ca 35 kvm under eldningen. Alltså är effekten till vattnet låg.
Jag vill fördela ut kökets värmeöverskott både i huset till andra rum eller om möjligt i tiden så att värmen från eldningen varar en längre stund in på natten innan VP eller patron behöver gå in.
Jag är med på att inga garantier gäller om jag modifierar spisen och jag har själv funderat på om det kan vara farligt på något sätt. Samtidigt tänker jag att många spisar av liknande modell kommer med luckor att stänga över hällen för att minska värmestrålning till rummet. Pratade också med sotaren när han var här och han såg inga problem med att testa isolera hällen. Som sagt ligger min temp i spisen på ca 60 grader när jag eldar för fullt. Vad jag förstår är det egentligen lite kallt ur förbränningssynpunkt. Med isolering tänker jag att jag kanske kan uppnå en högre tempo i spisen, rätt eller fel?
Annars är ju värmelagring med vatten eller fläktar för bättre värmedistribution också bra idéer. En farhåga jag har med vatten är all ånga som produceras och att vattnet förr eller senare börjar koka. Hur tänker du om det?
Mvh
Adam

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vedspis och Laddomat. Står allt rätt till?
« Svar #9 skrivet: 29 november 2019, 08:45:53 »
Det finns som sagt risker med att extraisolera en eldstad; värmen kommer då hamna någon annan stans, där det kanske inte var tänkt från början, vilket skulle kunna ge skador på eldstad eller skorsten, i värsta fall med brandrisk som följd. Men om nu sotaren inte ser något problem i det här fallet så borde sådana risker vara minimala.

Man kan absolut överväga en så kallad värmeflyttare, alltså en liten fläkt genom väggen till ett annat rum. Det finns generellt en övertro på deras effektivitet, men om de kan placeras i omedelbar närhet av en eldstad (helst direkt ovanför) och det samtidigt finns en annan väg för luften att cirkulera tillbaka (till exempel en öppen dörr...) så kan de ha hygglig effekt.

60 i vattentemp vid eldning kan mycket riktigt vara lite kallt, men jag vet inte vad just din spis tycker. Däremot kommer eventuell isolering sannolikt inte påverka detta, det styrs av laddomaten. Vill du ha en högre temp så ska du byta termostatpatronen i den till ett högre värde.
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad Mycketavlite

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vedspis och Laddomat. Står allt rätt till?
« Svar #10 skrivet: 29 november 2019, 19:36:30 »
Hej Capt.M
Tack för ditt svar.

Ev blir det en värmeflyttare eller att jag öppnar upp mer mot intilliggande vardagsrum för bättre värmespridning bl.a.
Enligt tidigare ägares utsago är det en ventil på 60grader som sitter i laddomaten. Jag noterar dock att redan vid 40 grader och kanske lägre än så tycks laddomaten ladda tanken lite. Vid 50 grader gör den det definitivt. Är det så att den börjar öppna vid lägre temp och är fullt öppen vid 60?
Mvh
Adam

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vedspis och Laddomat. Står allt rätt till?
« Svar #11 skrivet: 01 december 2019, 11:30:14 »
Jag har uppfattat det som att min Laddomat har ett ganska smalt område mellan fullt stängd och fullt öppen. Faktiskt så smalt att laddningen i huvudsak sker "skvättvis", med större och större skvättar varefter.

Hur mäter du temperaturerna på 40/50/60? (Med baktanken: Kan de lägre temperaturerna du ser vara en följd av att laddningen sker sakta och eventuellt skvättvis?) Termometrarna på laddomaten är ofta inte så exakta, men går någon av dem upp i alla fall i närheten av 60 innan du noterar laddning? (I så fall fungerar den nog som den ska i detta avseende.)

Annars kan det till exempel vara så att laddomaten alltid läcker igenom lite laddning så snart den är igång, kanske i så fall orsakat av en kärvande ventil eller en trött termostatpatron.
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad Mycketavlite

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vedspis och Laddomat. Står allt rätt till?
« Svar #12 skrivet: 01 december 2019, 20:58:06 »
Hej
Temperaturen läser jag av i tanken på vedspisen. Termometern på laddomaten för inkommande vatten från spisen brukar i regel visa 5-7 grader lägre än tempen i vedspisen.
Termometern på laddomaten är nästan aldrig uppe i 60 då det kräver ca 70 grader i vedspisen vilket jag inte kommer upp i såvida jag inte eldar väldigt hårt med lite värmeuttag i huset.
Min tanke är att om laddomaten hade väntat lite med att ladda till att jag faktiskt når 60 så skulle jag få en högre temp i toppen av tanken och bättre skiktning vilket bla skulle kräva mindre spetsel för varmvattnet. I övrigt spelar det kanske inte så stor roll om jag har 50 i toppen och 40 i botten (typiskt för när jag eldar) när jag sällan har en varmare framledningstemp än 40?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vedspis och Laddomat. Står allt rätt till?
« Svar #13 skrivet: 01 december 2019, 21:07:24 »
Hej
Temperaturen läser jag av i tanken på vedspisen. Termometern på laddomaten för inkommande vatten från spisen brukar i regel visa 5-7 grader lägre än tempen i vedspisen.
Termometern på laddomaten är nästan aldrig uppe i 60 då det kräver ca 70 grader i vedspisen vilket jag inte kommer upp i såvida jag inte eldar väldigt hårt med lite värmeuttag i huset.
Min tanke är att om laddomaten hade väntat lite med att ladda till att jag faktiskt når 60 så skulle jag få en högre temp i toppen av tanken och bättre skiktning vilket bla skulle kräva mindre spetsel för varmvattnet. I övrigt spelar det kanske inte så stor roll om jag har 50 i toppen och 40 i botten (typiskt för när jag eldar) när jag sällan har en varmare framledningstemp än 40?
När startar laddpumpen , det är nog en termostat som startar den ställ upp tempen på den att starta vid 80 C då kommer den att starta och stanna lite ofta för att invänta ny temphöjning, blir lite stötvis laddning då,kan fungera

Utloggad Mycketavlite

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vedspis och Laddomat. Står allt rätt till?
« Svar #14 skrivet: 01 december 2019, 21:50:35 »
Har en styrenhet av något slag med inställbar tillslagstemp och frånslagstemp. Ställer jag upp den så blir det precis som du säger, pumpen slår av och på hela tiden. Trodde att det inte var så nyttigt för pumpen men du menar att det inte är något problem?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!