Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: fel kod? modell cs-e12ckp  (läst 2971 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pepsi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-1
fel kod? modell cs-e12ckp
« skrivet: 15 november 2011, 10:20:46 »
ja har precis börjat andvända min pump nu eftersom jag har vart väck nåra dar.
när jag kom hem så var pumpen av 11grader i huset och en liten lysdiod blinkade orange med nån sekunds mellanrum hela tiden. under dioden står det timer! inget jag ställt in men anläggningen är begagnad
men installerad av kyltekniker. den är inte levererad med instruktions bok så ex fjärren är lite svår
ex de 6 blåa knappara där det står timer vet jag inget om och har inte pillat på heller.
när den blinkar så funkar inte nåt utan jag får dra ur kontakten så snurrar den igång.

en annan grej är när jag provkört så startar den fint och jag hör att utedelen varvarupp men när väl värmen kommer så funkar det nån minut el två sen stoppar utedelen och så håller den på det blir oftast lite längre gång på kompressorn efter ett tag men den går aldrig konstant även om jag ställer den på heat å30gr.
och den blir sämre och sämre...
nån som vet ? mvh peps
« Senast ändrad: 15 november 2011, 13:39:52 av pepsi »

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: fel kod? modell cs-e12ckp
« Svar #1 skrivet: 15 november 2011, 14:27:46 »
Tror timerlampan betyder att det är en felkod, ska vara så på min panasonic iaf.

Du ska ha en knapp som heter check på fjärren, håll nere den tills det piper till och fjärren andras från temp/fläkt inställningar till bara F01 eller nåt. då bläddrar du med antingen temp pil upp/ner eller timer pil upp/ner genom felkoderna. Aningen är det tyst då du bläddrar till en ny eller så piper det en gång detta är normalt. Då du kommer till en felkod som piper flera gånger än dom andra (kan vara 4 ggr kan vara 15 verkar vara lite olika bud på det) så vet du vad felet är. Sen kan du googla felkoden och se vad exakt som är fel och förhoppningsvis få hjälp här. Men är den nyinstallerad hos dig låter det väl som att kylteknikern klantat sig med nåt eller så har du extrem otur.

Lycka till

/M
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad pepsi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-1
SV: fel kod? modell cs-e12ckp
« Svar #3 skrivet: 15 november 2011, 17:44:41 »
aha jag fick en hel del svar där så jag tackar så mycke. :)
Ã¥ manualen e nerladdad Ã¥ sparad  Thumbsup
så har startat spektaklet nu å väntar på att den ska stoppa.
sen får jag försöka leta upp felkoden å leta efter den på nätet
ellr om jag kan hitta en felkodstabell.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: fel kod? modell cs-e12ckp
« Svar #4 skrivet: 15 november 2011, 17:48:25 »
Felkodslistan finns pÃ¥ sidorna 68-69 i den bifogade servicemanualen som du nyss laddade ner  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad pepsi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-1
SV: fel kod? modell cs-e12ckp
« Svar #5 skrivet: 15 november 2011, 19:58:56 »
jo jag hann ner dit nu hehe
så den va bra den manualen, mycke matnyttigt Thumbsup

Utloggad pepsi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-1
SV: fel kod? modell cs-e12ckp
« Svar #6 skrivet: 16 november 2011, 10:16:07 »
ok tråd kan låsas kompressor haveri f99 kod
vart en kyltekniker här...

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: fel kod? modell cs-e12ckp
« Svar #7 skrivet: 16 november 2011, 11:30:04 »
Vad betyder F99? Vad var det för fel på kompressorn? Gjordes några tester for att konstatera att just själva kompressorn var trasig, eller är det 'standarddiagnosen'?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: fel kod? modell cs-e12ckp
« Svar #8 skrivet: 16 november 2011, 16:27:31 »
hmm,Tycker jag låter, tja lite underligt....
F99 indikerar ju antingen fel på kretskortet i utedelen eller Ipm:en eller då kompressorn, hur konstaterade han att det är kompressorhaveri?
Eftersom den startar upp och tydligen ger värme så borde man nog göra en grundligare undersökning?

Dogge.
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad pepsi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-1
SV: fel kod? modell cs-e12ckp
« Svar #9 skrivet: 19 november 2011, 12:03:22 »
lokal försäljare ringde panasonik och efter hört hur den betedde sig så troliga orsaken var kompressor haveri. nu startar den upp men ger ingen värme felkod 99 kommer efter ca 15 min.
hör hur kompressorn varvade upp innan och gav värme men nu e den död.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!