Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: vilken uppvärmning för max 60000kr?  (läst 6974 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
vilken uppvärmning för max 60000kr?
« skrivet: 17 maj 2006, 07:57:50 »
Vi har idag elpanna till det vattenburna systemet, känns lite för dyrt att fortsätta köra med detta...
Har tidigare haft en säljare till oss som säljer L/L-pump och den trodde vi skulle klara oss med en sån 6kw aggregat, men då utnyttjar vi ju inte alla element som finns runtom i huset.
Igår hade vi en annan säljare på plats och den tyckte absolut att vi skulle in med en bergvärmepump för att allt annat som fanns/finns på marknaden lönar sig inte sa han, då hoppade priset upp till runt 120-150.000kr och nu när vi kollat våran ekonomi så blir det iallafall för dyrt för oss att installera.
Jag har läst lite om vattenmantlade pelletskaminer som jag tycker verkar rätt vettiga, priset jag hittat på dom ligger runt 42-55.000 för en 12kw(8kw till vatten).

Men vad ska man välja? vill ju helst ha så billigt som möjligt då vi renoverar köket och så och behöver komma undan så billigt som möjligt.
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: vilken uppvärmning för max 60000kr?
« Svar #1 skrivet: 17 maj 2006, 08:04:42 »
Ta jordvärme och gör mycket av jobbet själv.

Då borde du kunna hamna i närheten av din budget.
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: vilken uppvärmning för max 60000kr?
« Svar #2 skrivet: 17 maj 2006, 08:09:33 »
Ta jordvärme och gör mycket av jobbet själv.
Då borde du kunna hamna i närheten av din budget.

Behöver man inte en jättegräsmatta då? tror inte vi har plats för så mycket kabel i våran :/
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: vilken uppvärmning för max 60000kr?
« Svar #3 skrivet: 17 maj 2006, 08:13:49 »
Sorry.

En L/L kombinerat med en solpanel kanske?

Har fått uppfattningen att det är en ganska vettig lösning.
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: vilken uppvärmning för max 60000kr?
« Svar #4 skrivet: 17 maj 2006, 08:41:21 »
Sorry.
En L/L kombinerat med en solpanel kanske?
Har fått uppfattningen att det är en ganska vettig lösning.

Hur stor yta måste man ha på gräsmattan för att få ner markvärme?

L/L och solpaneler funderade jag på också, han vi hade till oss sist sa att solpaneler tjänade man inte in på den närmsta tiden, tyckte han sa nåt om 10-15år innan de var "betalda". stämmer det? om jag kopplar solpaneler till en acktank går det få ut värme i huset med dom då eller fixar de på sin höjd varmvatten?
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: vilken uppvärmning för max 60000kr?
« Svar #5 skrivet: 17 maj 2006, 08:56:54 »
10-15 år..., då kan han inte ha kollat in priserna som gäller nu. Dessutom får Du bidrag för att installera solfångare. Eller så räknande han med mulet väder för jämnan. Om Du kan få värme från solfångarna till huset, så är svaret ja. Hur mycket beror förstås på hur många m2 solfångare Du sätter upp. Sen tycker jag inte det är riktigt lika lätt att räkna återbetalningstiden på solfångare, som andra besparingsåtgärder. T.ex så är driftskostnaden i stort sett konstant, vilket med stor säkerhet gör att Du sparar mer, ju längre tiden går. Men Du kan lugnt räkna med, att halva den tid Du nämner, är mer rätt.

mvh humlan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: vilken uppvärmning för max 60000kr?
« Svar #6 skrivet: 17 maj 2006, 09:13:23 »
10-15 år..., då kan han inte ha kollat in priserna som gäller nu. Dessutom får Du bidrag för att installera solfångare. Eller så räknande han med mulet väder för jämnan. Om Du kan få värme från solfångarna till huset, så är svaret ja. Hur mycket beror förstås på hur många m2 solfångare Du sätter upp. Sen tycker jag inte det är riktigt lika lätt att räkna återbetalningstiden på solfångare, som andra besparingsåtgärder. T.ex så är driftskostnaden i stort sett konstant, vilket med stor säkerhet gör att Du sparar mer, ju längre tiden går. Men Du kan lugnt räkna med, att halva den tid Du nämner, är mer rätt.

mvh humlan.

Om du skall köpa hela installationen så tar det säkert 10-15 år för solfångarna att tjäna in sig, på samma sätt som med många andra konverteringsalternativ. har du liten budget så måste du nästan göra det mesta av jobbet själv för att få en kort återbetalningstid.
Då du inte på något sätt förklarat hur stort hus du har, hur det är fördelat (källare/vind?) eller hur stor din nuvarande förbrukning är så är det omöjligt att säga vilken lösning som är vettigast. Har du max 60 000 kr att röra dig med så skulle jag dock kunna tänka mig att luft/luft-värmepump (ar) kan vara det vettigaste för dig, kanske med vacumsolfångare för tappvarmvatten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: vilken uppvärmning för max 60000kr?
« Svar #7 skrivet: 17 maj 2006, 09:21:55 »
nu har jag skrivit lite info i min signatur om huset. vinden är kallvind eller vad man säger med skorstensmuren i mitten och massa sågspån som isolering på golvet.
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: vilken uppvärmning för max 60000kr?
« Svar #8 skrivet: 17 maj 2006, 10:09:52 »
Har du möjlighet att sätta in en riktig pelletspanna?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: vilken uppvärmning för max 60000kr?
« Svar #9 skrivet: 17 maj 2006, 10:52:06 »
Har du möjlighet att sätta in en riktig pelletspanna?

njae... isåfall skulle jag behöva bygga något nytt utanför huset... finns inget pannrum alls i huset, enbart en hall där jag kan utnyttja ca1x2m för lite olika grejer.
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: vilken uppvärmning för max 60000kr?
« Svar #10 skrivet: 17 maj 2006, 11:06:13 »
Pelletskamin borde kunna funka, men räkna med att det innebär en hel del arbete. Trots allt.

Bergvärme ser jag som det långsiktigt mest hållbara, men det är klart, har man inte råd så har man inte råd.

Det finns ingen mark bredvis er tomt där du kan få gräva ned jordvärme?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: vilken uppvärmning för max 60000kr?
« Svar #11 skrivet: 17 maj 2006, 11:27:08 »
Pelletskamin borde kunna funka, men räkna med att det innebär en hel del arbete. Trots allt.
Bergvärme ser jag som det långsiktigt mest hållbara, men det är klart, har man inte råd så har man inte råd.
Det finns ingen mark bredvis er tomt där du kan få gräva ned jordvärme?

jo det blir ju sotning lite då å då med pelletskamin, likaså att vi måste fylla på det 30-40kg förråd som ryms i den troligen varje dag på vintern.

Finns ingen mark för markvärme runt gården, är vägar och hus åt alla håll tyvärr :/

Vi kommer förresten installera en vedspis i köket också, står en där idag men den börjar bli lite väl gammal så vi vill ha en ny dit. så där kan vi elda med vedträn när det behövs
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: vilken uppvärmning för max 60000kr?
« Svar #12 skrivet: 17 maj 2006, 12:48:10 »
Jag fattade det som han hade tank/vvb, å bara behövde solfångare, automatik + en värmeväxlare. Då tar det inte några 10 -15 år att få igen pengarna...

mvh humlan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: vilken uppvärmning för max 60000kr?
« Svar #13 skrivet: 17 maj 2006, 12:50:42 »
Jag fattade det som han hade tank/vvb, å bara behövde solfångare, automatik + en värmeväxlare. Då tar det inte några 10 -15 år att få igen pengarna...

mvh humlan.

Och installationen, minst 15000 kr skulle jag gissa. (bara för installationen)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: vilken uppvärmning för max 60000kr?
« Svar #14 skrivet: 17 maj 2006, 13:30:58 »
Det som finns idag är element lite här å var i huset, en vattenmantlad vedkökspanna i köket(som ska bort), en vedspis i köket, elpatron(3+6kw) som värmer direkt utan någon ack.tank. har en vvb på kanske 60liter men den ska också bort då den blir för liten för oss.

Så det är helt nya grejer alltihopa som måste in :(

Skulle man klara sig på enbart en L/L-pump(isåfall vilken?) och sen en ny vedspis till köket? vi har som sagt fått pris på en Mitsubishipump I-see på 6kw men har inte lyckats få fram något från användare hur denna funkar.
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!